0

استفتائات آیت الله علوی گرگانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

با توجه به تورم موجود در ایران و جهان، ارزش پول امروز با یک ماه یا یک سال قبل برابر نیست. به طور مثال بنده کالایی را که در یک ماه گذشته میتوانستم با 1000تومان خرید کنم اکنون باید همان کالا را با 3000 تومان تهیه کنم. با توجه به وضع موجود و تفاوت شدید آن با صدر اسلام، اگر من الآن 1000 تومان به شخصی قرض دهم و او بخواهد یک سال دیگر به من پس بدهد بنده باید عین 1000 تومان را پس بگیرم یا می‌توانم در ازای کاهش ارزش پول خود از او زیاده نیز بگیرم؟ اگر نمی‌توانم و ربا است با تورم و کاهش ارزش پول خود چه کنم؟ مبالغ و موائد موجود در فرض سؤال برای مثال است و ممکن است این قرض چندین سال و ارزش پول نیز بسیار زیاد تغییر نماید که باعث پایین آمدن شدید قدرت خرید وام دهنده می‌شود.

 

پاسخ : 
اگر ارزش پول قرض داده شده از زمان قرض تا زمان دریافت آن تفاوت فاحش پیدا کرده باشد به گونه‌ای که موجب ضرر زیاد شود باید بر مقدار متناسب عادلانه مصالحه صورت گیرد اما شرط کردن این مطلب که من مبلغ بیش‌تری از شما می‌گیرم و یا صدی چند درصد اضافه می‌گیرم جایز نیست و حکم ربا را دارد و تفاوت قیمت و تورم در دوران اهل بیت (ع) نیز کم و بیش وجود داشته است و اینگونه نبوده است که منحصر به این دوران باشد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

نظر حضرت آیت‌الله‌ العظمی علوی گرگانی «مدظله» را در مورد خرید و فروش سیم کارت‌های رایتل بیان فرمایید؟

 

پاسخ : 
معظم‌له خرید و فروش رایتل را بخاطر مخدوش نمودن بنیان خانواده و زمینه سازی برای سوء استفاده و هم‌چنین عدم ترتب فایده مهم بر آن حرام اعلام نموده‌اند و این مسئله بیش‌تر ناظر بر تبلیغ و فروش آن است و طبیعی است که ما هرگز مخالف فن‌آوری سالم و نوین نبوده و اگر کسی مطمئن باشد که می‌تواند از آن استفاده صحیح کند و ورود آن به خانه و محیط خانواده مخصوصا استفاده آن توسط جوانان موجب سوء استفاده نمی‌شود و برای آن‌ها فایده معتنبه دارد استفاده شخصی با مسئولیت خود فرد حرمت ندارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

مال را خريده‌ام و قسمتي از مبيع را مطابق قرار داد پرداخت كردم. پس از گذشت مدتي، مال مستحق للغير درآمده است هم‌چنين اختلاف قيمت هم به مرور زمان پيدا كرده‌است. كسي كه با علم به استحقاق به غير اين مال را به من فروخته بايد آن قسمت از مبيع را براساس يوم الاداء برگرداند يا براساس يوم العقد؟

 

پاسخ : 
اگر عین مال موجود است باید خود مال را برگرداند و توجهی به قیمت نمی‌شود اما اگر عین موجود نیست باید قیمت آن را به قیمت یوم الاداء بدهد و در مقدار اختلافی جزیی مصالحه صورت گیرد و هم‌چنین اگر خریدار ثمن مال را به صورت پول نقد پرداخته است و بعد مال مستحق للغیر درآمد باید به قیمت روز جبران شود.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آیا نظریه کارشناسی حجیت شرعی دارد تا به صرف آن بتوان اقامه حکم کرد مثلا آیا می‌توان فقط به صرف نظریه کارشناس خط شناسی حکم به ابطال یا ابقا معامله‌ای کرد خصوصا در جایی‌ که شهادت شهود با نظر کارشناس تعارض دارد؟

 

پاسخ : 
نظریه کارشناسی فی نفسه حجیت ندارد مگر موجب یقین برای حاکم شرع شود و شهادت شهود مقدم بر نظر کارشناسی است مگر آن‌که نظر کارشناسی بیان کننده اشتباه شهود در فهم خود از موضوع مورد شهادت باشد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

اگر بانک به مشتری یک وکالت عام دهد تا مشتری هر کالایی را دوست دارد از طرف بانک بخرد و به خودش به قیمت توافقی بفروشد، با توجه به این‌که هنگام انعقاد قرارداد بین بانک و مشتری هنوز معلوم نیست مشتری چه کالایی خواهد خرید حکم چنین معامله‌ای چیست و یا مواردی است که اگر معلوم است مشتری چه کالایی خواهد خرید مثلا می‌گوید خودرو می‌خواهم بخرم اما مشخصات دقیق آن معلوم نیست در این صورت قرارداد چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
در هر دو صورت اگر وکالت بانک عام باشد قرارداد صحیح است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

فروختن پوست روباه كه يه حيوان حرام گوشت است چه حكمي دارد؟

 

پاسخ : 
فروش پوست این حیوان برای مصارفی که در آن طهارت شرط نیست و یا به کفار مانع شرعی ندارد و نباید خلاف قانون حکومت باشد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

با توجه به تآکیدات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر بفرمایید آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند جایز است؟

 

پاسخ : 
از آن‌جایی که یارانه جهت کمک به بخش‌ها و خانواده‌های نیازمند است و لذا کسانی که عرفا دارای تمکن مالی بوده و دریافت نکردن یارانه تأثیری در زندگی آن‌ها ندارد، نباید یارانه دریافت کنند و متقابلا دولت محترم نیز موظف است این وجوه را صرف رفاه حال عمومی ملت کند.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

نظر حضرتعالی در خصوص سپرده گذاری در بانک‌ها به صورت موجود با قراردادی که بین سپرده گذار با بانک منعقد می‌شود مبنی بر وکالت به بانک جهت کسب منافع در قالب بانکداری اسلامی بدون ربا و تقسیم منافع (سود) چیست؟

 

پاسخ : 
در صورتی‌که بانک با پول گرفته شده کار کند و سود را هم به صورت علی الحساب به مشتری بدهد و در آخر محاسبه دقیق سود صورت گیرد و تسویه شود و یا مصالحه شود اشکال ندارد اما اگر سود پرداختی قطعی باشد و در حقیقت درصدی از سود کار داده نشود بلکه درصدی از سود پول داده شود حرام است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

خرید و فروش قرآن از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
خرید و فروش قرآن جایز نیست اما دریافت پول به عنوان صلح معوض و یا هدیه معوض و یا فروش جلد قرآن مانعی ندارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

در یک شراکت تجاری بیش از 99 درصد سهام متعلق به غیر مسلمین اجنبی (غیر ایرانی) و کم‌تر از یک درصد سهام متعلق به فرد مسلمان (ایرانی) بوده به نحوی‌ که هیچ‌گونه اختیار تصمیم‌گیری در امور شراکت در ید هموطن مسلمان نبوده و عملاً امورات شرکت تحت تصمیم و اختیار غیرمسلمین خارجی بانجام می‌رسد. سوال اول- آیا قاعدۀ «نفی سبیل و تسلط غیرمسلمان بر امور مسلمین تحقق یافته است؟ سوال دوم- آیا از نظر شرعی، فرض و واجب است که به چنین شراکتی پایان داده شود؟

 

پاسخ : 
در صورتی‌که شراکت مسلمان با کافر صرفا در مسائل اقتصادی باشد و موجب وابستگی فکری و فرهنگی به کفار نباشد و هم‌چنین استقلال زندگی مسلمان را خدشه‌دار نکند مانعی ندارد و مصداق آیه سبیل نیست. 

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

شخصی که به صورت مُدام و بدون اختیار از او ادرار و مدفوع خارج می‌شود و هم‌چنین همسرش نیز که بدون اختیار از او ادرار و مدفوع خارج می‌شود عازم حج هستند، در ارتباط با اعمالشان جه باید بکند؟

 

پاسخ : 
به همان مقدار که در شبانه روز وقت دارند و امکان توقف از بول و غائط برایشان ایجاد می‌شود وضو گرفته، اعمال را انجام دهند؛ چنان‌چه تحت هیچ شرایطی امکان نداشت با وسائل بهداشتی خود را بسته به نحوی که موجب نجس شدن مسجد نشود، تیمم نموده و اعمال را بجا آورد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

وظیفه شخص مستطیعی که به شدت از سوار شدن به هواپیما ترس دارد نسبت به حج تمتع چیست؟

 

پاسخ : 
باید از طریق راه زمینی به حج تمتع مشرف شود.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

کسي در مدينه مريض شده (سکته کرده) و فعلاً در بيمارستان است و دکترها گفته‌‏اند که بايد تا دو هفته استراحت کند، آيا بعد از مدت استراحت در صورتي‌که حمل او براي انجام دادن اعمال مشکل باشد اگر او را به مکه ببرند وظيفه اين شخص چيست؟

 

پاسخ : 
اگر سال اول استطاعت او است و قدرت اعمال را مباشر تا حتي به نحو اضطراري و يا قدرت گرفتن نايب را نداشته باشد از استطاعت افتاده و حج بر او واجب نيست ولي براي دخول مکه بايد مُحرم شود و با انجام اعمال عمره مفرده ولو اضطراري آن از احرام خارج مي‌‌شود، و چنان‌چه سال اول استطاعت او نباشد و حج بر او مستقر شده اگر مأيوس از خوب شدن باشد بايد نايب بگيرد که برايش عمره و حج تمتع انجام دهد و خودش براي دخول مکه مُحرم شود و عمره مفرده به طوري‌که به نحو اضطراي و انجام اضطراري اعمال، لازم است مُحرم شود و هر مقدار از اعمال را که مي‌‌تواند ولو با کمک گرفتن از ديگري انجام دهد، و هر مقدار را که نمي‌‌تواند، نايب بگيرد ولي در وقوفين، گرفتن نايب کافي نيست.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

اگر فاصله بين دو عمره کم‌تر از دو روز باشد فرموده‏‌ايد بايد عمره دوم را بقصد رجاء بجا آورد، آيا فرقي هست بين دو عمره مفرده از خود شخص و بين دو عمره مفرده‏اي که هر دو يا يکي از به نيابت از ديگران باشد يا نه؟

 

پاسخ : 
براي خود اگر باشد رعايت فاصله لازم است والاّ اگر يکي براي ديگري يا هر دو چنين باشد رعايت اين شرط لازم نيست البته در سابق ذکر شده که اگر مقدار فاصله کم‌تر از ده روز است نه يک ماه بايد به قصد رجاء آورده شود.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

شخصي بعد از انجام عمره تمتع مريض شد و از انجام حج منصرف شد و به ايران رفت و در مکه کسي را وکيل کرده که براي فراغ ذمه او اقدام نمايد، وظيفه در اين مورد چيست و آيا محرمات احرام بر چنين شخصي چه و ضعي دارد؟

 

پاسخ : 
در فرض مسأله چنان‌چه سال اوّل استطاعت او بوده‌است و در اثر مرض از قدرت انجام حج مباشرتا يا بالاستنابه افتاده باشد در اين صورت وجوب حج بر او موقوف است به بقاء استطاعت تا سال‌هاي بعد، ولي در صورتي‌که سال اول استطاعت نبوده و حج بر او از قبل واجب بوده‌است چنان‌چه مأيوس از خوب شدن باشد بايد در همان سال و اگر خوب نشد سال بعد براي حج و عمره تمتع نايب بگيرد، و در صورتي‌که مأيوس از خوب شدن نباشد نايب نمي‌‌تواند بگيرد و بايد خودش حج و عمره تمتع را مجددا انجام دهد، و در هر صورت فعلاً از احرام خارج و محرمات احرام بر او حلال شده است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:12 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها