0

استفتائات آیت الله علوی گرگانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آيا حكم اعدام براي شخصي كه از اسلام خارج شده و مثلا به دين مسيحيت گرويده است با مضمون آيه شريفه " لا اكراه في الدين" و هم چنين اصول انساني و آزادي عقيده تناقضي ندارد؛ و اصلا مبناي عقلي و شرعي اين حكم چيست؛ و آيا اين حكم رسول اكرم (ص) را مي‌توان در زمان خاصي تعديل كرد؟

 

پاسخ : 
اگر آیه را به دقت تا آخر بخوانید و شأن نزول آن را ببینید خواهید دانست که این آیه در مورد کسانی است که بخواهند با منطق حقانیت این دین را بفهمند و در حقیقت جواب به کسانی است که فکر می‌کنند این دین با زور مردم را مسلمان کرده است و منطق تدارد اما کسی که بعد از التزام به دین اسلام یا تحقیق در مورد آن باز لجاجت کنند یا به بهانه واهی بخواهند از دین برگردند در حقیقت به دشمنی با خدا پرداخته‌اند که در صورت صلاحدید حاکم شرع می‌توان اعدامشان کرد.

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

فرق بين سحر و معجزه چيست و ملاك تمييز بين آن‌ها براي عامه مردم در زمان پيامبران (عليهم افضل صلوات) چه بوده است؟

 

پاسخ : 
سحر باید با ابزار باشد اما معجزه بدون ابزار است و سحر را در هر زمان نمی‌توان به کار برد ولی معجزه خلاف آن است و صاحب سحر هیچ‌گاه مردم را به خدا دعوت نمی‌کند بر خلاف صاحب معجزه و در سحر نمی‌توان حالات افراد را تغییر داد مثلا"نمی‌توان مرده را زنده کرد یا مریض را خوب کرد بر خلاف معجزه. 

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

برخی معتقدند که پس از ظهور حضرت مهدی علیه السلام به علت این که شیطان نابود می‌شود و عقول مردم نیز کامل می‌شود، دیگر هیچ گونه گناهی چه فردی و چه اجتماعی رخ نمی‌دهد، آیا این سخن صحیح است؟

 

پاسخ : 
در دوره ظهور حضرت (ع) گناه بسیار کم می‌شود به طوری که جو عمومی جامعه احساس پاکی از گناه می‌کند اما از بین نمی‌رود و شیطان نیز نابود نمی‌شود البته باید بدانید که حضرت یک ظهور و یک رجعت دارند و شاید بعد از رجعت ایشان که در پایان امر خواهد بود شیطان از بین بروند و همه جیز در دست خدا هست و ما ار واقع امر دقیقا" خبر نداریم.

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

حضرت علی(ع) می‌فرماید: هر کس زنا کند با او زنا خواهد شد اگر چه در نسل های بعد از او باشد. آیا این یعنی مثلا گناه مردی زنا کار را باید 7 نسل بعدش، در خانواده‌ای پاک، مرد دیگری از امتداد این نسل پس بدهد؟

 

پاسخ : 
غرض از بیان این گونه روایات اشاره به قاعده مکافات در دنیاست به این معنا که اثرات خاص دنیائی بر برخی اعمال وارد می‌شود حتی اگر در روز قیامت نیز گناهی به حساب نیاید مثلا اگر در دنیا راننده‌ای بر اثر بی توجهی تصادف کند شاید حتی کودکی که در این ماشین بوده نیز دچار نقص عضو شود که این طبیعت تصادف است و دلیل بر مقصر بودن کودک نیست ضمن این که لزوما کسی که زنا کند در نسل او زنا صورت نمی‌گیرد بلکه بیان این مورد از باب مثال است و چه بسا اثرات دیگری داشته باشد اما آن چه مهم است این است که هر اثری در نسل‌های بعدی باعث عذاب یا عقاب برای آن نسل نیست بلکه عقاب آن را همان فرد اول گناه کار می‌بیند البته این در صورتی است که نسل بعدی با اراده و قصد خود گناهی را مرتکب نشود و الا خود آنان نیز گناه کار هستند.

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آیا این مطلب صحت دارد که خطاب لقب ( امیر المومنین ) جز به حضرت علی بن ابی طالب (ع) جایز نیست و حتی دیگر ائمه را نمی‌توان با این لقب خطاب کرد؟

 

پاسخ : 
این خطاب مخصوص حضرت علی علیه السلام است و طبق صریح روایت هر کس دیگر نام خود را امیر المؤمنین بگذارد کذاب است. 

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

می‌گویند که در تنها مصیبتی که از عالم بالا و از سوی خداوند متعال به امام حسین (ع) تسلیت گفته شد، مصیبت حضرت علی اصغر (ع) بود، آیا این مطلب صحیح است؟

 

پاسخ : 
در این زمینه نقلی در برخی کتب وجود دارد که ندایی آمد که ما برای او دایه‌ای در بهشت ذخیره کرده‌ایم تا این ندا باعث تسلی دل حضرت باشد و برخی علما از آن استنباط تسلیت را کرده‌‎اند.

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آیا حضرت قاسم بن الحسن المجتبی (ع)، در کربلا ازدواج کرده است و یا اباعبدالله (ع) او را به عقد کسی درآورده است؟

 

پاسخ : 
در کتاب تذکرة الشهدا تألیف محقق کاشانی این نقل وجود دارد گرچه برخی آن را قبول ندارند. 

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آیا حضرت لیلا (س)، مادر حضرت علی اکبر (ع)، در کربلا حضور داشته است؟

 

پاسخ : 
به طور قطعی نمی‌توان نظر داد گرچه اقوی آن است که در کربلا نبودند البته نقل خلاف نیز وجود دارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

می‌گویند که حضرت عبدالله بن جعفر (ع) ( شوهر حضرت زینب کبری ) در شام غریبان به کربلا رسیده است و وقتی حضرت زینب را دیده به خاطر مصیبت‌هایی که بر ایشان وارد شده است و تغییرات چهره‌ی این بزرگوار، ایشان را در ابتدا نشناخته است، آیا این مطلب صحت دارد؟

 

پاسخ : 
این موضوع در صورت صحت در مدینه اتفاق افتاده است نه کربلا.

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آیا گفتن اسم امام زمان (عج) به صورت (م ح م د) فقط مختص به زمان غیبت صغری حضرت بوده یا این که در حال حاضر نیز صدق می‌کند؟

 

پاسخ : 
از نظر ما در حال حاضر هم بردن نام اصلی ایشان حرام است.

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

می‌گویند که در شب عاشورا، اصحاب شخصی را در تاریکی شب دیدند که که خارهای بیابان را جمع می‌کند، وقتی نزدیک رفتند دیدند که اباعبدالله است، علت را جویا شدند، ایشان فرمودند که فردا همه ما شهید می‌شویم و زنان و کودکان را به اسیری می‌برند، پاهای آنان طاقت خارهای بیابان را ندارد. آیا این مطلب صحیح است؟

 

پاسخ : 
در این زمینه نقلی وجود دارد اما مشهور نیست.

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

با توجه به این که در آیه 15 سوره قصص آمده است که حضرت موسی (ع) کسی که پیروش نبود را به قتل رساند، آیا ایشان با این وجود معصوم هستند؟ یا حضرت خضر(ع) با توجه به داستان مشهوری که می‎گوید ایشان کودکی را که می‌دانستند بد کار خواهد شد کشتند آیا ایشان هم معصوم هستند؟

 

پاسخ : 
در مورد حضرت خضر باید گفت که عمل ایشان با دستور الهی بود و لذا نه تنها گناه نداشت بلکه امتثال امر الهی بود و در مورد حضرت موسی نیز باید گفت شرعا کشتن کافر حربی مخصوصا در جایی که ظالم باشد مانعی ندارد و گناه محسوب نمی‌شود و فرد مقتول نیز از کفار قبطی بود که قصد ظلم به دیگری را داشت علاوه بر این حضرت موسی (ع) قصد قتل را نداشت و صرفا قصد دفع او را داشت که این نیز قتل غیر عمد است و گناه شرعی ندارد بلکه به یک معنی چون قصد دفاع از مظلوم را داشت (بدون قصد قتل) امر او ممدوح هم بوده است. 

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

سندیت دعای ناد علی در کجا آمد و چه کسی آن را نقل کرده؟

 

پاسخ : 
سند معتبر ندارد اما بزرگان به خواندن آن توصیه کرده‌اند و انکار آن جایز نیست و توسل به اهل بیت (ع) توسط آن مانعی ندارد.

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آيا اعتقاد به اصل ولايت فقيه از واجبات است؟ و اگر كسي اعتقاد نداشت در اصل مسلماني او ترديد خواهد بود؟

 

پاسخ : 
اعتقاد به اصل ولایت فقیه از فروعات اعتقاد به امامت است و اگر فردی آن را از ریشه انکار کند چنان چه انکار او منجر به انکار مسئله امامت شود مرتد است اما در غیر این صورت صرفا دچار انحراف در اعتقاد خود شده است و مرتد نیست. 

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی

پرسش : 

آيا در رابطه با اين كه زماني كه اسم اهل بيت (ع) به خصوص اسم آقا امام زمان (عج) در هنگام خواندن دعاي فرج آقا و يا هنگام خواندن دعاي توسل انسان بلند شود به قصد احترام آيا بدعت مي‌كند يا نه از لحاظ شرع و عرف چه مشكلي دارد؟

 

پاسخ : 
در مورد بلند شدن در هنگام شنیدن نام خاص امام زمان (یعنی نام قائم) (ع) روایت از امام رضا (ع) وارد شده است و ثواب هم دارد و در مورد نام ائمه دیگر (ع) هم مانعی ندارد و بدعت نیست. 

منبع: gorgani.ir

 
 
پنج شنبه 6 مهر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها