0

استفتائات آیت الله مظاهری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

زن‌ و مردی‌ ازدواج‌ موقّت‌ نموده‌ و پس‌ از آن‌ توسّط‌ پزشک اسپرم‌های‌ آنان‌ به‌ اشتراک گذاشته‌ شده‌ و تشكیل‌ جنین‌ می‌دهند پس‌ از آن‌ جنین‌ به‌ وجود آمده‌ داخل‌ رحم‌ خواهر زن‌ كه‌ نه‌ خودش‌ و نه‌ شوهرش‌، بچّه‌ دار نمی‌شوند قرار داده‌ می‌شود، سؤال‌ این‌ است‌ كه‌ بچّه به‌ دنیا آمده‌ صرف‌ نظر از مسائل‌ ارث‌ و محرم‌ و نامحرم‌ بودن‌ نسبت‌ به‌ شوهر خاله‌اش‌، فقط‌ از حیث‌ پدر و مادر اصلی‌ كه‌ نطفه‌های‌ آنها به‌ اشتراک گذاشته‌ شده‌ توسّط‌ ازدواج‌ موقّت‌، آیا انسانی‌ پاک و حلال‌ زاده‌ است‌؟ این‌ بچّه‌ فقط‌ از نظر رشد و نمو و زایمان‌ داخل‌ رحم‌ زنی‌ كه‌ بچّه‌ دار نمی‌شود قرار داده‌ می‌شود كه‌ خاله بچّه‌ هم‌ می‌باشد.

 

پاسخ : 
بچّه‌ حلال‌ زاده‌ است‌ و مال‌ آن‌ زن‌ و مردی است‌ كه‌ ازدواج‌ موقّت‌ نموده‌اند و اسپرم‌ و اوول‌ مال‌ آنها است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا صيغه موقّت‌ خواهر زن‌ كه‌ طلاق‌ گرفته‌ است‌ و به‌ دليل‌ اوضاع‌ روحی بايد ازدواج‌ كند، آيا جايز است‌؟ اگر به‌ دليل‌ اين‌ كه‌ زن‌ انسان‌ بچّه‌ دار نمی‌شود خواهر او را صيغه‌ كند كه‌ بچّه‌ای محرم‌ برای آنها بياورد، آيا اين‌ عقد موقّت‌ صحيح‌ است‌؟

 

پاسخ : 
دو خواهر را در آن‌ واحد نمی‌شود گرفت‌، چه‌ ازدواج‌ دائم‌ باشد چه‌ موقّت‌.

منبع: almazaheri.ir

 

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

فردی وكيل‌ شده‌ كه‌ زنی را به‌ عقد دائم‌ مردی درآورد امّا بر خلاف‌ آنچه‌ قرار بود، صيغه موقّت‌ جاری می‌كند، او پس‌ از بچّه‌ دار شدن‌ به‌ زن‌ اطّلاع‌ می‌دهد كه‌ عقد را منقطع‌ جاری كرده‌ام‌. الف‌) تكليف‌ محرميّت‌ زوجين‌ و توارث‌ آن‌ دو از هم‌ و توارث‌ آن‌ دو نسبت‌ به‌ فرزند چيست‌؟ ب‌) آيا واقع‌ شدن‌ دخولی كه‌ منجر به‌ بچّه‌ دار شدن‌ شده‌ است‌ در ايّام‌ عقد منقطع‌ يا واقع‌ شدن‌ آن‌ در غير ايّام‌ عقد منقطع‌ (پس‌ از انقضای مدّت‌) اثری در موارد مذكور در سؤال‌ «الف‌» دارد؟

 

پاسخ : 
دو دفعه‌ عقد دائم‌ بخوانند و گذشته‌ها هم‌ اشكالی ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

شوهرم مرا طوری ضرب و شتم کرده است که آثار کبودی روی اعضای بدنم، به خصوص صورت و چشمم مشخص‌ است و اين کار او بارها تکرار شده است. خواهشمندم من را راهنمايی بفرمایيد و حکم شرعی آن را نيز بيان بفرمایيد.

 

پاسخ : 
او بايد بداند کارهايی که می‌کند، حرام است و ديه دارد و کار انسان نيست و اگر خود را اصلاح نکند و توبه نکند و اگر شما را از دست خود راضی نکند، عذاب سختی در آخرت خواهد داشت. شما هم بايد با گذشت و ايثار و فداکاری با او مدارا کنيد و هر چه می‌توانيد محبّت او را به خود جلب کنيد تا انشاءالله اصلاح شود و اگر نشد، بدانيد که خداوند متعال، خودش برای شما جبران می‌کند و در آخرت شما را با پاداش برای صبر و گذشتی که داشته‌ايد، راضی می‌کند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در پاسخ‌ به‌ اين‌ سؤال‌ كه‌ «چرا ازدواج‌ نمی‌كنيد؟» اكثر برادرن‌ مشكل‌ مسكن‌ و هزينه زندگی را عنوان‌ نموده‌اند و اكثر خواهران‌ مشكل‌ عدم‌ اعتماد به‌ آقايان‌ را مطرح‌ كرده‌اند، به‌ نظر شما چرا جوانان‌ دير ازدواج‌ می‌كنند؟

 

پاسخ : 
در وضع‌ فعلی موانعی بر سر ازدواج‌ است‌ كه‌ عمده آن‌ موانع‌ تجمّل‌گرايی است‌، اگر ساده‌ زيستی بر جامعه‌ حكم‌فرما شود امر ازدواج‌ آسان‌ خواهد شد و شاهد ان‌ هم‌ صدر اسلام‌ و سالهای اوّل‌ پيروزی انقلاب‌ است‌، و آنچه‌ شما از قول‌ پسران‌ نقل‌ كرده‌ايد كه‌ در وضع‌ فعلی ازدواجها بر تجمّل‌گرايی بنا شده‌ است‌ يک واقعيت‌ است‌ كه‌ همه‌ بايد به‌ فكر رفع‌ آن‌ باشيم‌، و امّا راجع‌ به‌ دخترها گرچه‌ عدم‌ اعتماد كه‌ ناشی از برخورد خود آنها در جامعه‌ است‌ يكی از موانع‌ است‌ ولی مانع‌ عمده‌ و فراگير نيست‌، و مانع‌ اصلی همان‌ تجمّل‌گرايی و پرتوقّعی خانمهاست‌، يک خانم‌ معمولی راضی نيست‌ با يک معلّم‌ كه‌ شغل‌ او از نظر دين‌ اسلام‌ از بهترين‌ شغلهاست‌ ازدواج‌ كند، چرا؟ بسياری از دخترها وقتی میبينند پدرشان‌ نمی‌تواند جهيزيه‌های آنچنانی بدهد از ازدواج‌ سرپيچی می‌كند، بسياری از خانمها وقتی می‌بينند خواستگار آنها خانه مستقل‌، هزينه‌های تجمّل‌ برای زندگی و مخارج‌ ازدواجهای آنچنانی را ندارد جواب‌ منفی می‌دهند، و بالاخره‌ به‌ بهانه درس‌ خواندن‌ يا آزاد بودن‌ از ازدواج‌ سرپيچی می‌كنند، بنابراين‌ تمام‌ مشكل‌ عدم‌ اعتماد به‌ آقايان‌ نيست‌ ،البته‌ در اين‌كه‌ بعضی ا مردها در خانه‌ رفتارهايی دارند كه‌ دخترها را از ازدواج‌ بيزار می‌كند شكّي‌ نيست‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

خواهشمند است‌ مرقوم‌ فرمایيد: 1) زنان‌ ناشزه‌ چه‌ كسانی هستند و زن‌ چه‌ موقعی به‌ حدّ نشوز می‌رسد؟ اگر خانمی تحت‌ تأثير پدرش‌ از شوهرش‌ اعراض‌ نموده‌ و بدون‌ اجازه شوهر از سال‌ 1370 از بلاد مسلمين‌ (جمهوری اسلامی) خارج‌ و در بلاد كفر (آمريكا) مقيم‌ شده‌ باشد و هنوز هم‌ در آنجا باشد، اگر پدر يا وابسته او به‌ عنوان‌ وكالت‌ از طرف‌ نامبرده‌ طلب‌ مهريه‌ كند، حكم‌ شرعی در اين‌ مورد چيست‌؟

 

پاسخ : 
بنابر آنچه‌ نوشته‌ايد خانم‌ شما ناشزه‌ است‌ و حق‌ّ نفقه‌ از شما ندارد ولی مهريه او محفوظ‌ است‌ و كار شما را بايد دادگاه‌ اصلاح‌ كند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

دختر باكره‌ای به‌ دليل‌ اظهار علاقه پسری بالغ‌ و وعده ازدواج‌ آن‌ پسر، از راه‌ نامشروع‌ ازاله بكارت‌ و سپس‌ حامله‌ گرديده‌ و در زمانی كه‌ دارای حمل‌ سه‌ ماهه‌ بوده‌ در جلسه‌ای با حضور والد آن‌ دو صيغه عقد ازدواج‌ دائم‌ جاری گرديده‌ و مهريه زن‌ به‌ دليل‌ اضطرارش‌ فقط‌ مهر السنّه‌ تعيين‌ گرديده‌ و مرد بلافاصله‌ با تولّد نوزاد پسر برای نوزادش‌ شناسنامه‌ اخذ نموده‌ و اكنون‌ كه‌ نوزادش‌ به‌ سن‌ّ چهار سالگی رسيده‌ پدرش‌ مرتكب‌ ترک انفاق‌ شده‌ و به‌ دليل‌ اعتيادش‌ به‌ موادّ مخدّر، زوجه‌اش‌ در عسر و حرج‌ واقع‌ شده‌ و متقاضی طلاق‌ می‌باشد، لطفاً بفرمایيد: ‌1) آيا عقد ازدواج‌ بين‌ آن‌ دو، در زمانی كه‌ زن‌ دارای حمل‌ سه‌ ماهه‌ بوده‌، صحيح‌ است‌؟ 2) با توجّه‌ به‌ اين‌كه‌ زن‌ دارای تحصيلات‌ دانشگاهی است‌ و اضطراراً به‌ مهر السّنه‌ رضايت‌ داده‌ و اكنون‌ كه‌ عسر و حرج‌ وی ثابت‌ گرديده‌، آيا مستحق‌ّ مهر المثل‌ است‌ يا خير؟ 3) نفقه طفل‌ نوزاد بر عهده چه‌ كسی بوده‌ و می‌باشد؟

 

پاسخ : 
1) عقد صحيح‌ بوده‌ است‌.

2) بيش‌ از مهر السنّه‌ حقّی ندارد.

3) نفقه طفل‌ بر عهده پدر است‌ و اگر نفقه‌ را نداد مادر بايد آن‌ بچّه‌ را بزرگ‌ كند گرچه‌ آن‌ بچّه‌ از آن‌ دو ارث‌ نمی‌برد ولی محرم‌ آن‌ دو است‌ چنانچه‌ واجب‌ النفقه‌ آن‌ دو نفر نيز می‌باشد و به‌ عبارت‌ ديگر آن‌ زن‌ و مرد پدر و مادر آن‌ ولد زنا هستند در كليه احكام‌ مگر در ارث‌ كه‌ آن‌ بچّه‌ از آنها ارث‌ نمی‌برد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

خصوصيّات‌ يک ازدواج‌ ايده‌آل‌ اسلامی و مراسم‌ عقد و عروسی را از همه جهات‌ مرقوم‌ فرمایيد، همچنين‌ معيارهایی كه‌ دو طرف‌ بايد به‌ آنها توچّه‌ داشته‌ باشند چيست‌؟ ضمناً كتابی را در اين‌ زمينه‌ معرّفی فرمایید.

 

پاسخ : 
قبل‌ از ازدواج‌ بايد مراعات‌ دين‌ و اخلاق‌ بشود و با توكّل‌ به‌ خدای متعال‌ و توسّل‌ به‌ اهل‌ بيت‌: ازدواج‌ شود، و بعد از ازدواج‌ علاوه‌ بر اين‌كه‌ بايد دين‌ و اخلاق‌ در خانه‌ باشد بايد گذشت‌ و ايثار و فداكاری سرلوحه زندگی باشد و از سختگيری و قهر و پرخاش‌گری و لجاجت‌ و خودخواهی جدّاً اجتناب‌ شود، و كتابی است‌ از اينجانب‌ به‌ نام‌ «اخلاق‌ در خانه‌»، شما و خانمتان‌ با دقّت‌ و چندين‌ مرتبه‌ مطالعه‌ نمایيد و حتماً عمل‌ كنيد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

دختر و پسری هستيم‌ كه‌ در دوران‌ دانشجويی به‌ قصد ازدواج‌ به‌ شناخت‌ و تفاهم‌ كامل‌ نسبت‌ به‌ همديگر رسيده‌ايم‌ و از اين‌ لحاظ‌ شكّی نداريم‌ و همديگر را دوست‌ داريم‌ ولی به‌ دلايلی بعد از خواستگاری مجبور شديم‌ استخاره‌ كنيم‌، با توجّه‌ به‌ اين‌ كه‌ نيّت‌ برای زندگی مشترک بين‌ من‌ و او بود ولی استخاره‌ای كه‌ ما (دختر) انجام‌ داده‌ايم‌ خوب‌ بود و استخاره‌هايی كه‌ خانواده پسر انجام‌ داده‌اند بد بود. الف) به‌ كدام‌ استخاره‌ بايد توجّه‌ كنيم‌ و مطابق‌ آن‌ رفتار كنيم‌؟ ب) آيا اين‌ عقيده‌ درست‌ است‌ كه‌ بايد دختر و پسر جداگانه‌ استخاره‌ كنند تا معلوم‌ شود كدام‌ می‌تواند طرف‌ مقابل‌ را خوشبخت‌ كند يا خير؟ با توجّه‌ به‌ اين‌ كه‌ برای يک زندگی می‌باشد.

 

پاسخ : 
اگر تحقيق‌ صورت‌ گرفته‌ و تفاهم‌ حاصل‌ شده‌ است‌، استخاره‌ لازم‌ نبوده‌ ولی چون‌ كه‌ استخاره‌ كرده‌ايد، به‌ استخاره اوّل‌ عمل‌ نماييد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در سند رسمیی ازدواج‌ كه‌ زوجه‌ شرط‌ می‌كند ازدواج‌ مجدّد زوج‌ با اذن‌ زوجه‌اش‌ باشد و زوج‌ هم‌ اين‌ شرط‌ را می‌پذيرد، آيا ازدواج‌ موقّت‌ مشمول‌ اين‌ شرط‌ است‌ يا فقط‌ شامل‌ ازدواج‌ دائم‌ است‌؟

 

پاسخ : 
مراد مطلق‌ است‌ و شامل‌ ازدواج‌ موقّت‌ نيز می‌شود.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا جناب‌ عالی پوشيدن‌ لباس‌ بدن‌ نما و آرايش‌ فراوان‌ عروس‌ در شب‌ اوّل‌ عروسی را جايز می‌دانيد؟ نسبت‌ به‌ گردش‌ عروس‌ كه‌ در آخر شب‌ به‌ همراه‌ تعدادی ماشين‌ صورت‌ می‌گيرد چه‌ می‌فرماييد؟

 

پاسخ : 
اگر در معرض‌ ديد نامحرم‌ نباشد و احتمال‌ مفسده اخلاقی نباشد حرمت‌ فقهی ندارد ولی تنزّه‌ جمهوری اسلامی اجازه چنين‌ كارهايی را نمی‌دهد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا در اسلام‌، مرد می‌تواند چهار زن‌ عقدی بگيرد؟

 

پاسخ : 
تعدّد زوجات‌ در اسلام‌ جايز است‌ ولی در جمهوری اسلامی بايد طبق‌ قوانين‌ جمهوری اسلامی عمل‌ شود.

- مگر اين‌ كه‌ زن‌ شرط‌ ضمن‌ عقد كرده‌ باشد كه‌ زوج‌ ازدواج‌ مجدّد نكند و مرد هم‌ پذيرفته‌ باشد كه‌ در اين‌ صورت‌ جايز نيست‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر دختر جوانی نخواهد اصلاً ازدواج‌ كند ولی همه شئونات‌ ديگر اسلامی را رعايت‌ كند و باعث‌ فساد در جامعه‌ نشود آيا مرتكب‌ گناه‌ شده‌ است‌. آيا ازدواج‌ در دين‌ اسلام‌ امری واجب‌ است‌؟

 

پاسخ : 
صلاح‌ شماست‌ كه‌ ازدواج‌ كنيد و بدانيد ازدواج‌ از نظر قرآن‌ كريم‌ موجب‌ سكونت‌ خاطر و آرام‌ دل‌ است‌ اميدوارم‌ هر چه‌ زودتر يک شوهر متديّن‌ و با اخلاق‌ و زن‌ دوست‌ برای شما پيدا شود و شما ازدواج‌ كنيد و درک كنيد ازدواج‌ چقدر خوب‌ است‌ و اين‌ فكر شما چقدر اشتباه‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

چه‌ وقتی ازدواج‌ بر جوان‌ واجب‌ می‌شود؟

 

پاسخ : 
اگر كسي‌ ازدواج‌ نكند و به‌ حرام‌ افتد اگر قدرت‌ دارد بايد ازدواج‌ كند و مناط‌ در اسلام‌ دين‌ و اخلاق‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

مردی همسرش‌ را قبل‌ از دخول‌ طلاق‌ داده‌ و قبل‌ از اتمام‌ عدّه طلاق‌، يعنی چند ساعت‌ پس‌ از طلاق‌، با خواهر آن‌ زن‌ ازدواج‌ كرده‌ است‌، آيا با توجّه‌ به‌ اين‌ كه‌ طلاق‌ بائن‌ بوده‌ است‌ اين‌ ازدواج‌ صحيح‌ بوده‌ يا نه‌؟

 

پاسخ : 
عدّه‌ نداشته‌ و ازدواج‌ صحيح‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  7:01 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها