همه چیز در مورد ادکلن و عطریات

 
sevdan
sevdan
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : آبان 1396 
تعداد پست ها : 24

همه چیز در مورد ادکلن و عطریات

عطر آمیزه ای از روغن های اساسی، ترکیبات معطر، ثابت کننده و الکل می باشد. روغن های اساسی از طریق تقطیر گل ها، گیاهان و علف ها بدست می آید. اگر عصاره گیری از طریق تقطیر میسر نباشد توسط روغن های جاذب این کار صورت می گیرد، مانند گل یاس. عصاره گیری توسط روغن های جاذب اساسا عمل استخراج توسط جذب مواد معطر بداخل موم و سپس استخراج و جداسازی روغن بدبو توسط الکل می باشد.

 
 
 
 

در ساختن عطر مواد شیمیایی معطر نیز بکار می رود. ثابت کننده ها که وظیفه پیوند دادن و متصل کردن عطر های گوناگون را بعهده دارند شامل بلسان( درخت گل حنا)، عنبر سائل و شیره غدد بودار آهوی مشک(نوع غلیظ آن بدبو بوده اما در محلول الکل به عنوان عامل نگهدارنده کاربرد دارد). میزان الکل افزوده بستگی به نوع عطر دارد.

عطر چیست و ادکلن کدام است؟

میزان در شناسایی عطر ۴۰% است. همان طور که طلای ۱۸ تا ۲۴ عیار یا نقره ۸۰ تا ۱۰۰ مرغوب تا خالص خوانده می ‌شود، معیار عطر نیز ۴۰% است یعنی از عصاره( اسانس، جوهره) به دست آمده ۴۰% عطر خالص باشد و مابقی آن آب و الکل و دیگر افزودنی ‌ها که آن خالص ‌ترین و گران ‌ترین عصاره‌ هاست. حالا معیار بندی عطر ها از همین میزان غلظت شروع می‌ شود:
1- ۲۰ تا ۴۰% عطر مرغوب تا خالص یا Perfum.
2- اگر عطری بین ۱۰ تا ۲۰% از این مواد معطر را داشته باشد به آن می ‌گویند عطر یا اودوپرفیوم Eau de perfume.
3- اگر بین ۵ تا ۱۰% مواد معطر باشد به آن می ‌گویند Eau de toilette اودوتوالت.
4- اگر ۲ تا ۴% مواد معطر داشته باشد به آن می‌ گویند Eau de cologne اودوکلن یا ادکلن.
این بود فرق عطر با ادکلن که البته روی شیشه‌ ی آن ها با علامت FL.OZ نوشته شده که هر کدام در چه رده‌ ای هستند و این عدد هم هیچ ربطی به مرغوبیت و کیفیت یک ادکلن ندارد. ادکلن و اودوتوالت نیز فرق چندانی از نظر مصرف با هم ندارند و این جا فقط یک طبقه ‌بندی تجاری و نوع استفاده مورد نظر بوده است. به طور معمول ما به ادوتوالت هم ادکلن می‌ گوییم.

انواع عطر و خواص آن ها

همان طور که درصد(غلظت) ترکیبات معطر(اروماتیک) کاهش می یابد، شدت و طول عمر عطر نیز کاهش می یابد. ترکیب آب و الکل بعنوان حلال مواد معطر بکار می رود. در عمل گرمای بدن سبب می گردد تا حلال بسرعت تبخیر شده و عطر بروی پوست باقی بماند تا بتدریج طی چندین ساعت تبخیر گردد. ما مجبوریم از همان معیار چشایی برای شناسایی نوع بوی عطر استفاده کنیم: "شیرین"، "تلخ"، "ترش". چند رده‌ بندی‌ دیگر مانند انواع رایحه ‌ی گل‌ ها یا میوه ‌ها یا حتی بوی چوب درختان و شکلات و توتون نیز وجود دارد ولی این سه نوع رایحه به اضافه ‌ی"سرد" و"گرم" ساده ‌ترین معیار های ما برای شناسایی عطرها هستند. علاوه بر صفات"تند" و"ملایم" شاید بشود صفت ‌های"سنگین" یا"سبک" را هم به کار برد. برخی از عطرها ترکیبی از این سه رایحه به اضافه‌ ی سردی و گرمی هستند مثلاً عطرهای گرم و شیرین یا سرد و تلخ یا تند و شیرین با تندی و ملایمت ‌های مختلف.
عطرهای گرم و شیرین و تلخ: مناسب برای فصول سرد یا مناطق سردسیر.
عطرهای سرد و تلخ یا ترش: مناسب برای فصول گرم یا مناطق گرمسیر و مجالس دوستانه.
عطرهای تند از هر نوع: برای میهمانی ‌ها و مجالس. نوع و فصل استفاده هم البته اول بستگی به ذائقه‌ ی بویایی شما دارد.

مراحل تبخیر عطر

1- رایحه اولیه: رایحه ای که پس از چند دقیقه از استعمال عطر احساس می گردد. رایحه اولیه همان احساس اولیه از بوی عطر می باشد. به همین خاطر در فروش عطر تاثیر بسزایی دارد. رایحه این مرحله تازه و تند می باشد. ترکیباتی که در این مرحله دخیل هستند بوی تند داشته و شدیدا فرار می باشند و بسرعت تبخیر می گردند.
2- رایحه ثانوی: رایحه عطر ثانوی زمانی که رایحه ابتدایی از میان می رود آشکار می گردد. رایحه ثانوی بدنه اصلی عطر را تشکیل می دهد و بعنوان ملایم کننده بوی تند اولیه بکار می رود. رایحه این مرحله چیزی حدود 10 دقیقه تا 1 ساعت بعد از استعمال عطر احساس می گردد.
3- رایحه پایه: رایحه عطر زمانی که رایحه اولیه و ثانویه از میان می روند. ترکیبات این گروه معمولا ثابت کننده می باشند. رایحه این مرحله قبل از 30 دقیقه از استعمال عطر احساس نخواهد شد.

منابع عطر سازی

گیاهان بعنوان منابع روغن های اساسی و ترکیبات معطر عمده بشمار می آیند. گیاهان این ترکیبات را بخاطر محافظت از حیوانات گیاه خوار و هم چنین جذب حشرات گرده افشان تولید می کنند.
1- گل ها: بزرگ ترین منبع مواد معطر می باشند که شامل گل های سرخ، مریم، میخک، یاس و ابریشم هستند.
2- برگ ها: برگ های نعناع هندی، بنفشه، رزماری، مرکبات، گوجه فرنگی و علف خشک.
3- ریشه و ساقه های زیرزمینی: ریشه درخت جوز و زنجبیل.
4- دانه ها: دانه های گشنیز، زیره، کاکائو، هل و بادیان.
5- میوه ها: میوه های تمشک، توت فرنگی، سیب، مرکبات، وانیل، فلفل شیرین.
6- روغن چوب: چوب درختان سرو، عرعر، کاج و صنوبر.
7- پوست درختان: درخت نعناع.
8- رزین(صمغ): رزین بوته کندر، بلسان(درخت گل حنا)، کاج و صنوبر.

منابع حیوانی

1- مشک: از کیسه آهوی آسیایی گرفته می شود که مشک سنتزی(مصنوعی) به علت اقتصادی بودن جایگزین مشک طبیعی شده است.
2- کاستوریوم: که از کیسه سگ آبی آمریکای شمالی بدست می آید.
3- عنبر سائل: ماده چربی مانندی که از نهنگ عنبر بدست می آید.
4- عسل: که از کندوی زنبور عسل بدست می آید.

منابع مصنوعی

مواد معطر ساختگی ترکیبات ارگانیکی می باشد که از فرآورده های نفتی و یا رزین درخت کاج حاصل می گردد مانند کومالین و لینالول.

خانواده عطرها

FRESHY GREEN: رایحه ای که شبیه علف و سبزه و یا برگ های تازه چیده شده می باشد، رایحه پر طراوت.
ORIENTAL: رایحه کاجی و بلوطی و یا وانیلی، رایحه گرم.
SPICY: رایحه گرم و تند.
WOODY: رایحه جنگل و چوب خشک تازه قطع شده.
FLORAL: رایحه گل ها، ملایم و طبیعی.
FRUITY: رایحه میوه ها بجز مرکبات مانند: سیب، موز و توت فرنگی.
FUNGAL: رایحه قارچ مانند.
EARTHY /MOSSY: رایحه زمین جنگل و خاک.
CITRUS: رایحه مرکبات مانند: نارنج، لیمو ترش و پرتغال.
TOBACCO: رایحه تنباکو.
SWEET: رایحه شیرین.
LIGHT: رایحه ملایم و سبک.
HEAVY: رایحه سنگین و گیرا.
از دیگر گروه های عطر ها می توان به DEODORANT ها که برای برطرف کردن بوی بد دهان و ANTI-PERSPIRANT ها که از تعریق بدن جلوگیری می کنند و AFTERSHAVE که پس از اصلاح استفاده می گردند نام برد.

نکاتی در مورد مصرف عطر ها

1- عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده کنید نقاطی که جریان خون قوی و پوست گرم تر از دیگر نقاط می باشد مانند مچ دست، پشت گوش، قفسه سینه، گردن، پشت زانوها و داخل آرنج ها.
2- عطر را بصورت چند لایه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.
3- پس از 4-3 ساعت معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.
4- عطر را در هوای روبروی خود اسپری کرده و از آن عبور کنید. با این کار عطر بطور یکنواخت روی بدن شما می نشیند.
5- هیچ گاه عطر را مستقیما روی لباس خود بکار نبرید زیرا ممکن است ایجاد لک کند.
6- زمان امتحان عطر هنگام خرید اجازه دهید حداقل عطر بمدت 10 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و زمانی که بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته می گردد ایجاد بوی متفاوتی خواهد کرد. با این کار انتخاب بهتری خواهید کرد هم چنین بیش از 3 عطر را هم زمان امتحان نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.

استفاده درست از عطر

یادتان باشد که شما"عطر را به خاطر دیگران می ‌زنید" چون بعد از چند دقیقه شما به خاطر عادت به آن دیگر بویی نمی‌ شنوید. پس عطر برای ایجاد احساس بهتر از شما در نظر دیگران است. در هر شغل و سمتی هستید عطر را فراموش نکنید. به هر حال بیشتر افراد تقریباً روی یک چیز نقطه اشتراک دارند و آن این که برای بوی خوش احترام قائلند.

چگونگی ماندگاری بوی عطر

شما رایحه عالی مورد نظر خود را در قیمتی مناسب پیدا کرده اید، اما هر زمان که از آن استفاده می کنید، به زودی و در عرض چند ساعت بوی آن از بین می رود. چرا این اتفاق می افتد؟ روش هایی را بیاموزید تا به شما اطمینان بدهد که بوی عطرتان در سر تا سر شب یا روز قوی و خوب باقی می ماند.

 

۱- پوست سالم رمز استفاده موفق از محصولات آرایشی و زیبایی است. ابتدا مطمئن بشوید که پوست شما پیش از استفاده از عطر کاملا شسته و تمیز است.
۲- توجه کنید که چه نوع مواد بهداشتی پوست و بدن باعث می شود که بدن شما بوی تندی داشته باشد. اگر از عطر برای این منظور استفاده می کنید که بوی بدن شما را بپوشاند، این بو و عطر به مدت طولانی نمی ماند و سرانجام بوی بدن شما بر عطر غلبه می کند.
۳- اگر بوی بدن شما به شکلی است که اثر عطر را از بین می برد، قبل از به کار بردن عطر از محصولات بهداشتی و آرایشی مناسب استفاده کنید.
۴- دقت کنید که عطر را در جایی که ماده بوبر یا ضد عرق استفاده کرده اید، به کار نبرید. بوبرهایی با رایحه ملایم بوی عطر شما را نمی پوشاند، بلکه آن را افزایش می دهند. بوبرها هر نوع بوی عرق را از بین می برند و باعث می شوند که رایحه عطر به خوبی بدن شما را خوشبو کند.
۵- قبل از استفاده از عطر مطمئن شوید که خراش و زخم روبازی بر روی پوست خود ندارید، زیرا ترکیب عطر با مایعات بدن باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود.

یک شنبه 17 دی 1396  12:14 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها