0

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

در چه صورتی مراودات با بانک ها (از قبیل دریافت و پرداخت پول و سود آن) شرعا اشکالی ندارد؟

 

پاسخ : 
آنچه اشخاص از بانک‌ها به عنوان قرض الحسنه یا غیر آن مى‌‌گیرند و اضافه ه‌اى مى‌‌پردازند در صورتى حلال است که معامله به صورت شرعى انجام گیرد و جنبه ربا نداشته باشد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

ممکن است در مواردی یقین داشته باشم که پول های حلال و حرام در بانک وجود دارد و به من می دهند یا این که احتمال چنین وضعیتی را بدهم. در هر یک از این صورت ها وظیفه من چیست؟

 

پاسخ : 
اگر انسان بداند در بانک پول حلال و حرام هر دو وجود دارد ولى نداند پولى را که از بانک مى‌‌گیرد از پول هاى حرام است یا نه، گرفتن آن اشکالى ندارد، ولى اگر مطمئن باشد از پول حرام‌است تصرّف در آن جایز نیست و حکم‌ مجهول المالک را دارد که باید بنابر احتیاط واجب به اجازه حاکم شرع از طرف صاحب اصلى‌‌اش در راه خدا صدقه دهد و در این مساله فرقى میان بانک‌هاى داخلى و خارجى دولتى و غیر دولتى نیست.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

می‌خواستم حکم شرعی استفاده از کارت اعتباری بانک‌های خصوصی در خرید اجناس گوناگون را بدانم.به هر شخص مبلغی را به عنوان اعتبار اختصاص می‌دهند(به طور مثال 1 میلیون تومان).با خرید هر جنس با استفاده از کارت اعتباری مبلغ جنس از اعتبار کارت کم می‌شود و شخص باید این مبلغ را به علاوه درصدی که به عنوان کارمزد تلقی می‌شود در زمان معین(به طور مثال قسطی 3 ماهه یا 6 ماهه و ....) پرداخت نماید. (بانک صادر کننده کارت اعتباری در زمان صدور کارت با مشتری قراردادی موسوم به قرارداد جعاله می‌بندند.)

 

پاسخ : 
هرگاه واقعا قرارداد جعاله به طور جدی ببندد اشکالی ندارد و همچنین اگر سود آن 2-3 درصد به اندازه کارمزد باشد اشکالی ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

در بانک هاى پاکستان اوراق مخصوصى به نام «باند» فروخته مى شود. این اوراق حکم چک را داشته، و داراى قیمت ثابتى است. احیاناً طبق حسابى که دارند، دولت مبلغى به نام انعام یا عنوان دیگرى به صاحبان آن مى پردازد. خریدن این اوراق، و قبول کردن انعام آن چه صورت دارد؟

 

پاسخ : 
با توجّه به این که این اوراق مطابق پولى که پرداخته اند در هر حال ارزش دارد، و جوائز طبق قراردادى انجام نمى گیرد، بلکه دولت از ناحیه خود مى پردازد، بنابراین خرید آن اوراق و دریافت جوایز مانعى ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

شرکتی مدعی است که نمایندگی یک شرکت امریکایی است و با گرفتن پول به طور ماهیانه سود 4 درصد به صورت علی الحساب پرداخت می کند و مدعی است که کار این شرکت غیرقانونی است. با این حساب آیا درآمد حاصل از این سرمایه گذاری حلال است؟

 

پاسخ : 
خیر، حلال نیست.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

آیا خانه هایی را که بانک ها در کشورهای غیر اسلامی به خاطر بدهی مصادره کرده اند را می توان خرید؟

 

پاسخ : 
تنها در صورتی که رهن بانک بوده اند و پول را نپرداخته اند و خانه در مقابل اصل وام برداشته شده، می توان خرید و بانک‌ها باید اضافه مبلغ را به صاحب قبلی آن بازگردانند.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

معیار در تشخیص بانک اسلامی چیست؟

 

پاسخ : 
این است که تمام برنامه های آن طبق عقود اسلامی باشد و درجایی که بانک هر دو شیوه بانکداری اسلامی و غیر اسلامی را اجرا می کند در صورتی که ازخدمات بخش بانکداری اسلامی استفاده می کند مانعی ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

سرمایه گذاری در بانک های غیر اسلامی و دریافت سود سپرده از آن ها چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
جایز است مگر این که بدانیم این پول در کارهای حرام مانند شراب سازی سرمایه گذاری می شود که در این صورت اشکال دارد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

وظیفه ما در برابر این مراسم مهم عزادارى و عاشوراى حسینى چیست؟

 

پاسخ : 
بدون شک این مراسم از مهم‌ترین شعائر اسلامى است که هر سال باید باشکوه‌تر و باعظمت‌تر از سال گذشته برگزار شود حتى در بعضى از شرایط براى حفظ آن از شر اجانب ممکن است جنبه وجوب کفایى یا عینى به خود بگیرد و انجام آن رمز بقاى اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام است.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

نظر حضرتعالی در مورد برگزاری مراسم ایام محسنیه چیست؟

 

پاسخ : 
توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید. و همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟

 

پاسخ : 
سه روز، 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1 و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو، برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی چه حکمی دارد؟ چنانچه شرکت کنندگان وجوهی را اهدا و یا نذر کردند، این وجوه باید در چه راهی مصرف شود؟

 

پاسخ : 
این مراسم هرگاه به‌صورت معتدل برگزار شود و چنانچه درآمدی داشت صرف عزاداری شود مانعی ندارد.

منبع:makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

سرمایه گذاری ایران در شرکت های خارجی که در قانون حکومت اسلامی تعریف نشده اند ایراد دارد؟

 

پاسخ : 
چنانچه بر خلاف قانون حکومت اسلامی نباشد و شرایط عقود شرعیه را دارا باشد اشکالی ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

از آن جایى که بانکهاى ایران گاهى توان پرداخت به موقع مطالبات خارجى را ندارند راه چاره هاى مختلفى پیش گرفته اند از جمله: یکى از بانک‌ها با بعضى از بانک‌هاى خارجى قراردادى منعقد نموده که طبق آن، بانک خارجى از طرف بانک ایرانى پول معامله را در آن کشور سر موعد به فروشنده پرداخت مى نماید و یک سال بعد پول خود را به اضافه 9درصد از بانک ایرانى و 6درصد از فروشنده، به عنوان نرخ بیمه براى پرداخت سر موعد دریافت مى دارد. توضیح این که پس از حمل جنس از فروشنده که حدوداً سه ماه بعد از قرارداد از طریق بانک خارجى و ایرانى مى باشد، بانک خارجى پول فروشنده را تحویل مى دهد ولى پول پرداختى را یک سال بعد، از بانک ایرانى با 9 درصد بهره تحویل مى‌گیرد، بنابراین روش کار، بانک ایرانى در روز عقد قرارداد معامله توسط خریدار 100درصد مبلغ معامله را به اضافه 9 درصد بهره اى که بانک خارجى توافق نموده، از خریدار دریافت مى دارد فروشنده نیز که دریافت به موقع پولش را حقّ طبیعى خود مى‌داند 6 درصد کارمزدى را که به بانک خارجى، تحت عنوان نرخ بیمه براى پرداخت به موقع مى پردازد عملا به قیمت جنس افزوده و از مصرف کننده دریافت مى کند. با توجّه به این که فروشنده چیز اضافه اى از خریدار دریافت نمى دارد، آیا شکل معامله فوق براى خریدار صحیح است؟

 

پاسخ : 
درصورتى که شما از ماهیّت این کار باخبر باشید و رضایت بدهید، براى شما اشکالى ندارد، به این معنا که شما پول خود را به بانک، وام بدون سود مى دهید و بانک براى شما جنس را به طور نسیه به قیمت بالاتر از قیمت نقد خریدارى مى کند مشروط بر این که شما بیمه مربوط را نیز بپردازید، در این صورت معاملات فوق شرعاً براى شما صحیح خواهد بود. ولى این کار در صورتى براى بانک جایز است که مصالح جامعه اسلامى ایجاب کند که معاملات با طرف‌هاى خارجى به این شکل انجام شود، در غیر این صورت جایز نیست.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

سرمایه گذاری در بانک های اسلامی و دریافت سود سپرده از آن ها چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
چنانچه رعایت عقود شرعیه را بنمایند یا این که وکالت مطلقه به مسوولین بانک داده شود که رعایت این عقود را بنمایند حلال است.

منبع: makarem.ir

 
 
یک شنبه 14 آبان 1396  4:57 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها