0

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

خرید و فروش با بهایی چه حکمی دارد و این که بهایی بودن ایشان را از مردم شنیده باشیم کافیست یا خیر؟

 

پاسخ : 
معامله با بهایی ها جایز نیست و اگر مشهور به بهایی بودن است همان شهرت کافی است. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

از کودکانی که سر چهار راه ها مثلا دستمال کاغذی یا خوراکی می فروشند آیا می‌توان خرید کرد؟

 

پاسخ : 
معامله با بچّه نابالغ باطل است حتّى اگر ولى به او اجازه داده باشد، مگر این که طرف معامله ولىّ طفل باشد و طفل وسیله رساندن پول به فروشنده یا جنس به خریدار است، در این صورت اشکال ندارد، امّا باید خریدار و فروشنده یقین داشته باشند که بچّه جنس یا پول را به صاحب آن مى رساند. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

عقدی است که آن مالک مالی، با دادن ایجاب به طرف دیگر و تعهد بر حفظ ایجاب خویش تا مدت معینی خود را ملتزم می کند البته با این شرط که طرف مقابل مقدار معینی وجه نقد در مقابل این عمل به او پرداخت کند. این عقد را در حقوق خارجی Option Contract می گویند که در واقع نوعی انتقال حق خرید و فروش است.

 

پاسخ : 
با توجه به اینکه ایجاب به تنهایی برای انجام معامله کافی نیست این گونه عقدها باطل است مگر اینکه این کار به صورت شرط ضمن عقد در عقد خارج لازم دیگری لحاظ گردد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

عقدی است که در آن مالک مالی با دادن ایجاب به طرف دیگر و تعهد بر حفظ ایجاب خویش تا مدت معینی خود را ملتزم می کند البته با این شرط که طرف مقابل مقدار معینی وجه نقد در مقابل این عمل به او پر داخت کند. این عقد را در حقوق خارجی "option contract" می گو یند که در واقع نوعی انتقال حق خرید و فروش است. ضمنا حاج آقا محمد قمی نیز در فصلنامه تخصصی اهل بیت (علیهم السلام) به شماره 33 بدان اشاره داشته اند. با تشکر

 

پاسخ : 
با توجه به اینکه ایجاب به تنهائی برای انجام معامله کافی نیست اینگونه عقدها باطل است. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

در معامله ساختمانى نسبت به کابینت شرط خاصّى نشده است. بعد از تحویل و تحوّل ساختمان و بهاى آن، نزاعى بین فروشنده و خریدار مبنى بر این که کابینت جزء ساختمان بوده یا نبوده، در گرفته است. حکم نهایى را ارجاع به عرف داده اند، و بعد از مراجعه به عرف با حضور شهود، حکم به بردن کابینت کرده اند. اکنون خریدار می‌گوید: با مراجعه مجدّد به عرف و نیز حکم شرعى، کابینت جزء لازم خانه است در حالى که در هر معامله اى که مى شود کابینت و امثال آن، مثل آبگرمکن، کولر، پرده کرکره و مانند آن شرط مى شود. از محضر حضرتعالى تقاضا داریم نسبت به این مسأله حکم شرعى را بیان فرمایید.

 

پاسخ : 
کابینت معمولا روى منزل است; مگر آن که صریحاً خلاف آن را شرط کنند. بنابراین، فروشنده در صورتى که شرط خاصّى نکرده، نباید کابینت را ببرد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

خرید و فروش بال‌هاى ماهی‌هاى حرام گوشت، در صورتى که منافع مباحى داشته باشد، چه حکمى دارد؟

 

پاسخ : 
اشکالى ندارد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

آیا جایز است ماهى هاى حرام را به کفّار بفروشند و پول حاصل آن را مصرف کنند یا به حکومت اسلامى بدهند؟

 

پاسخ : 
فروختن به کسانى که آن را حلال مى دانند جایز است و همچنین بیع میته و غذاى نجس و بعضى از حیوانات غیر ماکول، ولى فروختن شراب و مانند آن جایز نیست. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

اگر در حال اعتکاف معامله ای انجام دهد آیا معامله نیز باطل می شود؟

 

پاسخ : 
معامله باطل نیست. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

آن دسته از آبزیان که خوردن آنها حرام است و لو این که زنده از آب گرفته شده باشد آیا محکوم به حکم میته است که خرید و فروش آن حرام مى باشد؟ (چون از آنها استفاده هاى دیگرى مانند خوراک براى دام و طیور و بعضاً استفاده هاى صنعتى مى شود).

 

پاسخ : 
خرید و فروش آنها براى منافع دیگر اشکالى ندارد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

یک نفر که در کنار نهر، زمین دارد با شخص دیگرى که زمین او در کنار نهر واقع نشده است زمینشان را مبادله مى کنند، با این شرط که شخصى که در کنار نهر زمین دارد تعهّد مى کند هرساله نهر را تمیز کند و خاک بردارى کند و براى همیشه این کار را تا قیامت انجام خواهد داد. او به این شرط عمل مى کند. بعد از او پسرهاى او هم به این شرط عمل مى کنند. الآن بعد از پسرها نوبت نوه ها رسیده که آنها به این شرط عمل نمى کنند، آیا بر این نوه ها واجب است که به شرط جدّ پدرى خود عمل کنند؟

 

پاسخ : 
گذاشتن شرط بر عهده غیر مشترى یا طرف معاوضه مشروعیّت ندارد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

شخصى زمینى را به ارزش یکصد و سى هزار تومان فروخته است و خریدار فقط پنجاه هزار تومان از مبلغ فوق را تسلیم فروشنده نموده است حال با گذشت چهارده سال که زمین گران شده است مشترى ادعاى مالکیّت نموده، در صورتى که از همان روز اوّل هشتاد هزار تومان که قسمت اصلى ارزش زمین بوده است را به بایع پرداخت ننموده است در نتیجه بایع مدّعى است چون حقّ خیار تأخیر ثمن بلکه عدم پرداخت ثمن در کار است ملک برگشت کرده و متعلّق به خودش است و مشترى مدّعى است که تمام ملک متعلّق به ایشان است حکم مسأله چیست؟

 

پاسخ : 
خیار تاخیر مربوط به این موارد نیست و زمین متعلّق به مشترى است ولى احتیاط واجب آن است که به خاطر تفاوت فوق العاده زمین در این مدّت معادل مبلغ هشتاد هزار تومان را با توجّه به قیمت امروز زمین بدهد و یا بایع را راضى کند. 


منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

شخصى متاعى را فروخته و به صورت مجزّا آن را نگهدارى مى کند ولى هنوز از خریدار خبرى نشده است اکنون با این که در کیفیّت ساخت و تهیّه آن جنس ظرافت خاصّى قائل شده است بایع درباره آن جنس چه وظیفه اى دارد (و اگر پول آن را قبلا دریافت کرده باشد چطور)؟

 

پاسخ : 
هرگاه مشترى تا سه روز پول جنسى را که نقداً خریدارى کرده نیاورد فروشنده حق فسخ دارد و اگر پول آن متاع را داده آن چیز در نزد شما امانت است. 


منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

درصورتی که فردی با استفاده از رانت اطلاعاتی اقدام به خرید شیئی کند و از این طریق به منفعتی دست یابد. 1- آیا این معامله وجه شرعی دارد؟ 2- آیا این موجب ضمان می گردد؟ چه کسی ضامن است؟ 3- با توجه به این که اطلاعات دهنده در انجام این معامله بدین صورت نقش داشته است, آیا چیزی بر عهده او نیست؟ 4- در صورتی که مورد معامله زمین باشد نمازهایی که در آن خوانده شده و یا می شود چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
هرگاه خدعه و نیرنگ و کلاه برداری بر آن صدق نکند استفاده کردن از اطلاعات خاص اشکالی ندارد. ولی اگر طرف مغبون شود خیار غبن دارد و اطلاع دهنده در صورتی که قصد تبرع نداشته باشد می تواند اجره المثل بگیرد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

مشترى چک‌هایى را به بایع مى پردازد، که صادر کننده آن شخص ثالثى است. در صورت عدم تبدیل چک‌ها به وجه نقد (به لحاظ عدم موجودى) آیا بایع حقّ رجوع به مشترى را دارد، یا این که با قبول چک شخص ثالث، ذمّه مشترى برىء و ضمان به ذمّه صاحب چک (شخص ثالث) منتقل مى شود؟ آیا بین موردى که شخص ثالث چک مذکور را بابت بدهى خود به مشترى داده، و جایى که صرفاً به عنوان امانت، یا تضمین، تحویل او داده تفاوتى وجود دارد؟

 

پاسخ : 
چک حواله اى بیش نیست، و ذمّه خریدار تا چک وصول نشود، مدیون فروشنده است; مگر این که فروشنده در حین معامله بپذیرد که ذمّه ثالث را به جاى ذمّه خریدار قبول کند. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

طلا فروشان در هنگام خرید، نگین را از انگشتر یا گردن‌بند جدا مى کنند، و در هنگام فروش طلا را با نگین مى فروشند. این گونه معاملات شرعاً چه حکمى دارد؟

 

پاسخ : 
در صورتى که طبق توافق طرفین صورت گیرد اشکالى ندارد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:56 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها