پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی
پرسش :
آیا جایز است کسی را برای ادای حجة الاسلام اجیر کنند، در صورتیکه از پیش معلوم باشد که به یکی از طرق زیر از ادای عمل اختیاری ناتوان است: ۱. اگر از وقوف اختیاری در عرفه یا مزدلفه معذور باشد و وقوف اضطراری را انجام دهد؟ ۲. اگر از ادراک وقوف اختیاری برای همه وقت معذور باشد و تنها به مقدار رکن توقف کند؟ ۳. اگر شخصاً از انجام طواف عمره تمتع یا حج و یا سعی آن دو معذور باشد و ناچار برای آنها نایب بگیرد؟ ۴. اگر لبیک گوییاش غلط باشد و حتی با تلقین نتواند جملات را درست ادا کند، لذا خود لبیک بگوید و دیگری را هم نایب بگیرد تا لبیک بگوید؟ ۵. اگر در قرائتش غلطی باشد که با آن نتواند نماز طواف را طبق روش معتبر شرعی به جای آورد، لذا خود نماز بخواند و دیگری را هم برای ادای آن نایب بگیرد؟ ۶. اگر شخصاً از رمی جمره عقبه در روز عید معذور باشد، لذا دیگری را برای آن نایب بگیرد؟ ۷. اگر از مبیت در منی معذور باشد؟ ۸. اگر شخصاً از رمی جمرات در روز یازدهم و دوازدهم معذور باشد، لذا دیگری را نایب بگیرد ۹. اگر نسبت به ارتکاب پارهای محرمات احرام، چون در سایه قرار گرفتن و پوشاندن سر و مانند آن ها معذور باشد؟
پاسخ :
پاسخ سوال:۱- بنابر احوط نیابت او مُجزی نیست.
پاسخ سوال:۲- بعید نیست که نیابتش جایز باشد.
پاسخ سوال:۳- بنابر احوط نیابتش مجزی نیست.
پاسخ سوال:۴- احوط مُجزی نبودن نیابتش است.
پاسخ سوال:۵- احوط مُجزی نبودن نیابتش است.
پاسخ سوال:۶- احوط مُجزی نبودن نیابتش است.
پاسخ سوال:۷- بنابر اظهر نیابتش جایز است.
پاسخ سوال:۸- بعید نیست که نیابتش صحیح باشد.
پاسخ سوال:۹- نیابتش جایز است.
منبع: sistani.org
تشکرات از این پست