روز گذشته در محل دفتری مرکزی اسنپ در تهران نشستی با اصحاب رسانه برگزار شد که در آن ضمن ارائه آمارهایی از وضعیت فعلی اسنپ، دلایل افزایش قیمت کرایه در شرایط آب و هوایی خاص تشریح شد.
براساس گفتههای راشا شیدماهد، مدیر ارشد مارکتینگ اسنپ، در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نفر در نقش راننده در ۱۶ شهر با اسنپ همکاری میکنند و این سیستم بصورت روزانه پذیرای ۱ میلیون درخواست سفر است که بیش از ۸۰۰ هزار درخواست با موفقیت به انجام سفر میانجامد. برایناساس غیر از آمار رانندهها، اسنپ برای هزار نفر بصورت مستقیم و برای تعداد بسیار بیشتری بصورت غیرمستقیم (دورکار) شغل ایجاد کرده است.
به گفته شیدماهر، با توجه به رشد ماهانه اسنپ در قبول درخواست سفر و انجام آن، همکنون نسبت درخواست سفر و به پذیرش آن توسط رانندهها در ده ماه گذشته از ۷۰ به ۸۲ درصد رسیده و خوشبختانه میانگین امتیاز رانندگان نیز از ۴.۶۹ به ۴.۷۸ ارتقا یافته است.
اما درخصوص افزایش قیمت کرایه در روزهای برفی و بارانی به نکات جالبی اشاره شد. طبق گفتههای شیدماهر، اسنپ دیدگاهی فراتر از کسب رضایت مسافر یا راننده را درپیش گرفته و هر دو گروه را مشترک خود میداند. بدینترتیب هم رضایت راننده و هم رضایت مسافر از اصول کاری اسنپ بهشمار میرود.
شیدماهر دراینباره گفت:
بطور میانگین هر راننده که بصورت فول تایم در اسنپ مشغول بهکار است در روزهای عادی بین ۱۰ تا ۱۵ سفر را انجام میدهد که با توجه به نرخهای کرایه عادی به میزان مشخصی درآمد روزانه دست پیدا میکند. حال در روزهایی که شرایط آب و هوایی خارج از وضعیت عادی قرار دارد طبیعتا راننده بهدلایل مختلف مانند ترافیک، افزایش ریسک تصادف در سفر و ... نمیتواند بهاندازه روزهای عادی سفر انجام دهد. بنابراین به علت کمتر شدن تعداد سفر و درآمد روزانه، با کاهش چشمگیر راننده مواجه میشویم و درخواستهای مسافران گاه برای زمانهای طولانی توسط هیچ رانندهای پذیرفته نمیشود.
در این شرایط که نسبت درخواست سفر به قبول آن کاهش مییابد، اسنپ با افزایش قیمت سعی میکند که هم راننده به رضایت نسبی برای پذیرش درخواستها برسد و هم مسافر بیش از حد منتظر نماند.
طبیعتا این فرایند بصورت کلی برای تمام مناطق شهر اعمال نمیشود. بلکه فقط در مکانهایی که تعداد راننده نسبت به تعداد درخواستها کاهش محسوس داشته باشد اعمال میشود. بنابراین احتمال دارد در یک روز برفی در یک منطقه خاص از شهر که تعداد رانندهها کاهش یافته با افزایش کرایه روبرو شویم و در همان روز در منطقهای دیگر از شهر که تعداد رانندهها نسبت به تعداد درخواستها در وضعیت معقولی قرار دارد، کرایهها مانند یک روز عادی محاسبه شود.
شیدماهر افزود، میانگین افزایش کرایه در این شرایط تاکنون بین ۲۰ الی ۳۰ درصد بوده و در بدترین شرایط به دو برابر رسیده؛ این درحالیست که مدارکی وجود دارد که نشان میدهد اوبر در شهری مثل نیویورک در شرایط آب و هوایی خاص تا ۱۷ برابر افزایش کرایه را اعمال کرده است.
همچنین شیدماهر در پاسخ به سوال جیاسام مبنی بر فرایند تسویه حساب اسنپ با رانندهها گفت:
هماکنون اسنپ هر روز با رانندههایی که کرایه را بهشکل اعتباری از مسافر دریافت میکنند تسویه حساب میکند. اما بهدلیل محدودیت بانکی فعلا در روزهای پنجشنبه و طبیعتا جمعه امکان تسویه حساب با رانندهها وجود ندارد که البته در حال مذاکره هستیم تا امکان تسویه حساب در پنجشنبهها را نیز فراهم کنیم.