در ادامه، نکاتی را برای کارآفرینان تازهوارد مطرح میکنیم. با پیروی از این نکات، میتوانید مسیر صحیح خود را یافته و شروع خوبی داشته باشید.
1 . کاری را شروع کنید که مشتاق آن هستید.
شروع هر کاری میتواند دشوارترین مرحله به حساب آید. پس کاری را شروع کنید که برای انجام آن هیجان و شور و اشتیاق دارید. میتوانید کاری را انجام دهید که در آن مهارت خوبی دارید، ولی انجام کاری صرفا به خاطر اینکه شما میتوانید آن را انجام دهید چیز خوبی نیست. کاری را انجام دهید که به شما انگیزه دهد و باعث شود هر روز به خاطر آن از تختخوابتان بیرون بیایید.
2 . مطمئن شوید که برای ایدهتان بازار مناسبی وجود دارد.
مهم نیست ایدهی شما چقدر خوب و عالی است، بلکه ابتدا باید مطمئن شوید که بازار مناسبی برای آن وجود دارد. سرمایهگذارانی که به شرکت دعوت خواهند شد از شما در مورد پویایی محصولتان و تناسب آن در بازار سوال خواهند کرد.
3 . تا جایی که میتوانید سعی کنید بودجه بهدست آورید.
افزایش بودجه کار دشواری نیست. مهم این است که بدانید با آن بودجه چه کاری میخواهید انجام دهید. حتی فکرش را هم نکنید که بخش زیادی از بودجهی خود را صرف پرداخت حقوق کارکنان کنید. بهترین استفاده از بودجه این است که سیستمهایی ایجاد کنید که کسب و کارتان را برای طولانیمدت تقویت و حمایت کنند.
4 . خیلی دقیق مراقب امور مالیتان باشید.
شما باید خیلی دقیق مراقب هزینهها، درآمد، و ترازنامهی کسب و کارتان باشید. سربار را پایین نگه دارید. در هزینهها صرفهجویی کرده و از هزینههای غیرضروری اجتناب کنید. یاد بگیرید در زندگی هزینهها را کاهش دهید و فقط از چیزهای ضروری استفاده کنید تا بتوانید کسب و کارتان را راه بیاندازید.
5 . در مورد رقبا تحقیق کنید.
مطمئن شوید که بهطور کامل در مورد خدمات یا محصولات رقابتی در بازار تحقیق کردهاید. از پیشرفتها و توسعههای جدید رقبای خود به خوبی مطلع باشید.
6 . از سایر کارآفرینان کمک بخواهید.
خیلی خوب است که از اشتباهاتتان درس بگیرید، ولی این هم کار عاقلانهای است که از تجربیات دیگران هم استفاده کنید. شما بهعنوان کارآفرین هر روز با کلی چالش مواجه خواهید شد. گاهی اوقات در موقعیتهایی قرار خواهید گرفت که بد نیست در آن لحظات، از کسانی که در اطرافتان هستند کمک بخواهید. کارآفرینان موفق فعلی میتوانند بهترین راهنمای شما در مورد نحوهی برخورد با این موقعیتها باشند.
7 . داستانی عالی برای ارائهی کارتان تهیه کنید.
همهی افراد داستانی قانعکننده را دوست دارند. شما هم باید چنین داستانی را برای سرمایهگذاران و مشتریان بالقوهی خود آماده داشته باشید (باید آن را متناسب با مخاطب خاص خود آماده کنید). مدت داستان شما بهتر است حدود 30 ثانیه باشد. ماموریت و اهداف خود و دلیل قانعکننده بودن و منحصر به فرد بودن محصول یا خدمتتان را بهخوبی بیان کنید. اگر سرمایهگذاری به حرفهای شما علاقهمند شد، پاورپوینت 12 تا 15 اسلایدی را با جزییات بیشتر در مورد شرکت و فرصت بازارتان به او ارایه دهید.
8 . افراد مناسب را استخدام کنید.
استخدام افراد نامناسب، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که کارآفرینان مرتکب میشوند. شما باید کارکنانی را به کار گیرید که دارای تجربه و پسزمینهای مرتبط باشند. آنها باید با فرهنگ شرکتی که شما قصد ساخت آن را دارید تناسب داشته باشند،باید سختکوش و انعطافپذیر باشند، زیرا کسانی که در استارتاپها کار میکنند معمولا باید در نقشهای متعددی کار کنند.
9 . هرگز شبکهسازی را متوقف نکنید.
کار شما فقط با پول پیش نمیرود، بلکه در کنار پول، به شبکهای از افراد هم احتیاج دارید. مطمئن شوید که هم شما و هم شرکتتان در شبکهی اجتماعی موردنظرتان پروفایلی دارد. دائما افراد جدید را به شبکهی خود اضافه کنید. وقتی در شبکههای اجتماعی حضور دارید، اگر کسی در گوگل در مورد شما جستجو کند پروفایل شما را مشاهده خواهد کرد. بنابراین سعی کنید پروفایلی برای خود تهیه کنید که مشتری با دیدن آن، برداشت خوبی از شما داشته باشد.
10 . مهم است که یک سیستم عالی خدمات مشتریان داشته باشید.
شرکتهای بسیار موفق، معمولا روی ارائهی خدمات به مشتریان تمرکز ویژهای دارند. اگر میخواهید شرکت موفقی داشته باشید، از فرایند «خدمات مشتریانتان» آغاز کنید. هر شرکتی برای بهبود نام تجاریاش میتواند با افزایش کیفیت «خدمت به مشتری» خود، نسبت به رقبا برتری یابد.