0

استفتائات آیت الله سیستانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حاجی جمرات سه گانه را صبح روز دوازدهم رمی کرد، آیا برایش جایز است که به منزلش در مکه بازگردد و سپس پیش از زوال به منی برگردد، تا پس از زوال از آن جا کوچ کند؟ یا آن که کوچ از منی جز پس از زوال جایز نیست؟

 

پاسخ : 
اگر در مکه چیزی به جای گذاشته باشد که مستلزم بازگشتش است، مانند آن که وسائل خود را آن جا گذاشته باشد، خارج شدن برایش جایز است وگرنه بنابر احتیاط جایز نیست، گرچه قصد بازگشت را داشته باشد. به هر تقدیر واجب نیست که بازگشتش به منی پیش از زوال باشد، بلکه جایز است پس از آن به منی بازگردد تا قبل از غروب همان روز یا روز سیزدهم از آن جا کوچ کند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حاجی اول صبح روز دوازدهم جمرات سه گانه را رمی کرد و سپس به مکه بازگشت، آیا بر او واجب است که قبل از زوال به منی بازگردد؟

 

پاسخ : 
اگر حاجی بعد از رمی و قبل از زوال از منی خارج شد و در آنجا چیزی به جای گذاشت که مستلزم بازگشتش بود، مانند آن که وسائل خود را جای گذاشته بود، بر او لازم است که بدان جا برگردد. حتی بنابر احتیاط باید بدان جا برگردد، اگرچه چیزی که مستلزم بازگشتش باشد، در آنجا نداشته باشد و بنابر اظهر خروج در صورت اول جایز است و در صورت دوم احتیاط واجب ترک آن است.
به هر تقدیر واجب نیست که بازگشتش به منی قبل از زوال باشد، بلکه جایز است که پس از آن نیز برگردد، زیرا معیار آن است که نَفْر (کوچ از منی) قبل از زوال نباشد. لذا جایز است که پس از زوال بازگردد. تا قبل از غروب همان روز یا پس از رمی در صبح روز سیزدهم از آن کوچ کند. 
 

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

در مناسک فرموده‌اید که از مکه برای بازگشتن به منی خارج می‌شود و از عقبه مدنی‌ها می‌گذرد، برایش جایز است که قبل از رسیدن به منی در راه بخوابد. حال اگر حاجی ساکن منطقه عزیزیه یا شیشه که هر دو پس از عقبه مدنی ها واقع شده است بود، آیا برایش جایز است که چون از بخش قدیمی مکه خارج شد به اختیار خود در منزل بخوابد و به منی نرود؟

 

پاسخ : 
این کار برایش جایز نیست. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

کسی که رمی در شب دوازدهم برایش جایز است، مانند زن، کودک و شخص ناتوان، اگر رمی کرد و به مکه بازگشت، آیا بر او واجب است که تا پیش از ظهر روز دوازدهم به منی بازگردد تا بعدازظهر از آن کوچ کند؟

 

پاسخ : 
این سؤال مبنی بر جواز رمی جمرات سه گانه در شب برای کسی است که بر اثر شدت ازدحام بر جان خود ترسان است، مانند زن، کودک و شخص ناتوان، لیکن نظر ما آن است که جواز رمی در شب جز رمی جمره عقبه در شب عید مختص کسی است که در روز حتی به مقدار رمی کردن نیز نمی‌تواند توقف کند، مانند کسی که می‌ترسد و چوپان و بنده، اما زنان و کودکان و افراد ناتوان و مانند آن ها که بر اثر شدت ازدحام و جز آن نمی‌توانند در روز رمی‌کنند، برای این کار باید نایب بگیرند، گرچه احتیاط اولی آن است که میان آن دو جمع کنند و هم شبانه رمی کنند و هم برای رمی در روز نایب بگیرند.
بنابر قول اول، برای کسی که در شب دوازدهم رمی کرده و می‌تواند روز نیز در منی بماند نه مانند کسی که می‌ترسد و بنده و چوپان جایز نیست که پس از رمی کوچ کند و اگر از منی به سوی مکه برای طواف و یا کار دیگری خارج شد، بر او واجب است به آن جا بازگردد تا پس از زوال روز دوازدهم و یا بعد از رمی در صبح روز سیزدهم به شرحی که در جواب سؤال ۳۸۲ گذشت از آن جا کوچ کند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

حکومت عربستان برای حاجیان در عرفات و منی جاها را اختصاص میدهد وما نمی‌دانیم آیا آنها در داخل حدود منی و عرفات هستند که حاجی باید وقوف کند یا خارج‌اند و آیا پرس و جو در این مورد لازم است؟

 

پاسخ : 
اگر حدود اعلام شده که دارای علائم نصب شده می‌باشد نسل به نسل معلوم بوده است پرس و جو لازم نیست. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

حکم طواف بر سازه جدید در مسجد الحرام و نماز طواف بر طبقه اول یا دوم در حال اختیار یا اضطرار چگونه است؟

 

پاسخ : 
در مورد پل طواف که اکنون ساخته شده است طواف بر طبقه پایین اشکال ندارد ولی به احتیاط واجب در طواف واجب باید رعایت موالات بین طواف و نماز بشود مثلا اگر بتواند نماز را بر همان پل، پشت مقام و نزدیک به ان انجام دهد اشکال ندارد. و اما طبقه بالا اگر مکلف احراز کند که از کعبه حداقل به مقدار یک وجب پایین‌تر است طواف بر ان جایز است مگر این که برای نماز لازم باشد به صحن مسجد منتقل شود و فاصله طولانی شود مثلاً بیش از ده دقیقه که در این صورت به احتیاط واجب مجزی نیست. البته اگر از کسانی باشد که به او اجازه طواف در صحن مسجد داده نمی‌شود مانند معلولین که بر ویلچر طواف می‌کنند از جهت موالات بین طواف و نماز اشکالی بر او نیست و اما اگر مکلف نتواند احراز کند که محل طواف پایین‌تر از کعبه است حداقل به مقدار یک وجب طواف بر ان صحیح نیست واگر از معلولین باشد و اجازه ندهند از ویلچر استفاده شود مگر در طبقه بالا باید جمع کند بین طواف از انجا و گرفتن نایب که در صحن مسجد یا طبقه پایین طواف کند و او خود نماز طواف را انجام دهد.

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

در مناسک فرموده‌اید:«کسی که عمره مفرده را در ماه‌های حج به جای بیاورد و تا یوم الترویه(روز هشتم ذی حجه) در مکه بماند و نیت حج کند، عمره‌اش، عمره تمتع خواهد بود.» حال اگر چنین کسی قبلاً طواف نسا را به جای نیاورده باشد، آیا بر او لازم است که آن را به جای آورد؟

 

پاسخ : 
بعید نیست که در این صورت ساقط شود. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر شخصی عمره تمتع را به جای آورد و آن گاه نتوانست اعمال حج را به جای آورد و به شهرش بازگشت، آیا برایش جایز است که پیش از به جای آوردن طواف نساء با زنش همبستر شود؟

 

پاسخ : 
احتیاط در ترک آن است. 


منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر شخصی بر اثر جهل یا فراموشی در عمره مفرده طواف النساء را قبل از تقصیر به جای آورد، تکلیفش چیست؟

 

پاسخ : 
بنابر احتیاط واجب پس از تقصیر، طواف و دو رکعت نماز آن را دوباره به جای آورد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا احرام برای عمره مفرده قبل از به جای آوردن طواف نسا در حج جایز است؟

 

پاسخ : 
بعید نیست جایز باشد، گرچه جای احتیاط دارد. 


منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حاجی یا عمره گزار پس از بازگشت از مکه مکرّمه در این که طواف النساء را به جای آورده است یا نه شک کرد، تکلیفش چیست؟

 

پاسخ : 
باید برگردد و خودش آن را انجام دهد و اگر بازگشتش ممکن نبود یا بسیار دشوار بود، باید نایب بگیرد و زن بر او حلال نمی‌شود تا آن که خودش یا نایبش آن را به جای آورد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر پس از طواف النساء تقصیر کرد و سپس متوجه خطای خود گشت، حکمش چیست؟

 

پاسخ : 
احتیاط آن است که طواف و نمازش را دوباره به جای آورد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر کسی طواف النساء را به جای آورد، بی آن که این عنوان را نیت کند، بلکه همان طور که دیگر حُجاج طواف می‌کردند یا آن گونه که تعلیم دهنده مناسک حج به او فرمان داد، طواف کرد، آیا این کارش مُجزی از طواف النساء است؟

 

پاسخ : 
برای نیت کردن این عنوان معتبر نیست، بلکه اگر نیت طوافی که پس از طواف زیارت است بکند مُجزی است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

کسی که در حج نایب دیگری است آیا طواف النساء را باید برای خودش به جای آورد یا به نیابت از منوب عنه؟

 

پاسخ : 
به نیابت از منوب عنه به جای آورد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر مردی طواف النساء را به جای نیاورد، آیا بر زنش حرام است که خود را در اختیار شوهر بگذارد؟

 

پاسخ : 
در فرض سؤال، احتیاط آن است که خود را در اختیارش نگذارد و تمکین نکند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:01 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها