0

چرا آن حضرت غايب شد؟

 
salamat595
salamat595
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 19536
محل سکونت : مازندران

چرا آن حضرت غايب شد؟

    چرا آن حضرت غايب شد؟

 

چرا آن حضرت غايب شد؟

دربارة غيبت مي‌توان، دو نگاه داشت:

1. نگاه تاريخي: وقتي به تاريخ صدر اسلام و حتي پيش از آن مي‌نگريم، به خوبي مي‌‌بينيم كه جبهه كفر و باطل براي مقابله با جبهه حق و نابودي آن، از هيچ اقدامي فروگذاري نكرده و در اين راه حتي از كشتن پيشوايان دين نيز ابايي نداشته است. آنان، به خوبي مي‌دانستند ادامه حكومت دنيايي و سيطره بر مردم و كسب منافع نامشروع، زماني امكان پذير خواهد بود كه پيشوايان دين و هاديان حق را از سر راه خود بردارند؛ لذا شهادت امامان(علیهم السلام) در دستور كار خلفاي جور قرار گرفت. آنچه وحشت و اضطراب حاكمان خودكامه را بيشتر مي‌كرد، وعده ظهور حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان منجي و مصلح بود؛ از اين رو خلفاي معاصر امام حسن عسكري(علیه السلام) ايشان را به شدت تحت نظر داشتند، تا وقتي فرزندش به دنيا مي‌آيد، او را در همان ابتداي زندگي به شهادت برسانند؛ بنابراين بسيار طبيعي است كه خداوند آخرين حجت خود را در پرده غيبت قرار دهد، تا جان او حفظ شود و در موعد مقرر و زماني كه مردم آمادگي داشتند، ظهور كرده و جهان را پر از عدل و داد نمايد.

 

2. نگاه روايي: در روايات، به علت و حكمت‌هاي متعددي اشاره شده است. قبل از بيان آن‌ها ذكر اين مقدمه ضروري است كه:

غيبت، سري از اسرار الهي است و ما ايمان داريم كه خداوند متعال، هيچ كاري را جز بر اساس حكمت و مصلحت، انجام نمي­دهد.

در روايتي كه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، در پاسخِ سوالِ از علت غيبت آمده است:

غيبت، به سبب امري است كه اجازه نداريم آن را براي شما بيان كنيم … غيبت، سرّي از اسرار الهي است؛ ولي چون مي‌دانيم كه خداوند بزرگ، حكيم است، مي­پذيريم كه همه كارهاي او (براساس) حكمت است؛ اگر چه علّت كارها براي ما معلوم نباشد. [1]

 

بعد از بيان مقدمه به علل غيبت از منظر روايات مي‌پردازيم:

 

الف. آزمايش مردم: امتحان كردن مردم، از سنت­هاي حتمي خداوند است. او بندگان خود را به اسباب گوناگون مي­آزمايد تا ميزان استواري آن‌ها در مسير حق، آشكار شود. نتيجه امتحان، براي خداوند معلوم است؛ ولي در گذر از سختي­ها، بندگان خدا پخته مي­شوند و به جوهر وجود خود پی می برند

امام كاظم(علیه السلام) فرمود:

هنگامي كه پنجمين فرزندم غايب شد، مراقب دين خود باشيد، تا كسي شما را از آن بيرون نكند. براي صاحب اين امر، غيبتي خواهد بود كه گروهي از پيروان او، از اعتقاد خود دست برمي­دارند و اين غيبت، آزموني است كه خداوند با آن، بندگانش را امتحان مي­كند. [2]

 

ب. ستم پيشه بودن انسان‌ها: امير مؤمنان(علیه السلام) فرمود:

زمين از حجت خدا خالي نمي‌ماند؛ ولي خداوند به دليل ستم پيشه بودن و زياده‌روي انسان‌ها، آنان را از وجود [ظاهري] حجت خود محروم مي‌سازد. [3]

 

ج. حفظ جان امام: يكي از عواملِ كناره ­گيري پيامبران از قوم خود، حفظ جان خويشتن بوده است، همان‌گونه كه پيامبر اسلام(صل الله علیه و اله و سلم)براي حفظ جان خود، از مكه بيرون رفت و در غار پنهان شد.

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

امام منتظَر، پيش از قيام خود، مدتي از چشم غايب خواهد شد. راوي، از علت غيبت سوال كرد. حضرت فرمود: بر جان خويش بيمناك است. [4]

البته ترس حضرت بر جان خود، براي آن است كه او، آخرين ذخيره الهي است كه بايد براي تحقّق عدالت جهاني كه وعده حتمي خداوند است، بماند

 

د. تأديب مردم: وقتي امت، برابر پيامبر و امام، وظايف خود را به درستي انجام ندهد خداوند، پيشواي ايشان را براي مدتي از آنان جدا كند. امام باقر(علیه السلام) فرموده است:

وقتي خداوند، همراهي و همنشيني ما را براي قومي خوش ندارد، ما را از ميان آنان برگيرد. [5]

 

ه‍. استقلال و بيعت نکردن با حاکمان: مي‌دانيم كه امامان پيشين، به بيعت ظاهري با حاكمان جورِ زمان خود مجبور شدند. چون رسالت امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قيام برضد همه ظالمان و ستمگران است و اين امر، با بيعت با آنان سازگاري ندارد، او غايب شد، تا از بيعت با حاكمان جور، رها شود و هر زمان، خداوند اراده كرد، آزادانه با ستمكاران برخورد كند. امام رضا(علیه السلام) در بيان علت غيبت، چنين فرموده است:

براي اين‌كه آن زمان كه با شمشير قيام مي­كند، كسي بر عهده او بيعتي نداشته باشد.[6]

 

 

 

پی نوشت :

[1] . كمال­الدين، ج2، باب 44، ح11.

[2] . بحارالانوار، ج51، ص150.

[3] . الغيبة، نعماني، ب10، ح2.

[4] . كمال الدين، ج2، باب44، ح7.

[5] . علل الشرايع، ص 243، باب 179، ح2.

[6] . كمال الدين، ج 2، باب 44، ح 4.

امضا بلد نیستیم انگشت میزنیم

http://s5.picofile.com/file/8139849018/%D8%A7%D8%AB%D8%B1_%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B4%D8%AA.jpg

پنج شنبه 26 بهمن 1396  10:13 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh ravabet_rasekhoon hermes65 nezarat_ravabet emamedavazdah shayesteh2000 feridoun3 amayen ome_abiha96 aliada omiddeymi1368 fsmuosavi
asdfg_zxcvb11
asdfg_zxcvb11
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1394 
تعداد پست ها : 2460
محل سکونت : کرمان

پاسخ به: چرا آن حضرت غايب شد؟

باسلام،

اللهم عجل لوليك الفرج و العافيت والنصر. الهي آمين

جمعه 27 بهمن 1396  6:25 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon nazaninfatemeh nezarat_ravabet emamedavazdah shayesteh2000 salamat595 ome_abiha96 fsmuosavi
emamedavazdah
emamedavazdah
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 6316
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به: چرا آن حضرت غايب شد؟

مطابق روایات : به جهت اینکه حضرت ولی عصر ارواحناه فداه تحت بیعت هیچ حاکمی نباشند .

جناب طبرسی در کتاب احتجاج از ثقة الاسلام کلینی «ره» و ایشان نیز از اسحاق بن یعقوب نقل می کند که این مطلب از ناحیه مقدس امام عصر (عج) به واسطه علی بن محمد بن عثمان وارد شد: «و اما علت وقوع غیبت، این است که خداوند عزوجل می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید! از چیزهایی نپرسید که اگر برای شما آشکار شود، شمارا ناراحت می کند». بر گردن همه پدرانم، بیعت سرکشان زمانه بود، اما وقتی که من خروج کنم، بیعت هیچ ظالم سرکشی بر گردن من نیست.

این وجه، در احادیث زیادی مطرح گردیده است، به طوری که شیخ صدوق در کمال الدین باب چهل چهار (علة الغیبة) یازده حدیث را نقل کرده که پنج حدیث نخست را (از شماره 1 تا 5) اختصاص به این وجه قرارداده است.

 اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد: «ان القائم منا اذا قام لم يكن لأحد في عنقه بيعه فلذلك تخفي ولادته و يغيب شخصه؛ موقعي كه قائم ما (حضرت مهدي) قيام كند بيعت كسي در گردن او نخواهد بود و به همين دليل تولد او به صورت مخفي انجام خواهد يافت و بعد نيز وجود مباركش غايب خواهد شد.» 

 او خواهد آمد چه ما آماده باشیم چه نباشیم ، پس طوری باشیم که وقتی آمد شرمنده نشویم  
اللهم عجل لولیک الفرج
شنبه 28 بهمن 1396  9:57 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 nazaninfatemeh salamat595 ome_abiha96 fsmuosavi
emamedavazdah
emamedavazdah
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 6316
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به: چرا آن حضرت غايب شد؟

دلیل دیگر : خالی شدن صلب های کافران از مؤمنان :

طبق روایتی ابن ابی عمیر، نقل می کند که از اباعبدالله (امام صادق علیه السلام) پرسیدم : «چرا امیرالمؤمنین علیه السلام در ابتدای امر، با مخالفان خود کارزار و جنگ نکرده؟». فرمود: به جهت آیه ای که در کتاب خداوند عزوجل بوده: «اگر مؤمنان و کفاردر مکه از هم جدا می شدند، همانا کافران را عذاب دردناکی می کردیم.» گوید: گفتم: مقصود از «تزایلهم (جدا شدن) چیست؟». فرمود: مقصود نطفه های مؤمنانی است که در صلب های کافران به ودیعت گذاشته شده اند.(9)

 همین طور قائم هم مادامی که ودایع خداوند عزوجل آشکارنشده، ظهور نخواهد کرد. پس وقتی مؤمنان از صلب های کافران، آشکار شدند، او نیز ظهور می کند و بر دشمنان خداوند عزوجل غلبه یافته و آنان را می کشد.

 شیخ صدوق، در کتاب علل الشرایع این روایت را به سند دیگر از ابراهیم کرخی، از امام صادق علیه السلام نقل کرده است.

 او خواهد آمد چه ما آماده باشیم چه نباشیم ، پس طوری باشیم که وقتی آمد شرمنده نشویم  
اللهم عجل لولیک الفرج
شنبه 28 بهمن 1396  9:59 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 nazaninfatemeh salamat595 ome_abiha96 fsmuosavi
tanhafarhad
tanhafarhad
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 637
محل سکونت : مازندران

پاسخ به: چرا آن حضرت غايب شد؟

گاه چه انسان های ناسپاسی میشویم که جز از دست دادن نعمت هایمان چیزی برایمان ندارد.

دوشنبه 30 بهمن 1396  4:14 PM
تشکرات از این پست
fsmuosavi emamedavazdah nazaninfatemeh
دسترسی سریع به انجمن ها