0

استفتائات آیت الله مظاهری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

نقل‌ شده‌ است‌ كه‌ در آغاز نهضت‌ پیامبر كسانی‌ از مذاهب‌ مختلف‌ به‌ دین‌ اسلام‌ گرویدند، یهود و نصارا، و نقل‌ قول‌ از تاریخ‌ آن‌ زمان‌ هست‌ كه‌ شخصی‌ یهودی‌ (دانشمند) احتمالاً یهودا در دین‌ اسلام‌ نفوذ كرده‌ و با جاسوسی‌ از پیامبر جملاتی‌ نقل‌ قول‌ می‌كرده‌ كه‌ پس‌ از كشف‌ موضوع‌ اقرار می‌كند كه‌ بیش‌ از سه‌ هزار حدیث‌ جعل‌ نموده‌ و در جامعه آن‌ زمان‌ پخش‌ نموده‌، نقل‌ قول‌ فوق‌ نموداری‌ از نفوذ بیگانگان‌ در دین‌ و نقش‌ ایشان‌ در تحریف‌ دین‌ می‌باشد و بنا بر این‌ باید با هر نقل‌ قولی‌ عقلانی‌ برخورد نمود، صحّت‌ این‌ مطلب‌ چقدر است‌؟

 

پاسخ : 
اصل‌ مطلب‌ كه‌ روايات‌ از بی‌دين‌ها و يا بی‌تقواها جعل‌ شده‌ است‌ درست‌ است‌ ولی آنچه‌ شما نقل‌ می‌كنيد باز از روايات‌ و تواريخ‌ مجعول‌ است‌ كه‌ برای تضعيف‌ روايات‌ جعل‌ شده‌ است‌ و توجّه‌ داشته‌ باشيد آنچه‌ هست‌ مربوط‌ به‌ رواياتی است‌ كه‌ سند ندارد و امّا روايات‌ سند دار نظير روايات‌ در كتب‌ اربعه‌ از اين‌ گونه‌ تهمتها دور است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

حدیثی‌ در كتاب‌ اخلاق‌ نوشته‌، خواهش‌ می‌كنم‌ اگر اشكالی‌ ندارد در مورد این‌ حدیث‌ توضیحی‌ بفرمایید. حضرت‌ امام‌ صادق‌(ع) فرمودند گاهی‌ انسان‌ گناه‌ می‌كند و پشیمان‌ می‌شود سپس‌ عملی‌ نیک انجام‌ می‌دهد و خوشحال‌ می‌شود، به‌ علّت‌ همین‌ سرور و شادمانی‌ از حالی‌ كه‌ قبل‌ از عمل‌ نیک داشت‌ تنزّل‌ می‌كند، پس‌ اگر بر آن‌ حال‌ گناه باقی‌ می‌ماند برایش‌ بهتر بود. خواهش‌ می‌ كنم‌ اگر موعظه‌ای‌ لازم‌ است‌ بفرمایید

 

پاسخ : 
این‌ طور كه‌ شما نوشته‌اید نیست‌ و آنچه‌ هست‌ این‌ است‌ كه‌ عُجب‌ و عمل‌ پسندی‌ خوب‌ نیست‌ و انسان‌ باید در هر حال‌ خود را مقصّر بداند و این‌ حالت‌ است‌ كه‌ او را ترقّی‌ می‌دهد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آیا قیام امام حسین «عليه‌السلام» منجر به پیروزی شد یا شکست؟ اگر قيام ايشان پیروز شد، چرا باید در محرم و صفر عزاداری و شیون کنیم؟ در حالی که برای پیروزی جشن و شادی بر پا می‌کنند‌ و شهدای کربلا هم در شب عاشورا شاد بوده‌اند. پس گريه و زاری ما برای چيست؟

 

پاسخ : 
هدف از قیام امام حسین«سلام‌الله‌عليه» احیای‌ دین در بين امّت اسلامي بود و با شهادت ایشان و اسارت خاندان نبی اکرم «صلّي‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و‌ سلّم»، این هدف تحقّق یافت. بنابراین قیام آن حضرت منجر به پیروزی شد و موجی در عالم بر پا کرد، امّا اين موج نياز به ادمه داشت که اسارت خاندان وحی آن را ادامه داد.

پس از آن، موج سوّمی لازم بود تا موج قيام آن امام بزرگوار را در نسل‌های بعدی تا قيامت منتشر کند و موج سوّم، در عزاداری‌ها و گریه و زاری برای امام حسین«سلام‌ الله‌ عليه» متحقّق شد و وظيفۀ شيعيان، با پيروی از ائمه طاهرين«سلام‌ الله‌ عليهم»، زنده نگه داشتن و گسترش عزاداری‌ها و انتقال آن به نسل‌های بعدی است.

امّا اين‌که شهدای کربلا در شب عاشورا شاد بوده‌اند، به خاطر رسيدن آنان به لقای الهی بوده و ربطی به وظيفۀ ما ندارد و اين عقيده که بايد در عاشورا و ايام عزاداری، شاد باشيم، عقيدۀ انحرافی و خطرناکی است.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

اگر در زيارت‌ جامعه كبيره‌، قصد ما زيارت‌ دوازده‌ امام‌ باشد، آيا چون‌ امام‌ علی(ع) هم‌ در اين‌ زيارت‌، زيارت‌ می‌شوند بايد هم‌ «الی جدّكم‌» و هم‌ «الی اخيک» را بگوييم‌؟

 

پاسخ : 
بلی بايد «و الی اخيک» و «الی جدّكم‌» گفته‌ شود.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آيا در انتهای زيارات‌ عاشورا بايستی جملات‌ سلام‌ و لعن‌ را صد مرتبه‌ تكرار كرد يا اين‌ كه‌ گفتن‌ يک مرتبه‌ هم‌ كافی است‌ و ثواب‌ دارد؟ بعضی يک مرتبه‌ می‌خوانند و می‌گويند «مأة مرّة» آيا صحيح‌ است‌؟

 

پاسخ : 
قرائت‌ زيارت‌ عاشورا با يک لعن‌ و يک سلام‌ هم‌، صحيح‌ و كافی است‌ و اثرات‌ خود را دارد و مصداق‌ توسّل‌ است‌. لكن‌ معلوم‌ است‌ كه‌ در مستحبّات‌ چنان‌كه‌ از روايات‌ هم‌ فهميده‌ می‌شود، به‌ هر اندازه‌ كه‌ آورده‌ شود، مستوجب‌ ثواب‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در زيارت‌ عاشورا می‌خوانيم‌ «الحمد لله علی عظيم‌ رزيّتی» آيا برای مصيبت‌ بزرگ‌ بايد خدا را شكر كرد؟ شكر چه‌ چيز؟

 

پاسخ : 
شكر لطف‌ خفی حق‌ تعالی، همچنان‌كه‌ خود سيّد الشهداء ارواحنا فداه‌ هم‌ در قتلگاه‌ شكر حق‌ را بجای می‌آوردند و آل‌ الله هم‌ در اسارت‌ شاكرانه‌، رنج‌ مصائب‌ را تحمل‌ می‌كردند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در زيارت‌ عاشورا آمده‌ است‌ «اللهم‌ لک الحمد حمد الشاكرين‌ لک علی مصابهم‌» منظور از شكر بر مصيبت‌ سيّد الشهداء چيست‌؟

 

پاسخ : 
مصيبت‌ شهادت‌ امام‌ حسين(ع) كه‌ از اعظم‌ مصائب‌ است‌، از الطاف‌ خفيّه خداوند تعالی است‌. لذا در حالی برای آن‌ عزاداری می‌كنيم‌، همانند حضرت‌ زينب(س)، شكرانه لطف‌ خفيّه حق‌ را هم‌ بجای می‌آوريم‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در زيارت‌ عاشورا آمده‌ است‌ «و ابدأ به‌ اوّلاً ثم‌ّ الثاني‌ و الثالث‌ و الرابع‌» اينها چه‌ كسانی هستند و چرا نامشان‌ به‌ صراحت‌ برده‌ نشده‌ است‌؟

 

پاسخ : 
قاعده «الكناية ابلغ‌ من‌ التصريح‌» به‌ ما می‌فهماند كه‌ منظور چه‌ كسانی هستند و چرا نام‌ آنها برده‌ نشده‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در زيارت‌ عاشورا می‌خوانيم‌ «عظمت‌ مصيبتک فی السماوات‌ علی جميع‌ اهل‌ السماوات‌» و منظور از اهل‌ سماوات‌ چسست‌؟

 

پاسخ : 
به‌ حسب‌ ظاهر، مراد ملائكه آسمانی است‌ لكن‌ اگر كسانی از اين‌ مطلب‌ استفاده‌ كنند كه‌ مخلوقاتی در ديگر كرات‌ آسمانی موجود است‌، شايد اشتباه‌ نكرده‌ باشند.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

افرادی دعا نويس‌ هستند و بيماران‌ و افرادی كه‌ از همه‌ جا دستشان‌ كوتاه‌ شده‌ پيش‌ اين‌ گروه‌ می‌روند، اوّلاً آيا چنين‌ چيزی د ر اسلام‌ وجود دارد؟ و ثانياً وظيفه ما در مقابل‌ آنها چيست‌؟

 

پاسخ : 
اگر برای درمان‌ دردها دعا بدهد و كار او مبنی داشته‌ باشد و خوددرآوری نباشد جايز است‌ و الاّ حرام‌ است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در مورد دعا نويسی بفرماييد: الف‌) آيا دعا نويسی و از اين‌ قبيل‌ جايز است‌؟ ب‌) اجرتی که‌ بابت‌ اين‌ امور می‌گيرند چه‌ صورتی دارد؟ ج‌) آيا راهنمايی افراد به‌ دعا نويس‌ها برای دعا نويسی جايز است‌؟

 

پاسخ : 
الف‌) جايز است‌.

ب‌) حلال‌ است‌.

ج‌) جايز است‌.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

در دعا از خدا خواسته‌ شده‌ است‌ كه‌ آنچه‌ مريض‌ زير آسمان‌ است‌ خدا شفا بدهد، و اين‌ دعا شامل‌ دشمنان‌ خدا و كافران‌ نيز می‌شود، اين‌ دعا بهتر است‌ يا دعا به‌ مريض‌های مسلمين‌؟

 

پاسخ : 
مراد از همه دعاها كه‌ به طور كلّی آمده‌ است‌ شيعيان‌ اميرالمؤمنين‌ (ع) است‌ و غير از شيعيان‌ را اصلاً شامل‌ نمی‌شود.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

یک دانشجوی هلندی هستم و رشته ام ادبیات و فرهنگ ایران می باشد. امتحان دوره ای من در مورد رسم و رسوم و اشعار مذهبی مخصوصا نوحه که در غرب هیچ کس از آن اطلاعاتی ندارد و من می خواهم این رسم و رسوم و فرهنگ را به دنیای علمی غربی معرفی کنم. سوآلات من این است: هدف عزاداری، روضه و مداحی و نوحه به نظر شما چیست؟ هدف اشک ریختن به نظر شما چیست؟ عزاداری از کی بر احساسات مردم ایران و شیعه تاثیر گذاشته است؟

 

پاسخ : 
حضرت امام حسين«عليه السلام» موجی را در كربلا ايجاد كرد و عيال امام حسين آن موج را سرتاسری كردند و تأكيد بر عزاداری برای بقای آن موج است. بنابراين برای بقای تشيّع، عزاداری، نوحه سرایی و مداحی، بهترين چيزها است.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

سلام علیکم در روستای ما رسم بر این است که دهه اول محرم شب ها در خیابان به زنجیرزنی می پردازند و با همان حالت زنجیرزنی و با زدن چندین طبل و سنج در صحن مسجد جامع روستا تا پاسی از شب به زنجیر زنی ادامه می دهند. با توجه به توضیحات داده شده نظر جنابعالی در موارد زیر چیست؟ 1- شیوه عزاداری توضیح داده شده در مسجد. 2- اگر به جای زنجیر زدن و استفاده از طبل و سنج به سینه زنی پرداخته شود. 3- پخش صدای مداح و سخنران از بلندگوی بیرون مسجد. 4- ذبح گوسفند یا گاو نذری جلوی دسته عزاداری و در خیابان 5- استفاده از طبل و سنج و دیگر آلات موسیقی برای هماهنگی عزاداران در مسجد و غیر مسجد(حسینیه و ...)

 

پاسخ : 
1- بهترین شیوه عزاداری همان عزاداری‌ها است که در منزل مراجع همیشه بوده است.

2- سینه زدن و نجیر به طور متعارف اشکال ندارد.

3- اگر مزاحمت نباشد اشکال ندارد.

4- اشکال ندارد.

5- اگر آلات موسیقی نباشد، اشکال ندارد.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله مظاهری

پرسش : 

آیا قیام امام حسین «عليه‌السلام» منجر به پیروزی شد یا شکست؟ اگر قيام ايشان پیروز شد، چرا باید در محرم و صفر عزاداری و شیون کنیم؟ در حالی که برای پیروزی جشن و شادی بر پا می‌کنند‌ و شهدای کربلا هم در شب عاشورا شاد بوده‌اند. پس گريه و زاری ما برای چيست؟

 

پاسخ : 
هدف از قیام امام حسین«سلام‌ الله‌ عليه» احیای‌ دین در بين امّت اسلامي بود و با شهادت ایشان و اسارت خاندان نبی اکرم«صلّي‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و‌ سلّم»، این هدف تحقّق یافت. بنابراین قیام آن حضرت منجر به پیروزی شد و موجی در عالم بر پا کرد، امّا اين موج نياز به ادمه داشت که اسارت خاندان وحی آن را ادامه داد.

پس از آن، موج سوّمی لازم بود تا موج قيام آن امام بزرگوار را در نسل‌های بعدی تا قيامت منتشر کند و موج سوّم، در عزاداری‌ها و گریه و زاری برای امام حسین «سلام‌ الله‌ عليه» متحقّق شد و وظيفۀ شيعيان، با پيروی از ائمه طاهرين «سلام‌ الله‌ عليهم»، زنده نگه داشتن و گسترش عزاداری‌ها و انتقال آن به نسل‌های بعدی است.

امّا اين‌که شهدای کربلا در شب عاشورا شاد بوده‌اند، به خاطر رسيدن آنان به لقای الهی بوده و ربطی به وظيفۀ ما ندارد و اين عقيده که بايد در عاشورا و ايام عزاداری، شاد باشيم، عقيدۀ انحرافی و خطرناکی است.

منبع: almazaheri.ir

 
 
پنج شنبه 11 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها