0

استفتائات آیت الله مظاهری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آیا گرفتن انرژی از کسانی که انرژی درمانی می کنند اشکال دارد؟

 

پاسخ : 
اگر مرتکب گناه نشود و احتمال مفسده نباشد، اصل کار اشکال ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

پيوند عضو از حيوان‌ (مثل‌ قرنيه چشم‌ سگ‌) به‌ انسان‌، چه‌ حكمی دارد؟ آيا عضو پيوند شده‌ براي‌ نماز اشكال‌ ايجاد نمی كند؟

 

پاسخ : 
جايز است‌ و نماز هم‌ اشكال‌ ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در صورتی كه‌ در اثر وقوع‌ بيماری لاعلاج‌ و پيش‌ رونده‌ از نظر پزشكان‌ مرگ‌ حتمی قريب‌ باشد، آيا می‌توان‌ از اعضاي‌ بدن‌ بيمار نظير قلب‌، كليه‌ و كبد برای پيوند به‌ بيماران‌ و نجات‌ آنان‌ استفاده‌ نمود؟

 

پاسخ : 
جايز نيست‌ مگر بعد از مرگ‌ مغزی يا قلبی.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

بيماران‌ با مرگ‌ مغزی كه‌ فاقد تنفّس‌، شعور، احساس‌ و حركت‌ ارادی هستند، ولي‌ دارای ضربان‌ خودكار قلب‌ موقّتی می‌باشند، آيا می‌توان‌ از اعضاء اين‌ بيماران‌ برای نجات‌ جان‌ ساير بيماران‌ استفاده‌ نمود؟ آيا اجازه قبلی بيمار يا اولياء او شرط‌ است‌؟

 

پاسخ : 
با اجازه‌ از ورثه‌ يا خود بيمار قبلاً و اگر نداشته‌ باشد از حاكم‌ شرع‌ اشكال‌ ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر فردی ضربه مغزی شد و در کما رفت و دیگر امیدی به زنده ماندن او نبود، آیا می‌توان اعضای بدن او را به بیماران نیازمند هدیه کرد؟

 

پاسخ : 
با اجازۀ قبلی خودش يا اجازۀ ولی او، اشکال ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

برای جلوگيری از بارداری اعمال‌ جرّاحی انجام‌ می‌شود، چه‌ مرد و چه‌ زن‌، آيا اگر عمل‌ جرّاحی موجب‌ عقيم‌ شدن‌ زن‌ يا مرد شود، جايز است‌؟

 

پاسخ : 
اصل‌ كار اشكال‌ ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

«اجاره رحم‌» چه‌ حكمی دارد؟

 

پاسخ : 
اگر حرام‌ عارضی نباشد اصل‌ حكم‌ اشكال‌ ندارد ولی محرمييّت‌ نمی‌آورد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

حكم باردار نمودن مصنوعی زن با نطفه‌ی شوهرش چيست؟ آيا فرزندی كه از اين راه متولد می‌شود، حكم فرزند حقيقی را دارد؟

 

پاسخ : 
اصل اين كار اشكال ندارد؛ به شرط آن‌كه از مقدمات حرام (مانند نگاه و لمس نامحرم) پرهيز شود و بچه به دنيا آمده، همه احكام فرزند آن زن و شوهر را دارا است و اگر ضرورت عرفی در كار باشد، پرهيز از مقدمات حرام نيز لازم نيست.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

یكی‌ از مسائل‌ بحث‌ برانگیز دهه‌های‌ اخیر بخصوص‌ در غرب‌، بحث‌ «اتانازی‌» می‌باشد - euthanasia. كه‌ در فارسی‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ «قتل‌ از روی‌ ترحّم‌» تعبیر شده‌ است‌ و در حقیقت‌ تسریع‌ در مرگ‌ بیماری‌ است‌ كه‌ به‌ علّت‌ بیماری‌ از درد و رنج‌ شدیدی‌ در عذاب‌ است‌ و با معلومات‌ كنونی‌ علوم‌ پزشكی‌ امیدی‌ به‌ بهبودی‌ وی‌ نیست‌ (تسریع‌ در مرگ‌ محتضر)، مستدعی‌ است‌ ارشاد فرمائید: 1) آیا پزشک می‌تواند از روی‌ شفقت‌ و ترحّم‌ و به‌ خواست‌ خود بیمار با تزریق‌ داروهای‌ كشنده‌ به‌ زندگی‌ پر درد و رنج‌ بیمار پایان‌ دهد؟ (اتانازی‌ فعّال‌ active). 2) آیا پزشک مجاز خواهد بود كه‌ به‌ خواست‌ خود بیمار از ادامه مداوای‌ وی‌ خودداری‌ نموده‌ و مدّت‌ درد كشیدن‌ وی‌ را طولانی‌ ننماید؟ (اتانازی‌ غیر فعّال‌ passive). 3) با توجّه‌ به‌ این‌كه‌ اكثر این‌ بیماران‌ از طریق‌ داخل‌ رگی‌ «iv» تغذیه‌ می‌شوند آیا پزشک مجاز است‌ با خواست‌ خود بیمار بجای‌ قطع‌ مداوا از ادامه تغذیه وی‌ ممانعت‌ بعمل‌ آورد؟ 4) در مواردی‌ كه‌ بیمار در حالت‌ اغما باشد و نتوان‌ از خواسته وی‌ آگاه‌ شد آیا موافقت‌ و اسرار اطرافیان‌ بیمار می‌تواند ملاک عمل‌ پزشك‌ برای‌ قطع‌ ادامه مداوا شود؟ 5) در صورتی‌ كه‌ مریض‌ قبلاً وصیت‌ كرده‌ باشد كه‌ اگر چنین‌ مسأله‌ای‌ برای‌ وی‌ پیش‌ آمد (حالت‌ اغما) دوران‌ احتضار وی‌ طولانی‌ نشود، حكم‌ مسأله 4 چه‌ صورتی‌ خواهد یافت‌؟ 6) در بسیاری‌ از موارد «اتانازی‌ غیر فعّال‌» در مورد بیمارانی‌ مصداق‌ دارد در حالت‌ اغما «comma» می‌باشند و زندگی‌ آنها وابسته‌ به‌ دستگاه‌ تنفّس‌ مصنوعی‌ است‌ و بدون‌ دستگاه‌ تنفّس‌ مصنوعی‌ قادر به‌ ادامه حیات‌ نمی‌باشند، با توجّه‌ به‌ مفروضات‌ سؤال‌ و با توجّه‌ به‌ این‌كه‌ غالباً در مورد مسائل‌ پزشكی‌ یقین‌ 100% محقّق‌ نمی‌شود و حتّی‌ مواردی‌ گزارش‌ شده‌ كه‌ بعضی‌ از این‌ بیماران‌ به‌ طور معجزه‌ آسائی‌ از مرگ‌ نجات‌ یافته‌ و به‌ زندگی‌ عادی‌ باز گشته‌اند، آیا پزشک مجاز به‌ قطع‌ تنفّس‌ مصنوعی‌ كه‌ باعث‌ تسریع‌ در مرگ‌ بیمار می‌شود خواهد بود؟ 7) با توجّه‌ به‌ كمبود امكانات‌ بیمارستانهای كشور و محدودیت‌ تعداد تخت‌های بخش‌های ویژه بیارستانها «icu»، اگر اشغال‌ تخت‌ توسّط‌ بیماری كه‌ احتمال‌ كمتری برای بازگشت‌ دارد باعث‌ عدم‌ پذیرش‌ و احتمال‌ مرگ‌ بیماری شود كه‌ احتمال‌ بیشتری برای برگشت‌ دارد، مسأله قبل‌ چه‌ صورتی خواهد داشت‌؟

 

پاسخ : 
كلیه موارد كه‌ نوشته‌اید جایز نیست‌، بلی‌ در موردی كه‌ مرگ‌ یقین‌ صد در صد باشد قطع‌ دارو و یا قطع‌ تنفّس‌ مصنوعی و مانند آن‌ جایز است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

شخصی بر اثر تصادف دوازده سال است که در بیهوشی به سر می برد، یا بیماری پس از عمل جراحی به هوش نیامده است. آیا می توان با تزریق آمپول به زندگی وی پایان داد؟

 

پاسخ : 
جایز نيست.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

زوجی بعد از 13 سال قادر به بچه داری نیستند و اشکال نیز از طرف مرد است. طبق نظر پزشک متخصص امکان بارداری زن به وسیله تزریق اسپرم مرد دیگری امکان پذیر است. البته ذکر این نکته ضروری است که زن مرد دوم را نمی بیند. با توجه به شرح فوق سوالات زیر را لطفاً پاسخ فرمایید. 1- این تزریق از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ 2- آیا زن بایدبرای تزریق با مرد دوم صیغه موقت بخواند؟ 3- فرزند به دست آمده حاصل از این تزریق متعلق به مرد دوم است یا شوهر زن؟ 4- آیا فرزند به دست آمده از مرد دوم ارث می‌برد؟

 

پاسخ : 
1- جایز است.

2- جایز نیست.

3- متعلق به مردی است که اسپرم از او است.

4- از صاحب اسپرم ارث می برد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

با توجه به این‌که امروزه امکان انجام لقاح مصنوعی (باروری اسپرم و تخمک) برای زن و شوهر و نگهداری سلول جنین به مدت نسبتاً طولانی وجود دارد، اگر مرد فوت کند آیا زن اجازه دارد از سلول بارور شده در زمان حیات همسر سابقش جهت باروری خود استفاده کند؟

 

پاسخ : 
با اجازۀ قبلی همسر و يا با اجازۀ فعلی ولی او، اشکال ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

احترامآً پيرامون بحث تدفين شهدای گرانقدر جنگ تحميلی در دانشگاه‌ها نظرات ارزشمند خود را بیان فرمایید.

 

پاسخ : 
زنده نگاه داشتن ياد و نام شهيدان عزيز و امام شهيدان «قدّس سرّهم» مصداق تعظيم شعائر الهی است و اميد است مايۀ بصيرت و معرفت هر چه بيشتر نسل حق جو و تکامل خواه جوان و موجب ارتقاء فضای معنوی در دانشگاه‌ها باشد، ان شاء الله. 

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

خداوند متعال در آیه شریفه می فرماید: « ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» حال سوال اینجاست که معنای زنده بودن شهدا در این آیه چیست؟ اگر منظور حیات برزخی است که همه اموات وحتی جهنمیان هم این حیات را دارند. واگر منظور حیات دنیوی است که پیامبران هم دیگر پس از مرگ این حیات را ندارند. پس معنای آن چیست و تفاوت شهدا در عالم برزخ از حیث حیات و ممات با دیگر برزخیان چیست؟

 

پاسخ : 
چنین افرادی مقام عنداللهی دارند. لذا از حیث مواردی نظیر سعه وجودی، بصیرت، تسلط بر این جهان و لذّت، هیچ طرف تناسب با برزخیان نیستند و قرآن کریم نمی فرماید آنها زنده هستند، می فرماید زنده نزد خدا هستند. بهشت آنها هم به همین صورت است و مقام عنداللهی که به آن بهشت خداوند متعال می گویند، غیر از بهشت موعود عمومی است.

«یا ایّتها النّفس المطمئنّه ارجعی الی ربّک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی و ادخلی جنّتی»

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر به علت شکستگی استخوان در بدن میت، طلا یا پلاتین گذاشته شود، آیا نبش قبر برای خارج کردن آن جایز است یا نه؟

 

پاسخ : 
اگر ارزش فوق العاده داشته باشد اشکال ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها