0

مطالب مرتبط با فرقه شیخیه

 
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

بررسی نام‌گذاری دو فرقه شیخیه

شیخیه فرقه‌ای از شیعه امامیه است که در اواخر نیمه اول قرن 13 هجری شکل گرفت. دلیل نام‌گذاری این فرقه به «شیخیه»، انتساب آن به شیخ احمد احسائی و پیروی از عقاید اوست. شیخ احمد، فرزند شیخ زین‌الدین بن شیخ ابراهیم بن صقر بن ابراهیم بن داغر آل سقر مطیرفی احسائی است. وی در سال 1166 قمری در احساء (در عربستان سعودی امروزی)...
بررسی نام‌گذاری دو فرقه شیخیه
سه شنبه 28 آذر 1396  2:06 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

غیب‌گویی سید کاظم رشتی !

منابع شیخی و حامیان ایشان ادعا می‌کنند سید کاظم از وفات خویش خبر داشته است و پیامبر اکرم خبر وفات او را از طریق یک چوپان به وی رسانده است. اما این ادعا در حق وی قابل اثبات نیست؛ چرا که سید فرد مجهولی بوده است که عده‌ای از ردیه‌نویسان او را جاسوس روس می‌دانند که در کسوت روحانیت و برای ضربه زدن به اسلام وارد عراق شده تا به اربابان خویش خدمت کند.
غیب‌گویی سید کاظم رشتی !
سه شنبه 28 آذر 1396  2:07 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

اختلاف در نحوه‌ی وفات سید کاظم رشتی

بزرگان شیخیه معتقدند که سیدکاظم رشتی به دست نماینده عثمانی به وسیله سم کشته شد. ولی به نظر می‌رسد وفات سید کاظم در اثر بیماری بوده است و والی بغداد در این حادثه نقشی نداشته است و در نقد نظر ابراهیمی باید گفت: ظاهر امر این است که منابع شیخی برای سرپوش گذاشتن بر روی رفتارهای زشت سید کاظم رشتی، چنین صحبت‌هایی را اظهار می‌کنند...
اختلاف در نحوه‌ی وفات سید کاظم رشتی
سه شنبه 28 آذر 1396  2:08 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

آشنایی رشتی با احسایی زمینه‌ی تفرقه در تشیع

آشنایی سید کاظم رشتی با شیخ احمد احسایی زمینه‌ی انحرافی بزرگ را در عالم تشیع به دنبال داشت. آن‌طور که منابع شیخی نقل می‌کنند، آشنایی ایشان با احسایی ابتدا در عالم خواب و از طریق اهل بیت (علیهم السلام) صورت گرفته است. مسلک خواب‌گرایی، که شیوه‌ی همیشگی شیخیه بوده است، و بیشتر جنبه‌ی عوام‌فریبی داشته است تا واقعیت‌گرایی...
آشنایی رشتی با احسایی زمینه‌ی تفرقه در تشیع
سه شنبه 28 آذر 1396  2:09 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

مجهول بودن هویت سید کاظم رشتی

سید کاظم رشتی دومین سرکرده‌ی فرقه‌ی شیخیه است که مورد تأیید کامل استاد خود، یعنی شیخ احمد احسایی، قرار گرفت و پس از شیخ در کربلا ماند و به گسترش افکار او پرداخت. شاید بتوان مسأله‌ی رکن رابع را از مهم‌ترین اعتقاداتی برشمرد که سید به ترویج آن بعد از شیخ پرداخت. اگرچه در کلام شیخ احمد احسایی عباراتی وجود دارد که دال بر اظهار رکنیت او است...
مجهول بودن هویت سید کاظم رشتی
سه شنبه 28 آذر 1396  2:10 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

بررسی انتقادی سیره حاج محمدخان کرمانی

حاج محمدخان کرمانی، فرزند حاج محمدکریم خان کرمانی است که در سال ۱۲۶۳ ه.ق. به دنیا آمد و بعد از وفات پدر به عنوان دومین سرپرست فرقه‌ی شیخیه‌ی کرمان، امور فرقه را بر عهده گرفت. بنابر نقل هانری کربن، محمدخان در اواخر عمر که مورد انتقاد مخالفین قرار می‌گیرد، تصمیم می‌گیرد عازم تهران شود و در آنجا متوطن شود؛ اما وقتی به منطقه‌ی باغین رسیدند...
بررسی انتقادی سیره حاج محمدخان کرمانی
سه شنبه 28 آذر 1396  2:11 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

نقد و بررسی سیره کریمخان کرمانی

کریمخان کرمانی، اولین سرکرده‌ی شیخیه‌ی کرمان و بنیان‌گذار شیخیه‌ی «کریمخانیه» بوده است. پدر وی «ابراهیم‌خان ظهیر الدوله» داماد فتحعلی‌شاه قاجار، حاکم کرمان و بلوچستان، بود. ابوالقاسم ابراهیمی در خصوص تولد و وفات وی می‌نویسد: «تولد ایشان در شب پنجشنبه هيجدهم محرم الحرام سال 1225 ه.ق و وفاتش در روز دوشنبه ٢٢ شهر شعبان سال...
نقد و بررسی سیره کریمخان کرمانی
سه شنبه 28 آذر 1396  2:12 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

نحوه مواجهه برخی علماء با شیخ‌احمد احسایی

از حکایت‌هایی که علیه شیخ‌احمد نگاشته شده است، ماجرای شیخ با مرحوم صاحب جواهر است. شیخ‌احمد احسائی ادعا می‌کرد که من قطع به احادیث دارم و از نفس حدیث برای من قطع می‌شود که کلام امام است و نیازی به علم رجال و عنوان ندارم... در وقتی از اوقات، شیخ‌احمد به نجف رفت. شیخ محمدحسن صاحب‌جواهر، خواست شیخ‌احمد احسائی را امتحان کند که...
نحوه مواجهه برخی علماء با شیخ‌احمد احسایی
سه شنبه 28 آذر 1396  2:15 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

دیدگاه باطل شیخ‌احمد احسایی نسبت به امامان معصوم (ع)

یکی دیگر از عقاید باطل شیخ احمد احسائی، دیدگاه غلو‌آمیز وی در رابطه با مسئله امامت و نقش ائمه در آفرینش است. بر اساس اندیشه شیخ‌احمد، معصومان (علیهم‌السلام) در خلقت، نقش دارند! احسائی می‌گوید: «خدای تعالی وقتی معصومان را خلق کرد، به آنان اذن داد تا موجودات دیگر را بیافرینند. بر اساس نظریه شیخ‌احمد، ائمه، باب‌الله به سوی خلق...
دیدگاه باطل شیخ‌احمد احسایی نسبت به امامان معصوم (ع)
سه شنبه 28 آذر 1396  2:16 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

نظر ملا علی نوری درباره احسایی

ابعاد شخصیت علمی شیخ احمد احسایی نیاز به تحقیق و بررسی بسیار دارد. یکی از زمینه‌هایی که شیخیه بر روی آن تأکید بسیار دارند، مهارت شیخ در مباحث فلسفی و حکمت الهیه بوده است و از وی آثار بسیاری در این زمینه منتشر کرده‌اند. ابوالقاسم ابراهیمی آثار فلسفی و حکمی شیخ را در جلد دوم کتاب خود آورده است. در این مقاله سعی داریم نظر حکیم الهی ملا علی نوری...
نظر ملا علی نوری درباره احسایی
سه شنبه 28 آذر 1396  2:18 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

برهان و مکاشفه در مسلک شیخ احمد احسایی

خواب گرایی و اعتقاد به مکاشفه و شهود، مشرب شیخ احمد احسایی و دیگر مشایخ شیخیه بوده است. این امر سبب انحراف ایشان و پیروان این فرقه‌ی انحرافی گردید و پیامدهای سوئی را در جامعه بر جای گذاشت. در این مقاله به خواست خداوند متعال به این موضوع خواهیم پرداخت. شیخ احمد احسایی از همان کودکی برای خود کراماتی‌ را نقل می‌کند که در عالم خواب دیده است. وی از ارتباط...
برهان و مکاشفه در مسلک شیخ احمد احسایی
سه شنبه 28 آذر 1396  2:18 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

نقد و بررسی خالقیت حضرت علی (ع) در دیدگاه شیخیه

شیخیه معتقد است که حضرت علی (علیه السلام) خالق آسمان و زمین است و می‌گویند خود حضرت بر بالای منبر این جمله را فرمودند: «من خالق آسمان و زمین هستم». علمای شیعه اين حديث را جعلی دانسته اند و بارها با این اعتقاد مخالفت کرده‌اند و آن را مصداق بارز شرک، کفر و غلوّ در حق ائمه (علیهم السلام) دانسته‌اند. در این مقاله به خواست خداوند متعال به نقد این موضوع...
نقد و بررسی خالقیت حضرت علی (ع) در دیدگاه شیخیه
سه شنبه 28 آذر 1396  2:19 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

نقش حروف حی در پیدایش بابیت

سید کاظم رشتی،[۱] جانشین بلافصل احسایی، در سال ۱۲۶۰ ه.ق. بدون اینکه برای بعد از خود جانشینی انتخاب کند از دنیا رفت؛ لذا بین شاگردانش در مسأله‌ی جانشینی اختلاف صورت گرفت. علی‌محمد شیرازی توانست با حمایت‌های همه جانبه‌ی حروف حی [2] که در واقع همان شاگردان مکتب شیخیه بودند، فرقه‌ی بابیت را تأسیس کند. در این مقاله سعی داریم به خواست خداوند متعال...
نقش حروف حی در پیدایش بابیت
سه شنبه 28 آذر 1396  2:20 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

مناظره مرحوم بروجردی و کریمخان کرمانی

فرقه‌ی شیخیه در قرن سیزدهم هجری قمری به سرکردگی شیخ احمد احسایی و با تکیه بر مسائل اعتقادی تأسیس شد و تاکنون آثار سوئی به دنبال داشته است. یکی از اعتقاداتی که بارها منجر به تکفیر پیروان شیخیه گردید، اعتقاد ایشان به خالقیت ائمه‌ی اطهار (علیهم السلام) بوده است. شیخ احمد احسایی، سید کاظم رشتی، کریمخان کرمانی و دیگر مشایخ شیخیه در آثار خود بارها به این...
مناظره مرحوم بروجردی و کریمخان کرمانی
سه شنبه 28 آذر 1396  2:21 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

ادعای مقام خاصّ توسط علمای شیخیه

شیخیه به شکل مکتوب، ادعای مقام خاصّ برای احسایی و رشتی کرده‌اند و این مقام مسلماً مقام نیابت عام نبوده است؛ زیرا این نوع نیابت، قبلاً نیز برای مردم روشن بود و به وظیفه‌ی خود در برابر آن عمل کرده‌اند، بلکه مقامی است که ابتدا شیخ و سید، آن را تحقق بخشیده‌اند و احتمالاً از آن پس [در فرقه شیخیه] دوام می‌یابد.
ادعای مقام خاصّ توسط علمای شیخیه
سه شنبه 28 آذر 1396  2:23 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها