پاسخ به:نقش های بازی کودکان
نقش های بازی کودکان – قسمت دوم
نظر کاپلان درباره ی نقش بازی بر رشد اجتماعی کودک
(( بسیاری از تعاملات میان فردی کودکان پیش دبستانی در چهارچوب بازی روی می دهد و روابط کودکان با والدین ، خواهرها ، برادرها و هم سالانشان در مقطع پیش دبستانی به شدت متحول میشود )) .
بازی باعث میشود که کودک بتواند با دیگران رابطه ی صحیح برقرار ساخته و رفتار خود را متعادل کند.
کودک در بازی با هم بازی های خود ارتباط برقرار کرده و چگونگی ارتباط را نیز تجربه می کند و با رعایت مقررات بازی ، احترام به قوانین و مقررات اجتماعی ، پذیرش انتقاد و همکاری گروهی را هم می آموزد.
کودک در بازی های تخیلی با بازی کردن نقش های متفاوت اجتماعی از قبیل : سرپرستی عروسک خود ، خانه داری ، جواب دادن به تلفن و زندگی کردن را تجربه می کند و خلاصه بسیاری از رفتارهای اجتماعی دیگر را ضمن بازی می آموزد.
کودکانی که فرصت بازی های گروهی را دارند احساس همدلانه ی بیشتری از خود بروز می دهند. در یک بررسی ، پژوهشگران ، کودکان پیش دبستانی را مشاهده کردند که زمینه های مناسب برای بازی و ابراز احساس همدلانه را نداشتند.
این کودکان در مقایسه با کودکانی که محیط مناسب و امکانات مطلوب برای بازی کردن را داشته اند ، رشد عاطفی کمتری نشان دادند.
نقش بازی در رشد خلاقیت
پژوهش های روانشناسی موید این نظر است که ، آغاز رشد خلاقیت در کودکان دوره پیش از دبستان است که در آن ، بازی نقش عمده ای در شکوفایی استعدادها ایفا میکند.
بازی جنبه های خلاق شخصیت کودک را پرورش می دهد. بازی کودک ، ممکن است به صورت ابتکاری که عناصری از تقلید بزرگسالان را نیز در بر دارد صورت گیرد . نیروی خلاقه ی کودک از پیروی و تقلید آغاز می گردد.
وی باید از این تمایل به نحو احسن سود جسته و با کسب مهارت ، روح استقلال و اعتماد به نفس را در وی پرورش دهد. بنابراین ، بازی نقش عظیمی در ایجاد خلاقیت در کودک ایفا می کند.
با توجه به این که بازی که از درون کودک نشأت می گیرد ، بیان کننده ی پاسخ شخصی و واقعی او به محیطش هست و این که قابلیت و قدرت های تخیلی کودک را به منصه ی ظهور می رساند.
نقش بازی در رشد استقلال فردی
کودک در بازی بیش از هر فعالیت دیگری قادر است استقلال خود را ظاهر سازد. همان نیازی که به تدریج رشد می کند و بزرگسالان به بهانه ی این که هنوز بزرگ نشده اند ، به ندرت آن را در اختیار کودک قرار می دهند. غافل از این که تمرین و ممارست در این بعد باید از کودکی شروع شود.
در صورت عدم رشد استقلال شخصی ، اختلالاتی در نحوه ی ارتباط در سطوح سنی بالاتر و در بزرگسالی ایجاد خواهد شد. کودک در بازی خودش موضوع بازی را تعیین می کند. آغاز و انجام بازی را مشخص می سازد و برای بهتر و جالب تر شدن بازی از معلومات و مهارت های خود بهره می گیرد.
بازی موقعیت زیادی را برای استقلال عملی در اختیار کودک قرار می دهد.
نقش بازی در بهداشت روانی کودک
با توجه به محبوبیت و ارزش بازی برای کودک ، نقش آن در بهداشت روانی او بسیار مهم است. تحقیقات تجربی نیز نشان داده است که بازی و ورزش افزون بر این که ابزار ارزشمندی برای رشد سلامت جسمانی است ، رابطه ی نزدیکی با سلامتی روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری های روانی دارد.
بازی ، اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد ، از اضطراب می کاهد و عزت نفس و خودپنداری مثبت را تقویت می کند. بازی ، سبب اجتماعی شدن ، ایجاد استقلال ، آموزش مهارت های ارتباطی ، استحکام روابط خانوادگی و سهولت در دوست یابی می شود.
کودک از طریق بازی با دیگر کودکان ، تنهایی خود را به طور مطلوبی از بین می برد ؛ بنابراین با توجه به کارکردهای مختلفی که بازی دارد و مورد علاقه بیش از انداره کودک است ، میتواند نقش منحصر به فردی در بهداشت روانی کودک داشته باشد.
آفتاب آمد دلیل آفتاب گر دلیلت باید از وی رخ متاب
سه شنبه 17 بهمن 1396 10:15 AM
تشکرات از این پست
zahra_53