0

استفتائات آیت الله علوی گرگانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

اگر مبلغ پولی مثلا 5 میلیون قرض گرفته شود و به صورت قسطی 6 میلیون پرداخت گردد آیا با رضایت طرفین درست است؟

 

پاسخ : 
اگر به صورت قرض باشد حرام است مگر آن‌که خود بدهکار بدون شرط قبلی و با رضایت خود آن را به طلبکار بدهد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آیا دین قابلیت خرید و فروش دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟

 

پاسخ : 
اگر مراد شما قرض و بدهی است، قابل خرید و فروش نیست اما می‌توان مصالحه کرد مثلا به بدهکار بگوید که من مبلغ کم‌تری می‌گیرم و نسبت به باقیمانده تو را بری می‌کنم یا مثلا در مقابل گرفتن یک جنس خاص طلب خود را به تو می‌بخشم. 

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

نظر مبارک خود را در مورد "قرارداد استصناع" درد و فرض زیل مرقوم فرمایید دو فرض مسئله عبارتند از این‌که: آیا قراداد استصناع تحت یکی از عقودباب معاملات مثل بیع و اجاره قرار می‌گیرد یا عقدی است مستقل؟ الف) درصورتی‌که این قرارداد تحت یکی از عقود باشد؟ 1) تحت کدام عقد است؟ 2) آیا تمام شروط عقد مورد نظر از نظر آثار و خیارات در استصناع هم جاری است؟ ب) درصورتی‌که عقد مستقل باشد 1) آیا لازم است یا جایز؟ 2)چه آثار و خیاراتی بر آن مترتب است؟ 3)شرایط صحت آن کدام است؟

 

پاسخ : 
در صورتی‌که مراد همان قرارداد سفارش ساخت یک کالا می‌باشد، این قرارداد همان عقد اجاره است که در آن فرد مقابل اجیر می‌شود تا چیزی را بسازد و تمام شروط اجاره را دارا می‌باشد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

چنان‌چه در عقد مضاربه بین مالک و عامل شرط شود که سرمایه در کار مشخصی بکار گرفته شود و سود مشخصی معین گردد و عامل در کار دیگری سرمایه را به کار ببندد و در نتیجه سودی کسب نگردد آیا مالک مستحق آن سود مشخص شده می‌باشد یا خیر؟

 

پاسخ : 
مالک سود معین شده را طلب ندارد اما اگر خسارتی به مالک خورده باشد باید عامل آن را جبران کند چون بر خلاف عقد عمل کرده است و عقد باطل بوده است و در صورتی‌که مقدار خسارت وارده معلوم نباشد باید عامل با مالک بر مقداری مصالحه کند. 

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آیا در بلاد مسلمین اگر بناست معامله‌ای انجام بشود بین مسلمین، مثلا ملکی را یکی از دستگاه‌های دولتی در معرض فروش گذاشته باشد. به نظر حضرتعالی اولویت فروش به مسلمان شیعه می‌باشد یا اقلیت‌های مذهبی کلیمی و غیر مسلمان؟

 

پاسخ : 
در صورتي‌‎كه اين ملك داراي اهميت است اولويت فروش به افراد مؤمن و شيعه است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آیا خریدن اجناس از بانه یا سفر اشکال دارد؟

 

پاسخ : 
در صورتی‌كه ار ناحيه دولت شما را منع نكنند مانعي ندارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

هنگامی که به بانک می‌رویم برای سپرده کردن پول خود مثلا 5 ساله بانک به ما از همان ابتدا وعده می‌دهد که این پول را در معاملات حلال بکار گیرد و 5 سال دیگر پول ما علی الحساب 2.32 برابر شده است آیا گرفتن چنین سودی با توجه به این‌که آن‌ها از همان اول سود در نظر گرفته‌اند اشکالی دارد یا خیر؟

 

پاسخ : 
اگر بانک طی یک قرار داد شرعی مثل مضاربه یا وکالت در کار سود را به صورت علی‌الحساب به شما بدهد و در پایان کار محاسبه دقیق سود صورت گیرد و در صورت اضافه آمدن مازاد را به شما بدهد و یا مصالحه کند مانعی ندارد و باید این موضوع را از بانک جویا شوید.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

اگر دو نفر که با هم شریک هستند و طرف معامله غیربالغ باشد و یکی از شریک‌ها اطمینان دارد که غیربالغ وکیل مالک ھست آیا شریک آخر حق استفادہ از سودہ این معامله را دارد؟

 

پاسخ : 
وكالت غيربالغ صحيح نيست و بايد فرد وكيل بالغ باشد اما اگر مالك به بچه مميز غيربالغ بگويد از طرف من معامله را انجام بده و خود نيز نظارت كامل داشته باشد معامله صحيح است و در صورت رضايت تمام شركا استفاده از سود آن مانعي ندارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آیا گذاشتن پول به مدت زیاد در حساب سپرده برای دریافت سود حرام است؟

 

پاسخ : 
در صورتي‌كه در قالب عقود شرعي سپرده‌ گذاري شود حرام نيست.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

در بین مردم به عنوان معاوضه کالا به کالا (اصطلاحا طاق زدن) مشهور است مستلزم ربا است یا نه؟ مثلا شخصی برنج خارجی را به میزان 20 کیلو در مقابل 10 کیلو برنج ایرانی بدون دادن پول معاوضه نماید. چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : 
در صورتي‌كه دو كالا به صورت وزني باشد و و از يك جنس باشند بايد با هم از نظر وزن برابر باشند والا ربا و حرم است و احكام آن در رساله مذكور است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

بنده و برادرم دارای شغل آزاد هستیم و نمی‌خواهیم ذره‌ای مال شبهه ناک و حرام وارد کاسبی ما شود حال اگر کالایی را 100 تومان فاکتور کنیم و بگوییم چک 3 تا 4 ماهه بدهد و اگر نقدی پرداخت نمایید 8 درصد از مبلغ این فاکتور را کسر می‌کنیم آیا این معامله صحیح است؟

 

پاسخ : 
اگر در ابتداي معامله مشخص كند كه اين مال را به چه صورت مي‌فروشد مانعي ندارد مثلا به خريدار بگويد اگر با چك مي‌خري اين مبلغ به تو مي‌فروشم و اگر نقدي بدهي به مبلغ كم‌تر مي‌فروشم مانعي ندارد اما اگر از ابتدا مشخص نشود و معامله مجهول باشد جايز نيست. 

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

در حال حاضر مرسوم است که اشخاص برای فروش کالاهایشان قیمت روز را می‌گیرند در حالی که آن کالاها قبلا با قیمت کم‌تری خریداری شده‌اند. و افزایش قیمت‌ها در بازار بدون توجه به قیمت قبلی خرید اعمال می‌شود. فروشندگان سودشان را با توجه به قیمت روز تعیین می‌‎کنند. لطفا نظر مبارک را در خصوص موارد ذیل بیان فرمائید: 1- آیا برای افزایش قیمت و تعیین سود حد و مرزی وجود دارد؟ 2- آیا در صحت بیع عدم اجحاف شرط است یا خیر؟ 3- در صورتی‌که عدم اجحاف در صحت بیع و معامله شرط است، این اجحاف را چگونه می‌توان مشخص کرد؟ 4- آیا صحیح است که کالای خریداری شده با قیمت پائین را بعدا با قیمت بیش‌تر بفروشند؟ 5- آیا وقتی خریدار برای تهیه‌ی کالا یا خدماتی مجبور به خرید است و قلبا راضی به قیمت این خرید نیست و این را هم به فروشنده می‌گوید آیا این معامله صحیح و مال تحصیل شده حلال است؟

 

پاسخ : 
از لحاظ شرعي اگر فردي مال خود را به قيمت زيادي بفروشد معامله باطل نيست و در شرع ما حد مشخصي براي سود ذكر نشده است اما ميزان آن را به عهده عرف گذاشته است و هر مقدار را كه عرف عموم مردم قبول كند منصفانه است و عدم اجحاف شرط صحت معامله نبيست اما موجب از بين رفتن بركت مال مي‌شود و خداوند عنايت خود را برمي دارد و باي دمالي را كه به قيمت كم‌تر خريداري شده با سود معقول بفروشند و اگر قرار است بيش‌تر سود بگيرد به حدي نباشد كه نسبت به قيمت خريد قبلي تفاوت فاحش كند ولي اگر كسي آن را بخرد و فلبا از اين قيمت راضي نباشد معامله باطل نيست. 

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

در عقد صلح مجهول بودن عوضین موجب ابطال آن می‌گردد یا خیر؟ اینجانب صلح‌نامه‌ایی عادی با شخصی امضا نموده‌ام که درآن دست نوشته به طرف مقابل چکی پرداخت نموده‌ام ولی ایشان مغازه خود بنده را به خودم واگذار کرده است در حالی که مالک آن نبوده و هیچ دلیل و مدرکی دال بر مالکیت ایشان نبوده است. با این اوصاف که یکی از ارکان صلح مجهول است. یعنی ایشان مالک مغازه نبوده است که با اینجانب صلح نماید. عقد صلح صحیح است یا خیر؟

 

پاسخ : 
با فرض گفته شده صلح باطل است چون صلح کننده مالک مغازه نبوده است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

لطفا وضعیت معامله‌ای را که در آن متعاملین شرط تقدم مالکیت می‌نمایند را از لحاظ صحت یا غیر آن بیان فرمایید؟ (مثلا متعاملین عقد بیعی را منعقد ساخته و ضمن آن شرط می‌کنند که مشتری از ۶ ماه قبل، مالک مبیع بوده باشد یعنی به نوعی تصرف در گذشته می‌نمایند)

 

پاسخ : 
این شرط صحیح نمی‌باشد و شرط باطل است اما عقد صحیح است اگر رضایت متعاملین فقط مشروط به صحت این شرط باشد که در این صورت عقد نیز باطل است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

اینجانب با کسی قرار داد معامله داشتم، ولی طرف معامله کلاهبردای کرده و اموال بنده را ربوده است؛ آیا چنان‌چه به اموال او دسترسی پیدا کنم می‌‏توانم به مقدار طلب خود از اموال او تقاص کنم و بردارم؟ اگر از راه قانونی هم نتوانم به حق خودم برسم چطور؟

 

پاسخ : 
اگر یقین بدانید که او تحت هیچ شرایطی مال را به شما برنمی‌گرداند و استحقاق شما هم قطعی باشد حق دارید به مقدار حق خود از اموال او بردارید مشروط بر این‌که به اموال دیگر او ضرر نزنید و این عمل شما از لحاظ قانونی برای شما مشکل ایجاد نکند. 

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  3:07 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها