0

روشی موثر برای مدیریت بحران درکسب و کار

 
Tachberdee
Tachberdee
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4133
محل سکونت : گلستان

روشی موثر برای مدیریت بحران درکسب و کار

اگرچه مدیریت بحران واکنشی فوری است، اما مدیران خوب برای آن‌که از فشارها و استرس‌های ناشی از شرایط سخت خلاص شوند به راهکارهای عجولانه متوسل نمی‌شوند.

تصویر روشی موثر برای مدیریت بحران درکسب و کار

به گزارش اکوسیستم، گاهی پیش می‌آید که سازمان شما با شرایط بحرانی و ناگواری روبه‌رو ‌شود. ممکن است خبر مربوط به بحران را تلفنی دریافت کنید، گزارش خاصی را ببینید یا توییتی را خوانده باشید مبنی بر این‌که اتفاقی بحرانی رخ‌ داده است؛ به هر حال به عنوان مدیر یک کسب و کار باید سریعا عکس‌العمل نشان دهید. اگر خوش‌شانس یا باهوش باشید، ممکن است برای مواجهه با بحران‌های احتمالی استراتژی‌هایی را طراحی کرده باشید؛ البته با وجود این باز هم باید بسرعت دست به کار شوید و اولویت‌هایی را مشخص کنید. تصمیمی که هنگام عکس‌العمل نشان‌دادن به بحران می‌گیرید، می‌تواند بهای زیادی داشته باشد، به همین علت باید تمام شواهد و جوانب را بررسی کنید.

با وجود این تیم جانسون، (نویسنده‌ کتاب رهبری بحران) اعتقاد دارد اولین اقدام رهبر یک کسب و کار در شرایط بحرانی این است که هیچ کاری انجام ندهد. وی در کتاب خود تشریح می‌کند که رهبران باید در برابر احساس واکنش سریع مقاومت کنند؛ از آنجا که آنان تحت فشار و استرس تصمیم مرگ و زندگی قرار دارند، نمی‌توانند ذهن خود را متمرکز کنند و در نتیجه تصمیم نادرستی خواهند گرفت. بنابراین ابتدا کمی به خودتان فرصت تفکر بدهید. برای این منظور می‌توانید مدتی تنها باشید یا با چند مشاور عالی که در ارزیابی زوایای بحران به شما کمک کنند، مشورت کنید.

تصور کنید بزرگ‌ترین مشتری شرکت تمام قراردادهایش را با شما لغو کرده است؛ قطعا حس وحشتناکی خواهید داشت. در این شرایط ابتدا 20 دقیقه پیاده روی کنید تا بتوانید افکارتان را دوباره متمرکز و روحیه خود را بازیابی کنید، سپس فکر کنید که بهترین اقدام چه خواهد بود. پس در موقعیت‌های بحرانی ابتدا چند دقیقه به خودتان فرصت دهید تا تمرکز خود را دوباره به دست آورید، در ادامه اعضای تیم کسب و کارتان را جمع و سوالات زیر را مطرح کنید:

در مورد اتفاق پیش آمده، چه اطلاعاتی داریم؟

این بحران چه زمانی و چگونه رخ داده است؟

چه افرادی یا بخش‌هایی تحت تاثیر این بحران قرار گرفته‌اند؟

تاکنون چه کارهایی در واکنش به این موضوع انجام داده‌اند؟

پاسخ‌های اعضای تیم را منتشر کنید و از آنها بخواهید که هر چه سریع‌تر اطلاعات بیشتری را در مورد این اتفاق پیدا کنند. جانسون در کتاب خود می‌نویسد زمانی که شروع به تحقیق کردید، اقدام بعدی شما باید این باشد که یک توییت یا بیانیه کوتاه را در وبگاه شرکت منتشر کنید.

از تیم روابط عمومی بخواهید با محتوایی مناسب به پرسش‌های زیر پاسخ دهند.

رهبر سازمان در شرایط پیش آمده چه وظیفه‌ای دارد؟

نقش دیگر اعضای تیم چیست؟

در مرحله اول سازمان باید روی چه موضوعی تمرکز کند؟

برنامه شما برای مرحله بعد چیست؟

سازمان برای مدیریت کردن این بحران چه منابعی را لازم دارد؟

برای دستیابی به اهداف‌تان از پرسنل چه انتظاری دارید؟

توجه داشته باشید که عبور از بحران دشوار خواهد بود، اما اگر اقدامات اولیه بدرستی انجام شوند، احتمال بیشتری برای به سلامت گذشتن از توفان خواهید داشت.

سه شنبه 24 بهمن 1396  1:17 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها