0

نقش های بازی کودکان

 
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

نقش های بازی کودکان

 

نقش های بازی کودکان – قسمت اول

 

نقش های بازی کودکان – قسمت اول

بازی در بخش های مختلف شخصیت کودکان تاثیر فراوانی دارد که هر کدام از این بخش ها ، خود میتواند تاثیرات شگرفی در روحیات کودکان داشته باشد. برخی از نقش های بازی کودکان به شرح ذیل است :
نقش بازی در رشد جسمانی
فعالیت های کودک از بدو تولد ( دست و پا زدن ، چنگ زدن ، گرفتن و... ) ، هرچند با اهداف مختلفی صورت می گیرد ؛ اما لذت بازی گونه ای دارد. این لذت در کودک ، رضایتی ایجاد می کند که انگیزه حرکت و یا فعالیت بعدی او میشود.
در بازی خصوصا بازی های دوران کودکی ( مانند دویدن ، پریدن ، خم شدن ، بالارفتن و...) کودک فعالیت جسمی می کند و این فعالیت ضمن تمرین حرکات بدنی ، نوعی ورزش محسوب شده ، بر قدرت بدنی و چالاکی او می افزاید.
و او را از حالت انفعال و انزوا می رهاند. کودکان به کمک بازی ، عضلات خود را قوی میکنند و بسیاری از مهارت های حرکتی – روانی را که میتواند مقبولیت اجتماعی برای آنها به ارمغان بیاورد ، یاد می گیرند.
در هنگام بازی جریان خون آزادتر و رفع مواد زائد آسان تر و بیشتر میشود. همچنین ، بازی باعث افزایش قدرت بدنی ، هماهنگی و تعادل بین اندام ها ، ظرافت حرکات ، افزایش استقامت و مقاومت بدن می شود و کودک در مقابل بیماری ها و خطرات محیطی محفوظ می ماند.
بازی از نظر جسمی ، سبب هماهنگی عضلات و اعضای بدن میشود. کودکانی که فرصت بازی داشته اند چُست و چالاک اند و بهتر از دیگر کودکان برای رویارویی با سختی های زندگی آماده میشوند و به همین نسبت در برابر مشکلات و ناملایمات صبور و پایدار خواهند بود.
نقش بازی در رشد عقلانی و اعتماد به نفس
در بازی ، کودک خود موقعیت های بازی را انتخاب می کند ، وسایل بازی را می آزماید ، درگیر میشود و برای حل مسائلش از اندوخته های دیگران استفاده می کند و به این ترتیب از لحاظ عقلانی متحول می شود.
ضمن بروز ابتکار و خلاقیت به ارضای تمایلات درونی و عواطف دست می یابد. همچنین ، وقتی به تناسب ذوق و استعداد خود مسئولیت و کاری را بر عهده می گیرد ، آمادگی برای پذیرش مسئولیت و هماهنگی فعالیت های گروهی معطوف به هدف را نیز تمرین می کند.

نقش بازی در رشد عواطف
بازی ، بهترین وسیله برای رشد و شکوفایی احساسات و بهترین راه برای پرورش عواطف اوست. در حین بازی است که او کیفیت بروز عواطف ، کنترل و ارضای مناسب آن را یاد می گیرد.
هر چند کودک میان واقعیت و بازی تفاوت قائل نیست ، در عین حال ، صداقت کودکانه را در بازی بروز می دهد. احساس ها، تشویق ها و اضطراب های کودک در ضمن بازی حقیقی هستند.
نقش بازی در رشد اجتماعی و ارتباط با همسالان
نقش هم سالان در اوایل دوران کودکی خیلی بارز نیست و کودکان به وجود همسالان توجه چندانی ندارند ، یعنی آنها در کنار هم ، ولی به صورت انفرادی بازی می کنند. از چهارده تا هیجده سالگی ، کودک به تدریج توجهش را از بازیچه به سوی هم بازی اش معطوف می کند.
نتایج تحقیقات و مشاهدات نشان می دهد ، روابط اولیه ی اجتماعی کودک در محیط خانواده ، نقش موثری در تعیین خط مشی رفتار و گرایش هایش نسبت به هم سالان خود دارد . رابطه ی کودک با مادر ، عامل بسیار مهمی است.
تعمیم رفتار از محیط هانواده به محیط های دیگر انجام خواهد گرفت. ارتباط با همسالان ، دادو ستد اجتماعی و علاقه به یکدیگر به تدریج رشد کرده و متحول میشود. کودکان در سنین 5 تا 7 سالگی با هم بازی می کنند ؛ ولی هنوز تعداد کودکان شرکت کننده در بازی زیاد نبوده و نحوه ی بازی منسجم نیست.
برای تربیت اخلاقی ، صفات انسانی و روحیه ی جمع گرایی ، ضمن تشویق کودکان به داشتن دوستان صمیمی ، میتوان سازش اجتماعی ، همکاری ، همبازی ، نوع دوستی ، گذشت ، وفاداری ، سه ی صدر و تحمل عقاید مختلف را به کودکان آموخت .
کودک در خلال بازی به کشف محیط اطراف خود می پردازد . از طریق بازی نخستین گام ها را برای اجتماعی شدن برمی دارد. همکاری و تشریک مساعی ، رشد اجتماعی کودک با گروه را فرامی گیرد . در حقیقت از مشارکت گرم و صمیمی او با هم بازی ها و دنیای خیالی و شیرین کوکانه اش – که عروسک نماد مادر و یک تکه چوب گوشی تلفن اوست و با آن رابطه برقرار می کند – آغاز می شود.
بازی کمک میکند تا کودک بتواند با دسترسی به حقایق و واقعیت های پیرامونش ، با خویشتن و دیگران بهتر سازگار شود. هرچه کودک بازی و مشارکت کند بیشتر درمی یابد در چه سطحی از کار آیی و ارزشمندی است و چه توقع و انتظاری میتواند از محیط اطراف خود داشته باشد.

آفتاب آمد دلیل آفتاب     گر دلیلت باید از وی رخ متاب

سه شنبه 17 بهمن 1396  10:10 AM
تشکرات از این پست
zahra_53
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:نقش های بازی کودکان

نقش های بازی کودکان – قسمت دوم

 

نقش های بازی کودکان – قسمت دوم


نظر کاپلان درباره ی نقش بازی بر رشد اجتماعی کودک
(( بسیاری از تعاملات میان فردی کودکان پیش دبستانی در چهارچوب بازی روی می دهد و روابط کودکان با والدین ، خواهرها ، برادرها و هم سالانشان در مقطع پیش دبستانی به شدت متحول میشود )) . 
بازی باعث میشود که کودک بتواند با دیگران رابطه ی صحیح برقرار ساخته و رفتار خود را متعادل کند.
کودک در بازی با هم بازی های خود ارتباط برقرار کرده و چگونگی ارتباط را نیز تجربه می کند و با رعایت مقررات بازی ، احترام به قوانین و مقررات اجتماعی ، پذیرش انتقاد و همکاری گروهی را هم می آموزد.
کودک در بازی های تخیلی با بازی کردن نقش های متفاوت اجتماعی از قبیل : سرپرستی عروسک خود ، خانه داری ، جواب دادن به تلفن و زندگی کردن را تجربه می کند و خلاصه بسیاری از رفتارهای اجتماعی دیگر را ضمن بازی می آموزد.
کودکانی که فرصت بازی های گروهی را دارند احساس همدلانه ی بیشتری از خود بروز می دهند. در یک بررسی ، پژوهشگران ، کودکان پیش دبستانی را مشاهده کردند که زمینه های مناسب برای بازی و ابراز احساس همدلانه را نداشتند.
 این کودکان در مقایسه با کودکانی که محیط مناسب و امکانات مطلوب برای بازی کردن را داشته اند ، رشد عاطفی کمتری نشان دادند.
نقش بازی در رشد خلاقیت 
پژوهش های روانشناسی موید این نظر است که ، آغاز رشد خلاقیت در کودکان دوره پیش از دبستان است که در آن ، بازی نقش عمده ای در شکوفایی استعدادها ایفا میکند. 
بازی جنبه های خلاق شخصیت کودک را پرورش می دهد. بازی کودک ، ممکن است به صورت ابتکاری که عناصری از تقلید بزرگسالان را نیز در بر دارد صورت گیرد . نیروی خلاقه ی کودک از پیروی و تقلید آغاز می گردد.
وی باید از این تمایل به نحو احسن سود جسته و با کسب مهارت ، روح استقلال و اعتماد به نفس را در وی پرورش دهد. بنابراین ، بازی نقش عظیمی در ایجاد خلاقیت در کودک ایفا می کند. 
با توجه به این که بازی که از درون کودک نشأت می گیرد ، بیان کننده ی پاسخ شخصی و واقعی او به محیطش هست و این که قابلیت و قدرت های تخیلی کودک را به منصه ی ظهور می رساند.
نقش بازی در رشد استقلال فردی 
کودک در بازی بیش از هر فعالیت دیگری قادر است استقلال خود را ظاهر سازد. همان نیازی که به تدریج رشد می کند و بزرگسالان به بهانه ی این که هنوز بزرگ نشده اند ، به ندرت آن را در اختیار کودک قرار می دهند. غافل از این که تمرین و ممارست در این بعد باید از کودکی شروع شود.
در صورت عدم رشد استقلال شخصی ، اختلالاتی در نحوه ی ارتباط در سطوح سنی بالاتر و در بزرگسالی ایجاد خواهد شد. کودک در بازی خودش موضوع بازی را تعیین می کند. آغاز و انجام بازی را مشخص می سازد و برای بهتر و جالب تر شدن بازی از معلومات و مهارت های خود بهره می گیرد.
بازی موقعیت زیادی را برای استقلال عملی در اختیار کودک قرار می دهد.
نقش بازی در بهداشت روانی کودک
با توجه به محبوبیت و ارزش بازی برای کودک ، نقش آن در بهداشت روانی او بسیار مهم است. تحقیقات تجربی نیز نشان داده است که بازی و ورزش افزون بر این که ابزار ارزشمندی برای رشد سلامت جسمانی است ، رابطه ی نزدیکی با سلامتی روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری های روانی دارد.
بازی ، اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد ، از اضطراب می کاهد و عزت نفس و خودپنداری مثبت را تقویت می کند. بازی ، سبب اجتماعی شدن ، ایجاد استقلال ، آموزش مهارت های ارتباطی ، استحکام روابط خانوادگی و سهولت در دوست یابی می شود.
کودک از طریق بازی با دیگر کودکان ، تنهایی خود را به طور مطلوبی از بین می برد ؛ بنابراین با توجه به کارکردهای مختلفی که بازی دارد و مورد علاقه بیش از انداره کودک است ، میتواند نقش منحصر به فردی در بهداشت روانی کودک داشته باشد.

آفتاب آمد دلیل آفتاب     گر دلیلت باید از وی رخ متاب

سه شنبه 17 بهمن 1396  10:15 AM
تشکرات از این پست
zahra_53
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:نقش های بازی کودکان

نقش های بازی کودکان – قسمت سوم

 

نقش های بازی کودکان – قسمت سوم


نقش بازی در رشد ذهنی و هوشی
از نظر پیازه بازی در رشد هوشی کودک نقشی حیاتی دارد که آثار آن در زندگی و رفتار آدمی نیز مشهود است. بازی از دو جهت بر رشد ذهنی شناختی کودک موثر است :
نخست این که : کودک با انواع وسایل بازی ، افراد و موقعیت های بازی برخورد می کند و حتی انواع ابهام ها و سوال ها در بازی ممکن است ذهن کودک را به خود جلب کرده و به تأمل و تفکر در مورد آن وادارد و از این طریق ذهن را پرورش می دهد.
جهت دوم : نقش و تاثیری است که بازی بر رشد زبان کودک دارد و رشد زبان نیز بر رشد شناخت و ذهن کودک تاثیر زیادی می گذارد ؛ بنابراین نقش بازی در رشد ذهنی و شناختی کودک مضاعف است.
نقش های اخلاقی بازی
از طریق بازی مفاهیم و ارزش های اخلاقی به وسیله کودکان درک می شوند. کودک در جریان بازی درمی یابد که اگر بخواهد در بازی یک فرد قابل قبول به حساب آید ، باید درستکار ، با حقیقت ، مسلط به خود و با انصاف باشد ؛ بنابراین یاد میگیرد که اصول اخلاقی را در محیط خانه و مدرسه به طور کامل تر رعایت کند.
نقش های آموزشی و تربیتی بازی 
ارزش دیگر بازی کودکان ، ارزش آموزشی آن است ؛ کودکان در خلال بازی به ویژه بازی های آموزشی ، به مفاهیم ذهنی جدیدی دسترسی پیدا میکنند. دایره ی لغات آن ها افزایش می یابد و با رنگ ها ، اشکال ، اشیای گوناگون و جهات مختلف آشنا می شوند و تجارب ارزنده ای به دست می آورند.
اصولا یادگیری کودک در هفت سال اول زندگی ؛ یعنی دوران قبل از مدرسه ، تنها از طریق عمل صورت می گیرد .و این یادگیری عملی نیز ضمن بازی انجام می پذیرد . در حین بازی مطالب آموختنی ، بدون اجبار و با میل و رغبت فراگرفته میشوند.
به همین دلیل برخی مربیان معتقدند که مطالب درسی را فقط باید در حین بازی به کودکان آموخت. با توجه به این که در این دوره ، کار در زندگی کودک ، بازی است و جز این کاری از او ساخته نیست ؛ بنابراین هرگونه آموزشی در این دوران باید ضمن بازی صورت پذیرد.
حال اگر کودک در این دوران به حال خود واگذاشته شود ، بازی ها خود به خود به گونه ای غیرآگاهانه چیزهای زیادی را به کودکان می آموزند. اما اگر والدین و مربیان ، این بازی ها را هدایت و برنامه ریزی کنند در این صورت کیفیت آموزش ارتقا خواهد یافت.
در هر صورت بازی به کودک کمک میکند تا دنیایی را که در آن زندگی میکند بشناسد ، بفهمد ، کنترل کند و میان واقعیت و تخیل فرق بگذارد. کودک میزان توانایی های خود را با دیگران مقایسه می کند و به این ترتیب مفهومی روشن تر و واقع گرایانه تر از خود به دست می آورد.
به این نکته نیز باید توجه داشت که روحیه ی خودخواهی و تجاوز گری کودک تا پنج – شش سالگی بسیار چشم گیر است ؛ بنابراین ضرورت دارد کودک را از تمرین زیاد در این تجاوزکاری ها بازداریم.
نقش درمانی بازی
بازی از ارزش درمانی زیادی برخوردار است . امروزه بازی درمانی جایگاه خود را در تشخیص مسائل و مشکلات روانی کودکان و درمان آنها پیدا کرده است. 
متخصصان بازی درمانی به کمک این فن و تدارک اسباب بازی های ضروری و تشکیل جلسات بازی برای کودکان ، رفتارهای آنان را زیر نظر می گیرند و ضمن بررسی به ریشه های مشکلات کودکان به درمان آنها می پردازند.
با تمام فوایدی که در بازی  موجود است ، نباید در بازی آن حد پیش رفت که بازی به صورت تمام زندگی کودک درآید و سایر فعالیت های او را تحت الشعاع خود قرار دهد. باید بازی کودک به نحوی ترتیب یابد که او را از فشارهای هیجانی و روحی که خارج از توان اوست برکنار دارد.
منبع : کتاب راهکارهای شکوفایی خلاقیت

آفتاب آمد دلیل آفتاب     گر دلیلت باید از وی رخ متاب

سه شنبه 17 بهمن 1396  10:21 AM
تشکرات از این پست
zahra_53
دسترسی سریع به انجمن ها