0

استفتائات آیت الله مظاهری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

برادری دارم كه الان 30 ساله است. او با فرزند خاله ام يک هفته در کودکی به صورت دائم از شير مادرم استفاده می کرده است. حالا می خواهم بدانم فرزند خاله من به چه کسانی محرم هست؟ آيا اگر بخواهد با فرزند خواهر من ازدواج کند آيا می تواند يا خير؟

 

پاسخ : 
می توانند ولی بهتر است که ازدواج نکنند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

با توجّه‌ به‌ مهلک بودن‌ بيماری قابل‌ انتقال‌ ايدز، اگر فردی كه‌ حامل‌ ويروس‌ ايدز است‌ از طرق‌ مختلف‌ اين‌ ويروس‌ را به‌ افراد ديگر منتقل‌ كند در موارد زير چه‌ حمكی دارد؟ أ) در موردی كه‌ فرد در اثر انتقال‌ ويروس‌ بيمار شود. ب‌) در صورتی كه‌ در اثر انتقال‌ ويروس‌، فرد، بيمار شده‌ و سپس‌ فوت‌ كند. عدم‌ آگاهی فرد ناقل‌ به‌ ماهيّت‌ خطرناک بيماری ياد شده‌، سرايت‌ آن‌ چه‌ تأثيری در هر يک از احكام‌ بالا دارد؟

 

پاسخ : 
مسأله فوق‌ نظير خورانيدن‌ سم‌ّ است‌ و بايد ناقل‌، قصاص‌ شود. لكن‌ چون‌ مسأله‌، مسأله حكومتی است‌ حكم‌ آن‌ مربوط‌ به‌ قاضی و حاكم‌ شرع‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

مدت واجب شير دادن بچه چه مدتى است؟

 

پاسخ : 
تا دو سال اگر مانع ندارد باید شیر بدهد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

خواهشمند است‌ در خصوص‌ جواز استفاده‌ از IUD با رعایت‌ پرهیز از لمس‌ و نظر حرام‌، نظر مبارک را در موارد ذیل‌ مرقوم‌ فرمائید: 1) منظور از «فرج‌» که‌ نگاه‌ غیر شوهر در مقام‌ غیر ضرورت‌های‌ پزشکی‌ به‌ آن‌ حرام‌ است‌، دقیقاً چیست‌؟...

 

شرح پرسش : 
خواهشمند است‌ در خصوص‌ جواز استفاده‌ از IUD با رعایت‌ پرهیز از لمس‌ و نظر حرام‌، نظر مبارک را در موارد ذیل‌ مرقوم‌ فرمائید: 1) منظور از «فرج‌» که‌ نگاه‌ غیر شوهر در مقام‌ غیر ضرورت‌های‌ پزشکی‌ به‌ آن‌ حرام‌ است‌، دقیقاً چیست‌؟ و آیا اجزای‌ داخلی‌ دستگاه‌ تناسلی‌ زن‌ مانند «واژن‌ = حد فاصل‌ دهانه مهبل‌ تا گردن‌ رحم‌» و نیز «گردن‌ رحم‌» که‌ در معاینه داخلی‌ از طریق‌ مهبل‌ رؤیت‌ می‌شود، نیز عورت‌ محسوب‌ می‌شود؟ 2) اگر روشی‌ طرّاحی‌ گردد که‌ برای‌ گذاشتن‌ IUD در داخل‌ رحم‌، سطح‌ پوست‌ خانم‌ کاملاً پوشیده‌ شده‌ و تنها اجزائی‌ که‌ باطن‌ محسوب‌ می‌شوند رؤیت‌ شوند و لمس‌ نیز از طریق‌ دستکش‌ جرّاحی‌ (توسّط‌ خانم‌ پزشک‌ یا ماما یا پزشک‌ مرد) انجام‌ شود، آیا حرمت‌های‌ ذکر شده‌ مرتفع‌ می‌شود؟ 3) در صورتی‌ که‌ خانمی‌ به‌ هر روش‌ IUD گذاشته‌ باشد و اینک‌ از نظر کنترل‌ وضعیت‌ قرارگیری‌ IUD و اطمینان‌ از عملکرد صحیح‌ آن‌ با هدف‌ تنظیم‌ خانواده‌ نیازمند مراقبت‌ باشد، آیا معاینه دستگاه‌ تناسلی‌ وی‌ جایز است‌؟ در این‌ مورد حدود لمس‌ و نظر جایز، با توجّه‌ به‌ سؤالات‌ فوق‌ الذکر چیست‌؟ و اگر زن‌، خود بتواند با آموزش‌هائی‌ این‌ عمل‌ را شخصاً یا با کمک‌ همسرش‌ انجام‌ دهد، حکم‌ معاینه‌ توسّط‌ غیر چیست‌؟ 4) اگر خانمی‌ که‌ IUD دارد دچار عوارضی‌ مانند عفونت‌ یا خون‌ ریزی‌ شود، که‌ می‌تواند مستقیماً مربوط‌ به‌ IUD، یا غیر مستقیم‌ حاصل‌ آن‌، و یا اصلاً به‌ دلیل‌ دیگری‌ باشد، معاینه داخلی‌ وی‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟ همچنین‌ درمان‌ آن‌ عوارض‌ با روش‌هائی‌ که‌ به‌ طور برای‌ چنان‌ مشکلاتی‌ بکار می‌روند و می‌توانند سبب‌ ادامه امکان‌ استفاده‌ از IUD برای‌ تنظیم‌ خانواده‌ ضمن‌ حفظ‌ سلامتی‌ خانم‌ شوند ارجح‌ است‌ یا خارج‌ کردن‌ IUD؟ 5) در صورتی‌ که‌ حاملگی‌ داخل‌ رحمی‌ با IUD اتّفاق‌ بیفتد، برای‌ جلوگیری‌ از عوارض‌ متعدّدی‌ که‌ این‌ امر می‌تواند برای‌ مادر و جنین‌ داشته‌ باشد، توصیه‌ می‌شود در صورت‌ مشاهده نخ‌ IUD در واژن‌، توسّط‌ پزشک‌ یا ماما به‌ آرامی‌ از رحم‌ خارج‌ شود، در این‌ کار لمس‌ و نظر تا چه‌ حدّ مجاز است‌؟ 6) اخیراً روشی‌ برای‌ کار گذاشتن‌ IUD در رحم‌ بکار می‌رود، و آن‌ قرار دادن‌ IUD در رحم‌ بلافاصله‌ بعد از انجام‌ سزارین‌ و خارج‌ کردن‌ جنین‌ و جفت‌ از رحم‌ توسّط‌ جرّاحی‌ است‌، یعنی‌ در شرائطی‌ که‌ رحم‌ از طریق‌ شکم‌ باز شده‌ است‌، IUD داخل‌ آن‌ قرار داده‌ می‌شود و سر نخ‌ آن‌ نیز از طریق‌ گردن‌ رحم‌ به‌ داخل‌ واژن‌ فرستاده‌ می‌شود و علی‌ الظاهر قرار دادن‌ IUD داخل‌ رحم‌ بدون‌ نگاه‌ اضافه‌ به‌ پوست‌ بدن‌ و دستگاه‌ تناسلی‌ خارجی‌ زن‌ میسّر خواهد بود، در این‌ صورت‌ آیا حرمت‌های‌ ذکر شده‌ مرتفع‌ می‌شود؟ 7) در مشاوره‌های‌ تنظیم‌ خانواده‌، گاه‌ برای‌ اطمینان‌ از سلامت‌ دستگاه‌ تناسلی‌ زن‌ و نیز بررسی‌ امکان‌ استفاده‌ از IUD در آینده‌، بدون‌ آن‌ که‌ خانم‌ شکایتی‌ داشته‌ باشد وی‌ را معاینه داخلی‌ می‌نمایند که‌ البته‌ در مواردی‌ می‌تواند حقیقتاً در شناخت‌ مشکلات‌ خانم‌ها و نیز راهنمائی‌ صحیح‌ ایشان‌ برای‌ انتخاب‌ روش‌های‌ تنظیم‌ خانواده‌ بسیار مفید و مؤثّر باشد، در این‌ موارد: اوّلاً) آیا اصل‌ عمل‌ جایز است‌؟ ثانیاً) حدود لمس‌ و نظر مجاز کدام‌ است‌؟ 8) اگر حاملگی‌ برای‌ زن‌ خطر جانی‌ و یا عسر و حرج‌ پذیرفته‌ شده‌ای‌ از نظر عموم‌ مردم‌ داشته‌ باشد و هیچ‌ کدام‌ از روش‌های‌ دیگر تنظیم‌ خانواده‌ را، به‌ دلیل‌ عوارض‌ جنبی‌ آنها، نتواند بکار ببرد و همسرش‌ نیز راضی‌ به‌ جلوگیری‌ از بارداری‌ باشد ولی‌ همکاری‌ مناسب‌ ننماید، آیا گذاشتن‌ IUD به‌ عنوان‌ یک‌ روش‌ غیر دائمی‌ برای‌ این‌ خانم‌ ضرورت‌ محسوب‌ می‌شود و حرمت‌های‌ ذکر شده‌ برای‌ وی‌ منتفی‌ خواهد شد؟ 9) در فرض‌ سؤال‌ قبل‌، اگر همسر راضی‌ به‌ جلوگیری‌ از بارداری‌ نباشد، چه‌ حکمی‌ دارد؟ 10) در مواردی‌ که‌ همسر، حقوق‌ زن‌ و فرزندانش‌ را رعایت‌ نمی‌کند و از جمله‌ در تأمین‌ نفقه‌ و مسکن‌ و سایر نیازهای‌ اوّلیه زندگی‌ ایشان‌ کوتاهی‌ می‌کند و در مسأله تنظیم‌ خانواده‌ نیز همکاری‌ و مراقبت‌ لازم‌ را نمی‌نماید، آیا زن‌ می‌تواند بدون‌ اذن‌ و اطّلاع‌ شوهر برای‌ گذاشتن‌ IUD اقدام‌ کند؟ 11) زنانی‌ که‌ توان‌ ذهنی‌ پائینی‌ دارند و عقب‌ مانده ذهنی‌ با درجات‌ متفاوت‌ (از کودن‌ و سفیه‌ تا مجنون‌) هستند و ازدواج‌ می‌کنند، (به‌ ویژه‌ اگر همسر نیز مانند زن‌ عقب‌ مانده ذهنی‌ باشد) تصمیم‌گیری‌ در مورد شیوه تنظیم‌ خانواده‌ به‌ عهده کیست‌؟ در این‌ افراد استفاده‌ از روش‌های‌ دائمی‌ ارجح‌ است‌ یا روش‌های‌ غیر دائمی‌؟

پاسخ : 
1) نظر اینجانب‌ راجع‌ به‌ عورت‌، چه‌ در مرد و چه‌ در زن‌، از زیر ناف‌ است‌ تا بالای‌ ران‌، و به‌ همان‌ مقدار از عقب‌ و این‌ طرف‌ و آن‌ طرف‌، و این‌ مقدار از نظر و لمس‌ آن‌ حتّی‌ برای‌ همجنس‌ جایز نیست‌ مگر در صورت‌ ضرورت‌.

2) نگاه‌ حرام‌ تفاوتی‌ میان‌ ظاهر و باطن‌ نیست‌، همچنین‌ لمس‌ حرام‌ تفاوتی‌ میان‌ ظاهر و باطن‌ نیست‌.

3) در صورت‌ نیاز مراقبت‌، اگر خود یا همسر بتوانند مراقب‌ باشند مراقبت‌ دیگران‌ جایز نیست‌ و گر نه‌ اگر همجنس‌ باشد او باید مراقبت‌ كند و اگر نباشد، جنس‌ مخالف‌ مراقبت‌ او اشكال‌ ندارد.

4) حكم‌ این‌ مسأله‌، حكم‌ مسأله قبلی‌ است‌ و فرقی‌ میان‌ مراقبت‌ و معاینه‌ نیست‌ و امّا ادامه‌ یا خارج‌ نمودن‌ آن‌ مربوط‌ به‌ پزشك‌ متخصّص‌ و متدین‌ است‌.

5) به‌ اندازه احتیاج‌ اشكال‌ ندارد.

6) اگر اصل‌ كار ضرورت‌ عرفی‌ داشته‌ باشد اشكال‌ ندارد، به‌ هر صورت‌ و هر روشی‌ باشد، و اگر ضرورت‌ عرفی‌ نباشد به‌ هر روشی‌ باشد كه‌ منجر به‌ نظر و لمس‌ شود جایز نیست‌ مگر برای‌ زن‌ و شوهر اگر اهل‌ و خبره‌ باشند.

7) اصل‌ عمل‌ جایز است‌ و حدود لمس‌ و نظر به‌ اندازه احتیاج‌ و به‌ مقدار ضرورت‌ است‌.

8) در فرض‌ مذكور جایز است‌، حتّی‌ اگر شوهر هم‌ راضی‌ نباشد جایز است‌.

9) در مسأله قبل‌ گفته‌ شد، جایز است‌.

10) اشكال‌ ندارد اگر برای‌ او ضرورت‌ باشد.

11) تصمیم‌گیری‌ بر عهده ولی‌ّ قهری‌ اوست‌ و اگر نباشد مربوط‌ به‌ حكومت‌ اسلامی‌ است‌ و استفاده‌ از روش‌، مربوط‌ به‌ دكتر متخصّص‌ متدین‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در چه‌ زمانی از مراحل‌ رشد، جنين‌ مرده‌ را بايد غسل‌ ميّت‌ داد و احكام‌ شرعی آن‌ را بايد انجام‌ داد؟

 

پاسخ : 
اگر چهار ماه‌ او تمام‌ شده‌ باشد بايد او را غسل‌ داد و كفن‌ كرد ولی نماز بر او واجب‌ نيست‌ و وقتی نماز بر او واجب‌ می‌شود كه‌ شش‌ سال‌ تمام‌ داشته‌ باشد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در بعضی از بخش‌های بيمارستان‌ مانند CCU و ICU بيماران‌ اين‌ بخش‌ها غالباً قادر به‌ جا به‌ جایی و حركت‌ نمی‌باشند، ولی اگر به‌ هوش‌ باشند و بخواهند نماز بخوانند، نماز آنها در حالات‌ ذيل‌ الذكر چه‌ صورتی دارد؟ أ) محل‌ بول‌ و غائط‌ بسيار نجس‌ باشد و تطهير هم‌ امكان‌ نداشته‌ باشد. ب‌) لباس‌ و بدن‌ بيمار نجس‌ باشد و تطهير ممكن‌ نباشد. ج‌) بيمار قادر به‌ نشستن‌ و يا ايستادن‌ نبوده‌ و تخت‌ هم‌ رو به‌ قبله‌ نباشد. د) اگر بيماربه‌ هنگام‌ اداء فريضه‌ به‌ هوش‌ نباشد حكم‌ نمازهای فوت‌ شده او چيست‌؟

 

پاسخ : 
أ) با همان‌ حال‌ نماز بخوانند نماز آنها صحيح‌ است‌.

ب‌) با همان‌ حال‌ نماز بخوانند نماز آنها صحيح‌ است‌.

ج‌) با همان‌ حال‌ نماز بخوانند نماز آنها صحيح‌ است‌.

د) قضا ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

حكم‌ نماز بيمارانی كه‌ «سوند» به‌ آنها وصل‌ است‌ چيست‌؟

 

پاسخ : 
با همان‌ حال‌ نماز بخوانند نماز آنها صحيح‌ است‌

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

برخی از خانم‌ها به‌ علل‌ مختلف‌ اقدام‌ به‌ كورتاژ می‌كنند. لطفاً بفرمایيد: 1) آيا بعد از عمل‌ بايد اعمال‌ عبادی خود را مانند نماز انجام‌ دهند؟ 2) در صورت‌ خون‌ ريزی چه‌ غسلی بايد انجام‌ دهند؟ 3) آيا مدّت‌ نفاس‌ در زايمان‌ طبيعی و كورتاژ يا سقط‌ جنين‌ با هم‌ برابر است‌؟ اگر تفاوت‌ زمانی دارد، آن‌ را مرقوم‌ فرمایيد.

 

پاسخ : 
1) بايد اعمال‌ عبادی مثل‌ نماز را ترک كند.

2) آن‌ زن‌ نفساء است‌ و بايد غسل‌ نفاس‌ انجام‌ دهد.

3) تفاوتی با هم‌ ندارند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر دختری بعد از وضع‌ حمل‌، مدّعی باشد كه‌ فلان‌ فرد با او زنا نموده‌، امّا متّهم‌ منكر اتّهام‌ انتسابی باشد: الف‌) اگر پزشكی قانونی در نتیجه آزمایش‌های دقیق‌ علمی، طفل‌ را به‌ نامبرده‌ منتسب‌ كند، آیا شرعاً این‌ نظر حجّیت‌ دارد؟ ب‌) در صورت‌ حجّیت‌، آیا می‌توان‌ حدّ زنا را بر متّهم‌ جاری‌ نمود؟ ج‌) در فرض‌ عدم‌ اثبات‌ اتّهام‌ انتسابی‌ و تقاضای‌ حدّ قذف‌ از سوی‌ مقذوف‌، آیا حدّ قذف‌ بر مدّعی‌ زنا جاری‌ می‌گردد؟ د) در صورت‌ عدم‌ تحقّق‌ شرایط‌ قذف‌، آیا می‌توان‌ مدّعی‌ را تعزیر كرد؟

 

پاسخ : 
الف‌) حجّیت‌ ندارد.

ب‌) جایز نیست‌.

ج‌) موارد مختلف‌ است‌ و نظر حاكم‌ شرع‌ متِّبَع‌ است‌.

د) جایز است‌، البته‌ نظر حاكم‌ اسلامی‌ شرط‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

كشيدن‌ ترياک و امثال‌ آن‌ چه‌ حكمی دارد؟ اگر شراب‌ و ... توسّط‌ پزشک متخصّص‌ به‌ عنوان‌ دارو تجويز گردد حرام‌ است‌ يا حلال‌؟

 

پاسخ : 
حرام‌ است‌ و دكتر حق‌ّ ندارد تجويز كند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

پزشكانی كه‌ در تجويز دارو رعايت‌ حدّ لازم‌ را نكرده‌ و اسراف‌ و در مواردی تبذير می‌نمايند، آيا فعل‌ حرام‌ انجام‌ می‌دهند؟ و در اين‌ صورت‌ تكليف‌ تضييع‌ مال‌ مريض‌ به‌ واسطه خريد داروی اضافی، و يا عوارض‌ جنبی جسمانی به‌ واسطه مصرف‌ كردن‌ داروی بيشتر چيست‌؟

 

پاسخ : 
حرام‌ است‌ و ضمان‌آور نيز می‌باشد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

حكم‌ شرعی راجع‌ به‌ جرّاحی‌های پلاستيک چيست‌؟

 

پاسخ : 
اشكال‌ ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در بيمارستان‌ .... به‌ علّت‌ نداشتن‌ بخش‌ اطفال‌، بعضاً اطفال‌ پسر نهايتاً تا سن‌ّ 12 سال‌ كه‌ تحت‌ عمل‌ جرّاحی قرار می‌گيرند يا به‌ علل‌ ديگر بايد بستری شوند و همراه‌ مرد ندارند (بعضاً پدرشان‌ فوت‌ كرده‌ يا بيمار است‌ يا به‌ علّت‌ شغلی در مسافرت‌ است‌ يا ....) و مادر آنها پيگيری امورات‌ درمانی آنها را نموده‌ و بايد به‌ عنوان‌ همراه‌ در كنار وی در بخش‌ جرّاحی زنان‌ حضور داشته‌ باشد از طرفی اگر بخواهيم‌ اين‌ بيماران‌ را در بخش‌های مردان‌ بستری نمائيم‌ همراه‌ زن‌ بايد در بين‌ بيماران‌ مرد و همراهان‌ آنها حضور داشته‌ باشد، خواهشمند است‌ جنابعالی مشخّص‌ نمائيد بستری اين‌ افراد پسر در بخش‌ زنان‌ از نظر شرعی اشكال‌ دارد يا خير/ البته‌ سعی می‌شود اطفال‌ در اتاق‌ جداگانه‌ای باشند ولی بنا به‌ شرايط‌ بخش‌، اين‌ بيمار پسر در راهرو (سالن‌) بخش‌ در بين‌ بيماران‌ زن‌ تردّد می‌نمايد.

 

پاسخ : 
در فرض‌ مذكور اشكال‌ ندارد

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

دو فرزند دارم و معیشتم سخت. می خواهم با وازکتومی خود را عقیم کنم. آیا از نظر اسلام حرمتی بر این عمل وارد است؟

 

پاسخ : 
زیر نظر دکتر متخصص اشکال ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

بعضی از افراد برای كمک به‌ درمان‌ بيمارانی كه‌ نياز به‌ فراورده‌های خونی يا اعضای بدن‌ دارند حاضر می‌شوند كه‌ خون‌ يا مثلاً كليه‌ يا يک چشم‌ خود را بفروشند: 1) اين‌ موضوع‌ چه‌ حكمی دارد؟ 2) آيا خريد و فروش‌ اعضا برای پيوند، در اين‌ كه‌ عضو مورد اشاره‌ يک كليه‌ يا يک چشم‌ باشد فرقی نمی‌كند؟

 

پاسخ : 
1) اشكال‌ ندارد.

2) تفاوت‌ ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:57 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها