0

استفتائات آیت الله سیستانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر مسلمانی بخواهد از حساب بانکی خود در عابر بانک مبلغی از موجودیاش را بکشد اتفاقاً پولی بیشتر در آید و بانک، آن را نداند آیا گرفتن چنین پولی جایز است؟

 

پاسخ : 
جایز نیست و باید به بانک برگرداند. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا خریدن بن کتاب به قیمت کمتر صحیح است؟

 

پاسخ : 
اگر بر خلاف شرط پرداخت کننده بن باشد جایز نیست ولی اگر فروخته شود بیع صحیح است. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

به طور کلی شرکت در معاملات بورس چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
خرید و فروش سهام صحیح است، البته اگر معاملات شرکت سهامى حرام باشد، مثل آن که به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوى مشغول باشد، خرید سهام آن، و مشارکت در این معاملات جایز نیست. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا استفاده از امکانات و اموال بیت المال مانند تلفن یا اتومبیل در جهت استفاده شخصی جایز می‌باشد؟

 

پاسخ : 
استفاده از اموال دولتی فقط در چارچوب قانون جایز است، اگر قانون به او اجازه این کار را می‌دهد اشکال ندارد و اگر اجازه ندهد نمی‌تواند استفاده کند. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

سن تکلیف در پسران و دختران چه سنی است؟

 

پاسخ : 
نشانه بلوغ در دختر:
تمام شدن نُه سال قمرى است (تقریبا معادل هشت سال و هشت ماه و بیست روز شمسی).
و نشانه بلوغ در پسر محقق شدن یکى از چهار چیز است:
اول: تمام شدن پانزده سال قمرى است (تقریبا معادل چهارده سال و هفت ماه وپانزده روز شمسی).
دوم: بیرون آمدن منى.
سوم: روییدن موى درشت در زیر شکم بالاى عورت.
چهارم: روییدن موى درشت در صورت و پشت لب.
ولى روییدن مو در سینه و زیر بغل، و درشت شدن صدا و مانند این‌ها نشانه بالغ شدن نیست. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

مراد از سن تمییز در پسر و دختر چه سنی است؟

 

پاسخ : 
سنی است که بچه خوب و بد را تشخیص دهد و در پسر احتمال برود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل جدیدی برای خانواده‌ها پیش آمده که لازم است آن‌ها را مطرح کنیم. ۱- آیا جایز است زن و دختر با هر شخصی که می‌خواهد نامه نگاری کند آن‌ها بدون اطلاع شوهر و پدر، هم جنین ﭘسران با دختران نا محرم؟ ۲- هنگامی که مرد از همسرش و یا از دخترش و یا پسرش و یا از خواهرش می‌پرسد که چه فعالیتی را بر روی اینترنت و با چه کسانی انجام می‌دهید، ﮔاهی جواب می‌دهند که: (ارتباط با شما ندارد، و نباید در امور شخصی ما دخالت کنی)، آیا این درست است؟ ۳- آیا شوهر و یا پدر چنین حقی دارد که اگر همسر یا فرزندان، ارتباط با دیگران را ادامه دهند مخصوصا اگر این صحبت‌ها با دیگران در خفا بوده و باعث شک و شبهه به ارتباط‌های حرام باشد، ایشان را بازخواست کند. و به تعبیر دیگر وظیفه شوهر نسبت به همسر و پدر نسبت به فرزندان در این گونه موارد چیست؟

 

پاسخ : 
ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیام‌های نوشتاری و یا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و هم چنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است مانند این که رفتار زن به طوری شبهه‌انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر ویا مادر از جهت شفقت ودلسوزی برای فرزند باشد.
و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر ویا مادر از محتوای ﭘیام‌های ارسالی و دریافتی باشد در صورتی‌که محذوری در ﭘی نداشته باشد متعین است. به طور کلی باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند، خداوند می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده خود را از آتشی که سوخت آن مردم و سنگ‌ها هستند حفظ کنید، فرشتگانی در شتگفتار و سختگیر بر آن آتش موکلند هر چه خدا بگوید نافرمانی نمی‌کنند وهمان می‌کنند که به آن مأمور شده‌اند».
بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آن‌ها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند.

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

حکم باطل کردن روزه با خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء یا باقی ماندن بر جنابت در ماه رمضان چیست؟

 

پاسخ : 
اگر کسی روزه ماه رمضان را به خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء یا باقی ماندن بر جنابت باطل کند، در صورتی‌که از روی عمد و اختیار باشد و از روی ناچاری و جبر نباشد، اضافه بر قضا، کفاره هم بر او واجب می‌‌شود. و احتیاط مستحب آن است که کسی که روزه را به غیر آن چه گفته شد باطل کند، اضافه بر قضا، کفاره هم بدهد. و اگر کسی چیزی از آن چه را که گذشت انجام دهد، در حالی که عقیده قطعی داشته که روزه را باطل نمی‌‌کند، کفاره بر او واجب نیست. و هم چنین است کسی که نمی‌‌دانسته روزه بر او واجب است، مانند کودکان در اوایل بلوغ. و در کفاره افطار روزه ماه رمضان، کافی است شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً «۷۵۰» گرم است، طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند این‌ها بدهد.

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا وضو گرفتن با آب‌های موجود در ساختمان‌ها و مؤسسات دولتی دولت‌های اسلامی، جایز است؟

 

پاسخ : 
بله اشکال ندارد. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اختلاط و صحبت کردن دختر و پسر چه حکمی دارد ؟

 

پاسخ : 
در مورد اختلاط با نامحرم باید زن کاملا حجاب را رعایت کند ودر صورت نیاز ضرورى به صحبت کردن, از نازک کردن صدا و زیبا کردن ان و هم چنین از سخنان نامناسب بپرهیزد و وقار و عفت خود را نگه دارد. در عین حال بهتر است به طور کلى از اختلاط اجتناب شود زیرا معمولا رعایت حدود و آداب شرعى نمى‌شود. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا سود اوراق مشارکت حرام می‌باشد؟

 

پاسخ : 
اگر مشارکت واقعی و با رعایت شرایط معتبر در عقد شرکت باشد اشکال ندارد, و کل سود حلال است.
و در غیر این صورت باید جهت تصحیح تصرف در سود پرداختی از بانک‌های دولتی به حاکم شرع مراجعه شود, بنابراین در فرضى که سپرده گذار شرط سود نکند اگر سودى به او داده شود معظم‌له اجازه مى‌دهند که آن سود مجهول المالک را تملک کنند مشروط بر این که نصف سود را به فقراى متدین صدقه بدهند.
واما سود بانک‌ها و مؤسسات غیر دولتى (خصوصی) را به هیچ عنوان نمى‌توان مالک شد ولى اگر انسان شرط سود نکند و بداند که اصحاب سرمایه راضى به تصرف او در این سود اند هر چند شرعا مالک نباشد که معمولا چنین است مى‌تواند در آن مال تصرف کند و اگر با ان چیزى بخرد مالک آن مى‌شود. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر مسجد ۲ طبقه باشد ولی زمان خواندن صیغه مسجد یک طبقه بود و طبقه ۲ بعدا اضافه شده آیا طبقه ۲ هم حکم مسجد را دارد (برای خانم‌ها)؟

 

پاسخ : 
بله مسجد شمرده می‌شود. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا برای ازدواج نیازی به استخاره می‌باشد؟

 

پاسخ : 
قدر متیقن ازموارد استخاره مورد تحیر و تردد و نرسیدن به نتیجه علیرغم مشورت است. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا استخاره به طریقی که امروزه در میان ما متداول است، شرعاً وارد و پسندیده است؟ و آیا تکرار آن ضرری دارد اگر با تصدّق همراه شود تا با خواسته استخاره کننده، برابر گردد؟

 

پاسخ : 
استخاره به هنگام حیرت و تساوی احتمالات و رجحان نداشتن یک احتمال، به قصد رجاء انجام می‌شود آن هم پس از فکر و مشورت، اما تکرار آن به سبب حیرت، صحیح نیست مگر در صورت تغییر موضوع و دادن صدقه به مقدار از مال. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

زنی برای حج مستطیع می‌شود و شوهرش در ماه های حج فوت می‌کند. حال آیا بر او واجب است که در حال عده برای حج حرکت کند، یا نه؟

 

پاسخ : 
آری، و باید آداب دوران عده وفات را در سفرش مراعات کند. 

منبع:sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  6:40 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها