0

استفتائات آیت الله مظاهری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا مراد از ولايت‌ فقيه‌ طبق‌ نظر حضرت‌ عالی «ولايت‌ انتصابی مطلقه فقيه‌» است‌ يا خير؟ در اين‌ صورت‌ هر چهار قيد را به‌ طور مختصر تعريف‌ فرماييد. «ولايت‌ ـ انتصاب‌ ـ اطلاق‌ ـ فقيه‌».

 

پاسخ : 
ولايت‌ فقيه‌ در فقه‌ از اوّل‌ انتصابی و مطلقه‌ بوده‌ است‌ و تفصيل‌ آن‌ در فقه‌ است‌ نه‌ در اين‌ جا.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا می‌توان‌ ولايت‌ در ولايت‌ فقيه‌ را عقد و معاهده بين‌ مردم‌ و حاکم‌ دانست‌ يا اين‌ كه‌ ولايت‌ حکم‌ الهی است‌؟ در اين‌ صورت‌ مردم‌ در حکومت‌ ولايی چه‌ جايگاه‌ و چه‌ وظايفی داند؟

 

پاسخ : 
ولايت‌ فقيه‌ يک امر الهی است‌ و مردم‌ برای تعيين‌ مصداق‌ دخالت‌ دارند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا در حكومت‌ ولايی، ولی فقيه‌ از سوی مردم‌ عزل‌ و نصب‌ می‌شود يا نه‌؟

 

پاسخ : 
ولايت‌ فقيه‌ از طرف‌ خداست‌ و مردم‌ در عزل‌ و نصب‌ او دخالت‌ ندارند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا ولايت‌ فقيه‌ با جواز تصرّف‌ فقيه‌ از باب‌ قدر متيقّن‌ يكی است‌ يا تفاوت‌ دارد؟ چه‌ تفاوت‌هايی دارد؟

 

پاسخ : 
ولايت‌ فقيه‌ از باب‌ قدر متيقّن‌ نيست‌ و از باب‌ نصب‌ از طرف‌ خدای متعال‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

مستدعی‌ است‌ مرقوم‌ فرمایید: 1) آیا اصل‌ ولایت‌ فقیه‌ از مستقلاّت عقلیه‌ شمرده‌ می‌شود؟ 2) آیا محدوده‌ و اختیارات‌ ولی‌ فقیه‌ برای‌ مردم‌ و عوام‌ تقلیدی‌ است‌؟ 3) اگر حکم‌ ولی‌ فقیه‌ با مرجع‌ تقلید مخالف‌ بود، برای‌ مقلّد کدام‌ لازم‌ است‌؟ و آیا این‌ مسأله‌ تقلیدی‌ است‌ که‌ مجتهد اگر حکم‌ ولی‌ فقیه‌ را ارجح‌ بداند، برای‌ مقلّد لازم‌ الاجراء است‌ و گر نه‌، نیست‌؟ 4) آیا اطاعت‌ از ولی‌ فقیه‌ در امور سیاسی‌ و اجتماعی‌، و تقلید از مجتهد در امور دینی‌ تجزّی‌ در تقلید است‌؟

 

پاسخ : 
امر ولایت‌ فقیه‌ در امور سیاسی‌ اجتماعی‌ برای‌ همه‌ حتّی‌ مجتهدین‌ لازم‌ الاتّباع‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا ولايت‌ فقيه‌ قابل‌ اثبات‌ است‌؟ چگونه‌؟

 

پاسخ : 
مسأله ولايت‌ فقيه‌ از پايه‌های محکم‌ فقه‌ شيعه‌ بلکه‌ سنّی است‌ و اختلاف‌ در آن‌ و قبول‌ نداشتن‌ آن‌ از مسایل‌ شاذّ فقهی است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا روايات‌ دال‌ّ بر ولايت‌ فقيه‌ اشکالی دارد؟ و شبهه اين‌ گونه‌ روايات‌ چه‌ جوابی دارد؟

 

پاسخ : 
مسأله ولايت‌ فقيه‌ يک ضرورت‌ در فقه‌ اسلام‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

«ولايت‌ مطلقه‌» و «حكومت‌ ولايت‌ مطلقه‌» يعنی چه‌؟

 

پاسخ : 
در زمان‌ غيبت‌، مجتهد جامع‌ الشرایط‌ دارای حکومت‌ الهيه‌ است‌ و ‌ بر کلّيّه امور اجتماعی ولايت دارد و الان‌ رهبر معظّم‌ انقلاب‌ مصداق‌ کامل‌ آن‌ ولايت‌ مطلقه‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در نظام‌ اسلامی، حکومت‌ دينی ولی فقيه‌ انتخابی است‌ يا انتصابی؟

 

پاسخ : 
از نظر کليت‌ انتصابی است‌ و از نظر تعيين‌ مصداق‌، انتخابی است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

شخصی‌ در جوار مسجد، در منزل‌ شخصی‌ خود مجلس‌ عزاداری‌ حضرت‌ اباعبدالله الحسین‌7 را بر پا می‌کند و از اموال‌ مسجد، مثل‌ منبر، فرش‌، کتر و قوری‌ استفاده‌ می‌کند، استدعا دارم‌ بفرمایید:آیا جایز است‌؟ 1) آیا این‌ عمل‌ جایز است‌؟ 2) در همین‌ مسجد آشپزخانه‌ای‌ با پول‌ مردم‌ ساخته‌ شده‌، و این‌ شخص‌ انتظار دارد غذای‌ مجلس‌ عزاداری‌ خود را در آشپزخانه مسجد بپزد و به‌ عزاداران‌ بدهد و می‌گوید پول‌ آب‌ و برق‌ و گاز را می‌دهم‌، آیا این‌ عمل‌ جایز است‌؟

 

پاسخ : 
1) اگر وقف‌ خاص‌ باشد جایز نیست‌ ولی‌ اگر وقف‌ عام‌ باشد با اجازه‌ از امام‌ جماعت‌ مسجد جایز است‌.

2) با اجازه‌ از امام‌ جماعت‌ و دادن‌ مبلغی‌ متعارف‌ برای‌ مخارج‌ مسجد جایز است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

معنی‌ وقف‌ را بیان‌ فرمایید.

 

پاسخ : 
چیزی‌ را از ملک‌ خود بیرون‌ کردن‌ و اختصاص‌ دادن‌ آن‌ چیز را برای‌ کار خیر، با نیت‌ تقرّب‌ به‌ خداوند تعالی‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

حمّامی‌ است‌ موقوفه‌ که‌ متولّی‌ وقف‌ می‌خواهد این‌ حمّام‌ را اجاره‌ دهد و در اجاره‌ نامه‌ مواردی‌ را شرط‌ کرده‌، مستدعی‌ است‌ مرقوم‌ فرمایید کدام‌ یک‌ از این‌ شرایط‌ که‌ در ذیل‌ می‌آید خلاف‌ شرع‌ است‌؟ 1) مستأجر موظّف‌ است‌ شخصاً از مورد اجاره‌ استیفای‌ منفعت‌ نماید. 2) مستأجر موظّف‌ است‌ از هر نفر بابت‌ استحمام‌ مبلغ‌ .... ریال‌ دریافت‌ نماید. 3) مستأجر موظّف‌ است‌ نیم‌ ساعت‌ قبل‌ از اذان‌ صبح‌ تا دو ساعت‌ بعد از اذان‌ مغرب‌، حمّام‌ را جهت‌ استحمام‌ عمومی‌ باز نماید. 4) تعطیل‌ کردن‌ حمّام‌ صرفاً به‌ جهت‌ تعمیرات‌ مورد نیاز است‌ و مستأجر حق‌ّ ندارد حمّام‌ را به‌ جهات‌ دیگر تعطیل‌ نماید.

 

پاسخ : 
متولّی‌ حق‌ّ دارد کلیه این‌ (شروط‌) یا (موارد) و مانند آن‌ را (بنماید) یا (شرط‌ نماید).

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

خانه‌هایی‌ است‌ مسکونی‌ که‌ واقف‌، مال‌ الاجاره آنها را برای‌ مصرف‌ روشنایی‌، فرش‌، عطر و .... در عتبات‌ عالیات‌ عراق‌ قرار داده‌ است‌. لطفاً بفرمایید: 1) آیا تخریب‌ و تبدیل‌ خانه‌های‌ مذکور به‌ اموری‌ غیر از سکونت‌ جایز است‌؟ در حالی‌ که‌ مسکونی‌ بودن‌ خانه‌ها منظور واقف‌ بوده‌ است‌. 2) آیا در حال‌ حاضر که‌ راه‌ عتبات‌ عالیات‌ باز است‌ و از نظر سیاسی‌ مشکلی‌ وجود ندارد، حبس‌ کردن‌ مال‌ الاجاره‌ و به‌ مصرف‌ نرساندن‌ آن‌ جایز است‌؟

 

پاسخ : 
1) تخریب‌ جایز نیست‌، اگر نیاز به‌ مرمّت‌ دارد باید از همان‌ مال‌ الاجاره‌ مرمّت‌ کنند و اگر از قابلیت‌ استفاده‌ افتاده‌ است‌ می‌توانند تخریب‌ کنند ولی‌ باید خانه‌ سازی‌ کنند، مگر در موارد استثنائی‌ که‌ اجازه مجتهد جامع‌ الشرائط‌ را لازم‌ دارد.

2) اگر اطمینان‌ باشد که‌ به‌ مورد، استفاده‌ می‌شود نگهداری‌ مال‌ الاجاره‌ جایز نیست‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

یکی‌ از ارگان‌های‌ دولتی‌ زمین‌ موقوفه‌ای‌ را برای‌ احداث‌ آن‌ اداره‌ که‌ در شرط‌ اجاره‌ نامه‌ ذکر گردیده‌ است‌ اینک‌ پس‌ از گذشت‌ چند سال‌، مستأجر بر خلاف‌ شرط‌ سند اجاره‌ مبادرت‌ به‌ احداث‌ هتل‌ و مؤسّسه قرض‌ الحسنه‌ و غیره‌ نموده‌، اینک‌ برای‌ روشن‌ شدن‌ تکلیف‌ متولّی‌ و مستأجر خواهشمندم‌ در این‌ خصوص‌ حکم‌ شرعی‌ را بیان‌ فرمایید.

 

پاسخ : 
موجر و مستأجر حق‌ّ دخالت‌ در مورد اجاره‌ را ندارند مگر با اذن‌ یکدیگر و فقط‌ مستأجر می‌تواند از منافع‌ آن‌ مورد اجاره‌ استفاده‌ کند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

احتراماً به‌ استحضار می‌رساند زمينی است‌ کشاورزی که‌ اصل‌ زمين‌ و درآمد محصول‌ کشاورزی آن‌ از سال‌های بسيار قديم‌ طبق‌ گفته واقف‌ صرف‌ روضه‌ خوانی شود و تاکنون‌ طبق‌ نظر واقف‌ انجام‌ وظيفه‌ شده‌ است‌ و از طرفی چون‌ فرد خيّری قرار است‌ دبيرستان‌ دخترانه‌ در اين‌ روستا احداث‌ نمايد آيا امکان‌ واگذاری زمين‌ کشاورزی مذکور جهت‌ دبيرستان‌ و يا تعويض‌ اين‌ زمين‌ با زمين‌ ديگر و يا فروش‌ آن‌ مجاز است‌يا خير؟ مستدعی است‌ حضرت‌ عالی بذل‌ توجّه‌ عنايت‌ فرموده‌ و نظر خود را در اين‌ خصوص‌ مرقوم‌ فرماييد.

 

پاسخ : 
متولّی می‌تواند زمين‌ مزبور (را) اجاره‌ بدهد و مدّت‌ اجاره‌ طولانی باشد و مال‌ الاجاره‌ (را) صرف‌ روضه‌ خوانی کند ولی بايد مواظب‌ باشد به‌ مرور زمان‌ آن‌ وقف‌ از بين‌ نرود.

منبع: almazaheri.ir

 
 
دوشنبه 8 آبان 1396  12:23 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها