به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مركز تخصصی مهدویت، حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا بهروزیلك، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اولین گردهمایی استادان و فارغالتحصیلان مركز تخصصی مهدویت گفت: باید اندیشه مهدویت را از باور انتزاعی وارد باور عمومی مردم و زندگی آنان كنیم و جامعه را مبتنی بر این مسئله بازسازی و توسعه دهیم.
وی با بیان اینكه مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قصد دارد برنامه ۴۰ _ ۵۰ سال آینده كشور را تدوین كند اظهار كرد: ما اگر نتوانیم برنامه اداره كشور را براساس مهدویت بنیان بگذاریم نخواهیم توانست بهره لازم را ببریم زیرا برای برنامهریزی باید الگو بگیریم و این الگو از آیات و روایات به دست خواهد آمد.
بهروزیلك با بیان اینكه كارآمدسازی نظام اسلامی از مسائل مهم نظام است و عدم موفقیت در آن سبب سرخوردگی مردم میشود، تصریح كرد: اسلام اگرچه جهانشمول است ولی در شهر مدینه كه شهر كوچكی بوده پیاده شده و باید برای امروز زندگی مردم با استفاده از مبانی آن دوره الگو ارایه دهیم.
این استاد حوزه بیان كرد: الان زندانهای كشورهای اسكاندیناوی مانند هتل است و گرچه این كشورها رفاه اجتماعی را بهتر از ما دنبال كردهاند ولی از درون تهی هستند زیرا فرهنگ آنان مبتنی بر اصول و مبانی وحیانی نیست ولی ما كه معتقد به مبانی ایمانی هستیم باید برنامه خوبی هم برای سعادت بشر در دنیا و آخرت ارایه كنیم.
بهروزیلك ابراز كرد: اینكه مهدویت چگونه باید به درد امروز بخورد نیازمند آیندهپژوهی است، زیرا اگر آیندهپژوهی ما سكولار باشد اول بدبختی ما خواهد بود؛ باید آیندهپژوهی اسلامی داشته باشیم تا از تفكرات التقاطی جلوگیری شود و حوزه اولیترین فضا برای این مسئله است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان كرد: ما هنوز در قم رشته آیندهپژوهی را نداریم و برای المصطفی نیز ناكام مانده، این در حالی است كه در برخی دانشگاهها تا مقطع دكتری آن نیز انجام شده است البته مدیر حوزه فردی معتقد به این مسئله است.
بهروزیلك با بیان اینكه ما نظام تشكیل داده و امورات مردم را هم اداره می كنیم ولی حكومت ما باید به یاد و نام امام زمان(عج) حكومت كند، ابراز کرد: سند ۲۰۳۰، توسط برخی كارشناسان در بدنه كشور امضاء شد و بنا بود برنامه آینده ما را رقم بزند؛ این در حالی است كه دولت كریمه كه ما از آن سخن میگوییم باید الهامبخش در اداره كشور باشد از این رو باید حوزویان در كنار یكدیگر در این زمینه به بحث و تدوین نقشه راه بپردازند.
وی تاکید كرد: اسلام به ما مبادی و مبانی را داده و مسیر و راه درست و غلط و اصول و قواعد حركت اجتماعی را برای ما بیان كرده است و باید این نقشه راه را براساس همین مبانی یعنی آیندهپژوهی اسلامی تدوین كنیم.
بهروزیلك با بیان اینكه یكی از رشتههای ضروری برای مهدویت، آیندهپژوهی است، گفت: البته ما در گذشته بنا داشتیم در حوزه علمیه، انجمن مهدویتپژوهی راه بیندازیم ولی نیروهای لازم را نداشتیم ولی امروز شرایط آن فراهم شده است و برای آیندهپژوهی نیز فضای مناسبی ایجاد شده و میتوان آن را ایجاد كرد.
این استاد و محقق حوزه علمیه با تاكید بر اینكه باید سطح سه و چهار آیندهپژوهی راه بیفتد ادامه داد: آینده جامعه منتظر از شقوق مهدویتپژوهی است و میان این دو تفاوت قابل ملاحظه وجود دارد، بنابراین، باید نیروهای لازم را تربیت كنیم تا حوزه منقلب شود و پیشگویی امام صادق(ع) برای آخرالزمان قم و صدور علم از قم به اقصی نقاط عالم محقق شود.
وی با اشاره به نسبت آیندهپژوهی و مدیریت راهبردی بیان كرد: مدل راهبردی، تنها دغدغه ایجاد راهبرد دارد ولی آیندهپژوهی در مورد تكنیكهای كشف آینده در مقوله فرهنگ و تمدن و فرهنگ دینی سخن میگوید.
همچنین، حجتالاسلام و المسلمین رحیم كارگر، مسئول برگزاری این اجلاسیه گفت: از هفته آینده دوره ویژه آیندهپژوهی در مركز تخصصی مهدویت و با حضور علاقهمندان برگزار می شود.
وی با بیان اینكه تشكل فارغالتحصیلان مركز مهدویت با هدف تولید راهبردهای مشترك و اتخاذ موضع و همفكری و تبادل آراء و اندیشه ها ایجاد می شود، ابراز كرد: باید پرچمداری آیندهپژوهی را مركز تخصصی مهدویت بر عهده بگیرد زیرا ما آیندهپژوهی مبتنی بر مهدویت لازم داریم و آیندهپژوهی در خدمت مهدویت و مبارزه با چالشهای آن را لازم داریم.
کاگر تاكید كرد: باید این مركز آیندهپژوهی قرآنی را عهدهدار شود و در این مسئله همت لازم را به كار بگیرد البته مراكز مختلف در این زمینه كارهایی شروع كردهاند ولی نیروی لازم را نداریم و باید از ظرفیت فارغ التحصیلان به خوبی بهره ببریم.
كارگر خاطرنشان كرد: جریانات انحرافی را ما باید رصد كرده و فرقههای انحرافی را دست كم نگیریم و برای مقابله فكری با آنان تلاش لازم را داشته باشیم.