نکات قابل توجه قبل از انتخاب محصول برای فروشگاه آنلاین
اگر قصد راهاندازی کسب و کاری در زمینهی فروشگاه آنلاین دارید،باید به این موضوع فکر کرده باشید که قصد فروش چه محصولاتی را به صورت آنلاین دارید؟ انتخاب محصول مناسب برای فروش آنلاین یکی از مهمترین بخشهای ایجاد یک کسب و کار آنلاین موفق است.
چرا انتخاب مناسب محصولاتی که میتوان به صورت آنلاین فروخت اهمیت دارد؟
تجارت آنلاین از بخشهای زیادی تشکیل شده است که هر بخش از آن تحت تاثیر محصولاتی قرار دارد که در آن به فروش میرسد. بنابراین انتخاب محصول مناسب کار بسیار دشواری خواهد بود. به علاوه باید از قابل تهیه بودن محصولات انتخابی اطمینان حاصل کرد تا بتوان از فروش آنها به درآمدزایی رسید، چرا که هدف نهایی در تجارت، کسب درآمد است. عواملی که در فروش محصولات آنلاین و موفقیت تجارت الکترونیک نقش اساسی را ایفا میکنند عبارتند از:
- قیمت: قیمت تمام شده محصول و قیمت فروش از مهمترین عوامل موفقیت یا شکست یک فروشگاه آنلاین است.
- مشتریان هدف: مشتریان هدف و قیمت محصول کلید انتخاب تکنیک بازاریابی نورد نظر نیز میباشد.
- طراحی سایت و برند: انتخاب لوگو و طراحی مناسب سایت یکی از عوامل جذب مشتری است. برند شما باید به نحوی از محصولات پشتیبانی کند که مشتری بتواند از تطابق محصولات با برند اطمینان کامل حاصل کند.
- بازاریابی: رسانهی بازاریابی که بر اساس بودجه شرکت انتخاب میشود به مخاطبان هدف بستگی دارد که این مخاطبان بسته به محصولات پیشنهادی تعیین میشوند.
- جذابیت محصول: از آنجایی که کسب و کار شما روزانه بخش بزرگی از زمان شما را به خود اختصاص خواهد داد بنابراین سعی کنید محصولاتی را برای فروش انتخاب کنید که برایتان همیشه جذابیت داشته باشد.
تحقیق از بازار قبل از انتخاب نوع محصول
تحقیقات تجاری در حقیقت راهحل مناسبی برای رشد هر کسب و کار است. زیرا درک درستی از چشم انداز رقابتی و بینش مشتریان در اختیار صاحبان کسب و کار قرار میدهد. تحقیقات تجاری کمک میکند تا محصولاتی را انتخاب کنید که احتمال موفقیت کسب و کار شما را تا حد زیادی افزایش دهد.اگر قصد فروش محصول خاصی را به صورت آنلاین دارید، باید قبل از راهاندازی کسب و کار خود میزان گرایش بازار و تقاضای مشتریان را مورد مطالعه قرار دهید. این اطلاعات کمک به سزایی در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. برای این کار میتوانید به یکی از روشهای زیر اقدام کنید:
- روزنامه ها و مجلات: به بخش تبلیغات مجلات و روزنامههای معروف توجه کنید. شرکتهای مختلف برای تبلیغ محصولات خود هزینه زیادی پرداخت میکنند زیرا به کمک آن به شناسایی میزان تقاضای محصولات میپردازند.
- مجلات تجاری: اگر قصد فروش محصولات صنعت خاصیهستید، نگاه مختصری به نشریات آن صنعت اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار میدهد.
- فهرست محصولات: لیست محصولات عمدهفروشان و شرکتهای آنلاین مختلف را بررسی کنید. این فهرستها راهنما ایدههای جالبی برای جداسازی محصولات مختلف در اختیار شما قرار میدهد و برآورد قیمت را برایتان آسان میکند.
- سایر فروشگاهها: به فروشگاههای خردهفروشی که محصولاتی مشابه با ایده شما دارند سربزنید. سایتهای تجارت الکترونیکی مختلف را جستجو کنید تا با محصولات پرفروش آنها آشنا شوید.
انتخاب مخاطبان هدف
پس از انتخاب محصول مورد نظر برای فروش، مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. داشتن درک درستی از مشتری در قیمتگذاری محصولات و برنامهریزی استراتژیهای بازاریابی کمک به سزایی به شما خواهد کرد. برای مثال اگر وسایل لوکس میفروشید، مخاطبان هدف متفاوتی نسبت به کسی که تجهیزات موتورسیکلت میفروشد خواهید داشت.در تعیین مخاطبان هدف باید به نکات زیر توجه کنید:
- اطلاعات کلی: سعی کنید اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، قومیت، وضعیت اشتغال و… را در مخاطبان هدف خود مشخص کنید. است. این امر باعث میشود به درک درستی از مشتریان هدف خود برسید.
- ویژگی روانشناختی: اطلاع ازعلاقمندی، نوع فعالیت، شخصیت و… باعث میشود نگرش و رفتار مخاطبان هدف خود را بهتر درک کنید و محصولاتی مناسب با نیاز آنها برایشان تهیه کنید.
- قیمتگذاری: آیا قیمت محصولات شما با بودجه مخاطبان هدفتان همخوانی دارد؟ قیمتگذاری صحیح محصولات خود از جمله مواردی است که باعث جذب یا از دست دادن مشتری میشود.جمعآوری این اطلاعات کلی در ابتدای کسب و کارتان میتواند کمک زیادی در انتخاب محصولات مناسب برای فروش به شما بکند.
هر محصولی که به فروش برسانید، مطمئنا در وبسایتهای رقبای شما محصولات مشابه با آن به فروش میرسد. اما شما با داشتن یک چشمانداز رقابتی درست میتوانید از آنها پیشی بگیرید و در کسب و کار خود موفق شوید.