استفتائات آیت الله مکارم شیرازی
با سلام
استفتائات آیت الله مکارم شیرازی در این تاپیک قرار داده شده اند
امیدوارم مورد استفاده عزیزان قرار بگیرد.
موفق باشید
پاسخ به:استفتائات آیت الله مکارم شیرازی
پرسش :
پاسخ : کسانی که در بانکی کار میکنند که هم درآمد حلال و هم درآمد حرام دارد، چنانچه شغل آنها ذاتا حلال باشد و نمیدانند که درآمدشان از حلال است یا حرام، اشتغال و دریافت حقوق از آن بانک اشکالی ندارد ولی اگر شغل آنها کمک به رباخواری باشد اشتغال و کسب درآمد از این طریق جایز نیست. منبع: makarem.ir
پاسخ : در فرض سوال، احراز رضایت مشتری لازم است. منبع: makarem.ir
پاسخ : در صورتی که بر خلاف مقررات نباشد اشکالی ندارد. منبع: makarem.ir
پاسخ : جستجو در حساب های شخصی افراد جایز نیست مگر با رضایت خودشان. منبع: makarem.ir
پاسخ : در فرض سوال، اشکالی ندارد. منبع: makarem.ir
پاسخ : این گونه بحث ها که در محافل کارشناسان اقتصادى و علماى فن مطرح مى شود، نمى تواند معیار احکام شرعى گردد; چرا که احکام شرعى بر محور موضوعاتى که از عرف مردم گرفته مى شود دور مى زند، و از آن جا که در بند اوّل سود تلقّى مى شود، ربا و حرام است (مگر این که تحت یکى از عقود شرعیّه قرار گیرد) و در بند دوّم که آن نیز سود محسوب مى شود، خمس تعلّق مى گیرد. منبع: makarem.ir
پاسخ : چنانچه تفاوت فاحش باشد، تفاوتى در میان اقسام بدهى ها نیست و نیز عامل تورم ملاک نیست. منبع: makarem.ir
پاسخ : شرط ضمان در این جا مفهوم صحیحى ندارد; جز این که شرط اضافه قیمت کند که آن هم رباست. این در صورتى است که تفاوت غیر فاحش باشد، ولى در تفاوت فاحش، نیازى به شرط نیست و باید به قیمت روز محاسبه شود. منبع: makarem.ir
پاسخ : کاهش و افزایش فاحش ضمان آور است; به تعبیر صحیح تر چنانچه کسى به دیگرى مبلغى بدهکار باشد و بعد از گذشت 20 یا 30 سال (در محیط ما) بخواهد آن را بپردازد به یقین پرداخت همان مبلغ اداى دین محسوب نمى شود و باید به قیمت روز پرداخته شود و نرخ تورّم ملاحظه گردد; ولى تغییرهاى غیر فاحش تاثیرى ندارد، چراکه اداى دین محسوب مى شود. منبع: makarem.ir
پاسخ : پول کاغذى (النّقود الورقیّه) در آغاز شکل حواله داشته است و پشتوانه، ملک یا وثیقه گیرندگان حواله بوده، ولى بعداً که از شکل روز اوّل فاصله گرفت و حتّى پشتوانه نیز به فراموشى سپرده شد و جنبه مال اعتبارى پیدا کرد و پشتوانه آن در حال حاضر در واقع اعتبار و قدرت حکومتها است و بقیّه تشریفات است و با توجّه به اعتبارى بودن مالیّت، مشکلى در مالیّت پول کاغذى نیست. منبع: makarem.ir
پاسخ : الف) چنانچه طبق عقود شرعیّه (مضاربه یا مانند آن) باشد سود پرداختى شرکت اشکالى ندارد. ب) هرگاه سرمایه شرکت تبدیل به اموال و اعیانى شده، خرید و فروش سهام با افزایش و کاهش مانعى ندارد. منبع: makarem.ir
پاسخ : معاملات ارزى جایز است، یعنى مىتوان اسکناس ایرانى را به لیره سورى یا ریال سعودى یا مارک یا دلار معامله کرد و کم و زیاد در آن اشکالى ندارد. منبع: makarem.ir
پاسخ : هرگاه حق العمل در برابر زحمات شما بوده، متعلق به شماست. منبع: makarem.ir
پاسخ : در صورتی که سود را بر اساس عقود شرعیه مانند مضاربه بدهند مانعی ندارد. منبع: makarem.ir