0

استفتائات آیت الله مظاهری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

فرموده‌ايد اگر روح‌ در جنين‌ دميده‌ شده‌ باشد، سقط‌ آن‌ در حكم‌ آدم‌ كشی است‌، بعضی تصوّر می‌كنند كه‌ تا زمانی كه‌ روح‌ در آن‌ دميده‌ نشده‌ سقط‌ اشكالی ندارد، توضيح‌ حضرت‌ عالی مشكل‌ گشاست‌.

 

پاسخ : 
معنای مسأله‌ در رساله‌ها اين‌ است‌ كه‌ سقط‌ جنين‌ در هر حالی حرام‌ است‌ و موجب‌ ديه‌ است‌ گر چه‌ نطفه‌ باشد، و اگر روح‌ در آن‌ دميده‌ شده‌ باشد در حكم‌ آدم‌ كشی و ديه آن‌ هم‌ ديه آدم‌ كشی است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در رابطه‌ با دیه سقط‌ جنین‌ سؤالاتی‌ مطرح‌ شده‌ كه‌ حضورتان‌ تقدیم‌ می‌نمایم‌. 1) زن‌ به‌ دستور یا رضایت‌ شوهر مباشرت‌ در سقط‌ می‌كند. 2) زن‌ به‌ دستور یا رضایت‌ شوهر با پای‌ خود نزد پزشک رفته‌ و از او خواسته‌ تا بچّه‌ را سقط‌ كند و دكتر نیز در قبال‌ این‌ كار مبلغی‌ دریافت‌ می‌كند. 3) زن‌ بدون‌ دستور و حتّی‌ بدون‌ رضایت‌ شوهر شخصاً اقدام‌ یا توسّط‌ پزشک این‌ كار را انجام‌ می‌دهد. 4) زن‌ به‌ دستور یا رضایت‌ شوهر ولی‌ با عدم‌ رضایت‌ خویش‌، شخصاً اقدام‌ یا توسّط‌ پزشک این‌ كار را انجام‌ می‌دهد. 5) در تمام‌ موارد فوق‌ وجهی‌ كه‌ دكتر می‌گیرد چه‌ صورتی‌ دارد؟ 6) دیه‌ به‌ عهده كیست‌؟ 7) به‌ چه‌ كسانی‌ به‌ عنوان‌ ارث‌ می‌رسد؟ وارث‌ یا حاكم‌ شرع‌؟ و در صورتی‌ كه‌ به‌ وارث‌ برسد آیا شوهر كه‌ آمر یا راضی‌ بوده‌ و همین‌ طور خود زن‌ كه‌ راضی‌ یا مباشر بوده‌ است‌، ارث‌ می‌برد؟

 

پاسخ : 
1) دیه‌ را مادر باید بدهد و پدر نیز گناه‌ بزرگی‌ كرده‌ است‌.

2) دیه‌ را دكتر باید بدهد و گناه‌ بزرگی‌ انجام‌ داده‌ و حق‌ّ گرفتن‌ اجرت‌ ندارد و پدر و مادر مخصوصاً مادر گناه‌ بزرگی‌ را مرتكب‌ شده‌ است‌.

3) هر كس‌ مباشر است‌ علاوه‌ بر این‌ كه‌ گناهكار است‌ دیه‌ را باید بدهد ولی‌ آمر فقط‌ گناهكار است‌.

4) هر سه‌ گناه كارند و دیه‌ را دكتر باید بدهد.

5) حق‌ّ گرفتن‌ وجه‌ را ندارد.

6) دیه‌ به‌ عهده مباشر است‌.

7) آمر ارث‌ نمی‌برد و ارث‌ و من‌ جمله‌ كفّاره‌ مربوط‌ به‌ ورثه بعدی‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر ناهنجاری‌ها و بیماری‌های‌ مادرزادی‌ در جنین‌ وجود داشته‌ باشد كه‌ تشخیص‌ آن‌ در دوران‌ بارداری‌ قطعی‌ است‌ و داشتن‌ و نگهداشتن‌ چنین‌ فرزندی‌ موجب‌ مشقّت‌ و زحمت‌ شدید والدین‌ خواهد بود و تولّد چنین‌ كودک معلول‌ و ناقص‌ الخلقه‌ای‌ كه‌ دچار عقب‌ ماندگی‌ ذهنی‌ و یا جسمی‌ شدید می‌باشد و به‌ شدّت‌ بیمار خواهد بود و از بدو تولّد تا پایان‌ عمر در وضع‌ مشقّت‌ باری‌ به‌ سر می‌برد، سبب‌ عسر و حرج‌ برای‌ پدر و مادر می‌گردد به‌ طوری‌ كه‌ زن‌ و شوهر درخواست‌ سقط‌ جنین‌ می‌نمایند. مواردی‌ از این‌ قبیل‌ چنین‌ است‌: 1) میكرو سفالی‌ (كوچكی‌ سر) كه‌ نهایتاً منجر به‌ كاهش‌ رشد مغز و كوچكی‌ مغز و سر می‌شود و در صورت‌ تولّد، طفل‌ دچار عقب‌ ماندگی‌ ذهنی‌ شدید خواهد بود. 2) هیدرو سفالی‌ كه‌ آب‌ داخل‌ حفرات‌ مغزی‌ بیشتر از حدّ معمول‌ است‌ به‌ طوری‌ كه‌ منجر به‌ كاهش‌ رشد قشر مغز می‌گردد و در صورت‌ تولّد، عقب‌ ماندگی‌ ذهنی‌ خواهد داشت‌. 3) عدم‌ تشكیل‌ دیواره شكم‌، بیرون‌ بودن‌ احشاء از شكم‌. 4) اسپیناپیفید (باز و بسته‌) كه‌ سطح‌ خارجی‌ ستون‌ فقرات‌ دفاعی‌ تشكیل‌ نمی‌شود و نخاع‌ از ستون‌ فقرات‌ بیرون‌ زده‌ یا دیده‌ می‌شود و یا توسّط‌ لایه‌ای‌ از پوست‌ پوشیده‌ شده‌ است‌. در صورت‌ تولّد، طفل‌ دچار فلج‌ اندام‌ خواهد بود. 5) ناهنجاری‌های‌ ژنتیكی‌ نظیر سندرم‌ داون‌ كه‌ كروموزم‌ 21 به‌ جای‌ دو عدد سه‌ تا می‌باشد و در صورت‌ تولّد، منجر به‌ عقب‌ ماندگی‌ ذهنی‌ و مشكلات‌ جسمی‌ خواهد شد. 6) هموفیلی‌ و تالاسمی‌ ماژور. 7) بیماری‌های‌ عفونی‌ نظیر سرخجه‌ و توكسوپلاسموز كه‌ مادر حین‌ حاملگی‌ مبتلا گردیده‌ و آزمایش‌های‌ تكمیلی‌ وجود قطعی‌ بیماری‌ در جنین‌ را مشخّص‌ می‌نماید.

 

پاسخ : 
اگر دكتر متدین‌ و متخصّص‌ تجویز كند جایز است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر جنین‌ مبتلا به‌ ناهنجاری‌هایی باشد كه‌ مغایر با حیات‌ پس‌ از تولّد است‌ و امكان‌ تشخیص‌ قطعی‌ در دوران‌ حاملگی‌ وجود دارد با توجّه‌ به‌ این‌ كه‌ بیشتر این‌ نوع‌ ناهنجاری‌ها پس‌ از چهار ماه‌ تشخیص‌ داده‌ می‌شود و با توجّه‌ به‌ این‌ كه‌ در پایان‌ این‌ حاملگی‌ قطع‌ نظر از مدّت‌ زمانی‌ كه‌ حاملگی‌ به‌ طول‌ كشیده‌ باشد قطعاً جنین‌ پس‌ از تولّد علیرغم‌ اقدامات‌ پزشكی‌ خواهد مرد و فقط‌ مشقّت‌ و رنج‌ دوران‌ حاملگی‌ و عوارض‌ بارداری‌ برای‌ مادر وجود دارد و ضمناً حاملگی‌ بی‌حاصل‌ كه‌ مادر در نهایت‌ از وضعیت‌ حاملگی‌ خود مطلع‌ است‌ كه‌ عاقبتی‌ جز مرگ‌ برای‌ جنین‌ وی‌ متصوّر نیست‌، نگهداشتن‌ و پرورش‌ چنین‌ جنینی‌ در رحم‌ برای‌ مادر موجب‌ عسر و حرج‌ در طی‌ دوران‌ بارداری‌ می‌باشد و رنج‌ و مشقّت‌ جسمی‌ و روحی‌ برای‌ زوجین‌ دارد به‌ طوری‌ كه‌ زن‌ و شوهر درخواست‌ ختم‌ بارداری‌ می‌نمایند. در این‌ موارد حیات‌ جنین‌ فقط‌ منوط‌ به‌ رابطه خونی‌ جنین‌ با مادر است‌ و در بعضی‌ موارد مثل‌ هیدروپس‌ حتّی‌ جنین‌ در داخل‌ شكم‌ مادر در ماه‌های‌ پایان‌ حاملگی‌ ممكن‌ است‌ بمیرد. حال‌ این‌ سؤال‌ مطرح‌ است‌ آیا ختم‌ بارداری‌ در زمان‌ تشخیص‌ قطعی‌ (قبل‌ و پس‌ از چهار ماه‌) امكان‌پذیر می‌باشد لازم‌ به‌ ذكر است‌ كه‌ موارد بیماری‌های‌ فوق‌ محدود می‌باشد و چند مورد آن‌ به‌ شرح‌ زیر است‌: 1) هیذروپس‌ فتالیس‌، تمامی‌ حفرات‌ بدن‌ جنین‌ نظیر شكم‌ و قفسه سینه‌ و مغز و اعصاب‌ آب‌ آورده‌ اعضای‌ بدن‌ متورّم‌ می‌شود. 2) تریزومی‌ 18 كه‌ كروموزم‌ شماره‌ 18 جنین‌ به‌ جای‌ دو عدد سه‌ عدد می‌باشد و تریزومی‌ 13 كه‌ كروموزم‌ 13 جنین‌ به‌ جای‌ دو عدد سه‌ عدد می‌باشد كه‌ منجر به‌ ناهنجاری‌های شدید مغایر با حیات‌ می‌شود. 3) آنانسفالی (جنین‌ بدون‌ سر و مغز). 4) كلیه‌های پلی كیستیک، كه‌ كلیه‌های جنین‌ بزرگتر از حدّ عادی و دارای كیست‌های متعدّد و فاقد عملكرد می‌باشد. 5) آژنزی كلیه‌ها، كه‌ كلیه‌های جنین‌ تشكیل‌ نمی‌گردد. 6) عدم‌ وجود حجاب‌ حاجز، كه‌ روده‌ها و كبد و احشاء داخل‌ شكم‌ وارد قفسه سینه‌ شده‌ و جلوگیری از رشد ریه‌ها می‌نماید. 7) ناهنجاری‌های متعدّد در اعضای حیاتی جنین‌. 8) ناهنجاری‌های متعدّد در قسمت‌های مختلف‌ سیستم‌ عصبی مركزی. 9) آژنزی ریه‌، عدم‌ تشكیل‌ ریه‌ها.

 

پاسخ : 
اگر دكتر متديّن‌ و متخصّص‌ تجويز كند جايز است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

حاملگی خارج‌ از رحم‌ زمانی رخ‌ می‌دهد كه‌ تخم‌ لقاح‌ يافته‌ در جایی از مسير حركت‌ خود، غير از رحم‌ مستقر شود به‌ نحوی كه‌ ادامه رشد جنين‌ و متعلّقات‌ آن‌ با سلامت‌ مادر منافات‌ داشته‌ و علی القاعده‌ جنين‌ نيز نمی‌تواند رشد كامل‌ را در اين‌ محل‌ داشته‌ باشد، در اين‌ صورت‌ عمدتاً نظر پزشكان‌ بر توقّف‌ فوری بارداری، و حتّی جرّاحی برای خارج‌ كردن‌ محصولات‌ حاملگی نابجاست‌. لطفاً حكم‌ اين‌ كار را در صورتی كه‌ قبل‌ از چهار ماه‌ و يا بعد از آن‌، زن‌ به‌ پزشک مراجعه‌ نمايد، بيان‌ فرمایيد.

 

پاسخ : 
هر چه‌ را دكتر متخصّص‌ و متديّن‌ صلاح‌ بداند عمل‌ كند اشكال‌ ندارد و ديه‌ هم‌ ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

خواهشمند است‌ دیدگاه‌ شرع‌ مقدّس‌ اسلام‌ را در موارد ذیل‌ بیان‌ فرمایید: أ) اجرای‌ حدود اسلامی‌ محدود به‌ زمان‌ معصوم‌ است‌ یا در زمان‌ غیبت‌ نیز قابل‌ اجراست‌؟ ب‌) در صورتی‌ كه‌ حدود اسلامی‌ در زمان‌ غیبت‌ امام‌ معصوم‌ قابل‌ اجراست‌، آیا در ملا عام‌ اجرا شدن‌ حدود نیز ضروری‌ حكم‌ است‌؟ یا در مواردی‌ قابل‌ اغماض‌ است‌؟ ج‌) آیا مجازات‌ اسلامی‌ قابل‌ جایگزین‌ است‌ و حاكم‌ شرع‌ می‌تواند به‌ جای‌ قطع‌ ید سارق‌ یا اجرای‌ حكم‌ سنگسار، روش‌های‌ دیگری‌ جایگزین‌ كند؟ د) اگر به‌ فرض‌ عدّه‌ای‌ در زمان‌ حاضر، اجرای‌ حدود را مغایر با قوانین‌ بین‌ المللی‌ بدانند یا با توجّه‌ به‌ فضای‌ تبلیغاتی‌، آن‌ را وهن‌ دین‌ مبین‌ تشخیص‌ دهند، آیا در چنین‌ مواردی‌ می‌توان‌ از مجازات‌ جایگزین‌ بهره‌ گرفت‌؟

 

پاسخ : 
الف) اجرای‌ حدود الهی‌ در زمان‌ غیبت‌، با اذن‌ حاكم‌ اسلامی‌ و حكومت‌ اسلامی‌، قابل‌ اجراست‌.

ب‌) اگر حكومت‌ اسلامی‌ مصلحت‌ نداند، می‌تواند در خفاء اجراء كند.

ج‌) اگر اجرای‌ حد، صلاح‌ نظام‌ اسلامی‌ نباشد، حكومت‌ اسلامی‌ می‌تواند روش‌های‌ دیگری‌ را اعمال‌ كند.

د) تشخیص‌ آن‌ مربوط‌ به‌ حكومت‌ اسلامی‌ است‌. 

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

با احترام،ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات،نظر به این که مقرر است ویژه نامه ای به مناسبت هفته ناجا تهیه و در بین اقشار مختلف جامعه توزیع گردد، لذا استدعا دارد در صورت صلاحدید، نسبت به ارائه پاسخ سولات ذیل مساعدت تا در ویژه نامه مذکور درج گردد: 1-ارزیابی جنابعالی از عملکرد نیروی انتظامی در تأمین امنیت استان اصفهان چگونه است؟ 2-به اعتقاد جنابعالی اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی از سوی نیروی انتظامی تا چه میزان بر سلامت فرهنگی و اجتماعی جامعه تأثیر داشته است؟ 3-به نظر جنابعالی مهمترین اقدام پلیس استان اصفهان در طی یک سال اخیر چه بوده است؟

 

پاسخ : 
مسآله امنیت از اهم مسائلی است که تأمین آن از مسئولیت های خطیر و اساسی حکومت اسلامی است و در این میان، مقوله امنیت اجتماعی از جایگاهی ویژه و برجسته برخوردار است و اسلام عزیز تأمین سلامت و ایمنی اجتماعی و اخلاقی را برابر با پاسداری از حیات و حرمت همه انسان ها قلمداد کرده است. از این جهت، بدون تردید باید گفت که اجرای برنامه های مربوط به ارتقاء امنیت اخلاقی و اجتماعی از سوی دستگاه های ذی ربط در نظام مقدس جمهوری اسلامی و بالأخص نیروی سرافراز انتظامی که وظیفه ای سنگین و مهم در این زمینه دارد، از اوجب واجبات است و اگر با دقت کامل و به نحو صحیح انجام پذیرد مسلماً، سلامت فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی را تأمین خواهد نمود. لذا مهم ترین اقدام نیروی انتظامی در مدت اخیر نیز اجراء همین طرح با اهمیت بوده است و باید به طور جدی و همراه با برنامه ریزی و مقارن با کار فرهنگی ادامه پیدا کند تا ان شاءالله شاهد اصلاحِ وضعِ ناهنجار فساد اخلاقی که موجب خدشه به نظام و جامعه اسلامی ماست،باشیم. بحمدالله و منّه،نیروی انتظامی، مجموعاً در این خصوص، عملکرد مثبت و همراه با تلاش و اقتدار داشته است و ان شاءالله باجدّیت وعزمِ بیشتر وبرنامه ریزی دقیق تر،تاریشه کن کردن نقاط تولید و گسترش فساد اخلاقی و اجتماعی و نیز ارشاد و هدایت فریب خوردگان، اجرای این طرح را استمرار خواهد بخشید و البته واضح است که سایر دستگاه های مربوطه، خصوصاً دستگاههای فرهنگی،تبلیغی و اجتماعی و به طور ویژه صدا و سیما، نیز در مساعدت به نیروی انتظامی مسئولیتی خطیر بر عهده دارند و مسائل و برنامه های فرهنگی باید به گونه ای تولید شود که سلامت فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی را به عنوان یک اصل مهم و اساسی و به طور جدّی مدّنظر داشته باشد. توفیقات همگان را در این زمینه از خداوند سبحان مسألت می کنم.والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته. 


منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

كشتن‌ حيوانات‌ غير موذی مثل‌ سگ‌ و گربه‌ چه‌ صورتی دارد؟

 

پاسخ : 
جايز نيست‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا می‌توان‌ زنبور عسل‌ را كشت‌؟

 

پاسخ : 
كشتن‌ زنبور عسل‌ حرام‌ و ضمان‌ آور است‌ مگر آنكه‌ در موقع‌ كشتن‌ موذی باشد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

كشتن‌ گربه‌، اگر اذيت‌ كند چه‌ صورتی دارد؟

 

پاسخ : 
اگر چاره‌ای جز كشتن‌ نباشد اشكال‌ ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

ماهيهايی كه‌ از كشورهای غير اسلامی وارد می‌شود، در صورتی كه‌ ندانيم‌ زنده‌ صيد شده‌اند يا نه‌، آيا می‌توان‌ از آنها استفاده‌ كرد؟

 

پاسخ : 
اشكال‌ ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر با فشار يک دكمه‌، در يک لحظه‌ دهها گوسفند و گاو يا مرغ‌ ذبح‌ می‌شود، آيا گفتن‌ يک بسم‌ الله كافی است‌؟

 

پاسخ : 
يک بسم‌ الله كافی است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا گوشت‌ شترمرغ‌ و يا خرگوش‌ حلال‌ است‌؟ با توجّه‌ به‌ اين كه‌ در كشور ما شرايط‌ برای پرورش‌ اين‌ دو جانور مهيّاست‌، گرچه‌ مطالعه‌ برای پرورش‌ شترمرغ‌ كمتر صورت‌ گرفته‌ ولی مطالعات‌ اخير وعده‌های اميد بخشی می‌دهد.

 

پاسخ : 
گوشت‌ خرگوش‌ حرام‌ است‌ و گوشت‌ شترمرغ‌ حلال‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

ذبح‌ مرغ‌ با دستگاه‌، با توجّه‌ به‌ كثرت‌ احتياج‌ به‌ ذبح‌، چه‌ صورتی دارد؟

 

پاسخ : 
اگر شرايط‌ شرعی مراعات‌ شود، ذبح‌ با دستگاه‌ مانعی ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

شخصی لال‌ است‌ و می‌خواهد قصّابی كند و حيوان‌ ذبح‌ نمايد، البته‌ عند الذباحة و تزكيه‌ خدای متعال‌ را متوجّه‌ است‌، ذبيحه او شرعاً چه‌ صورتی دارد؟ اگر اشاره‌ كند به‌ جای نام‌ خدای متعال‌ صحيح‌ است‌؟

 

پاسخ : 
اگر كسی نيست‌ كه‌ آن‌ را ذبح‌ كند اشاره گنگ‌ (يا اخرس‌) در گفتن‌ نام‌ خدا كفايت‌ می‌كند. (گنگ‌ به‌ زبان‌ فارسی همان‌ اخرس‌ زبان‌ عربی است‌.)

منبع: almazaheri.ir

 
 
جمعه 12 آبان 1396  5:33 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها