0

استفتائات آیت الله سیستانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حاجی بر اثر جهل به حکم وقوف در مزدلفه میان طلوع فجر و طلوع خورشید روز عید را از دست داد، آیا وقوف اضطراری در آن برایش مُجزی است؟

 

پاسخ : 
اگر مدتی از شب عید را در آن جا وقوف کرده باشد، این کارش مُجزی است وگرنه در آن جا پیش از زوال خورشید روز عید وقوف کند و بدین ترتیب حجش صحیح است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا وقوف در مزدلفه داخل اتوبوس‌هایی که حُجاج را از منی به عرفات منتقل می‌کنند، مُجزی است؟ یعنی اگر اتوبوس مخصوص انتقال حجاج به مزدلفه در راه خود به منی بود و حاجی در آن بی آن که اتوبوس توقف کند، نیت وقوف نمود، آیا با این کار وقوف رکنی محقق می‌شود؟

 

پاسخ : 
آری، با این کار وقوف رکنی محقق می‌شود، اگرچه پیش از طلوع فجر راهی شوند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

نظر آقا در مورد رمی جمره جدید چیست با توجه به اینکه طول دیوار ۲۵ متر شده وحین انجام رمی مکان قبلی واصلی رمی مشخص نیست ودر عین حال ناممکن است تکلیف چیست؟

 

پاسخ : 
کافی است که بر وسط دیوار رمی‌شود. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

جمعی از حُجاج در شب عید، از عرفات برای وقوف در مزدلفه راهی می‌شوند و به منطقه‌ای می‌رسند که به آنان گفته می‌شود جزو مزدلفه است. آنان نیز شب را در آن جا می‌مانند و روز بعد متوجه می‌شوند که جزو مزدلفه نبوده است، حکمشان چیست؟

 

پاسخ : 
اگر وقوف اضطراری مزدلفه یعنی وقوفی کم میان طلوع خورشید تا زوال روز عید را درک کنند، حجشان صحیح است وگرنه باطل است و به عمره مفرده منقلب می‌شود. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حاجی در عرفات وقوف کرد و آن گاه بیهوش شد و تا زوال روز عید به هوش نیامد، حکمش چیست؟

 

پاسخ : 
حجش باطل است و به عمره مفرده منقلب می‌شود و باید مناسک آن را به جای آورد و از احرام خارج شود.

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

در مناسک فرموده‌اید که برای زن حائض و مانند آن جایز است بیرونِ مسجد شجره مُحرم شود. حال اگر داخل مسجد شد و در آن جا مُحرم گشت، آیا احرامش صحیح است؟

 

پاسخ : 
اگر در حال گذر از مسجد با وارد شدن از دری و بیرون رفتن از دری دیگر مُحرم شود، صحیح است. بلکه مطلقاً صحیح است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حاجی قسمتی از شب عید را در مزدلفه بماند سپس برای انجام پاره‌ای کارها پیش از طلوع فجر به منی برود و دیگر برای وقوف مابین الطلوعین به مزدلفه بازنگردد، حجش چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
بنابر اظهر حجش صحیح است و باید گوسفندی کفاره دهد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا نذر کردن جهت احرام پیش از میقات از سوی کسی که می‌داند بدین سبب ناگزیر از در سایه قرار گرفتن تحریم شده می‌گردد، صحیح است؟

 

پاسخ : 
محل اشکال است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حاجی برای وقوف در عرفه یا مزدلفه نیت کند و تمام وقت را بخوابد، آیا وقوفش مُجزی است؟

 

پاسخ : 
اگر اول وقت نیت کند سپس گرچه تا آخر وقت بخوابد، مُجزی است. اما اگر پیش از دخول وقت نیت کند سپس تا آخر وقت بخوابد، احوط مُجزی نبودن آن است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

حدود مکه قدیم چیست؟

 

پاسخ : 
بنابر روایات معصومین: حدود مکه عبارتند از: عقبه مدنی‌ها و عقبه ذی طوی. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر مکلَّف با هواپیما به جده رسید و از آن جا خواست به مدینه منوره برود لیکن به او اجازه داده نشد لذا با نذر از جده مُحرم شد و یا به جحفه رفت و از آن جا مُحرم گشت، سپس به او اجازه داده شد که به مدینه برود، آیا جایز است از احرامش عدول کند و از مسجد شجره مُحرم شود، یا نه؟ و اگر جایز نیست و او از احرامش عدول کرد، تکلیفش چیست؟

 

پاسخ : 
پس از آن که احرامش درست صورت گرفت، جایز نیست از آن عدول کند. لیکن اگر نسبت به حکم مسأله جاهل بود و از لباس احرام درآمد و لباس دوخته پوشید و یا دیگر مُحرّمات احرام را مرتکب شد، کفاره بر او واجب نیست، جز در مورد روغن معطر یا عطرآمیز به خود زدن که بنابر احتیاط کفاره دارد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا مُحرم شدن از محلات جدید مکه مکرمه، مانند «شیشه»، «عزیزیه» و «شارع الستین» با توجه به این که پاره‌ای از آن ها نزدیک بیست کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارند، صحیح است؟

 

پاسخ : 
مُحرم شدن از محلات جدید اگر امروزه جزو این شهر مقدس به شمار روند، بنابر اظهر جایز است، مگر محلاتی که خارج از حرم باشند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

در رساله مناسک فرموده‌اید اگر مکلَّف بداند گرچه اجمالاً که میان جده و حرم نقطه محاذی یکی از میقات ها وجود دارد همچنان که با توجه به محاذات جده با جحفه این مسأله بعید نیست جایز است که با نذر مُحرم شود. لیکن با توجه به این ادّعا که جده از نظر طول جغرافیایی پس از جحفه واقع شده است، گاه در وجود چنین نقطه محاذاتی شک می‌شود و نمی‌توان وجود نقطه محاذاتی میان آن و مکه مکرمه در مقایسه با جحفه تصور کرد. نظر حضرت عالی در این باب چیست؟

 

پاسخ : 
نقشه‌های جغرافیایی نشان می‌دهند که جده از نظر طول جغرافیایی پیش از جحفه است، نه پس از آن. بنابراین، به نظر ما نقطه محاذی جحفه در جنوب شرقی جده قرار دارد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

چگونه می‌توانیم مکان محاذی میقات را که احرام بستن از آن جایز است برای کسی که از هیچ یک از میقا‌ها نمی‌گذرد، تعیین کنیم؟

 

پاسخ : 
اگر دو خط را در نظر بگیریم که یکدیگر را قطع می‌کنند و زاویه‎ای ۹۰ درجه تشکیل می‌دهند و یکی از آن ها از مکه می‌گذرد و یکی از میقات، در این صورت اگر شخص مکلَّف در نقطه تقاطع به سمت مکه بایستد، در جایی ایستاده است که محاذی آن میقات است. معیار در این مسأله نیز صدق عرفی است و دقت عقلی لازم نیست. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

با توجه به گسترش تازه‌ای که در مسجد شجره صورت گرفته است و پنهان شدن آثار مسجد اصلی، آیا مُحرم شدن از هر جای مسجد تازه، جایز است؟

 

پاسخ : 
بعید نیست مُحرم شدن از هر جای مسجد شجره حتی بخش های جدید آن جایز باشد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:57 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها