0

استفتائات آیت الله سیستانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

در رساله مناسک فرموده‌اید کسی که بعد از فراغت از اعمال عمره تمتع بی احرام از مکه خارج شود، اگر بازگشتش پس از ماهی باشد که در آن عمره به جای آورده است، برای برگشتن به مکه بر او واجب است که برای عمره مُحرم شود. حال آیا مقصود از عمره، عمره تمتع است یا عمره مفرده؟ و اگر مقصودْ عمره تمتع است، آیا آن عمره اولی مفرده به شمار می‌رود و واجب است که طواف النساء و دو رکعت نمازش را به آن بپیوندد؟

 

پاسخ : 
عمره اوّلی لغو شده است و طواف النساء برایش واجب نیست. پس اگر بخواهد عمره دوم را به حج بپیوندد، بر او لازم است که به قصد عمره تمتع از یکی از میقاتها محرم شود وعمره تمتع را انجام دهد واگر نتواند به انجا برود از ادنی الحل جهت عمره مفرده احرام ببندد وپس از انجام دادن اعمال آن تا روز ترویه در مکه بماند وقصد حج کند که عمره مفرده او منقلب به تمتع می‌شود ولی اگر بخواهد میانش و میان حج به وسیله عمره دیگری فاصله اندازد; مانند آن که عمره اولی او در ماه شوال بوده باشد و آن گاه از مکه خارج شود و در ماه ذی قعده بخواهد وارد آن شود و از آن جا مجدداً بیرون رود و در ماه ذی حجه بدان بازگردد، در این صورت هنگامی که خواست در ماه ذی قعده وارد مکه شود، بر او لازم است که برای عمره مفرده مُحرم شود. زیرا او میان این عمره و حج با عمره دیگری که آن را در ماه ذی حجه به جای خواهد آورد، فاصله انداخته است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

کسی با احرام عمره مفرده وارد مکه مکرمه می‌شود و اعمالش را به جا می‌آورد. سپس برای مثلاً انجام پاره‌ای کارهای مربوط به خدمت حجاج به سوی عرفات خارج می‌شود و آن گاه می‌خواهد به مکه بازگردد، حال آیا باید برای عمره مفرده دیگری محرم شود، یا نه؟ و اگر مُحرم شدن بر او واجب است، از کجا باید مُحرم شود؟

 

پاسخ : 
اگر پیش از پایان ماهی که در آن عمره‌اش را به جای آورده است بخواهد به مکه بازگردد، می‌تواند بدون احرام وارد شود. اما پس از پایان آن ماه، ورودش به مکه بدون احرام جایز نیست و در صورتی که از میقات ها نگذشته باشد و بخواهد به مکه وارد شود، مُحرم شدنش از ادنی الحل برای عمره مفرده جایز است وگرنه بر او واجب است که از یکی از میقات ها مُحرم گردد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا ادای حج مستحبی از مؤونه استثنا شده از خمس به شمار می‌رود؟ یا آن که ناچار باید خمس هزینه آن را در صورتی که از سودهایی باشد که خمس بدان تعلق می‌گیرد پرداخت کرد؟

 

پاسخ : 
پرداخت خمس آن، واجب نیست. 


منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا هزینه ثبت نام حج تمتع که سال از آن گذشته باشد خمس دارد؟

 

پاسخ : 
اگر حج بر او مستقر نبوده خمس دارد. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر مکلَّف نداند که لباس احرام خود را از سودی که بدان خمس تعلق گرفته، خریده است و یا از سود همان سال و یا از آن چه اصلاً خمس بدان تعلق نگرفته است، تکلیفش چیست؟

 

پاسخ : 
مُحرم شدن در لباس مذکور مانعی ندارد و احوط آن است که به حاکم شرعی مراجعه و با او به نسبت احتمال وجوب خمس، مصالحه کند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

فرودگاه زایران حج، شهر جدٌه می‌باشد آیا حاجی می‌تواند از جدٌه محرم شود؟

 

پاسخ : 
شهر جدٌه میقات نیست و محاذی یکی از میقات ها هم نمی‌باشد پس از احرام از آنجا برای حج و یا عمره صحیح نیست اما اگر حاجی بداند که میان شهر جدٌه و حرم، جایی است که با یکی از میقات ها، محاذی می‌باشد بعید نیست که احرام از آنجا صحیح باشد همچنانکه احتمال دارد حاجی از محاذات جحفه که یکی از میقات‌هاست بگذرد چنان که او می‌تواند از جده با نذر محرم شود. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر مکلف فراموش کرد که برای حج تمتع مُحرم شود و یا به حکم وجوب آن جاهل بود و تنها پس از وقوف در عرفات یا مزدلفه، متوجه خطای خود گشت، در این حال تکلیفش چیست؟

 

پاسخ : 
اگر در عرفات یادش آمد که مُحرم نشده است و یا حکم مسأله را دانست و توانست به مکه بازگردد و از آن جا مُحرم شود، واجب است که چنین کند و اگر به دلیل تنگی وقت یا عذری دیگر نتوانست به مکه بازگردد، از همان جا که هست مُحرم شود و حجش صحیح است. همچنین اگر هنگام وقوف در مزدلفه به یاد آورد و یا حکم مسأله را دانست، از همان جا مُحرم شود، گرچه بتواند به مکه بازگردد و از آن جا مُحرم شود. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر شخصی برای عمره تمتع از جایی که می‌پندارد میقات است، مُحرم شود و پس از انجام پاره‌ای از مناسک، متوجه شود که آن جا میقات نبوده‌است، چه کند؟

 

پاسخ : 
بدان چه انجام داده است، اعتنا نکند و حکم آن که بر اثر جهل از میقات مُحرم نشده است بر او جاری می‌شود که ما در مسأله ۱۶۹ رساله مناسک ذکر کرده‌ایم.
مسأله ۱۶۹: هر گاه مکلف به جهت فراموشی یا بی هوشی و مانند اینها یا نداشتن حکم یا ندانستن میقات در غیر صورتی که گذشت احرام را ترک نماید،
یعنی بدون احرام از میقات بگذرد، در آن چهار صورت است:
اوّل: آنکه بتواند به میقات برگردد، که در این صورت واجب است به میقات برگشته و از همانجا احرام ببندد.
دوّم: آنکه در حرم باشد و برگشتن به میقات غیر ممکن و به بیرون حرم ممکن باشد، که در این صورت لازم است از حرم بیرون رفته و از بیرون حرم محرم شود،و اولی در این صورت این است که هر چند می‌تواند از حرم دور شود سپس از آنجا احرام ببندد.
سوّم: آنکه در حرم باشد و برگشتن به بیرون حرم برایش ممکن نباشد، که در این صورت لازم است از جای خود احرام ببندد، هر چند وارد مکه شده باشد.
چهارم: آنکه در خارج حرم باشد و نتواند به میقات برگردد. و احوط در این صورت این است که به مقدار ممکن برگردد سپس محرم شود.
و در تمام این چهار صورت اگر مکلف وظایفی را که گفته شد انجام بدهد. حکم به صحت عمل او می‌شود. و کسی که احرام را قبل یا بعد از میقات بسته باشد، اگر چه از روی ندانستن یا فراموشی باشد حکم کسی را دارد که احرام نبسته و چهار صورت گذشته در حق او جاری است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر زن لبیک و یا قرائت نماز طوافش را بلند بگوید، به گونه‌ای که نامحرم صدایش را بشنود، آیا عملش باطل می‌شود؟

 

پاسخ : 
باطل نمی‌شود. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

زنی که عادتش مضطربه است اگر پیش از آن که مُحرم شود خون ببیند و نداند که آیا تا روز عرفه بند می‌آید تا او بتواند عمره تمتع را به جای آورد و در نتیجه بر او لازم شود برای آن مُحرم شود و یا آن که خون بند نمی‌آید و او باید برای حج اِفراد مُحرم شود، تکلیفش چیست؟

 

پاسخ : 
مُحرم شدن برای آن چه در علم خدا بر او واجب است، مُجزی است و برایش کفایت می‌کند. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر اموال شخصی مشمول خمس باشد، آیا تنها پرداخت خمس مالی که می‌خواهد با آن حج کند با این شرط که خمس باقی اموالش را پس از حج بپردازد، برای صحت حج او مُجزی است؟

 

پاسخ : 
تأخیر در جدا کردن خمس و نپرداختن آن جایز نیست بلکه غصب و حرام است و اگر خمس پاره‌ای از اموال خود را بپردازد و با آن حج کند، حجش صحیح است. لیکن به دلیل تأخیر در پرداختن خمس بقیه اموال خود، گناهکار است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا جایز است کسی که برای عمره یا حج مُحرم شده است، از احرامش عدول کند و مناسک را به جای نیاورد؟

 

پاسخ : 
جایز نیست چنین کند و اگر عدول کرد، در صورتی که در عمره تمتع یا حج باشد و مناسک را به جای نیاورد تا آن که زمان معین آن دو گذشت، احرامش باطل است. اما اگر در عمره مفرده باشد، جز با ادای مناسک از احرامش بیرون نمی‌آید. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

اگر زن بخواهد قبل از میقات با نذر مُحرم شود، آیا بدون اجازه شوهرش این نذر صحیح است؟

 

پاسخ : 
در صورتی که این نذر با حق تمتع شوهر از او منافاتی نداشته باشد ـ مانند آن که در این مدت از او دور باشد ـ یا آن که این حج بر او واجب بوده باشد، مانند حجة الاسلام و یا حجی که پیش از ازدواج بر اثر نذر بر او واجب شده باشد و راه مُحرم شدن منحصر به نذر قبل از میقات باشد، نذرش صحیح است. در غیر این چند صورت، صحت نذرش منوط به اجازه شوهر است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا مُحرم شدن از میقات افضل است، یا قبل از آن با نذر؟

 

پاسخ : 
مُحرم شدن از میقات افضل است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله سیستانی

پرسش : 

آیا برای شخص مُحرم جایز است که پس از پایان احرام،«ردا» را از دوش خود بیندازد و تنها با «ازار» بماند و با این حالت اعمال را به جای آورد؟

 

پاسخ : 
جایز است. 

منبع: sistani.org

 
 
دوشنبه 17 مهر 1396  3:09 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها