0

7 اشتباه‌ رایج استارت‌آپ‌ها در بازاریابی

 
Tachberdee
Tachberdee
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4133
محل سکونت : گلستان

7 اشتباه‌ رایج استارت‌آپ‌ها در بازاریابی

بازاریابی فرآیندی سخت و زمان‌گیر اما ضروری برای هر کسب‌وکاری است. شاید انتخاب روش مناسب آن هزینه‌ زیادی برای برند داشته باشد؛ اما اجتناب از اشتباهات آن هزینه‌ای نخواهد داشت. به گزارش زومیت و به نقل از Forbes، بازاریابی از عناصر حیاتی هر استارتاپی است و اگر بد‌رستی انجام شود، موفقیت کسب‌وکار را تضمین خواهد کرد.

تصویر 7 اشتباه‌ رایج استارت‌آپ‌ها در بازاریابی

البته اشتباه در بازاریابی نیز مانند هر موضوع دیگری اجتناب‌ناپذیر است؛ بخصوص زمانی که استارتاپ در مراحل اولیه باشد. از طرفی باید این واقعیت را پذیرفت که هیچ روش بازاریابی نمی‌تواند موفقیت استارتاپ را صددرصد تضمین کند؛ اما اشتباه‌های زیای وجود دارد که می‌توان از انجام آنها خودداری کرد.

در ادامه‌ به بررسی هفت نمونه از این اشتباه‌ها می‌پردازیم.

1ـ استخدام کارمند تماموقت برای بازاریابی

مدیریت هزینه‌ها و استخدام کارمندان از جمله موارد مهمی است که همه شرکت‌ها بخصوص شرکت‌های تازه تأسیس باید به آن توجه کنند. استخدام کارمند تمام‌وقت برای انجام امور بازاریابی نتیجه‌ای ‌جز هزینه‌های اضافه برای شرکت به همراه نخواهد داشت. کمک گرفتن از کارمندان آزادکار، کارآموزان یا حتی آژانس‌های تبلیغاتی از نظر هزینه برای استارتاپ‌هایی که زمان زیادی از راه‌اندازی‌شان نمی‌گذرد، بهتر است. شاید استخدام بازاریابان به‌صورت تمام‌وقت این احساس را به شما القا کند که شانس بهتری برای شناسایی فرصت‌های موجود خواهید داشت اما این موضوع را فراموش نکنید که هر هزینه‌ اضافه به ضرر شرکت است و به موفقیت آن لطمه وارد می‌کند.

2ـ عدم راهاندازی وبگاه

این روزها اغلب مشتری‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدماتی که انجام می‌دهید، از طریق مراجعه به وبگاه با شرکت ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین هر کسب‌وکاری باید یک وبگاه برای معرفی کاری که انجام می‌دهد، داشته باشد. اگر هنوز به فکر راه‌اندازی وبگاه نیفتاده‌اید، مطمئن باشید مشتری‌های زیادی را به رقبایی باخته‌اید که وبگاه‌های حرفه‌ای دارند. علاوه‌براین، وبگاه می‌تواند پل ارتباطی شما با مشتری‌ها باشد. همچنین این موضوع را فراموش نکنید که راه‌اندازی وبگاه مانند گذشته سخت نیست و هر شخصی با هزینه اندکی می‌تواند دامنه‌ مورد نظرش را ثبت و از وبگاه‌‌سازها برای پیاده‌سازی آن کمک بگیرد.

3ـ استفاده نکردن از استراتژی مناسب برای سئو

همان‌طور که می‌دانید، راه‌اندازی وبگاه به‌تنهایی کافی نیست. اگر یک وبگاه از استراتژی مناسبی استفاده کند، رتبه‌بهتری در موتورهای جست‌وجو بخصوص گوگل دریافت می‌کند. بنابراین احتمال این‌که در نتیجه‌ جست‌وجو به کاربر نشان داده شود بالاتر می‌رود. استراتژی مناسب برای سئو یعنی باید از کلمات کلیدی مناسب برای محتوا، عنوان، توضیحات و برچسب‌ها استفاده کنید. همچنین متن نوشته‌شده باید ساختار مناسبی داشته و برای کاربران مفید باشد. اگر نمی‌دانید چگونه باید کلمات کلیدی را در کدهای وبگاه وارد کنید، کافی است در اینترنت جست‌وجو کنید. مطالب آموزشی زیادی در این مورد نوشته شده‌ که به شما کمک می‌کند.

4ـ تحلیل نکردن استراتژی بازاریابی

شناخت استراتژی بازاریابی و در نظر گرفتن میزان اثرگذاری آن از خود استراتژی مهم‌تر است. در واقع اگر میزان فروش و درآمد شرکت بر اساس تعداد کلیک‌هایی که روی تبلیغات انجام شده، تحلیل نشود یعنی عملا هیچ استراتژی‌ای برای بازاریابی استفاده نشده است. داده‌های جمع‌آوری شده را تحلیل کنید و ببینید کدام راه حل تغییرات مثبت‌ بیشتری بر افزایش میزان درآمد شرکت داشته است. بازاریابی فرآیندی استاتیک نیست و باید دائم مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد تا بهترین راه متناسب با کسب‌وکار شما پیدا شود.

5 ـ هدف قرار دادن مخاطبان اشتباه

اگر یک برند درک و شناخت مناسبی از مخاطبانش نداشته باشد، نمی‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند. پیدا کردن کانال‌های ارتباطی صحیح برای دسترسی به مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها ضروری است. همچنین تمرکز روی یک کانال کافی نیست و احتمال دسترسی به مخاطبان بیشتر و بهتری را که بتوانند به مشتری تبدیل شوند از برند می‌گیرد.

6 ـ عدم استفاده کارآمد از وبلاگها

هر وبگاهی باید یک بخش وبلاگ داشته باشد و پیوسته به‌روزرسانی شود. هرقدر محتوا مفیدتر باشد، احتمال این‌که خوانندگان آن به مشتری تبدیل شوند بیشتر است. فراموش نکنید راه‌های زیادی برای استفاده از وبلاگ وجود دارد و اگر وبگاه خودتان هنوز این بخش را راه‌اندازی نکرده است باز هم می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود. فعالیت در سایر وبگاه‌ها به‌عنوان نویسنده‌ مهمان یکی از موفق‌ترین استراتژی‌های بازاریابی است و بسیاری از کارآفرینان از این استراتژی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی برای پست‌های مرتبط با موضوع برند کامنت بگذارید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای بازاریابی کنید.

7ـ تمرکز بیش از اندازه روی رقبا

بررسی استراتژی بازاریابی رقبا ایده‌ بدی نیست؛ اما نباید از آن الگوبرداری شود. تبلیغات راهی برای رساندن صدای برند به مشتری است و اگر شیوه‌ انجام این کار مستقیما از برند دیگری کپی شود، نه‌تنها احتمال رساندن صدای برند به مشتری از دست می‌رود بلکه مشتری‌ها نیز از شباهت تبلیغات خسته خواهند شد. بعلاوه تضمینی وجود ندارد که روش استفاده ‌شده یک برند برای بقیه‌ کسب‌وکارها نیز جواب دهد. بهترین کار این است که روش مورد استفاده دیگران را مطالعه و آن را با کمی تفکر و نوآوری ترکیب کنید.

سه شنبه 24 بهمن 1396  1:17 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها