0

استفتائات آیت الله علوی گرگانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آيا تعليق در مُنشاء در صداق، مانند آن كه آن را معلق بر طلاق نمايند صحيح است يا خير؟

 

پاسخ : 
صداق به محض وقوع عقد بر ذمه مرد واجب می‌شود و معلق کردن آن بر طلاق صحیح نیست مگر آن که خود زن راضی به این تعلیق شود.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

قانون مدني كشور عزيزمان ايران مشعر بر اين امر است كه اگر زوجه قبل از اخذ مهر به اختيار به ايفاي وظايفي كه در مقابل شوهر دارد قيام نمايد نمي‌تواند از حق حبس استفاده نمايد. حال سوال اين است: با در نظر گرفتن اين كه حتي در بيع در اختيار قرار دادن مبيع، هر چند مشتري آن را عملاً تصرف نكرده باشد مسقط حق حبس فروشنده عنوان شده و قبض مبيع توسط مشتري شرط اسقاط حق حبس ذكر نشده آيا تسليم اختياري زوجه مفيد مفهوم زوجه خواهد بود يا خير؟

 

پاسخ : 
تسلیم اختیاری زوجه باعث اسقاط حق حبس زوجه می‌شود و زن فقط حق مطالبه مهریه را دارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

وقتي زوجه حاضر به بذل مهر خويش است آيا حاكم مي‌تواند صرف بذل مهر را حمل بر عسر و حرج زن تلقي و مرد را اجبار به طلاق نموده و يا خود طلاق دهد؟

 

پاسخ : 
حاکم حق اجبار مرد به طلاق یا اجرای طلاق را ندارد مگر در موارد خاص که تشخیص دهد مرد قصد اذیت زن را دارد و زن در عسر و حرج است و صرف بذل مهر توسط زن دلیل بر عسر و حرج نیست.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

در مهريه عندالاستطاعه زن چه زماني مي‌تواند آن را مطالبه نمايد آيا زماني كه مرد قادر به پرداخت كل مهر است و اين كه استطاعت نسبت به كل مهر است يا نسبت به جزء جزء آن؟

 

پاسخ : 
زن به محض اجرای عقد حق مطالبه مهر را دارد اما اگر مرد قدرت پرداخت مهریه را ندارد می‌تواند آن را قسط بندی کند و مراد از عند الاستطاعه، قدرت پرداخت مهر توسط مرد است ولو آن‌ که به صورت قسط بندی و جزء جزء باشد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

در سال‌هاي اخير نظريه‌اي در حقوق خانواده مطرح و طرفداران زيادي نيز پيدا كرده است و آن قرار دادن شروط ضمن عقد در نكاح نامه (شرط وكالت مطلق در طلاق، حق اشتغال، حق ادامه تحصيل، حق حضانت، خروج از كشور بدون اذن شوهر، اشتراك در اموال و ..) و تعيين مهريه هاي نمادين و در همان حد مهر السنه هست حال اين وضعيت با شرع اسلام و كليت دين مبين اسلام در تنافي است يا خير؟

 

پاسخ : 
شروط ضمن عقد نکاح در صورتی‌که مخالف اصل نکاح نباشد مانعی ندارد مثل این‌ که شرط عدم دخول کند و ظاهرا شروط ذکر شده مخالف مقتضای عقد نیست.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

زني از حق حبس خود استفاده نموده ولي مرد با بي شرمي در حال خواب با زن نزديكي كرده است آيا مرد شرعاً مشمول مجازات رجم است يا 100 ضربه شلاق؟

 

پاسخ : 
حد زنا که 100 ضربه شلاق یا رجم باشد جاری نیست ولی حاکم شرع می‌تواند او را تأدیب کند.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آيا تمكين شرط نفقه است يا نشوز مانع نفقه است؟ (با اين توضيح كه اگر قائل به اين باشيم كه تمكين شرط نفقه است زن بايد براي دريافت نفقه تمكين خود را اثبات نمايد ولي اگر معتقد باشيم كه نشوز مانع است زن براي دريافت نفقه نيازي به اثبات تمكين ندارد و اگر مرد مدعي نشوز باشد بايد خود نشوز و عدم تمكين زن را ثابت نمايد و البته در اين شق هم به اين مشكل برمي‌خوريم كه امر عدمي قابل اثبات نبوده و نافي را نفي كافي است) مستدعي است در صورت امكان راهنمايي و مستدلاً ارائه طريق فرماييد؟

 

پاسخ : 
نشوز مانع تمکین است چون با مراجعه به روایات این باب که در وسایل الشیعه کتاب النکاح باب 1 و 6 ذکر شده و با جمع بین روایات فهمیده می‌شود که نفقه فقط در صورت نشوز ساقط است والا ثابت است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

من ازدواج را حق مسلم خود مي‌دانم و به لحاظ روحي و جسمي نياز شديدي به ازدواج دارم ولي به خاطر اين كه به هيچ وجه من الوجوه حاضر به پذيرفتن مهريه‌هاي آن چناني و ديوانه وار نيستم و از طرفي در اديان ديگر تحقيق كردم و در دين آن‌ها چيزي بنام مهريه آن هم زوركي وجود ندارد و آن ها ازدواج را مبادله و معاوضه آلت زن و پول آن يعني همان به اصطلاح مهريه نمي‌دانند و حيواني فكر نمي‌كنند تصميم به تغيير دين و ازدواج با يك زن مسيحي گرفته‌ام لذا مي‌‎خواستم بدانم حكم اين مسئله چيست لطفاً مرا راهنمايي كنيد؟

 

پاسخ : 
در اسلام تأکید بسیار زیادی شده که از گرفتن مهریه‌های سنگین اجتناب شود و حتی در برخی روایات گرفتن مهریه سنگین را باعث پیچیدگی زندگی دانسته است پس این که امروزه مرسوم شده است که مهریه سنگین می‌گیرند کاملا رویه غیر درست است و شما نباید به صرف این که برخی افراد کارهای غیرصحیح انجام می‌دهند دین خود را ترک کنید والا نباید مسیحی یا یهودی هم بشوید چون بسیاری از احکام مسیحیت توسط مسیحیان انجام نمی‌گیرد علاوه بر این آن‌چه در غرب بنام مسیحیت وجود دارد بسیار بدتر و حیوانی تر است و لذا می‌بینید که حتی کشیشان هم آلوده به مسائل جنسی و شهوانی شده‌‎اند پاسخ مبسوط‌ تر باید به صورت شفاهی داده شود.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

اگر زن بدون دلیل تمکین نکند حکمش چیست؟

 

پاسخ : 
زن ناشزه می‌شود و در این صورت نفقه او بر مرد واجب نیست البته زن می‌تواند تمکین خود را مشروط به دریافت مهریه کند و مرد وقتی که حاضر به پرداخت مهر ولو به صورت قسطی شود زن دیگر حق منع از تمکین را ندارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

مي‌گويند از حيث ارتباط حق حبس با پرداخت مهر فرقي ميان زوج موسر و معسر نيست در حالي‌ كه عقلاً و عملاً امكان مطالبه مهر از زوج معسر وجود ندارد چرا كه فاقد شي نمي‌تواند معطي شي باشد اين تعارض چگونه قابل حل خواهد بود؟

 

پاسخ : 
در مورد زوج معسر حاکم می‌تواند حکم به قسط بندی مهر کند و تصور این‌ که زوج به هیچ وجه توان اعطای مهر را ندارد درست نمی‌باشد گرچه نوع خاصی از اعطا را که همان اعطای دفعی باشد را فاقد است پس تعارض حقیقی وجود ندارد چرا که پس از پرداخت اولین قسط زن دیگر حق حبس را ندارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

قرآن مجيد هدف از ازدواج را سه محور اصلي آرامش و مودت و رحمت معرفي مي‌نمايد و زوجين را لباس همديگر معرفي مي‌نمايد آيا تفسير اين پيمان مقدس و آسماني به مبادله و معاوضه مهر و التذاذ جنسي و حيواني انگاشتن هدف متعاقدين از آن (گرفتن مبلغي پول و لذت بردن) مناسبتي با اين آيات شريف دارد؟

 

پاسخ : 
هدف از ازدواج در اسلام بسیار فراتر از لذت جویی جنسی است و منحصر کردن آن به مبادله مهر و التذاذ جنسی انحراف از هدف مقدس ازدواج است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

سلام عليكم زن از حق مشروع خود مبني بر عدم تمكين استفاده نموده ولي با وجود دسترسي به شوهر در اثر فشار غريزه جنسي مرتكب عمل شنيع زنا شده است آيا زناي وي محصنه محسوب مي‌شود يا غير محصنه؟

 

پاسخ : 
اگر زن بداند که مرد به هیچ عنوان حاضر به ادای مهریه نیست و چاره‌ای جز استفاده از حق حبس خود ندارد زنای زن محصنه نیست اما اگر مرد حاضر به پرداخت مهر ولو به صورت قسط بندی باشد ولی زن باز هم از حق حبس خود استفاده کند و با این حال زنا دهد زنای او محصنه است.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

اگر دو نفر پسر بالغ که عمل لواط را انجام دهند آیا نکاح این دو شخص با خواهران یکدیگر حرام است؟ یعنی آیا ازدواج پسر مورد نظر با خواهر آن پسر دیگری که عمل لواط را انجام داده‌اند حرام است؟

 

پاسخ : 
ازدواج لواط کننده با خواهر مردی که با او لواط شده است حرام است و دلیل آن تصریح به حرمت آن در روایات است که از ائمه اطهار علیهم السلام وارد شده است و جای هیچ گونه شبهه‌ای را باقی نمی‌گذارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

همسر اینجانب سال گذشته مرحوم شده اند. آیا خانواده ایشان می‌توانند پس از فوت آن مرحومه طلب مهریه را از بنده بنمایند؟

 

پاسخ : 
پس از فوت زن ورثه زن می‌توانند از مرد طلب مهریه کنند.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

بنده دختري 27 ساله هستم كه قصد ازدواج با پسرس 28 ساله دارم ولي پدرم به خاطر اعتقاد به سنن قديم (از پيروان مسلك مراقي گري مي‌باشند) به هيچ وجه اجازه‌ي عقد به من نمي‌دهند. از نظر شرعي من مي‌توانم بدون اذن ولي عقد كنم؟ به چه كسي مراجعه كنم؟

 

پاسخ : 
در صورتی‌که مسلک ذکر شده جزء مسلک‌های منحرف مثل گروه‌های دراویش و امثال آن باشد ولایت پدر ساقط است و شما می‌توانید با مراجعه به یکی از علمای شیعه منطقه و کسب اجازه از او به عقد فرد مورد نظر در بیائید.

منبع: gorgani.ir

 
 
جمعه 7 مهر 1396  2:29 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها