0

استفتائات آیت الله سیستانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر نماز مغرب و عشا از نیمه شب بگذرد بخوانیم چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
وقت نماز مغرب و عشا براى شخص مختار تا نیمه شب امتداد دارد و اگر از روی اختیار تا نصف شب نخواند بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح بدون این که نیّت اداء و قضاء کند آن را به جا آورد و وقت آن براى شخص مضطر که از روى فراموشى یا به سبب خواب یا حیض و مانند آن نماز را تا نیمه شب نخوانده تا طلوع فجر ادامه دارد. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا با پنهان شدن قرص خورشید می‌توان افطار نمود و نماز مغرب را خواند؟

 

پاسخ : 
به احتیاط واجب تا رفتن سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان باید صبر کنید. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

نظر حضرتعالی درباره این که نماز در وقت مخصوص به خود بخوانند ثواب بیشتری دارد چیست؟ لطفا وقت مخصوص نماز عصر وعشا را بیان کنید؟

 

پاسخ : 
وقت نماز ظهر و عصر بعد از زوال (ظهر شرعی: نصف فاصله بین طلوع آفتاب تا غروب آن) تا غروب آفتاب است و به اندازه آوردن یک نماز در آغاز و پایان وقت مذکور وقت اختصاصی ظهر یا عصر است.
وقت نماز مغرب و عشا براى شخص مختار تا نیمه شب امتداد دارد و اگر از روی اختیار تا نصف شب نخواند بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح بدون این که نیّت اداء وقضاء کند آن را به جا آورد و وقت آن براى شخص مضطر که از روى فراموشى یا به سبب خواب یا حیض و مانند آن نماز را تا نیمه شب نخوانده تا طلوع فجر ادامه دارد.
وقت نماز صبح از طلوع فجر صادق تا طلوع آفتاب است .
وقت فضیلت نماز ظهر از زوال تا رسیدن سایه شاخص به چهار هفتم است.
وقت فضیلت نماز عصر از رسیدن شاخص است به دوهفتم (تقریبا یک ساعت و نیم بعد از ظهر) تا کوتاه شدن آن به شش هفتم است.
وقت فضیلت نماز مغرب به احتیاط واجب بعد از این که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می‌‌شود از بالای سر انسان بگذرد تا زوال شفق (سرخی مغرب حمره مغربیه) است.
وقت فضیلت نماز عشا از زوال شفق (تقریبا ۴۵ دقیقه بعد از مغرب) تا یک سوم شب است.
وقت فضیلت نماز صبح از اول فجر تا روشن شدن آسمان است.

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا دادن منزل به رهن بدون اجاره صحیح است یا خیر و اگر صحیح نیست راه تصحیح آن چیست؟

 

پاسخ : 
صحیح نیست و این در واقع قرض گرفتن و دادن سود است که همان استفاده از منزل باشد.
بله می‌تواند خانه را به نحو بیع خیاری بفروشد به این معنی که برای خود تا یک سال خیار جعل کند که چنانچه سر سال پول را بیاورد، معامله را فسخ کند.

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

تعیین وقت نماز در قطب شمال یا قطب جنوب چگونه است؟

 

پاسخ : 
اگر شخص در مکانی باشد که مدت شبانه روز آن‌ جا بیش‌تر از ۲۴ ساعت باشد به احتیاط واجب نمازهای خود را طبق نزدیک‌ترین مکانی که شب و روز داشته باشد به‌ جا آورد. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

چگونه نیمه شب را بشناسیم آیا ساعت دوازده و نیم چنان که در میان مردم شایع است می‌تواند علامتی باشد؟

 

پاسخ : 
نصف شب همان نیمه ساعات ما بین غروب تا طلوع فجر است البته نسبت به شروع شب همان احتیاط میان غروب آفتاب یا گذشتن سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان باید رعایت شود. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر در اجاره شرط دوام بشود یا اجرت مجهول باشد یا مدت مجهول باشد حکم چیست؟

 

پاسخ : 
در تمام فروض مذکوره اجاره باطل است، بلکه هم باید مدت اجاره را تعیین کنند و هم اجرت را باید معلوم کنند. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

گفتید رهن منزل جایز نیست و هم چنین رهن و اجاره بنا بر احتیاط واجب، آیا راهی هست که معامله صحیح شود؟

 

پاسخ : 
صاحبخانه می‌تواند خانه را به نحو بیع خیاری بفروشد به این معنی که برای خود تا یک سال خیار جعل کند که چنان چه سر سال پول را بیاورد، معامله را فسخ کند. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر مستاجر خانه، منزل را به کسی دیگر اجاره دهد و خود زندان رود و مالک از مستاجر دوم طلب اجاره کند و رضایت ندهد حکم چیست؟

 

پاسخ : 
اگر مالک با مستاجر اول شرط انتفاع شخصی نکرده باشد و مالک حق اجاره دادن خانه را داشته باشد و چنان چه مدت اجاره باقی است کسی حق رجوع به مستاجر را ندارد، و در این مدت مستأجر دوم حق انتفاع از منزل مزبور را دارد ولی به هر حال طرف مالک مستاجر اول است ولی باید مبلغ اجاره را بدهد. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

هر گاه عقد اجاره ‌ی صورت بگیرد به شرط این که گرم کردن ساختمان به عهده مؤجر باشد و بعد از مدتی هزینه گرم کردن بیش از اجرت آن بشود، آیا باید مؤجر بر تعهد باقی باشد و لو این که در قرارداد تعدیلی بیش بینی نشده باشد و اگر عقد به غیر اجاره باشد تکلیف چیست؟

 

پاسخ : 
باید به تعهدی که ضمن عقد اجازه داده است عمل کند و فرقی بین اجاره و غیره نیست. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

رهن دادن منزل و گرفتن اجاره که این روزها متعارف بازار و بنگاهی‌ها است چه حکمی دارد ؟

 

پاسخ : 
آنچه فعلا به عنوان رهن در میان مردم معروف است در واقع رهن نیست، بـلـکـه پـولـى رابه صاحب خانه قرض مى‌دهد و در مقابل از سکناى خانه استفاده مى‌کند، و این کـار اگـر بـدون اجاره باشد ربا و حرام است، وحق ندارد در خانه زندگى کند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست. و در مورد احتیاط مذکور می‌تواند به فقیه دیگری مراجعه کند.

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر خون را تجزیه کنیم آیا اجزای شیمیایی آن که جزء به جزء مستقل شده است محکوم به نجاست است ومصداق استحاله محسوب می‌شود یا نه؟ سایر نجاسات چطور؟

 

پاسخ : 
با باقی ماندن صدق خون بر آن محکوم به نجاست است و اگر صدق خون نکند پاک است. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا مرتهن می‌تواند عین مرهونه را به راهن اجاره دهد؟

 

پاسخ : 
مرتهن مالک نیست که اجاره دهد بلکه عین مالک راهن است و منافعش در اختیار او است و می‌تواند در آن تصرف کند به نحوی که با حق رهانت منافات نداشته باشد.

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا ژلاتین، پاک است؟ و اگر شک کنیم که استحاله و دگرگونی تحقق یافته است یا نه بدین جهت که درگستردگی وضیقی مفهوم آن، تردید داریم (شبهه مفهومی )آیا استصحاب نجاست ثابق، جاری می‌شود؟

 

پاسخ : 
ژلاتین حیوانی اگر نجاست اصل آن، محرز نباشد مثل آن که احتمال بدهیم از حیوان تذکیه شده فراهم شده است، محکوم به طهارت و پاکی است اما آن را نمی‌توان به خوراکی‌ها زد مگر به اندازه‌ای کم باشد که در آن مستهلک شود و یا معلوم باشد که از حیوان حلال گوشت و تذکیه شده گرفته شده و یا استحاله آن محرز باشد و رد این‌جا فرق نمی‌کند که ژلاتین از اعضایی گرفته شده باشد که حیات در آن‌ها حلول می‌کند مصل غضروف و یا از اعضای فاقد حیات مثل استخوان بنابر احتیاط درآخری، و اگر نجاست اصل ژلاتین محرز ومعلوم باشد کما اینکه بدانیم آن، از حیوان نجس العین و یا از غضروف حیوان تذکیه نشده و یا از استخوان آن حیوان، قبل از شستشو، به دست آمده است در این صورت‌ها ژلاتین فراهم شده به سبب ملاقات با نجس مرطوب، نجس است و جواز استفاده از آن در خوراکی‌ها منوط به احراز استحاله است و این، به عرف برمی‌گردد و ضابطه آن قبلاً یاد آوری شد.
می‌ماند استصحاب، و آن هر چند که در مورد شبهات مفهومی جاری نمی‌شود نه در ذرات خود موضوع و نه در وصف موضوع حکم و نه در خود حکم چنان که درعلم اصول تحقیق شده است ولی از آن جا که موضوع برای نجاست صورت‌های نوعی عرفی است و بقای آن‌ها به نظر عقلا، باقی خواص مهم آن جاست پس شک در تحقیق استحاله از جهت شک در مفهوم آن از حیث وسعت وضیق آن، برمی‌گردد به بقای صورت نوعی به بقای خواص مقوم آن، و چنان چیزی از امور خارجی است و از اجرای استصحاب در مورد آن مانعی وجود دارند و خدا عالم است. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر زن لبیک و یا قرائت نماز طوافش را بلند بگوید، به گونه‌ای که نامحرم صدایش را بشنود، آیا عملش باطل می‌شود؟

 

پاسخ : 
باطل نمی‌شود. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:58 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها