0

تربیت و تقویت سازمان شیعه توسط امام باقر(ع)

 
salamat595
salamat595
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 19536
محل سکونت : مازندران

تربیت و تقویت سازمان شیعه توسط امام باقر(ع)


اول ماه رجب، سالروز میلاد امام محمدباقر(ع) است. به همین مناسبت، نقش آن امام بزرگوار را در تقویت سازمان شیعه که شکل گیری آن از زمان امیرالمؤمنین(ع) شروع شده بود، مرور می‌کنیم:

 

با شهادت امام سجاد(ع) و انتقال امامت به فرزندشان محمد بن علی، ملقب به باقرالعلوم(ع) آرام‌­آرام ما شاهد رشد و گرایش به اهل بیت(ع) و محبت مردم به ایشان می‌­باشیم و همین امر هم باعث می­‌گردد که فعالیت‌­هایی که در دفاع از مظلومیت سیدالشهداء(ع) در کربلا و با شعار «یا لَثارات الحسین» تا آن زمان به صورت مخفی و زیرزمینی ادامه یافته بود، مجدداً به لایه‌­های رویین جامعه باز­گردد. نکته­ قابل توجه در این ایام آن است که بنی‌­عباس نیز مرتب به این شعار دامن زده و زیرکانه و حساب‌­شده از آن در جهت اهداف خود استفاده می‌­کنند؛ به گونه‌­ای که حتی جمعی از شیعیان که در فرهنگ امام سجاد(ع) تربیت شده و پس از شهادت ایشان در زمره شاگردان امام باقر(ع) به شمار می‌­روند، در دامان این حرکات و شعارها گرفتار شده و دچار این توهم می­‌گردند که آن‌ها هم می‌­توانند از تقیه خارج شده و با علنی کردن این شعار، از آن بهره ببرند.

در این دوران، امام باقر(ع) نیز همانند پدر بزرگوارشان، سعی می‌­کنند تا با تأثیرگذاری فرهنگی بر اجتماع و حاکمیت، تربیت و تقویت سازمان شیعه را ادامه دهند و از همین­ رو و در این راستا، آن حضرت نسبت به راه‌­اندازی کرسی‌­های رسمی درس اقدام می­‌نمایند.

اما با شروع و توسعه فعالیت­‌های علمی امام باقر(ع)، بنی­‌عباس هم تحرکات خود را در این فضا علنی­‌تر می‌­کنند و علنی شدن فعالیت­‌های آنان باعث می­‌شود که توجه بنی‌امیه به آن‌ها جلب شده و سعی ­کنند که با ایشان(بنی‌عباس) ارتباط برقرار کنند؛ لذا عبدالله ­بن ­عباس و پسرش محمد را به ورود در حاکمیت دعوت می‌کنند.

در چنین وضعیتی و به دلیل معطوف شدن توجه بنی‌امیه به بنی­‌عباس و کنترل آن‌ها، زمینه برای امام باقر(ع) فراهم می‌گردد تا ایشان بتوانند بخشی از فعالیت­­‌های فرهنگی خودشان را علنی­‌تر ساخته و به اشخاصی مانند جابر بن عبدالله انصاری که مقبول علمای اهل سنت آن زمان بودند، مأموریت دهند تا آن‌ها با نقل روایات رسول خدا(ص) در مورد امام باقر(ع) مبنی بر این‌که پنجمین فرزند از فرزندان من علم را می­‌شکافد، توجه علمای اهل سنت را به سمت آن امام جلب کنند. این امر موجب می­‌گردد تا علمای صاحب‌نام اهل سنت، سراغ آن حضرت را بگیرند و از علوم ایشان بهره ببرند. به این ترتیب، فرصت مناسبی پیدا می‌شود تا امام باقر(ع) در آن فرهنگِ به هم ریخته روایی که به دلیل ممنوعیت کتابت حدیث ایجاد شده بود، تأثیرگذاری خودشان را دوچندان نمایند و این تأثیرگذاری به حدی است که در آن برهه، روایات اهل سنت نیز آرام آرام شکل می‌گیرد(1).

در این‌جا چند نکته قابل تأمل است:

1. احساس نیازی که حاکمیت مرکزی(بنی­‌امیه) به دلیل احساس خطر از بنی­‌عباس، نسبت به امام باقر(ع) داشته­‌اند. آن‌ها(بنی­‌مروان) مشاهده می‌کردند که بنی­‌عباس با شعار اهل ­بیت(ع) به مقابله با حاکمیت برخاسته­‌اند و درعین حالی که با فعالیت‌های زیرزمینی خویش شیعیان را به خود جلب می­‌کنند، نزد اهل سنت هم آبرو دارند و این برای بقای بنی‌مروان خطرناک است. بنابراین آن‌ها سعی می‌کنند تا با توجه بیشتر به امام باقر(ع)، ایشان را در مقابل بنی‌عباس عَلَم نمایند.

2. کمبودهای شدیدی که بنی‌مروان در مقابله با دولت روم با آن مواجه است و آن‌ها را مجبور می‌کند که به سراغ امام باقر(ع) بیایند.

3. وقوع جریان خزنده و اشتباهی که در بین برخی از شیعیان آغاز گردیده و زمینه را برای قیام زید بن­ علی فراهم می­‌کند و این همان قیامی است که بنی­‌عباس با بهره‌گیری از آن، حرکت خود را آغاز کرده و تلاش می­‌کنند تا خود را به اوج رسانده و به حاکمیت و قدرت هم روز به روز نزدیک‌تر ­شوند.

مصادف شدن این برهه از زندگانی امام باقر(ع) با حوادث فوق، همگی مقارن با خلافت بنی­‌امیه است که یک دوران روشن و شفاف می­‌باشد. آن حضرت از ابتدا تا انتهای آن دوران، صرفاً به توسعه نهضت علمی خودشان در سایه استمرار حاکمیت مرکزی اسلام در شام تحت خلافت بنی­‌مروان ادامه می­‌دهند و سعی دارند تا با تربیت نیروهای عالم و تأثیرگذار، فعالیت خودشان را در این عرصه برای مقابله با تحولات بعدی دنبال کنند. اما در آستانه پیدایش بنی­‌عباس، مجدداً جامعه دچار تحولاتی می­‌شود که موجبات تضعیف حاکمیت مرکزی، و ایجاد تفرقه و تشتت در جامعه اسلامی فراهم می­‌گردد که به ناچار، امام باقر(ع) می­‌بایست در راستای حفظ وحدت اقدام و این جریانات را مدیریت نمایند(2).

 

(1). و از همین روست که امروزه در مجامع حدیثی اهل سنت به روایات متعددی برخورد می­کنیم که از امام باقر(ع) نقل شده است.

(2). برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی استاد طائب.

دوشنبه 27 شهریور 1396  8:54 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها