0

استفتائات آیت الله وحید خراسانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

اگر هنگام نماز دست را حرکت دهد و یا به واسطه دست به جایی اشاره کند نماز باطل می شود؟

 

پاسخ : 
کاری که صورت نماز را به هم نزد، مثل اشاره کردن با دست و حرکت آن اشکالی ندارد.

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

اگر کسی در هنگام نماز سهواً صورت خود را از طرف قبله برگرداند آیا نمازش صحیح است؟

 

پاسخ : 
اگر سهواً صورت خود را از طرف قبله برگرداند، ولی به حدّ راست یا چپ قبله نرسد، نماز صحیح است و اگر سهوا سر را به قدری بگرداند که مواجه طرف راست یا چپ قبله باشد و متذکر شود، در صورتی که وقت (هرچند به مقدار یک رکعت) باقی مانده بنابر احتیاط واجب اعاده نماید، و اگر به این اندازه باقی نمانده یا بعد وقت متذکر شود قضا ندارد. 

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

اگر کسی در نماز عمداً صورت خود را به سمت چپ یا راست برگرداند، آیا نمازش باطل می شود؟

 

پاسخ : 
اگر عمداً سر را به قدری بگرداند که مواجه طرف راست یا چپ قبله یا بیشتر باشد نمازش باطل است. ولی اگر عمداً سر را کمی بگرداند که نگویند روی خود را به قبله برگردانده است نمازش باطل نمی شود، و اگر به مقداری بگرداند که بگویند روی خود را از قبله برگردانده است (ولو به حدّ راست یا چپ قبله نرسیده باشد) نماز باطل است.

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

اخیراً در تعدادی از مساجد به استناد احادیث وارده در مفاتیح الجنان، فروع کافی، وسایل الشیعه و ... نسبت به تسبیح حضرت زهرا (سلام الله علیها)، نمازگزاران با اتمام نماز بدون آن‌که از هیئت نماز خارج شوند بلافاصله ذکر تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) را گفته و سپس آیه«ان الله و ملائکته...» را می گویند. با توجه به این‌که گفتن این ذکر شریف باعث به هم خوردن صورت نماز نمازگزاران (دست دادن، حرف زدن و ...) می شود؛ از حضرت عالی استدعا داریم: 1. گفتن تسبیحات بعد از اتمام نماز و سپس گفتن «ان الله و ملائکته...». 2. گفتن «ان الله و ملائکته...» و سپس ذکر تسبیحات. کدام یک را ترجیح می دهید خواهشمند است در این موضوع ما را یاری فرمایید.

 

پاسخ : 
هر دو جایز است. 

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

اگر به جایی برویم که مسافت رفت حدود 25 کیلومتر و جاده دیگری که از آن بر می گردیم حدوداً 20 کیلومتر باشد، در این صورت آیا نماز شکسته محسوب می شود؟

 

پاسخ : 
مسافت شرعی 8 فرسخ که حدوداً مساوی 44 کیلومتر است می باشد و باید هر یک از رفت و برگشت لااقل به مقدار 4 فرسخ که تقریبا مساوی 22 کیلومتر است، باشد لذا در فرض مذکور نماز شکسته نیست.

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

گفتن ذکر تسبیحات حضرت زهرا و تکبیر در زمان کنونی کدام ارجح است؟

 

پاسخ : 
بعد از سلام نماز سه بار تکبیر گفته و بلافاصله بعد از آن تسبیحات حضرت زهراء (علیها السلام) را بگویید.

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

آیا هر سه سلامی که در تسلیم آمده واجب است؟

 

پاسخ : 
خیر، گفتن سلام اوّل (السلام علیک ایها النبیّ و رحمه الله و برکاته) مستحب است و در سلام نماز گفتن یکی از دو جمله «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» یا «السلام علیکم» کفایت می کند، و مستحب است که به جمله «السلام علیکم» جمله «و رحمه الله و برکاته» را اضافه نماید، و در صورتی که «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» را اوّل بگوید مستحب است که بعد از آن «السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» را هم بگوید.

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

آیا خواندن دعای فرج در قنوت اشکالی ندارد؟

 

پاسخ : 
اگر مرادتان «اللهم کن لویک» است اشکالی ندارد بلکه سزاوار است شیعیان برای فرج و سلامتی ولیّ امر خود در نماز دعا کنند.

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

اگر کسی قنوت نماز را فراموش کرده و به رکوع برود آیا می تواند قضای آن را به جا آورد؟

 

پاسخ : 
اگر نماز گزار قنوت را فراموش کرده و پیش از آن‌که به اندازه رکوع خم شود، یادش بیاید، مستحب است بایستد و بخواند، و اگر در رکوع یادش بیاید، مستحب است بعد از رکوع قضا کند، و اگر در سجده یادش بیاید مستحب است بعد از سلام آن را قضا نماید. 

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

اگر در نماز بعد از رکعت دوّم تشهّد را فراموش کردیم تکلیف ما چیست؟

 

پاسخ : 
اگر تشهّد را فراموش کند و بایستد و پیش از رکوع یادش بیاید که تشهّد را نخوانده، باید بنشیند و و تشهّد را بخواند و دوباره بایستد، و آنچه باید در آن رکعت خوانده شود، بخواند و نماز را تمام کند. و بنابر احتیاط مستحّب بعد از نماز، برای ایستادن بی جا دو سجده سهو به جا آورد، و اگر در رکوع یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را تمام کند و بعد از سلام نماز بنابر احتیاط مستحّب، تشهّد را قضا کند، و باید برای تشهّد فراموش شده دو سجده سهو به جا آورد.

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

سوره هایی که سجده واجب دارند کدام سوره ها هستند؟

 

پاسخ : 
در هر یک از چهار سوره «32 سجده» و «41 فصلت» و «53 النجم» و «96 علق» یک آیه سجده است که اگر انسان بخواند یا گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آیه باید فوراً سجده کند. 

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

آیا طهارت و روبه قبله بودن و سایر امور در سجده واجب قرآن شرط شده است یا خیر؟

 

پاسخ : 
در سجده واجب قرآن باید جای انسان غصبی نباشد و باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته، و بنابر احتیاط واجب جاهای دیگر بدن را که در سجده نماز ذکر شد بر زمین بگذارد، و بنابر احتیاط واجب جای پیشانی او از جای سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد، و لازم نیست با وضو یا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را بپوشاند و بدن و جای پیشانی او پاک باشد، و نیز چیزهایی که در لباس نمازگزار شرط می باشد در لباس او شرط نیست.

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

آیا کسی‌که می‌خواهد نماز بخواند ولی چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد چه وظیفه‌ای دارد؟

 

پاسخ : 
اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد یا اگر دارد بواسطه سرما یا گرمای زیاد و مانند اینها نمی تواند بر آن سجده کند باید به لباسش سجده کند به شرط آن‌که از حریر و ابریشم نباشد و احتیاط واجب این است که لباسی که از پنبه و کتان است بر غیر آن مانند لباسی که از پشم و کرک است مقدم بدارد، و اگر لباس میسر نشد بنابراحتیاط واجب بر فیروزه و عقیق و امثال اینها و بر کاغذی که از پنبه ساخته اند سجده کند، و اگر آن هم فراهم نشد بر کاغذی که از ابریشم و حریر ساخته اند سجده کند، و اگر آن هم میسر نشد بر هر چیز دیگری که در حال اختیار سجده بر آن جایز نیست سجده نماید، ولی احتیاط مستحب آنست که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر غیر آن از چیزهایی که سجده بر آن جایز نیست سجده نکند، و اگر پشت دست هم میسر نشد تا پنبه و کتان فراهم می شود بر چیز دیگری سجده نکند .

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

آیا می شود در نماز قنوت را به فارسی خواند؟

 

پاسخ : 
خواندن دعا به زبان فارسی در قنوت نماز واجب و نماز مستحبّی به نماز ضرری نمی زند و نماز صحیح است، امّا وظیفه قنوت انجام نشده و کفایت از دعای عربی نمی کند. البته باید دعا به صورت مناجات با خدا بوده و خطاب به غیر خدا نباشد.

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله وحید خراسانی

پرسش : 

در نماز واجب و در آیاتی که سجده واجب دارند، بر چه چیزهایی نمی توان سجده کرد؟

 

پاسخ : 
سجده بر چیزهای خوراکی صحیح نیست، بنابراین سجده بر گندم و جُو و نان و برگ مو (برگ درخت انگور) تا وقتی که معمولا خوردنی است و گلهایی که خوراکی هستند (مثل گل محمدی) و گیاهانی که خوردن آنها در بعضی جاها معمول و متعارف است و در جاهای دیگر متعارف نیست و همچنین سجده بر دواهای خوراکی که از زمین می‌روید چنانچه خود آنها خوردنی باشد جایز نیست، ولی اگر با پختن و دم کردن آنها را می‌خورند مثل گل گاو زبان و برگ چای سجده بر آنها صحیح است، اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که بر آنها سجده نکند. و همچنین سجده بر چیزهای پوشیدنی مثل پارچه و لباس و همچنین سجده بر فرش و موکت و پنبه جایز نمی باشد، و بنابر احتیاط واجب از سجده بر کاغذی که از پنبه درست شده باید اجتناب کرد. و سجده بر چیزهایی که زمین و روییدنی از زمین، بر آنها صدق نمی کند مثل طلا و نقره و قیر (و آسفالت که لایه های قیر روی سنگ‌ریزه ها را گرفته اند) جایز نیست. و همچنین سجده بر سنگ‌های گران‌بهاء مثل سنگ زمرّد و فیروزه بنابر احتیاط واجب صحیح نمی باشد. 

منبع: wahidkhorasani.com

 
 
دوشنبه 10 مهر 1396  7:48 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها