0

استفتائات آیت الله سیستانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر کسی را که قادر به ادای عمل اختیاری در جایی که بنا به فتوا یا احتیاط نایب گرفتن در آن جایز نیست، به سبب جهل به حکم یا موضوع نایب بگیرد و بعد از گذشت وقت علم پیداکند، آیا جهل او باعث معذوریتش می‌گردد و می‌تواند به عمل نایب اکتفا کند؟

 

پاسخ : 
خیر.

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر حج در فرض‌های سؤال قبل، حج مستحبی باشد، آیا اجیر گرفتن برایش صحیح است؟

 

پاسخ : 
اگر عمل اجیر درباره خودش صحیح باشد، صحیح است. لیکن بر او لازم است که اجیرکننده را از وضع خود باخبر سازد. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا جایز است کسی را برای ادای حجة الاسلام اجیر کنند، در صورتی‌که از پیش معلوم باشد که به یکی از طرق زیر از ادای عمل اختیاری ناتوان است: ۱. اگر از وقوف اختیاری در عرفه یا مزدلفه معذور باشد و وقوف اضطراری را انجام دهد؟ ۲. اگر از ادراک وقوف اختیاری برای همه وقت معذور باشد و تنها به مقدار رکن توقف کند؟ ۳. اگر شخصاً از انجام طواف عمره تمتع یا حج و یا سعی آن دو معذور باشد و ناچار برای آن‌ها نایب بگیرد؟ ۴. اگر لبیک گویی‌اش غلط باشد و حتی با تلقین نتواند جملات را درست ادا کند، لذا خود لبیک بگوید و دیگری را هم نایب بگیرد تا لبیک بگوید؟ ۵. اگر در قرائتش غلطی باشد که با آن نتواند نماز طواف را طبق روش معتبر شرعی به جای آورد، لذا خود نماز بخواند و دیگری را هم برای ادای آن نایب بگیرد؟ ۶. اگر شخصاً از رمی جمره عقبه در روز عید معذور باشد، لذا دیگری را برای آن نایب بگیرد؟ ۷. اگر از مبیت در منی معذور باشد؟ ۸. اگر شخصاً از رمی جمرات در روز یازدهم و دوازدهم معذور باشد، لذا دیگری را نایب بگیرد ۹. اگر نسبت به ارتکاب پاره‌ای محرمات احرام، چون در سایه قرار گرفتن و پوشاندن سر و مانند آن ها معذور باشد؟

 

پاسخ : 
پاسخ سوال:۱- بنابر احوط نیابت او مُجزی نیست.
پاسخ سوال:۲- بعید نیست که نیابتش جایز باشد.
پاسخ سوال:۳- بنابر احوط نیابتش مجزی نیست.
پاسخ سوال:۴- احوط مُجزی نبودن نیابتش است.
پاسخ سوال:۵- احوط مُجزی نبودن نیابتش است.
پاسخ سوال:۶- احوط مُجزی نبودن نیابتش است.
پاسخ سوال:۷- بنابر اظهر نیابتش جایز است.
پاسخ سوال:۸- بعید نیست که نیابتش صحیح باشد.
پاسخ سوال:۹- نیابتش جایز است. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا به جای آوردن حج یا عمره به نیابت از حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا جایز است؟

 

پاسخ : 
آری، جایز است. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر شخصی برای ادای حج بلدی اجیر شد و چون به مدینه منوره رسید، از مسجد شجره جهت عمره مفرده برای خودش مُحرم شد و پس از انجام آن به مدینه بازگشت و دوباره برای حج نیابتی مُحرم شد. حال آیا با این کار وظیفه‌اش را درباره حج بلدی انجام داده است؟

 

پاسخ : 
مانعی ندارد و به حج نیابتی لطمه نخورده است. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

کسی برای ادای عمره تمتع خودش وارد مکه شد و حجش مستحبی بود، آیا می‌تواند از ادای حج تمتع اعراض کند و در آن جا برای ادای حج نیابتی اجیر شود و به یکی از میقات‌ها برود تا به نیابت از منوب عنه، برای عمره تمتع محرم شود؟

 

پاسخ : 
باید حج خود را همان طور که آغاز کرده است به پایان برساند و با اعراض از آن، عمره اش باطل نمی‌شود. البته اگر عمره‌اش قبل از ماه ذی حجه باشد و او پس از فراغت از اعمال عمره از مکه بیرون رود و تا پایان ماهی که در آن برای عمره مُحرم شده است بدان بازنگردد، عمره‌اش باطل می‌شود و او در این حال می‌تواند از یکی از میقات‌ها به نیابت از آن که می‌خواهد، برای عمره تمتع مُحرم شود. در این صورت حجش صحیح است. اگرچه به سبب باطل کردن عمره‌اش گناهکار است. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر شخصی برای حج نیابتی اجیر شد و پاره‌ای از مقدمات کار را انجام داد و در این راه مبلغی صرف کرد، آن گاه دولت مانع از سفرش به سرزمین مقدس شد. حال آیا می‌تواند مبلغی را که صرف تهیه مقدمات کرده است، از اجیرکننده خود مطالبه کند یا نه؟

 

پاسخ : 
اگر برای حج و مقدمات آن اجیر شده باشد و اجرت در قبال همه آن ها باشد، در این صورت می‌تواند مبلغی را که خرج کرده است مطالبه کند و اگر تنها برای حج اجیر شده باشد و مقدمات با آن لحاظ نشده باشد، استحقاق دریافت چیزی ندارد. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر شخصی به نیابت از دیگری برای عمره مفرده مُحرم شد، لیکن فراموش کرد و برای خودش طواف نمود، در این صورت آیا باید طواف را برای منوب عنه اعاده کند و عملش صحیح است؟

 

پاسخ : 
آری، باید طواف را به نیابت از منوب عنه، اعاده کند. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر شخصی برای حج نیابتی اجیر شد، آیا می‌تواند دیگری را برای ادای آن اجیر کند؟

 

پاسخ : 
اگر اجیرکننده به صراحت و یا به انصراف با او شرط نکرده باشد که خودش حج را به جای آورد، جایز است. لیکن جایز نیست که قیمت اجرت اجیر دوم کم‌تر از اجرت خودش باشد. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

ورثه، شخصی را اجیر می‌کنند تا در قبال مبلغی معین و در سالی معین، به نیابت از میت شان حج کند. اما پیش از موسم حج به دلائلی هزینه حج افزایش می‌یابد. در این صورت آیا اجیر ملزم به ادای حجی که بابتش اجیر شده و به همان مبلغ تعیین شده است، یا آن که می‌تواند اجاره را فسخ کند و یا از ورثه بخواهد آن کاستی را جبران کنند؟

 

پاسخ : 
در صورتی‌که در قرارداد شرط معاملی که استحقاق یکی از این دو حالت را نشان دهد، نباشد، اجیر حق فسخ یا مطالبه مبلغ بیش‌تر را ندارد.

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا نایب برای حج، می‌تواند جهت ادای برخی اعمال که نایب گرفتن در آن‌ها جایز است، دیگری را نایب کند؟

 

پاسخ : 
اگر عذری که مجوز نایب گرفتن است، برایش پیش آید، جایز است و در مورد ذبح مطلقاً جایز است. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

شخصی به قصد ادای حجة الاسلام، به مدینه می‌رسد و پیش از انجام اعمال فوت می‌کند. حال آیا برای متولیان کارش جایز است که کسی را از اموال به جا گذاشته اش اجیر کنند تا به نیابت از او حج کند؟ و آیا با علم به این که حج بر او مستقر شده است، نایب گرفتن نیازمند کسب اجازه از ورثه‌اش است یا آن که اجازه حاکم شرعی کفایت می‌کند؟

 

پاسخ : 
واجب است که از ورثه‌اش اجازه بگیرند و اجازه حاکم شرعی کافی نیست و این که زاد و راحله‌اش را باید طبق روایت برای حج معین کنند به این معنی نیست که بر این امر غیر از ورثه ولایت دارند.

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا افضل آن است که انسان برای خودش حج مستحبی به جای آورد، یا آن که هزینه حج را به مؤمنان فاقد استطاعت ببخشد تا حج واجب به جای آورند و یا آن که خودش به نیابت از دیگری حج به جای آورد؟

 

پاسخ : 
صورت اول افضل است. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

شخصی نایب می‌شود که به نیابت از دیگری حج کند و از شهر خودش برای همین غرض راه می‌افتد و چون به میقات می‌رسد و برای عمره تمتع مُحرم می‌شود، آن را فراموش می‌کند، به گونه‌ای که اگر از او بپرسند: «چه می‌کنی؟» خواهد گفت : «برای خودم مُحرم می‌شوم» و نمی‌گوید که به نیابت از فلانی مُحرم می‌شوم و متوجه خطای خود نمی شود، مگر پس از آن که خود را در مکه می‌یابد. حال چه کند؟ آیا می‌تواند از احرام خود اعراض کند و برای منوب عنه دوباره مُحرم شود، یا آن که بر او واجب است که حج خودش را به پایان برساند؟

 

پاسخ : 
جایز نیست از احرام خودش اعراض کند. لیکن اگر اعمال عمره تمتع را به جا آورد و آن گاه از مکه بیرون رفت و در ماهی که عمره را در آن به جا آورده بود، بدان بازنگشت مانند آن که عمره را در ماه ذی قعده به جای آورد و از شهر بیرون رفت و تا پایان آن برنگشت و در نتیجه عمره‌اش باطل شد، در این صورت اگرچه به سبب باطل کردن عمره اش گناهکار است، می‌تواند به نیابت از منوب عنه برای عمره تمتع از یکی از میقات‌ها مُحرم شود. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا همان طور که ایمان نایب در انجام حج شرط است، برای ادای پاره‌ای از اعمال حج نیز شرط است؟

 

پاسخ : 
آری. بنابر احوط ـ جز در مورد ذبح و نحر ـ شرط است. 

منبع: sistani.org

 
 
شنبه 6 آبان 1396  5:42 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها