0

مسائل زکات و زکات فطره

 
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

مسائل زکات و زکات فطره

 

زکات غلّات (گندم، جو، خرما و کشمش)

 

کم کردن مخارج (گندم و جو و خرما و انگور) موقع دادن زکات

آیات عظام: امام خمینی، اراکی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی: مخارجي را كه براي گندم و جو و خرما و انگور گرده است حتي مقداري از قيمت اسباب و لباس را كه به واسطه زراعت كم شده، مي تواند از حاصل كسر كند. و چنانچه پيش از كم كردن اينها به 288 من و 45 مثقال كم برسد، بايد (فاضل: بنابر احتياط واجب) زكات باقي مانده آن را بدهد.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: مخارجی را که داده مانند پول کارگر و وسایل کار و شخم، مي تواند از حاصل كسر كند و چنانچه پس از كم كردن اينها، باقيمانده آن به حدّ نصاب برسد، بايد زكات آن را بدهد. ولی پول زحمت خودش را نمیتواند کم کند.
 
سـؤال از دفتر معظم له
 
آیات عظام: گلپايگاني، صافي: مخارجي را كه براي گندم و جو و خرما و انگور گرده است و معمول است كه آن مخارج را از خود زراعت مي دهند مي تواند از حاصل كسر كند و چنانچه باقيمانده آن به حدّ نصاب برسد، بايد زكات آن را بدهد و آنچه معمول نيست از خرمن بدهند بنابر احتياط لازم جزء نصاب حساب نمايند لكن زكات آن واجب نيست.
آیات عظام: خوئي، تبريزي، وحید، سیستانی: مخارجي را كه براي گندم و جو و خرما و انگور گرده است نمي تواند از حاصل كسر نموده و ملاحظه نصاب نمايد، پس چنانچه يكي از آنها پيش از ملاحظه مخارج به 288 من و 45 مثقال كم برسد بايد بنابراحتياط زكات آن را بدهد.
 
آیةالله العظمی بهجت: هزينه اي را كه براي گندم، جو، خرما و انگور پرداخت كرده است، مي تواند از محصول كسر كند، و چنانچه پيش از كم كردن هزينه، وزن آنها به سيصد من تبريز برسد، ولي بعد از كم كردن به اين مقدار نرسد، بنابر أظهر زكات واجب نيست.
 
آیةالله العظمی زنجانی: مخارجي را كه براي گندم و جو و خرما و انگور گرده است بنابراحتیاط نمي تواند از حاصل كسر نموده و ملاحظه نصاب نمايد، پس چنانچه يكي از آنها پيش از ملاحظه مخارج به 288 من و 45 مثقال كم برسد بايد بنابراحتياط زكات آن را بدهد.
آیةالله العظمی مكارم: بنابراحتياط واجب مخارجي را كه براي زراعت كرده از حاصل كسر نكند، همچنين قيمت تخمي را كه براي زراعت پاشيده است.
آیةالله العظمی سبحانی: مخارجى را كه براى گندم و جو و خرما و انگور كرده است، مى تواند از حاصل كسر كند و چنانچه پس از كم كردن اينها به اندازه نصاب باشد،بايد زكات باقى مانده آن را بدهد.
آیةالله العظمی مظاهری: مبالغى را كه براى اين چهار چيز خرج كرده است مى‏تواند از حاصل كسر كند، و چنانچه بعد از كم كردن اينها به حدّ نصاب (تقريباً 288 من) برسد زكات آن واجب مى‏شود، ولى اگر استفاده ديگرى غير از اين چهار چيز نظير كاه و علف ببرد نبايد مخارج را از زراعت كم كند، بنا بر اين اگر هزار تومان خرج زراعت كرده است و هزار تومان برداشت كاه و علف داشته است نمى‏تواند مخارجى را كه براى آن چهار چيز كرده كم كند.
 
منبع: توضیح المسائل مراجع مسأله

 

 

سه شنبه 26 دی 1396  10:39 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مسائل زکات و زکات فطره

 

مصرف زکات فطره

آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، تبریزی، فاضل لنکرانی، بهجت (قدّس سرّهم) و نوری همدانی (مدّظلّه): احتياط مستحّب آن است كه {زکات فطره را} فقط به فقراي شيعه بدهد.
آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه): بهتر است {زکات فطره} را به فقير بدهند.
آیةالله العظمی شبیری زنجاني (مدّظلّه): احتياط مستحّب آن است كه {زکات فطره را} فقط به فقراي شيعه بلكه فقط به مساكين (يعني فقراي بسيار نيازمند) بدهند.
آیةالله العظمی سبحانی (مدّظلّه): احتياط واجب آن است كه {زکات فطره را} فقط به فقراى شيعه بدهد.
آیات عظام: گلپايگاني و صافي گلپایگانی: احتياط واجب آن است كه زكات فطره را به فقراء شيعه اثني عشري بدهد اگر چه در شهر ديگر باشند و چون نقل اين زكات به شهر ديگر خلاف احتياط است اگر در شهر خودش فقير شيعه نباشد مال خود را به شهر ديگر ببرد و در آنجا به قصد زكات به شيعه بدهد.
آیةالله العظمی سيستاني (مدّظلّه): زكات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا داد و منظور، فقراي شيعه است و چنانچه در شهر از فقراي شيعه كسي نباشد، مي تواند آن را به فقراي ديگر مسلمان داد، ولي در هر صورت نبايد به ناصبي داده شود.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی (مدّظلّه): زكات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا و مساكين بدهند مشروط بر اين كه مسلمان و شيعه دوازده امامي باشند.
آیةالله العظمی وحید خراسانی (مدّظلّه): مشهور فرموده اند كه مصرف زكات فطره مصرف زكات مال است ، ولى احتیاط واجب آن است كه به فقرا داده شود ، و باید شیعه دوازده امامى باشد ، مگر در صورتى كه مؤمن پیدا نكند ، كه در این صورت به غیر ناصبى هم مى شود داد.
آیةالله العظمی مظاهری (مدّظلّه): مصرف زكات فطره مصرفى است كه براى زكات مال گفته شد.(بنابراین: زكات را خوب است در اين زمان به مجتهد جامع الشرايط يا وكيل او بدهند تا صرف فقرا و تقويت اسلام و مصالح مسلمين بنمايد ولى خود زكات دهنده هم مى‏تواند در همان موارد صرف نمايد).

 

 

سه شنبه 26 دی 1396  10:39 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مسائل زکات و زکات فطره

 

فطره مهمان شب عید فطر

آیةالله العظمی امام خمینی: فطره مهمانی که قبل از غروب شب عید فطر با رضایت میزبان وارد شده و نان خور حساب شود بر میزبان واجب است.
آیةالله العظمی خوئی: اگر کسی را [فقط] شب عید فطر دعوت کنند هرچند پیش از غروب بیایند فطره اش بر میزبان واجب نیست.
استفتائات، س607
آیات عظام: گلپایگانی، ‌صافی: اگر [مهمان] پیش از مغرب وارد شود و بگویند امشب نان او را داده - هرچند نان خور حساب نشود- [بر میزبان] واجب است.
آیةالله العظمی اراکی: فطره مهمان بر عهده میزبان است هرچند در غیر منزل همچون حسینیه یا مسجد افطاری دهد.
استفتائات ص79
آیةالله العظمی تبریزی: اگر مهمان غذا می خورد و می رود [فطره اش] بر عهده خودش می باشد ولی اگر نان خور حساب شود یعنی آن شب یا چند روز آنجا می ماند بر میزبان است.
استفتائات جدید،‌ ج2،‌ س 683
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: به مجرد صرف یک افطاری [فطره بر میزبان]‌ واجب نیست.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: با یک شب [مهمان]‌ نان خور حساب نمی شود.
آیةالله العظمی بهجت: اگر [مهمان] پیش از برآمدن هلال ماه شوال برای خوردن غذا آمده باشد - ولو بعدا نتواند غذا صرف کند - [فطره اش بر میزبان] واجب است.
آیةالله العظمی سیستانی: اگر [مهمان] شب نزد [میزبان]‌ بماند و نان خور - هرچند موقتا - حساب شود؛ [فطره اش بر میزبان] واجب است.
آیةالله العظمی مکارم: اگر [میهمان] فقط برای شب عید دعوت شده؛ [فطره اش بر میزبان] واجب نیست.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: اگر [مهمان] بنا داشته باشد مدتی طولانی مهمان باشد - به طوریکه بدون هیچ قیدی نان خور به شمار آید - [فطره اش بر میزبان]‌ واجب است، ولی اگر تنها همان شب بیاید واجب نیست.
آیةالله العظمی نوری همدانی:‌ اگر میزبان شب عید فطر - در خانه،‌ مسجد، سالنهای پذیرایی یا هر جای دیگر- طعام دهد، فطره هم بر عهده اوست.
استفتائات س 246
آیةالله العظمی وحید خراسانی: فطره میهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و در وقت وجوب زکات فطره نان خور او حساب می شود،‌ بر [میزبان]  واجب است.
آیةالله العظمی مظاهری: زکات فطره مهمان بر میزبان واجب نیست،‌ خواه با رضایت میزبان آمده باشد یا بدون رضایت،‌ پیش از غروب آمده باشد یا بعد از غروب.
آیةالله العظمی سبحانی: فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و عرفا نان خور [میزبان]‌ حساب می شود بر [میزبان] واجب است
 
سه شنبه 26 دی 1396  10:40 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مسائل زکات و زکات فطره

 

فضیلت زکات و زکات فطره

پاسخ به:مسائل زکات و زکات فطره
 
جایگاه زکات فطرة
علاوه بر زکاتى که به اموال در صورت وجود داشتن شرایط تعلق میگیرد، یک منبع ساده و عادى نیز براى رفع نیازهاى فردى و اجتماعى در نظر گرفته شده است که آن را زکات فطرة میگویند.
زکات فطرة این است که هر فرد مسلمان که توانائى اداره کردن زندگى خود و اشخاص تحت اداره خود را داشته باشد و براى تأمین نیازهاى سالانه خویش نیازى به غیر ندارد، مکلف است بابت خود و هر کس دیگرى که مخارج آنان را به عهده دارد، از افراد خانواده و غیر آنان مقدارى از خوراک معمولى یا معادل آن را از نظر قیمت بپردازد.
این مقدار بابت هر یک نفر حدود سه کیلوگرم است، و راه مصرف آن همان راه مصرف زکات مال است.
خصوصیتى که این منبع دارد این است که اگر چه بنظر ناچیز میرسد اولًا مشقتى در آن احساس نمیشود، و ثانیاً مقرر است که در روز معینى از سال یکجا جمع آورى شده و پرداخت گردد، تا در رفع نیازمندیهاى متناسب در هر جامعه و محیط و زمان نقش مؤثرى داشته باشد.
پس از تمام شدن ماه رمضان هر سال در شب اول ماه شوال همه کسانى که تمکن پرداخت این مقدار ناچیز از ارزاق عامه یا بهاى آن را دارند، آن را حاضر کرده و اول صبح روز اول ماه شوال که روز عید فطر است، پیش از اداى نماز عید آن را پرداخت خواهند کرد.
فلسفه و فواید پرداخت فطره
«زکات فطره» به اتفاق شیعه و سنى، واجب است و در متون دینى براى آن، فلسفه و فواید متعددى برشمرده است که مهم ترین آنها عبارت است از:
1) زکات فطره مکمل و تمام کننده روزه است؛ همان گونه که درود و صلوات بر پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله مکمل و تمام کننده نماز است[1].
2) باعث قبولى روزه ماه مبارک رمضان مى‏گردد[2].
3) موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال مى‏شود[3].
4) باعث سلامتى جسم و پاکسازى روح از رزایل اخلاقى است. در روایتى در تفسیر آیه شریفه «قد افلح من زکیها» آمده است: منظور از تزکیه زکات فطره است[4].
5) مکمل و تمام کننده زکات مال است‏[5].
=====
 
يکي از فرايض مهّم اسلامي ، بلکه از ضروريّات اسلام ، زکات است . خداوند متعال در  قرآن کريم در 30 مورد زکات را تذکّر داده است و در بسياري از اين موارد آن را  در رديف نماز ذکر کرده است.
حضرت باقر (علیه السلام) فرمودند: «خداوند زکات را قرین نماز قرار داده و فرموده است (اَقيمُو اَلْصَلوه و اتُو اَلْزَکاتْ) نماز را بجا آوريد و زکات را بپردازيد بنابر اين کسي که نماز مي خواند ولي از دادن زکوة امتناع مي ورزد مثل اين است که اصلاً نماز را نيز بجا نياورده است».
حضرت رضا (عليه السلام) فرمودند: « خداوند سه چيز را توأمان با سه چيز ديگر مورد امر خود قرار داده است»:
1- به نماز و زکوه با هم امر فرموده است بنابر اين کسي که نماز مي خواند ولي زکوه نمي دهد ، نماز او مورد قبول در گاه خداوند نخواهد شد
2-  به سپاسگزاري خود با سپاسگزاري از پدر و مادر با هم امر نموده است و کسي که نسبت به پدر و مادر خود شکر گزار نباشد نسبت به خداوند نيز شاکر و سپاسگزار نخواهد بود
3-  به رعايت تقوا و صله رحم (داشتن ارتباط با خويشاوندان) با هم امر کرده است :بنابر اين کسي که ارتباط را با خويشاوندان خود قطع کند ، نسبت به خداوند تقوا را مراعات نکرده است.
حضرت صادق (عليه السلام) فرمودند: «کسي که به اندازه يک قيراط (مقدار بسيار کمي است) از زکوه مال خود نپردازد، داراي يمان و اسلام کامل نيست».
در احاديث وارده از اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) دادن زکوة را موجب آثار و عواقب نيک و فضيلت هاي بسيار از قبيل بخشيده شدن گناهان ، آساني حساب در روز قيامت ، نمّو و افزايش ثروت و مال و وسعت امکانات اقتصادي و خاموش شدن آتش غضب خداوند و افزايش عمر معّرفي مي کنند و گروه ديگري از عواقب زيانباري که بر ترک زکوة مترّتب مي گردد، سخن مي گويند.
حضرت امام صادق ( عليه السلام) از پدران خود نقل مي کند که حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلّم) فرمودند: «جريان اوضاع و امور امّت من تا هنگامي که به يکديگر  خيانت نمي کنند و امانت را مراعات مي نمايند و به يکديگر در کارهاي خير کمک مي کنند و زکوة اموال خود را مي پردازند بر اساس خير و برکت خواهد بود : ولي موقعي که از اين وظائف خطير اسلامي ، سر باز زند به قحطي و سختي زندگي و پديد آمدن مضيقه هاي اقتصادي ، گرفتار خواهد شد».
حضرت باقر (عليه السلام) فرمودند: «در کتاب حضرت علي (عليه السلام) از حضرت رسول اکرم (صلّي الله عليه وآله و سلّم) نقل شده است که آن حضرت فرمودند: هنگامي که مردم از دادن زکوة امتناع بورزند، زمين نيز برکات خود را از مردم منع ميکند و از زراعت ها و ميوه ها و معادن، استفاده هاي مطلوب بدست نمي آ يد».
حضرت صادق (عليه السلام) از پدران بزرگوار خود نقل مي کند که حضرت پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمودند: «هيچ بنده اي نيست که از دادن زکوة مال خود خودداري و مال او افزايش پيدا کند».
رستگاری در پرداخت زکات فطره
از امام صادق علیه السلام درباره آیه «قد افلح من تزکّی» رستگار شد کسی که زکات داد. سـؤال شد؛ فرمودند: یعنی کسی که زکات فطریه اش را بپردازد[6].
کمال روزه در پرداخت زکات فطره
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: از کمال روزه، پرداخت زکات {فطره} است، همانگونه که صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) از کمال نماز است؛ زیرا کسی که روزه بگیرد اما زکاتش را عمداً ترک کند و نپردازد روزه ای برای او نیست همانگونه که کسی که صلوات بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) را در نماز ترک کند نمازی برای او نیست[7].
 

[1] من لایحضره الفقیه، ج‏۲، باب الفطرة، ص ۱۸۳
[2] من لایحضره الفقیه، ج‏۲، باب الفطرة، ص ۱۸۳
[3] کافى، ج ۴، باب الفطره، ص ۱۷۴
[4] مستدرک وسائل الشیعه، ج ۷، ابواب زکاة الفطره، ص ۱۳۷
[5] وسائل الشیعه، ج ۹، ابواب زکاة الفطره، ص ۳۱۸
[6] بحار الانوار90/ 348
[7] من لا یحضره الفقیه 2 / 183 ح 2085
 
سه شنبه 26 دی 1396  10:41 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها