0

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

معامله طلا با طلا با افزایش قیمت چه حکمى دارد؟ راه حلّ شرعى این نوع معاملات چیست؟

 

پاسخ : 
بهترین راه براى معامله طلا در این گونه موارد این است که دو معامله جداگانه انجام شود مثلا یک کیلو طلا را با پول نقد یک میلیون و یک صد هزار تومان بفروشند و در مجلس ردّ و بدل شود سپس یک کیلو طلا را که در راس یک سال تحویل داده شود به یک میلیون از او خریدارى کند، نتیجه آن مى شود که صاحب طلا با این دو معامله طلاى خود را در راس سال خواهد گرفت به اضافه یک صد هزار تومان. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

لطفا تعریف کاملی از جنس مثلی و قیمی بیان فرمائید؟

 

پاسخ : 
منظور این است که «مثلی» چیزی است که همانند آن بسیار پیدا می شود و «قیمی» آن است که همانند آن زیاد در دسترس نیست. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

یکی از پدیده های نو ظهور در عصر حاضر بحث از ثمن شناور می باشد و آن عبارت از عوضی است که در زمان انعقاد قرارداد، مقدار یا نوع و یا سایر مشخصات آن معلوم و مشخص نیست اعم از اینکه این ابهام و تردید ناشی از مسکوت گذاردن ثمن معامله به طور کلی باشد یا شیوه ای برای تعیین ثمن وضع شده یا شاخصی منظور گردیده یا شخص ثالثی مأمور به تعیین آن در آتیه باشد. هر چند این مسأله به صراحت در فقه و قانون مدنی ایران بیان نشده است اما در عرف و عمل، چنین قراردادهایی (قراردادهایی با ثمن شناور) منعقد می شود. حال با توجه به آنچه بیان شد لطفاً مرقوم نما یید. ثمن شناور در فقه چه جایگاهی دارد و قراردادهای با ثمن شناور از چه ضمانت اجرائی برخوردار می باشند به عبارت دیگر آیا ثمن شناور با شرط معلوم و معین بودن موضوع معامله که از شرایط اساسی صحت معامله است منافات دارد و موجب غرری شدن معامله می گردد یا خیر؟

 

پاسخ : 
معامله هنگامی شرعاً انجام می گیرد که ثمن و مثمن، هر دو مشخص باشند. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

شخصى منزلى را دو میلیون تومان فروخته است و براى خودش خیار فسخ نگذاشته، جهت انتقال سند به شهردارى مراجعه کرده، کارشناس شهردارى به علّت اضافه بنا در طبقه بالا چهل هزار تومان جریمه نوشته و دستور تخریب بالکن را داده است، با تخریب بالکن یک متر از اطاق طبقه بالا که روى بالکن واقع است خراب مى شود. شهردارى به فروشنده گفته است بدون تخریب بالکن اجازه انتقال سند داده نمى شود، ولى اگر خودت بنشینى شهردارى کارى به اخذ جریمه و تخریب بالکن و قسمتى از اطاق بالا ندارد. حال آیا فروشنده باید جریمه را بپردازد و بالکن و یک متر از اطاق بالا که روى بالکن واقع است را خراب کند و منزل را با قیمت کمترى از قیمت مذکور در اختیار خریدار بگذارد؟ یا این جا قاعده لاضرر جارى است و این ضرر را از فروشنده نفى مى کند و فروشنده حق دارد معامله را به هم بزند و پول خریدار را پس بدهد؟ لطفاً جواب بفرمایید.

 

پاسخ : 
اگر بایع متعهّد شده که ملک را در محضر واگذار کند باید به تعهّدش عمل کرده و خسارت‌ها را نیز متحمّل شود و بعداً تفاوت قیمت را به مشترى برگرداند و مشترى مخیّر است تفاوت قیمت را بگیرد یا معامله را فسخ کند. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

آیا از لحاظ فقهی انعقاد عقد بیع با قرار دادن ثمن به صورت شناور صحیح است؟ در صورتی که مثلا عقدی منعقد شود و ثمن به صورت صریح قید نگردد بلکه شیوه تعیین (فرمول) آن بیان شود به صورتی که میزان آن در آینده موجب جهالت نباشد چه حکمی بر آن مترتب است؟

 

پاسخ : 
باید ثمن معامله دقیقا تعیین شود. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

اگر ضمن انجام معامله ملک شرط شود که ثمن دریافتی بصورت علی الحساب بوده و خریدار تعهد نماید در صورتی که در آینده املاک مجاور و مشابه را با قیمت بالاتری خریداری نمود تفاوت مبلغ را به فروشنده (اولیه) به عنوان تتمه ثمن پرداخت کند، بیع و شرط چه حکمی دارند؟

 

پاسخ : 
ثمن معامله باید مشخص باشد و به صورت مبهم و مردد باطل است ولی می تواند معامله را با ثمن معینی قطعی کند ولی شرط ضمن العقد نماید که اگر چنین و چنان شد فلان مبلغ به فروشنده بدهد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

شخصی از مغازه ای یک کیسه برنج خریده، در حالی که رفته پای دخل پول برنج را بدهد دزدی وارد شده کیسه را برداشته و فرار کرده است. حالا فروشنده ضامن است یا خریدار؟

 

پاسخ : 
در صورتی که خریدار تحویل گرفته و دزد برده است خریدار ضامن است. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

مادری خانه خود رابه دو فرزند ذکور می فروشد و قیمت را هم مشخص می کنند اما پولش را نمی گیرد بعوض این که مادام العمر در آن خانه بنشیند، در این صورت چنین معامله ای صحیح است ؟

 

پاسخ : 
هرگاه به طور جدی فروخته و در مقابل آن مبلغی قرار داده باشند و بعد از معامله آن مبلغ را با منافع مادام العمر مصالحه کرده باشد مانعی ندارد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

خرید و فروش و کمک در تجارت به اهل سنت چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
تجارت با اهل سنت اشکالی ندارد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

خرید و فروش پارچه از تاجری که ربا خوار است چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
معامله با او اشکالی ندارد ولی امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنید. مگر اینکه بدانید از پول رباخواری در آن پارچه وجود دارد. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

آیا در خرید کالا لازم به تحقیق در مورد رعایت قانون و شرع از طرف فروشنده در تهیه و توزیع کالا است؟ در خرید از بازار غیر مسلمانان چطور مخصوصا در زمینه خمس و طهارت؟

 

پاسخ : 
در خرید از بازار مسلمین نیاز به تحقیق نیست در مواردی که شک دارید حمل به صحت کنید و تحقیق و تفحص لازم نیست. اما در مورد گوشت های حلال و حرام تنها در صورتی می توان از آنها استفاده کرد که از بازار مسلمین گرفته شود. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

پارچه ای را از یک مغازه خیاطی خريدم متري 3500 بعد برایم دوخت و من آن را پوشيدم ، وقتی دوباره به همان فروشنده و خیاط مراجعه کردم تا همان پارچه را سفارش دهم گفت متري 6500 وقتي گفتم که فلان قيمت می‌دادید گفت اشتباه کردم آيا الان بايد اضافه را بپردازم؟

 

پاسخ : 
در صورتی که تحقیق کنید در بازار واقعا قیمت بالاتر است باید تفاوت را بپردازید و یا به نوعی طرف را راضی کنید. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 

 

پرسش : 

معامله (مانند خرید مغازه و یا وسایل یدکی ماشین) با فرقه ظاله بهاییت چگونه است؟ لازم به ذکر است این افراد در حال حاضر دارای نمایندگی وسایل یدکی خودرو از کارخانه های داخلی هستند.

 

پاسخ : 
معامله با اعضای فرقه ضاله جایز نیست. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

خرید از مغازه های که لحم خوک دارند و شراب جایز است یا نه؟

 

پاسخ : 
خرید چیزهای حلال از آنها جایز است. مگر این که ترک این کار نهی از منکر محسوب شود که در این صورت باید ترک شود. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

با توجّه به مسأله 1776 رساله شریفه حضرت عالى در مورد بالغ بودن فروشنده، چنانچه مى دانید در کنار خیابان‌ها و یا ترمینال‌ها و... بچّه ها سیگار، شیرینى جات و... مى فروشند، آیا مى توان از آنها خرید کرد؟ در صورت منفى بودن جواب بفرمایید اگرکسى بدون آگاهى خرید کند وظیفه اش چیست؟

 

پاسخ : 
در دو صورت اشکال ندارد: نخست این که طرف معامله در واقع ولىّ طفل باشد و طفل وسیله رساندن جنس یا پول گردد، دیگر این که طفل طرف معامله است ولى یقین داشته باشیم که این کار با رضایت ولى انجام مى گیرد در این صورت تصرّف در چنین اجناسى شرعاً جایز است. 

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 28 خرداد 1397  11:52 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها