0

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

چندين صندوق قرض الحسنه با خارج شدن از شكل سنّتى خود، با انجام تبليغات گسترده، مردم را به اين موضوع اميدوار كرده‎اند كه با پرداخت مبلغى، سه برابر مبلغ مزبور را به عنوان وام طولانى مدّت دريافت خواهند كرد. براى عملى شدن وعده‌هاى صندوق، لازم بوده كه همواره حجم افراد سپرده‌گذار سه برابر حجم افراد وام‌گيرنده باشد، ولى اكنون با ركود كار صندوق و بى‌اعتمادى مردم، و عدم واريز وجوه نقدى، كليه صندوق‌هاى مزبور ورشكسته شده، و در حال حاضر بيش از 65000 نفر در سطح استان ما وجوهى را پرداخته و با ركود كار صندوق، وجهى به آنان پرداخت نشده است. دستگاه قضايى كوشش فراوانى براى يافتن راه حلّى نموده، اما از آنجا كه وجوه مردم به صورت وام در اختيار افراد ديگر قرار گرفته، و وام‌هاى پرداختى هم طولانى مدّت است، چنانچه فقط به جمع‌آورى اقساط و پرداخت به طلبكاران اكتفا شود، صرف نظر از اين كه مستلزم ايجاد يك سيستم عريض و طويل و صرف هزينه و امكانات اجرايى فراوان خواهد بود، اصولاً باعث خواهد شد حقوق طلبكاران استيفا نشود. زيرا بررسى‌هاى كارشناسى نشان مى‎دهد حتى اگر بتوانيم ظرف مدت ده سال اقساط را جمع‎آورى وبين طلبكاران توزيع كنيم، و حتى اگر خسارتى معادل 8 درصد به طلبكاران در طول مدت ده ساله پرداخت شود حدود 64 درصد از ارزش وجوه مردم كاهش خواهد يافت. با توجه به این مطلب، مرقوم فرماييد: الف) آيا تصرّف وام گيرندگان در وجوه دريافتى با علم به اين كه وجوه متعلّق به افراد ديگرى است كه بسيارى از آنان هم اكنون مستأصل و درمانده شده‌اند جايز است؟ ب) با فرض اين كه وام‌گيرندگان هنگام توديع سپرده شرط كرده‌اند كه پس از مدّتى سه برابر وجوه توديعى به آنان وام پرداخت شود آيا دريافت وجوه مازاد بر سپرده جايز بوده يا در حكم ربا محسوب مى‎شود؟

 

پاسخ : 
الف) با توجه به این که به این قرارداد راضى شده اند گرفتن وجوه مزبور اشکالى نداشته است؛ ولى با وضعى که پدید آمده باید جلوى این کار را براى آینده گرفت و وام‌هاى قرض الحسنه به صورت سابق در صندوق ها جریان یابد واین بدعت غلط (وام سه برابر) که از سوء مدیریّت جمعى از صندوق ها حاصل شده برچیده شود. 
ب) این شرط با توجّه به این که ظاهراً منفعتش عاید شخص ثالثى مى‌شود نه وام دهنده ربا محسوب نمى‌شود؛ ولى قاعده لاضرر به هر حال مى‌تواند جلوى این کار را بگیرد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

اگر صندوق قرض الحسنه اى منحل گردد، آيا اموال و سرمايه آن، كه از محلّ كارمزد يا سودهاى معاملات اسلامى است، را بايد فروخت و بين اعضا تقسيم كرد؟ آيا اين تقسيم براى آنان ايجاد مالكيّت خواهد نمود؟

 

پاسخ : 
سود و کارمزد باقیمانده صرف مصارف مشروع سود و کارمزد گردد؛ و نسبت به بقیّه اموال طبق اساسنامه عمل کنید.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

در بين فاميل ما صندوق قرض الحسنه اى تشكيل يافته كه عملكرد آن بدين طريق است: «هر عضو ماهانه پانصد تومان يا بيشتر پرداخت مى كند، هرگاه درخواست وام كند با توجّه به ماهانه هايى كه پرداخت كرده است 2 يا 3 برابر آن به عنوان وام به او پرداخت مى شود» حال با توجّه به اين كه ماهانه ها و وام‎ها هر دو به صورت قرضِ مشروط است، آيا حكم ربا بر آن جارى است؟ چنانچه اين كار بدون هيچ شرطى و با رضايت كامل طرفين صورت پذيرد، چه حكمى دارد؟

 

پاسخ : 
اگر این کار به صورت قرارداد بین آن افراد انجام شود، اشکال ربا دارد، تنها راه صحّت آن این است که قصد همه وام قرض الحسنه باشد، ولى همه آنها اخلاقاً مقرّرات آن صندوق را رعایت کنند، بى آن که تعهّد شرعى یا قانونى داشته باشند. راه دیگر این است که پول‎ها به صورت وام داده نشود، بلکه به صورت هبه باشد، ولى در واقع هبه معوّضه است که در مقابل این هبه، دیگران هم به موقع هبه خواهند کرد تا دوره کامل تمام شود.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

اگر از صندوق قرض الحسنه ای که اصلا سود نمی گیرد، وام بگیریم اما به جهت خاصی نباشد؛ یعنی بگوییم وام را همین‌جوری می خواهم اشکال دارد (ممکن است طرف، وام را بگیرد و در بانکی سرمایه گذاری کند و قسط وام را از همین سود پرداخت کند)؟

 

پاسخ : 
در صورتی‎که طرف با علم به این مطلب راضی باشد مانعی ندارد ولی مکروه است.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

قرض الحسنه دوستانه اي داريم كه تمام موجودي خود را در قرض الحسنه محل به صورت يك حساب مسدود قرار داده ايم و طبق قوانين ضمانتي ان وام مي گيريم اما قرار گذاشتيم هر يك از دوستان خواست تسويه كند و موجودي خود را بردارد به صندوق محل معرفي و در قالب وام موجودي خود را بگيرد و اقساط وام را اعضا دوستان پرداخت كنند و مبلغ كارمزد وام از موجودي فرد تسويه كننده كم مي شود ايا اشكال شرعي دارد؟

 

پاسخ : 
این تفاوت که به نام کارمزد و در فرض سوال می گیرند اشکال دارد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

صندوق قرض الحسنه اى، با شرایط زیر و با هدف پرداخت وام 700 هزار تومانى به افراد، تأسیس شده است. 1ـ متقاضى بایستى براى ثبت نام اوّلیّه مبلغ سه هزار تومان به عنوان کار مزد به صندوق بپردازد. 2ـ هر متقاضى باید سه نفر دیگر را که نیازمند وام هستند معرّفى کند، و آنها نیز هر کدام مبلغ سه هزار تومان به عنوان کارمزد به صندوق بپردازند. 3ـ این روند بایستى همچنان ادامه پیدا کند تا متقاضى اوّل به ردیف هفتم ارتقا یابد. در آن صورت وى مى تواند براى دریافت وام اقدام نماید. 4ـ یاد آورى مى شود صندوق قرض الحسنه به جز کارمزد یاد شده هیچ گونه بهره و سودى از دریافت کنندگان وام اخذ نمى کند. عملیّات اقتصادى مذکور از نظر شرعى چه حکمى دارد؟

 

پاسخ : 
این کار در واقع شبیه به نوعى قمار و لا‌تار پیچیده است، و ریشه آن متاسّفانه از غرب مى باشد، و نتیجه آن این است که در مرحله اوّل بیش از شش میلیون تومان کارمزد دریافت مى شود، و هفتصد هزار تومان وام داده مى شود، که آن هم به کیسه موسّسه برمى گردد! کارمزد عبارتست از حق الزّحمه عادلانه کسانى که در آن موسّسه کارى انجام مى دهند، که به مقدار کارشان باید به آنها مزدى داد. و نام کارمزد بر شش میلیون تومان گذاشتن در یک مرحله نوعى فریب است. و حتماً شما عزیزان مایل نیستید آلوده این مساله غیر مشروع شوید.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

صندوق قرض الحسنه ای برای وام ازدواج بایستی ابتدا 80 هزار تومان به حسابشان ریخته شود بعد از مدت یک ماه 800 هزار تومان وام می‎دهد که اگر 80 هزار تومان را ببخشیم ماهی 16 هزار تومان باید بدهیم واگر 80 هزار تومان را نبخشیم ماهی 32 هزار تومان تا 800 هزار تومان تمام شود آیا این نوع قرض حلال است؟

 

پاسخ : 
هرگاه در مجموع، سودی اضافه بر آن پول دریافت دارند حرام است. مگر به مقدار کارمزد یعنی هزینه صندوق.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

آيا مى توان از عموم اعضاى صندوق قرض الحسنه دعوت كرد، تا مبلغى را به عنوان سپرده گذارى كوتاه مدّت يا بلند مدّت به صندوق بسپارند، كه با آن پول معاملات شرعى انجام داده، و هر ماهه مبلغى به صورت على الحساب به آنان پرداخت نمود، تا در پايان سال محاسبات لازم انجام، و سود قطعى آنان پرداخت شود؟

 

پاسخ : 
در فرض سوال، مانعی ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

مایک صندوق مسجدی داریم هر صد هزار تومان ده هزار تومان سود می‌گیریم 2 نفریم که کار وام را انجام می‌دهیم حقوقی هم نداریم این سود را برای ساخت مسجد تازه سازمان می‌گذاریم از نظر شما ایرادی ندارد دیرکرد وام روزی 50 تومان است که می‌گیریم ایرادی ندارد؟

 

پاسخ : 
اگر به عنوان شرط ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان تفهیم شود و آنها موافقت کنند می تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند و سود بیش از چهار درصد هم ربا و حرام است.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

برخی صندوق های قرض الحسنه مقداری از سرمایه خود را در کارهای تجاری یا تولیدی به کار می گیرند تا از درآمد آن هزینه های صندوق یا سوخت و سوز وام ها را تامین کنند این کار چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
این کار در صورتى جایز است که صاحبان پول از این جریان باخبر بوده و اجازه داده باشند و درآمد حاصل شده نیز تنها صرف هزینه‌‌هاى بانک شود.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

آیا صندوق های قرض الحسنه مجازند با اجازه صاحبان پول درصدی از پس انداز ها را در بانک سپرده گذاری کرده سود دریافت نمایند و صرف مخارجات صندوق و یا سایر امورات خیر نماید؟

 

پاسخ : 
بدون اجازه گرفتن جایز نیست و اگر در شرایط باز کردن حساب به این مساله تصریح شده باشد که بخشى از وجوه قرض الحسنه مورد بهره بردارى قرار مى گیرد و از آن به نفع صندوق استفاده مى شود کافى است و به همان گونه که مردم رضایت داده اند باید عمل شود.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  5:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

من برای خرید خانه اقدام به گرفتن وام از یک بانک خارجی کرده ام در حدود ۴۰ میلییون تومان. در ازای این وام باید هرماه مبلغی را باز پرداخت کنم . طول مدت باز پرداخت دو سال می‌باشد. جمع کل مبلغ باز پرداخت در حدود ۴۲ میلیون تومان می‌شود. حکم این وام چیست. آیا ربا محسوب می‌شود؟ آیا نماز خواندن در این خانه اشکال دارد. من یه خاطر نیاز مبرم به این پول مجبور شدم که چنین پولی را قرض بگیرم.

 

پاسخ : 
در صورتی که مبلغ اضافه به مقدار کارمزد و هزینه های جاری بانک باشد اشکال ندارد. همچنین اگر مجبور به گرفتن چنین وامی بوده اید.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

حکم دریافت وام از بانک‌های خارجی که از عقود اسلامی تبعیت نمی کنند و در ازای پرداخت وام عین مبلغ وام به اضافه سود را دریافت می کنند، با توجه به عدم دسترسی متقاضی به بانک‌های اسلامی، چیست؟ در صورت حرام بودن، چنانچه فرد برای پرداخت دیون خود نیازمند گرفتن وام باشد آیا در شرایط مسأله تفاوتی ایجاد می کند؟

 

پاسخ : 
جایز نیست مگر اینکه واقعاً مجبور باشد و هیچ چاره دیگری نداشته باشد و برای رفع ضرورت اقدام کند.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

وام هایی که اخیراً بانک‎های ملی و ملت جهت ثبت نام حج عمره به مردم و کارمندان می‎دهند با درصد سود 11 و 14 درصد از لحاظ شرعی چه وجهی دارد؟

 

پاسخ : 
این وام نه مصداق جعاله است و نه از قبیل خرید کالا، بلکه وامی است که در مقابل آن صریحاً سود گرفته می شود و سود هم در حد کارمزد نیست (حداکثر کارمزد 4 درصد است) بنابراین مصداق ربا است و شرعاً حرام می باشد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

اگر شخصی طبق یک عقد شرعی وام خرید کالا بگیرد و سود این وام از طرف بانک 14 درصد اعلام شود و بانک در ضمن این قرارداد شرط کند که در صورتی‌که اقساط را به موقع پرداخت نکند دو درصد اضافه گرفته خواهد شد، چه حکمی دارد؟ اگر اشکال دارد و صحیح نیست پس چگونه است که در جرائم رانندگی که بعد از یک‌ماه دو برابر می شود، فرموده‌اید نوعی مجازات و تعزیر است و اشکالی ندارد؟

 

پاسخ : 
در قراردادها، شخص بدهی خاصی پیدا می کند که اگر چیزی با گذشت زمان بر آن بیفزایند نوعی رباخواری است ولی در جرائم بدهی خاصی کسی ندارد بلکه گفته می‎شود اگر فلان صورت باشد جریمه این‌قدر است و اگر صورت دیگری باشد جریمه متفاوت می شود .

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:37 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها