0

استفتائات آیت الله مظاهری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر مردی زنش را در حال نعوذ بالله زنا ببیند و آنها را بکشد، آیا قصاص بر او مترتب می شود؟

 

پاسخ : 
قصاص ندارد ولی اثبات آن مشکل است، اگر بتواند اثبات کند قصاص ندارد. 

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر پدری به عمد و با سلامت كامل فرزند خود را بكشد، قصاص او چه می شود؟

 

پاسخ : 
باید دیه بدهد و حاکم شرع باید او را تعزیر کند، به هر اندازه که صلاح بداند، حتی اگر صلاح بداند می تواند او را اعدام کند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آیا فرقی در عدم قصاص پدر در کشتن فرزندش، در پدر یا ناپدری وجود دارد؟

 

پاسخ : 
ناپدری باید قصاص شود مگر اوليای دم عفو کنند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

«ديه زن‌، چنانچه‌ از ثلث‌ ديه كامل‌ بيشتر باشد نصف‌ خواهد شد» حال‌ اين‌ حكم‌ در چه‌ مواردی جاری می‌گردد؟ آيا بايد بيش‌ از يک ثلث‌ در يک فقره‌ ديه‌ يا ارش‌ باشد يا اين‌ كه‌ هر گاه‌ جمع‌ ارش‌ و ديه متعلّق‌ به‌ جراحات‌ و شكستگی‌های متعدّد نيز در زن‌ از ثلث‌ بيشتر باشد ديه آن‌ نصف‌ خواهد شد؟ و آيا در اين‌ مورد اخير چنانچه‌ جراحات‌ متعدّد با يک ضربه‌ ايجاد شده‌ باشد مانند تصادف‌ يا چند ضربه‌، تفاوتی دارد يا خير؟

 

پاسخ : 
تفاوتی ميان‌ واحد و متعدّد نيست‌ چنانچه‌ فرقی ميان‌ اين‌ كه‌ با يک ضربه‌ باشد يا ضربات‌ متعدّد، نيست‌. بنابراين‌ اگر جراحات‌ متعدّد با يک ضربه‌ يا ضربات‌ متعدّد بيش‌ از ثلث‌ شد به‌ نصف‌ تبديل‌ می‌شود. بلی اگر در دو جلسه متعدّد عرفی باشد هر جلسه‌ای حكم‌ خود را اقتضا دارد و جمع‌ نمی‌شود.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

چنانچه كسى محكوم به قصاص شود و به عنوان قصاص نفس حلق آويز شود و پزشک متخصّص گواهى نمايد كه فوت كرده است ولى در سردخانه به هوش بيايد، آیا باز هم باید قصاص شود؟

 

پاسخ : 
باید قصاص شود.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

ملاک در ديه‌ كه‌ بايد طلا پرداخت‌ شود، چه‌ ميزان‌ عيار است‌؟

 

پاسخ : 
حدّ متعارف‌ مناط‌ است‌ و آن‌ در ايران‌ 18 عيار است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر فرد نامحرمی چادر از سر زن‌ مسلمانی بكشد و او را بی‌حجاب‌ نمايد، حكمش‌ چيست‌؟

 

پاسخ : 
اگر در انظار باشد بايد تعزير شود و نحوه تعزير مربوط‌ به‌ قاضی محترم‌ پرونده‌ است‌ بلكه‌ اگر در انظار عمومی نباشد، چون‌ كسی كه‌ چادر را كشيده‌ است‌ نامحرم‌ بوده‌ بايد تعزير شود گرچه‌ بدن‌ آن‌ زن‌ نمايان‌ نشود، مگر اين‌ كه‌ رضايت‌ او فراهم‌ شود.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر بعد از صدور حكم‌ و قبل‌ از اجرای حكم‌، محكوم‌ ديوانه‌ شود، آيا حكم‌ ساقط‌ است‌؟

 

پاسخ : 
اجرای حكم‌ متوقّف‌ می‌شود.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در مورد حدّ سرقت‌ بفرماييد: الف‌) اگر فردی نزد حاكم‌ به‌ سرقت‌ اقرار كند، آيا در صورت‌ وجود ديگر شرايط‌ احصا شده‌ در حدّ سرقت‌، صرف‌ اقرار برای قطع‌ يد كافی است‌ يا نياز به‌ مرافعه مال‌ باخته‌ نيز دارد؟ ب‌) در صورت‌ نياز به‌ شكايت‌، آيا براي‌ اجرای حدّ، صرف‌ مرافعه‌ كافی است‌ يا مطالبه قطع‌ يد از سوی مال‌ باخته‌ نيز لازم‌ است‌؟

 

پاسخ : 
الف‌) قطع‌ يد به‌ دست‌ حاكم‌ اسلامی شرايطی دارد و از آن‌ شرايط‌ درخواست‌ صاحب‌ مال‌ است‌.

ب‌) همانگونه‌ كه‌ گفته‌ شد مطالبه قطع‌ يد از سوی صاحب‌ مال‌ از شرايط‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر بعد از ثبوت‌ جرم‌ و قبل‌ از صدور حكم‌، متّهم‌ ديوانه‌ شود، تكليف‌ چيست‌؟

 

پاسخ : 
صدور حكم‌ متوقّف‌ می‌شود.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در صورتی‌ كه‌ طریق‌ اثبات‌ زنا، اقرار مرتكب‌ باشد امام‌ حق‌ّ عفو مقرّ را دارد، در این‌ مورد بفرمایید كه‌: الف‌) آیا حق‌ّ عفو اختصاص‌ به‌ امام‌ دارد یا قاضی‌ جامع‌ الشرایط‌ نیز حق‌ّ عفو دارد؟ ب‌) آیا امام‌ پس‌ از صدور حكم‌ نیز حق‌ّ عفو دارد یا به‌ صرف‌ صدور حكم‌ این‌ حق‌ّ از بین‌ می‌رود؟ ج‌) آیا حق‌ّ عفو امام‌ محدود به‌ موردی‌ است‌ كه‌ خودش‌ قضاوت‌ كرده‌ باشد یا قضات‌ منصوب‌ جامع‌ الشرایط‌ یا مأذون‌ از جانب‌ امام‌ نیز اگر حكم‌ كرد باشند مام‌ حق‌ّ عفو دارد؟ د) آیا در مسأله عفو فرقی‌ میان‌ زنای‌ به‌ عنف‌ و غیر آن‌ وجود دارد؟ هـ) آیا عفو تنها در مرتبه اوّل‌ جایز است‌ یا در مرتبه‌های‌ بعدی‌ حتّی‌ مرتبه چهارم‌ (در صورتی‌ كه‌ سه‌ بر حدّ جاری‌ شده‌ باشد) نیز جایز است‌؟ و) آیا امام‌ مخیر بین‌ عفو كامل‌ و اجرای‌ حدّ است‌ یا می‌تواند از اجرای‌ حدّ صرف‌ نظر كند و مرتكب‌ را تعزیر نماید؟ ز) در مواردی‌ كه‌ مجازات‌ زانی‌ متعدّد است‌ (محكوم‌ به‌ تازیانه‌، تراشیدن‌ سر، تبعید) آیا می‌توان‌ برخی‌ را اجر كرد و از برخی‌ دیگر چشم‌ پوشیی‌ و عفو نمود؟ ح‌) آیا لواط‌، مساحقه‌ و قوّادی‌ در جواز عفو ملحق‌ به‌ زنا است‌؟ ط‌) آیا عفو سارق‌ و محارب‌ در صورتی‌ كه‌ طریق‌ اثبات‌، اقرار مرتكب‌ باشد، جایز است‌؟

 

پاسخ : 
الف‌) حق‌ّ دارد.

ب‌) عمومیت‌ دارد.

ج‌) عمومیت‌ دارد.

د) در زنای‌ به‌ عنف‌ حكم‌ جریان‌ ندارد، بلی‌ ولایت‌ فقیه‌ حق‌ّ عفو را دارد. 

هـ) عمومیت‌ دارد.

و) حق‌ّ تعزیر را ندارد ولی‌ ولایت‌ فقیه‌ اگر صلاح‌ بداند حق‌ّ تعزیر را دارد.

ز) می‌تواند.

ح‌) ملحق‌ است‌.

ط‌) حكم‌ جریان‌ ندارد ولی‌ ولایت‌ فقیه‌ حق‌ّ عفو را دارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا دلايل‌ كشف‌ جرم‌ و اثبات‌ آن‌ از لحاظ‌ فقهی منحصر به‌ شهادت‌، اقرار و سوگند است‌؟ يا راه‌ ديگری نيز وجود دارد؟

 

پاسخ : 
به‌ نظر اينجانب‌ منحصر است‌ ولی مشهور در ميان‌ فقها، علم‌ قاضی را كافی می‌دانند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا دلایل‌ علمی مانند اثر انگشت‌، آزمايش‌ خون‌ و روش‌های ديگر علمی كه‌ امروزه‌ در دنيا مورد استفاده‌ قرار می‌گيرد، می‌تواند به‌ عنوان‌ دليل‌ شرعی محسوب‌ شود؟

 

پاسخ : 
از نظر بنده‌ كافی نيست‌ ولی از نظر مشهور اگر برای قاضی علم‌ پيدا شود كفايت‌ می‌كند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا نهادی مانند دادسرا در كنار دادگاه‌ كه‌ امور مقدّماتی مانند احضار و تحقيق‌ از متّهم‌ را به‌ عهده‌ دارد مخالف‌ موازين‌ شرع‌ است‌ يا بودن‌ اين‌ امور در دست‌ غير قاضی (صادر كننده حكم‌) مخالفتی با موازين‌ شرع‌ ندارد؟

 

پاسخ : 
اشكال‌ ندارد ولی قاضی بايد تفحّص‌ كامل‌ خود را داشته‌ باشد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

خانمی‌ با مرد نامحرم‌ در حدّ گفتگو و مراودات‌ عادی‌ و رفت‌ و آمد، ارتباط‌ نامشروع‌ داشته‌ و اینک شوهرش‌ به‌ دادگاه‌ از وی‌ به‌ جرم‌ ارتباط‌ نامشروع‌ شكایت‌ كرده‌ است‌. قرائن‌ اجمالی‌ هم‌ بر این‌ ارتباط‌ در پرونده‌ وجود دارد. با توجّه‌ به‌ این‌ كه‌ شرع‌ مقدّس‌ اسلام‌ در این‌ گونه‌ موارد مبنا را بر سرّپوشی‌ و انكار و حفظ‌ آبروها و حرمت‌ها گذارده‌ است‌: 1) آیا بر قاضی‌ پرونده‌ یا كلیه رسیدگی‌ كنندگان‌ است‌ كه‌ در پرونده‌ و قرائن‌ آن‌ غور و بررسی‌ كنند یا به‌ صرف‌ عدم‌ وجود قرینه مطمئنّه‌ و دلیل‌ كافی‌ می‌توانند زن‌ را تبرئه‌ كنند؟ 2) كسانی‌ كه‌ از خویشان‌ و وابستگان‌ زن‌ یا مرد از این‌ مسأله‌ اطّلاع‌ دارند و مثلاً حتّی‌ ارتباط‌ زن‌ را می‌دانند، اگر مورد سؤال‌ واقع‌ شوند باید انكار كنند یا واقع‌ را بگویند؟ 3) از وابستگان‌ اگر كسی‌ بتواند در محاكم‌ قضایی‌ به‌ تبرئه زن‌ برای‌ حفظ‌ آبروها و حرمت‌ها، كمك‌ كند، می‌تواند كمک كند یا نه‌؟ 4) با همین‌ نیت‌ حفظ‌ آبروها و سرّپوشی‌ می‌توان‌ از زن‌ دفاع‌ كرد؟ البته‌ نه‌ از عمل‌ زشت‌ او، بلكه‌ از حیثیت‌ او خانواده او. 5) اصولاً در این‌ گونه‌ موارد تا چه‌ حدّ می‌توان‌ دروغ‌ یا خلاف‌ واقع‌ گفت‌؟ چه‌ در محاكم‌ قضایی‌ برای‌ شهادت‌ له‌ یا علیه‌ و چه‌ در گفتگوهای‌ بین‌ خویشان‌ و دوستان‌؟ 6) در این‌ گونه‌ موارد اگر بنا بر سرّپوشی‌ و حفظظ‌ حرمت‌ها باشد، پس‌ شكایت‌ مرد و حقّی‌ كه‌ از او در این‌ زمینه‌ ضایع‌ شده‌ (چون‌ همسرش‌ ارتباط‌ نامشروع‌ پیدا كرده‌ و حق‌ّ او را در اختیار دیگران‌ گذارده‌) چه‌ می‌شود و مرد باید چكار كند؟

 

پاسخ : 
1) قاعده‌، تبرئه‌ است‌ ولی‌ اگر قاضی‌ صالح‌ صلاح‌ بداند طبق‌ تشخیص‌ باید عمل‌ كند.

2) موارد مختلف‌ است‌ ولی‌ قاعده‌، مخفی‌ نگاه‌ داشتن‌ این‌ گونه‌ جرم‌هاست‌.

3) موارد مختلف‌ است‌ ولی‌ قاعده‌ جواز است‌.

4) موارد مختلف‌ است‌ ولی‌ قاعده‌ اقتضا می‌كند كه‌ اگر دروغ‌ نگوید و شهادت‌ ناحق‌ّ نباشد، بتواند.

5) در محاكم‌ قضایی‌ به‌ عنوان‌ شهادت‌ دروغ‌ جایز نیست‌ و شهادت‌ ناحق‌ّ از گناهان‌ كبیره‌ است‌ ولی‌ در غیر محاكم‌ قضایی‌ حتماً باید سرّ او را فاش‌ نكرد و آبروی‌ او و خانواده‌اش‌ را حفظ‌ كرد.

6) در محاكم‌ قضایی‌ نباید علیه‌ آن‌ مرد حرفی‌ زد، می‌تواند شهادت‌ ندهد اگر صلاح‌ در آن‌ باشد، ولی‌ نمی‌تواند شهادت‌ ناحق‌ّ داشته‌ باشد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:10 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها