تاکنون اینتل چندین بار برای ساخت یک ریزمعماری پردازنده گرافیکی مجزا تلاش کرده اما هیچ یک از آنها به تولید کارت گرافیک نینجامیده است، با این حال آخرین تلاش این کمپانی پیشرفتهای چشمگیری داشته است.
اگر خبرها را دنبال کرده باشید، احتمالاً می دانید اینتل سرپرست پیشین بخش گرافیک AMD، راجا کودوری، را استخدام کرده و با طور جدی توسعه پردازنده گرافیکی مجزا را دنبال میکند. حالا شاهد انتشار اسلایدهایی هستیم که پیشرفتهای بزرگ در توسعه پردازنده گرافیکی را نشان میدهد. این اسلایدها حاکی از بسط ریزمعماری بکار رفته در پردازندههای گرافیکی مجتمع این کمپانی برای ساخت یک پردازنده گرافیکی مجزا با یک مکانیزم خاص برای دست یابی به فرکانسهای بالاتر است.
نمونه اولیه این پردازنده گرافیکی مجزا مبتنی بر فناوری ساخت 14 نانومتری است که در خلال ISSCC به عنوان یک تراشه آزمایشی معرفی شد. در حقیقت پردازنده گرافیکی مجزا مورد بحث خود از دو تراشه تشکیل شده است، تراشه نخست دو جزء کلیدی شامل پردازنده گرافیکی و System Agent را در خود جای داده است، تراشه دوم یک FPGA (مدار مجتمع برنامه پذیر) است که پل ارتباطی پردازنده گرافیکی با گذرگاه سیستم است.
در بخش پردازنده گرافیکی شاهد ریزمعماری پردازنده گرافیکی نسل نهمی اینتل هستم که حاوی سه دسته از واحدهای اجرای است. علی رغم آنچه که گفته شد، تعداد واحدهای اجرایی یا همان سایه زنها مشخص نیست و صرفاً اینتل تلاش کرده طراحی آن را به نمایش بگذارد.
سه دسته اشاره شده به یک واحد مدیریت مصرف و فرکانس پیچیده متصل هستند که ادعا شده به طرز مؤثری مصرف انرژی و فرکانس هر خوشه را به طور مجزا کنترل میکند. همچنین یک واحد ویژه برای افزایش فرکانس وجود دارد که قادر است فرکانسها را در مواقع لزوم تا دو برابر افزایش دهد.
این اسلایدها نشان میدهد اینتل در پی دست یابی به یک سطح مطلوب از راندمان است و با تحقق این هدف، این کمپانی در تلاش برای ساخت یک پردازنده گرافیکی مجزا قویتر، واحدهای اجرای را با یک نسل جدیدتر جایگزین میکند که از فناوری ساخت بهینهتر نیز بهره میگیرد.
از اسلایدهای منتشر شده چنین بر می آید که این طراحی برای ساخت کارت های غیر گیمینگ (چون شتاب دهنده) به کار گرفته شود.