0

استفتائات آیت الله سیستانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا می‌توان از بالای کوه‌های محیط بر مشعرالحرام برای رمی جمرات سنگریزه برداشت؟

 

پاسخ : 
کوه‌های مذکور اگر داخل منطقه حرم باشد، رمی با سنگریزه‌های آن جایز است. 

منبع: sistani.org

 
 
یک شنبه 16 مهر 1396  3:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا رمی جمرات از طبقه بالایی کافی است؟

 

پاسخ : 
احتیاط در رمی جمرات، رمی مقداری است که در دوران پیامبر و ائمه (علیهم السلام) موجود بوده و امروزه به دلیل ارتقاع قاعده زمینی‌اش از زمین بالاتر است. حال اگر حاجی نتوانست این مقدار را رمی کند، احتیاط واجب آن است که هم برای رمی خود نایب بگیرد و هم خودش آن مقدار زاید را رمی کند. 

منبع: sistani.org

 
 
یک شنبه 16 مهر 1396  3:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اخیراً نیروهای دولت سعودی دیوار پشت جمره عقبه را برداشته‌اند، آیا رمی از این سوی جمره مُجزی است؟

 

پاسخ : 
بنابر احوط اگر اقوی نباشد مُجزی نیست. 

منبع: sistani.org

 
 
یک شنبه 16 مهر 1396  3:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر به رمی جمره عقبه در روز عید و رمی جمرات سه گانه در روز یازدهم، خللی وارد شود و لازم شود که آن را روز دوازدهم قضا کنند، دو سؤال پیش می‌آید: الف: آیا واجب است که قضا را بر ادا مقدم دارند؟ ب: آیا واجب است که میان قضا و ادا فاصله اندازند؟ مقدار آن چقدر است؟

 

پاسخ : 
الف: آری، بنابر احتیاط واجب، باید آن را مقدم دارند.
ب: آری، بنابر احتیاط واجب باید میان آن دو فاصله انداخت و برای این کار، مقداری از وقت را فاصله انداختن کافی است. 

منبع: sistani.org

 
 
یک شنبه 16 مهر 1396  3:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا برای زن، بیمار و مانند آن ها جایز است که شب یازدهم و دوازدهم، رمی جمرات کنند؟

 

پاسخ : 
جواز رمی شبانه به جز رمی جمره عقبه در شب عید مختص کسانی است که از توقف در روز حتی به مقدار رمی کردن معذور باشند، مانند شخصی که می‌ترسد، چوپان و بنده، اما زنان، افراد ناتوان و کودکان و مانند آن ها که به دلیل شدت ازدحام نمی‌توانند در روز رمی کنند، بر آنان لازم است که برای آن نایب بگیرند، گرچه احتیاط اولی آن است که هم خودشان شبانه رمی کنند و هم برای رمی در روز نایب بگیرند. 

منبع: sistani.org

 
 
یک شنبه 16 مهر 1396  3:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

هنگام رمی جمرات سه گانه، سزاوار است که حاجی چگونه بایستد؟

 

پاسخ : 
هنگام رمی جمره عقبه مستحب است که رو به آن و پشت به قبله و در فاصله ده تا پانزده ذراعی آن بایستد. اما برای رمی جمره اُولی و وسطی سزاوار است که رو به قبله بایستد. 

منبع: sistani.org

 
 
یک شنبه 16 مهر 1396  3:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حج گزاری برای رمی جمرات نیز از سوی دیگری نایب شد و خواست هم برای خودش رمی جمرات کند و هم به نیابت از او، آیا بر او لازم است که نخست جمرات سه گانه را برای خودش رمی کند و چون همه را به پایان رساند بازگردد و به نیابت از دیگری رمی کند، یا آن که برایش جایز است که جمره اولی را نخست برای خودش و سپس به نیابت از دیگری رمی کند و پس از آن نزد جمره دوم و جمره کبرا برود و به همین ترتیب عمل کند؟

 

پاسخ : 
انتخاب شیوه دوم نیز برایش جایز است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

وظیفه زن برای رمی جمرات در حالات زیر چیست: ۱ـ اگر ازدحام شدید باشد به حدی که نتواند خودش رمی کند، اما احتمال دهد که پس از آن، خلوت شود؟ ۲ـ اگر بداند که شدت ازدحام به زودی کم می‌شود و می‌تواند خودش رمی کند؟ ۳ـ اگر به سوی محل رمی رفت و شدت ازدحام را دید و از این که بتواند تا آخر وقت هم رمی کند، نومید شد؟ ۴ـ اگر نایب گرفت و در طول روز از برطرف شدن ازدحام باخبر شد؟ ۵ـ اگر شبانه رمی کرد و سپس ازدحام در روز برطرف شد؟ ۶ـ اگر می‌توانست خودش رمی کند، اما بر اثر جهل به حکم، برای رمی نایب گرفت؟ ۷ـ اگر می‌توانست خودش رمی کند، اما بر اثر جهل به موضوع نایب گرفت؟ ۸ـ در حالاتی که قضا بر او واجب است، آیا برایش جایز است که قضای رمی را شبانه به جای آورد؟

 

شرح پرسش : 

پاسخ : 
۱- در این صورت جایز است که نایب بگیرد، اما اگر پس از خودش توانست رمی کند، باید چنین کند.
۲- در این صورت جای نایب گرفتن نیست و باید صبر نماید تا بتواند خودش رمی کند.
۳- بر او لازم است که برای این کار دیگری را نایب بگیرد.
۴- به محل رمی بازگردد و خودش رمی کند.
۵- این سؤال مبنی بر جواز رمی شبانه برای زن و دیگرانی است که از ازدحام روزانه می‌ترسند، لیکن از نظر ما جایز نیست.
۶- در صورتی که وقت باشد باید آن را اعاده کند و اگر وقت گذشته باشد، باید قضای آن را به جای آورد.
۷- مشمول جواب قبلی است.
۸- نه، بلکه بر او لازم است که در روز قضا کند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حج گزاری برای رمی جمرات نیز از سوی دیگری نایب شد و خواست هم برای خودش رمی جمرات کند و هم به نیابت از او، آیا بر او لازم است که نخست جمرات سه گانه را برای خودش رمی کند و چون همه را به پایان رساند بازگردد و به نیابت از دیگری رمی کند، یا آن که برایش جایز است که جمره اولی را نخست برای خودش و سپس به نیابت از دیگری رمی کند و پس از آن نزد جمره دوم و جمره کبرا برود و به همین ترتیب عمل کند؟

 

پاسخ : 
انتخاب شیوه دوم نیز برایش جایز است

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر بر حاجی در روز دوازدهم قضای رمی جمره عقبه برای روز دهم و رمی جمرات سه گانه برای روز یازدهم واجب شد، آیا برایش جایز است که دو جمره اولی و دوم را به عنوان قضای روز یازدهم و ادای روز دوازدهم رمی کند و سپس جمره عقبه را به عنوان قضای روز دهم و یازدهم و ادای روز دوازدهم رمی‌نماید؟ یا بر او لازم است که جمره عقبه را به عنوان قضای روز دهم رمی کند و آن گاه یک بار جمرات سه گانه را به عنوان قضای روز یازدهم رمی کند و سپس یک بار دیگر به عنوان ادای روز دوازدهم رمی نماید؟

 

پاسخ : 
نخست جمره عقبه را به عنوان قضای روز دهم رمی کند. سپس در مورد رمی جمرات سه گانه به عنوان قضای روز یازدهم و ادای روز دوازدهم، یکی از دو راه زیر را می‌تواند پیش بگیرد:
۱ـ نخست جمرات سه گانه را یکجا برای روز یازدهم و سپس برای ادای روز دوازدهم رمی کند و میان ادا و قضا اندکی فاصله زمانی به مقداری قرار دهد.
۲ـ هر جمره را دوبار رمی کند : نخست آن را به عنوان قضای روز یازدهم و سپس به عنوان ادای روز دوازدهم رمی کند و میان این دو رمی نیز اندکی فاصله بیندازد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

رمی جمره در طبقه دوم مجاز است یا نه؟

 

پاسخ : 
احتیاط واجب جایز نیست و مجزی نیست. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

حضرت عالی در رساله مناسک فرموده‌اید اگر هلال از طرق معتبر نزد ما، ثابت نشود و نزد قاضی سرزمین مقدس ثابت شود و مکلَّف بر طبق حکم قاضی دو وقوف را به جای آورد، چه بداند که حکم قاضی مخالف واقع است و چه آن را احتمال دهد، صحت حجش محل اشکال است. حال سؤال این است که حضرت عالی به فساد این حج در این دو صورت فتوا می‎دهید یا احتیاط می‌کنید؟

 

پاسخ : 
ما احتیاط را در این مسأله واجب می‌دانیم و کسی که از ما تقلید می‌کند می‌تواند با رعایت قاعده ترتیب در اعلمیت در این مسأله به دیگری رجوع کند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

در رساله مناسک آمده است که زنان، افراد ناتوان مانند پیران و بیماران و «متولی امور آنان» می‌توانند به وقوف شب عید در مزدلفه اکتفا کنند و پیش از طلوع فجر از آن جا راهی منی شوند. حال آیا مقصود از «متولی امور آنان» همه کسانی هستند که برای انجام کارهایشان آنان را همراهی می‌کنند، یا فقط کسانی هستند که از آنان نمی‌توانند بی نیاز شوند و سخت محتاج آنان هستند؟

 

پاسخ : 
مقصود فقط کسانی هستند که نمی‌توانند از آنان بی نیاز شوند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا به حدود معین شده موجود در مشاعر مقدسه می‌توان اعتماد کرد؟

 

پاسخ : 
اگر قدیمی و دست به دست برگرفته از گذشتگان باشد، تا هنگامی که به خطایشان اطمینان پیدا نشود، می‌توان بر آن ها اعتماد کرد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر مسئولان مراسم حج، هر منطقه از مشاعر مقدسه را به گروهی از حُجاج و طواف کنندگان اختصاص دهند، آیا این کار به آنان حقی می‌دهد به گونه‌ای که اگر کسی در منطقه‌ای که از نظر تقسیم بندی متعلق به دیگری است، وقوف کرد، وقوفش صحیح نباشد؟

 

پاسخ : 
چنین نیست، لیکن مخالفت با قوانین تنظیم شده برای مراسم حج سزاوار نیست. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  2:54 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها