0

مطالب مرتبط با فرقه شیخیه

 
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

مطالب مرتبط با فرقه شیخیه

با سلام و احترام

خدمت دوستان عزیز انجمن به اطلاع می رساند که در این تایپیک مطالب مرتبط با فرقه شیخیه جمع اوری و منتشر خواهد شد دوستان نیز می توانند ما را در این مسیر همراهی کننند.

التماس دعا

سه شنبه 28 آذر 1396  1:48 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

اقتدای علی‌محمد باب به ریاضت شیخ احمد احسایی

اقتدای علی‌محمد باب به ریاضت شیخ احمد احسایی

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ بر خلاف ادعای پیروان مکتب شیخیه؛ علی‌محمد شیرازی بعلاوه‌ی شاگردی علمی نزد رهبران شیخیه، در تحصیل مراحل معنوی نیز متأثر از آنان بوده است.
در توصیف حالات شیخ احمد احسایی، از زبان او می‌خوانیم: «همواره خواستار گوشه‌ای از خلوت و مایل به گوشه‌نشینی بوده و کوه و بیابان را بیشتر دوست داشتم. از آمیزش با مردم ترسناک و پریشان بودم».[شیخ احمد احسایی، ص 6] علی‌محمد شیرازی نیز به تصریح شیخ احمد روحی و میرزا آقاخان کرمانی و تأیید نبیل زرندی، به زهد و گوشه‌نشینی در اقتدا به رهبر شیخیه اشتغال داشته است.[ر.ک: هشت بهشت، ص 276؛ تلخیص تاریخ نبیل زرندی، ص 66] ریاضت و گوشه‌گیری علی‌محمد شیرازی به قدری مشهود بود که وی، به «سید ذکر» شهرت یافت و کم کم دعانویس و مناجات پرداز شد.[کواکب الدریه، ج 1، ص 34]

پی‌نوشت:
مرتضی مدرسی چهاردهی، شیخ احمد احسایی، تهران: بنگاه مطبوعاتی علمی، 1334 ش، ص 6.
شیخ احمد روحی و میرزا آقاخان کرمانی، هشت بهشت، نسخه‌ی تهیه شده از نسخه‌ی خطی توسط پیروان بیان، ص 276.
نبیل زرندی، تلخیص تاریخ نبیل زرندی، بی‌جا: مؤسسه‌ی ملّی مطبوعات امری، 134 بدیع، ص 66.
عبدالحسین آیتی، الکواکب الدریه فی مآثر البهائیه، مصر: مطبعه‌ی سعادت، بی‌تا، ج 1، ص 34.

سه شنبه 28 آذر 1396  1:51 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

شاگردی علی‌محمد باب در مکتب شیخیه

شاگردی علی‌محمد باب در مکتب شیخیه

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ بر اساس آن‌چه نویسندگان بهائی و غیربهائی نگاشته‌اند، علی‌محمد شیرازی، از سنّ شش تا هشت سالگی در مدرسه‌ی «قهوه اولیاء» شیراز، در درس شیخ عابد از شاگردان شیخ‌احمد احسائی حضور یافت. از این‌رو بدیهی است که شالوده‌ی تفکرات و عقاید او با وجود استادِ شیخی مسلک، پایه‌گذاری شود. همین امر موجب سفر او در سنّ بیست سالگی به کربلا و شاگردی او در محضر سیدکاظم رشتی گشت.[گنجینه حدود و احکام، ص 393]
فاضل مازندرانی از مبلّغان برجسته‌ی بهائیت، در خصوص شاگردی علی‌محمد شیرازی نزد کاظم رشتی، که زمینه‌ساز شکل‌گیری ادعاهای بعدی او را فراهم ساخت؛ می‌گوید: «در محضر سید رشتی مسائل عرفانی و تفسیر و تأویل احادیث و آیات از طریق اثنی‌عشری و عرفان‌های مربوط به شیخ احسائی را بسیار شنیدند... چنانچه از آثارشان مستفاد می‌گردد، در مطالب و مآرب شیخ و سید، بیش از همه‌ی امور دیگر وارد شدند و به آن مکتب نزدیک‌تر بودند».[اسرارالآثار، ج 1، ص 193] آری؛ بدون شک، تمجید بابیان و بهائیان از پایه‌گذاران شیخیه (شیخ احمد احسائی و کاظم رشتی، در کنار توهین‌های مکررشان به علمای شیعه)، خود سندی بر پایه‌گذاری بابیه بر اصول مکتب شیخی و الگوگیری از آن دارد.

پی‌نوشت:
اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، فصل سوم از باب 64، ص 393.
فاضل مازندرانی، اسرارالآثار خصوصی، ج 1، حرف الف، ص 193.

سه شنبه 28 آذر 1396  1:52 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

بستر سازی شیخیه در تاویل محکمات قرآن برای علی‌محمد شیرازی

زمینه‌ای که شیخیه ایجاد کرد دست آویزی شد برای علی‌محمدباب که بتواند از این شرایط استفاده کند. یکی از این اقدامات که همواره کننده‌ی راه برای علی‌محمد باب بود، تاویل قرآن بود، به گونه‌ای که محکمات قرآن را هم به تاویل می‌بردند و دقیقا از همین مورد، علی‌محمدباب استفاده نمود و آیات مربوط به قیامت را در مورد ظهور خود استفاده کرد.

بستر سازی شیخیه در تاویل محکمات قرآن برای علی‌محمد شیرازی
سه شنبه 28 آذر 1396  1:53 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

نقد دلیل علی محمد باب در تدریجی بیان کردنِ ادعاهای خود

علی‌محمدباب در ادعاهای خود سیری را طی کرد و ادعای خود را از بابیت امام زمان تا الوهیت تغییر داد. او گفته است دعوتِ خود را تدریجی مطرح کردم تا مردم مضطرب نشوند، درحالیکه مردم مضطرب شدند و این توجیه باعث می‌شود که هیچ انسانی در مورد فرستادگانِ خدا به واقعیت نرسد، چون معلوم نیست که ادعای او واقعیت است یا در حال مماشات کردن است.

نقد دلیل علی محمد باب در تدریجی بیان کردنِ ادعاهای خود
سه شنبه 28 آذر 1396  1:55 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

تناسب تکفیر شیخ احمد احسایی با آیات قرآن

از مهم‌ترین اصول اعتقادی میان مسلمانان، اعتقاد به معاد جسمانی است. گذشته از این‌که آیات قرآنی با مضامین مختلف همگی بر اثبات امکان معاد جسمانی دلالت دارند؛ آیاتی نیز وجود دارد که خداوند در آن، منکرین معاد جسمانی را کافر خطاب می‌کند. از این‌رو، علمای معاصر شیخ احمد احسایی، با توجه به انکار معاد جسمانی توسط او، فتوی به کفرش داده‌اند.

تناسب تکفیر شیخ احمد احسایی با آیات قرآن
سه شنبه 28 آذر 1396  1:56 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

از مهم‌ترین اصول اعتقادی میان مسلمانان، اعتقاد به معاد جسمانی است. گذشته از این‌که آیات قرآنی با مضا

قرآن کریم همواره مسلمانان را به معاد و روز رستاخیز وعده داده است. با توجه به آیات قرآن کریم در می‌یابیم که معاد مورد نظر قرآن (که از اصول اعتقادی مسلمانان است)، معاد جسمانی می‌باشد. این در حالیست که شیخ احمد احسایی، بر خلاف تمامی دلایل مُتقن، منکر معاد موعود قرآن شده و به معاد روحانی ملتزم شده است.

از مهم‌ترین اصول اعتقادی میان مسلمانان، اعتقاد به معاد جسمانی است. گذشته از این‌که آیات قرآنی با مضا
سه شنبه 28 آذر 1396  1:57 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

بررسی مسأله خاتمیت از نگاه سید کاظم رشتی

هرچند اثبات نبوت بهاءالله مبتنی بر نفی مسأله خاتمیت پیامبر توسط بهائیان است، اما کسانی به این مطلب شهادت می‌دهند که بهائیت وامدار آنان است. از جمله آن‌ها سید کاظم رشتی است که بهاءالله، او و احسائی را «نورین نیرین» معرفی می‌کند. لذا با توجه به اذعان این افراد به مسأله ختم نبوت دیگر جایی برای اثبات ادعای بهائیان وجود نخواهد داشت.
بررسی مسأله خاتمیت از نگاه سید کاظم رشتی
سه شنبه 28 آذر 1396  1:58 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

بررسی مسأله خاتمیت از دیدگاه شیخ احمد احسائی

مهم‌ترین چیزی که می‌تواند برای اثبات ادعای نبوت بهاءالله به کار بیاید، خدشه وارد کردن به مسأله‌ی خاتمیت پیامبر اسلام (صلوات الله علیه) است، اما این مسأله از زبان شیخ احمد احسائی چنان اثبات می‌شود که جای هیچ‌گونه توجیهی باقی نمی‌ماند. اگر بهائیت نخواهد آن را بپذیرد، شیخ احمد را که مبشر باب است، زیر سؤال برده است.
بررسی مسأله خاتمیت از دیدگاه شیخ احمد احسائی
سه شنبه 28 آذر 1396  1:59 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

ارتباط شیخیه با جریان اخباری‌گری

با بررسی اوضاع زمانه و تفکرات شیخ احسائی، رگه‌هایی از اخباری‌گری را در خط مشی فکری او می‌توان یافت. هرچند شیخ از چند نفر از علمای عصر خویش اجازه اجتهاد می‌گیرد، اما در اعتقادات پیرو اخباریون است و در صورت برخورد به خبری که توجیه عقلی ندارد، آن‌را تفسیر و توجیه می‌نماید و همین امر سبب تکفیر وی از سوی علمای عصر می‌شود.
ارتباط شیخیه با جریان اخباری‌گری
سه شنبه 28 آذر 1396  1:59 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

بررسی جایگاه اهل بیت (ع) در فرقه‌ی شیخیه

آن‌چه پیروان احسائی بدان معتقدند، در واقع افراط در باور به اهل بیت است که در منابع حدیثی از آن به «غلو» یاد می‌شود، چیزی که ائمه‌ی طاهرین به شدت از آن بیزاری جسته و شیعیان خویش را از معاشرت با آن‌ها برحذر داشته‌اند، لذا نه تنها این محبت موجب تقرب‌شان به معصومین نمی‌شود، بلکه در دادگاه عدل الهی باید به سبب این انحراف پاسخگو باشند.
بررسی جایگاه اهل بیت (ع) در فرقه‌ی شیخیه
سه شنبه 28 آذر 1396  2:00 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

اعتقاد شیخیه در خصوص انتقال روح امام عصر (عج)

از جمله عقائد باطل فرقه‌ی شیخیه، که سبب پیدایش مدعیان دروغین گشت، تصور جسمی فرا زمینی برای امام عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بوده است. این فرقه معتقد بود که امام زمان در عالمی فرا زمینی زیست می‌کند و هرگاه بخواهد به این دنیا تشریف بیاورند، در افراد گوناگون ظاهر می‌گردد. این اعتقاد باعث شد تا علی‌محمد شیرازی ادعای قائمیت کند.
اعتقاد شیخیه در خصوص انتقال روح امام عصر (عج)
سه شنبه 28 آذر 1396  2:02 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

مهدویت نوعی؛ نقطه اشتراک بهائیت و شیخیه

رهبران شیخیه، با فرض تصور جسمی هورقلیایی برای امام زمان (علیه السلام) و همچنین ادعای وجود رکن رابع برای حضرتش، تفکر مهدویت نوعی را پرورش داده‌اند. پیشوایان بابی و بهائی نیز در اقتدا به رهبران شیخی چنین نظریه‌ای دارند. از همین‌رو وجود چنین اعتقادی، راه را برای ادعای مهدویت دروغین علی‌محمد باب فراهم ساخت.
مهدویت نوعی؛ نقطه اشتراک بهائیت و شیخیه
سه شنبه 28 آذر 1396  2:02 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

وحدت ریشه‌ی بابیت و شیخیه از زبان ادوارد براون!

«ادوارد براون» خاورشناس مشهور انگلیسی که نزد بهائیان از جایگاه والایی برخوردار است، به افشای وحدت ریشه و طریقت بابیت و شیخیه می‌پردازد. اعتراف براون به وحدت ریشه‌ی جریان بابیت و شیخیه زمانی جالب می‌شود که به قراینی نظیر شاگردی علی‌محمد شیرازی در مکتب شیخیه و استفاده‌ی او از اعتقاد رکن رابع در بروز ادعاهایش مستند گردد.
وحدت ریشه‌ی بابیت و شیخیه از زبان ادوارد براون!
سه شنبه 28 آذر 1396  2:03 PM
تشکرات از این پست
baseirat
baseirat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1396 
تعداد پست ها : 530

علّت تکریم پیشوایان شیخیه توسط بابیان و بهائیان

بر خلاف ادعای پیروان شیخیه مبنی بر عدم ارتباط رهبران شیخی با جریان بابیت و عدم زمینه‌سازی بر ایجاد فرقه‌ی ضالّه‌ی بابیت؛ آثار علی‌محمد شیرازی (باب)، منطبق با مزاج شیخیه، مبنی بر ادعای بابیت است. علی‌محمد شیرازی نیز با باب خواندن دو پیشوای شیخی، آنان را مبشّر خود خوانده و از این‌رو، پیشوایان شیخی مورد تکریم بابیان و بهائیان هستند.
علّت تکریم پیشوایان شیخیه توسط بابیان و بهائیان
سه شنبه 28 آذر 1396  2:03 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها