0

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

با توجّه به ایرادات وارده در بحث خرید دین، و تقاضاهاى متعدّد در خصوص پرداخت وام، آیا محاسبه سود در قالب عقود اسلامى، و پرداخت آن به عنوان هدیه توسّط در خواست کننده، خالى از اشکال است؟

 

پاسخ : 
در صورتى که قرار دادى در بین نباشد، و وام گیرنده به میل و رضاى خود چیزى بپردارد، اشکالى ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

برخى از بانک ها وام مسکن مى دهند ولى با توجّه به این که وام اعطایى غالباً براى خرید خانه کفایت نمى کند، بین مردم مرسوم شده که در معامله اى صورى با دوستان و خویشان، مسکن آنها را مى خرند و وام مورد نظر را مى گیرند. آیا این کار جایز است؟

 

پاسخ : 
با توجّه به این که این کار بر خلاف مقرّرات بانک مى باشد، جایز نیست.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

کیفیّت و شرایط یکى از وام‌هاى رایج در بعضى از صندوق‌هاى قرض الحسنه به شرح زیر است. لطفاً حکم شرعى آن را بیان فرمایید: « افراد با هر مبلغى که مایل باشند، با هر مدّت زمان، به صورت حساب پس انداز بدون سود، حسابى افتتاح مى نمایند. در پایان مدّت، پس از استرداد مبلغ پس انداز، (و گاه با حبس مبلغ مذکور تا پایان اقساط،) همان میزان وام، با همان مدّت زمان، با کارمزد معمولى به آنان تعلّق مى گیرد.»

 

پاسخ : 
در صورتى که این سپرده ها براى اعطاى تسهیلات بیشتر به سایر متقاضیان باشد نه صاحبان صندوق اشکالى ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

آیا می توان حق استفاده از وام را به شخص دیگری فروخت؟

 

پاسخ : 
در صورتی که مقررات بانک اجازه دهد اشکالی ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

در بعضی از محله های تهران خانم ها با یک اصول معین اقدام به تشکیل صندوق می‌نمایند که پول های معینی را به اشتراک گذاشته و در ماه به یک نفر از مشترکین به صورت قرعه کشی می‌دهند با در نظر گرفتن اینکه این پول‌ها عام المنفعه است حکم آن چیست؟

 

پاسخ : 
در صورتی که در قبال وام های پرداختی سودی (جز به مقدار هزینه های صندوق) گرفته نشود اشکالی ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

وام خرید کالا و مانند آن باید چگونه باشد که دریافت سود در برابر آن شرعا اشکالی نداشته باشد؟

 

پاسخ : 
چنانچه به صورت عقود شرعیه درآید مانعی ندارد؛ مثلاً شما به وکالت از بانک جنس را نقداً بخرید و بعد آن جنس را از شرکت به صورت اقساط و قیمت بالاتر برای خودتان بخرید.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

اگر بانک هم قرض به شرط سود بدهد و هم در برابر وامی که می دهد چیزی را به عنوان رهن بگیرد چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
در فرض سوال هم قرض باطل و حرام است و هم رهن و بانک حق ندارد مالى را که رهن گذارده‌‌اند براى گرفتن حق خود بفروشد و نیز اگر کسى آن را بخرد مالک نمى‌‌شود.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

اگر وام گیرنده، ورشکسته شود بانک چه وظیفه ای دارد؟

 

پاسخ : 
در صورتی که ثابت شود وام گیرنده موفّق بر کار تجاری مورد نظر نشده و سودی به دست نیاورده، بانک حق ندارد بیش از اصل وام چیزی از او بگیرد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

وام قرض الحسنه را چگونه باید مصرف نمود؟

 

پاسخ : 
گرفتن وام قرض الحسنه با پرداخت کارمزد 4 درصد مانعی ندارد و کارمزد بیش از این مقدار حرام است. البته با توجه به این که هدف این وام‌‌ها رفع حوائج و مقاصد ضرورى و نیازهاى افراد نیازمند است (وام مشروط است) نمى‌‌توان از این شرط تخلف کرد. اما اگر عنوان خاصی نداشته باشد و در مورد مصرف آن شرطی نشده باشد مصرف آن در موارد دلخواه مانعی ندارد ولی مکروه است.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

استفاده از وام برای سفر حج و زیارت عتبات چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
تنها راه استفاده از وام برای حج، عمره، عتبات و سایر سفرها دریافت وام قرض الحسنه می باشد و حداکثر کارمزد مجاز برای این وام‌ها چهار درصد می باشد. و استفاده از سایر وام‌ها که در مقابل آن سود دریافت می شود ویا کارمزد بیش از چهار درصد دارد جایز نیست و سفر آنها اشکال دارد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

خرید خانه با وام های مسکن بانک های غیر اسلامی چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
جایز نیست مگر در موارد ضرورت که راهی جز این برای خانه دار شدن نباشد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

ایجاد صندوق های خانوادگی و دوستانه چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
در صورتی که اقساط وام همه برابر باشد و سودی گرفته نشود و وام به همه پرداخت شود مانعی ندارد. البته اگر کارمزدی دریافت شود بنابر احتیاط واجب باید متناسب با زحمات و هزینه‌‌هاى صندوق باشد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

وام گرفتن از بانک ها چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
وام گرفتن از بانک ها مانعى ندارد. وام ها دو نوع اند: 
1-وام‌های قرض الحسنه که کارمزد آن ها نباید بیشتر از 4 درصد باشد. 
2- وام هایی که برطبق یکی از عقود شرعیه (از قبیل مضاربه، جعاله، وکالت، مشارکت و مانند آن) هستند که چنانچه شرایط آن ها رعایت شود دریافت سود توسط بانک ها مانعی ندارد. البته در هر دو صورت، وام را براى هر کارى مى گیرند باید مطابق قرارداد عمل کنند.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

اگر پول در حساب سپرده بانکی بر اساس معامله شرعی در بانک گذاشته شود سودآن را می توان تصرف نمود. بنابراین بفرمایید: 1ـ منظور از معامله شرعی چیست؟ 2ـ بانک ها اعلام می نمایند سود سپرده ناشی از مشارکت است. به همین دلیل سود به طور علی الحساب پرداخت گردیده و در پایان سال مالی پس از محاسبه سود مشارکت مابقی سود اعلام و پرداخت می گردد. آیا با توجه به مراتب فوق سود ربا محسوب می گردد؟

 

پاسخ : 
1ـ منظور معاملاتی چون مضاربه و جعاله و مشارکت و مانند آن است.
2ـ در صورتی که آنها ادعا کنند بر اساس ضوابط شرعی سودی به شما می پردازند و شما علم به خلاف گفته آنها نداشته باشید سود مذکور حلال است.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : 

سپرده گذاری کردن طلا در بانک و گرفتن سود آن چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
در صورتی‌که به بانک وکالت داده شود که به طور جدی طلا را برای شما بخرد و سپس به وکالت شما به طور جدی طلای مذکور را برای شما بفروشد و پول آن را به شما بدهد اشکالی ندارد.

منبع: makarem.ir

 
 
دوشنبه 15 آبان 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها