0

«بصیرت» یعنی درک حرف های جهانیِ مهدویت نه حصر آن در خانه و سجاده!

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

«بصیرت» یعنی درک حرف های جهانیِ مهدویت نه حصر آن در خانه و سجاده!

 

«بصیرت» یعنی درک حرف های جهانیِ مهدویت نه حصر آن در خانه و سجاده!
 

 

حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان،کارشناس مرکز تخصصی مهدویت به مناسبت چهارمین روز از دهه مهدویت که با عنوان «ولایت و بصیرت» نامگذاری شده است در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان درباره «ضرورت بصیرت مهدوی و نوع این بصیرت»، اظهار کرد: یکی از وظایف منتظران داشتن «بصیرت» است. وقتی کتاب‌هایی را که در عرصه مهدویت نوشته شده ملاحظه کنید، درمی‌یابید تنها در کتاب «مکیال المکارم» 80 وظیفه برای منتظران مطرح شده است. از جمله «معرفت امام عصر عجل الله تعالی فرجه»، «صدقه دادن برای سلامتی ایشان»، «دعا» و ... اما امروز ما نیازمند شناخت وظایفی متناسب با عصر خودمان هستیم که «بصیرت مهدوی» و «دشمن‌شناسی» در این عرصه برای منتظران بسیار ضروری است.

 

وی افزود: ما در رابطه با امامت به نوع خاصی از بصیرت نیاز داریم که آن را با ذکر یکی از رخدادهای زندگانی حضرت امام محمد باقر علیه السلام توضیح می دهم. در تاریخ نقل شده که حضرت امام باقر علیه السلام روزی با یکی از دوستان خود وارد مسجدالحرام شدند. امام(ع) به او فرمودند: «از مردم سوال کن که آیا امروز مرا دیده اند؟» فرد همراه امام، از هر کس سوال کرد: «آیا امروز ابوجعفر علیه السلام را دیده‌اید؟» همه گفتند: «نه! ما امروز ایشان را در مسجد ندیده ایم» تا این که به نابینایی رسیدند به نام «ابو هارون مکفوف». صحابی امام(ع) از او نیز سوال کرد که «آیا ابوجعفر را دیده ای؟» ابوهارون گفت: مگر همین فرد که در کنار تو ایستاده، امام نیست؟! مرد به ابوهارون گفت: تو که نابینا هستی و از چشم سر بهره ای نبرده ای چگونه امام را شناختی؟ در حالی که مردمی که بینا هستند نتوانستند او را ببینند! ابوهارون گفت: چگونه امام را ببینم و نشناسم در حالی که مانند نوری میان زمین و آسمان در تلالو و درخشان است.

 

حجت الاسلام فوادیان تصریح کرد: این یعنی بصیرت، یک منتظر باید با چشم دل حجت خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود بداند. ما در زیارت حضرت حجت علیه السلام در روز جمعه می گوییم: «السلام علیک یا عین الله فی خلقه» بنابراین، ما در برابر و در مرآ و منظر حجت خدا قرار داریم.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: بصیرت یعنی علم به حقایقی که انسان با چشم دل می فهمد. این یک دستور کلی برای همه منتظران است که همواره امام را شاهد و ناظر بر کارهای خود بدانید و این یک نوع بصیرت، نسبت به امام است. اما نوع دیگری از بصیرت که لازم و ضروری است، بصیرت نسبت به معارف مهدوی است.

 

مهدویت یعنی آموزه ای با قابلیت راهبرد حل مسائل جهانی

 

وی در ادامه ابراز کرد: امروز معارف مهدوی رشد یافته و با توجه به اینکه به شکل «میان رشته‌ای» در این زمینه کار شده، معارف عمیق و اصیلی را برای همه بشریت ارائه داده است. در گذشته و در بحث های سنتی مباحث پیش پاافتاده ای از این معارف عنوان می شد. اما امروز مهدویت تحت عنوان «دکترین مهدویت» مطرح می شود؛ یعنی آموزه ای که قابلیت ارائه راهبرد برای تمام مسایل مختلف جهان را دارد. یک زمان وقتی سخن از «امام مهدی علیه السلام» می شد شیعه فقط به جریان درون‌سازمانی خود نگاه می کرد. اما امروز مهدویت بحث منجی در ادیان است، و همه ملت ها اعتقاد به آمدن منجی دارند.

 

این کارشناس دینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما بر سر سفره ای می‌نشینیم که قرار است همه ملت ها را به سوی آن دعوت کنیم و همه با آغوش باز این دعوت را می پذیرند و حاضرند در گفت وگو درباره آینده جهان و منجی آخرالزمان(عج) تعامل داشته باشند. این را نیز می دانیم که ما به دلیل در اختیار داشتن احادیث معصومین (ع) نسبت به آینده جهان و مدینه فاضله ای که منجی بشریت قرار است تشکیل دهد درباره آینده اطلاعات بیشتری داریم. چنان که بر اساس روایات حتی از وضعیت حقوق اقلیت های مذهبی، محیط زیست، نقش سازمان های بین المللی و ... در آن زمان نیز مطلع هستیم.

 

فوادیان افزود: وقتی ما با همه ملت ها در این رابطه تعامل داشته باشیم، ببینیم که دیگران چه فعالیت‌هایی در این زمینه انجام می دهند؟ به عنوان مثال یهودی ها برای آمدن منجی خود، یک کشور را غصب کرده اند.  حالا من به عنوان یک شیعه - با توجه به فرهنگ خودمان- چه کاری در رابطه با مهدویت انجام داده ام؟ سایر ملت ها برای آمدن منجی خود چه فعالیت هایی انجام می دهند؟ و من به عنوان یک شیعه چه طرح و برنامه ای دارم؟

 

منتظر باید در ابعاد جهانی طرح و برنامه داشته باشد

کارشناس مباحث مهدوی تاکید کرد: اگر من معتقدم امام مهدی (ع) منجی تمام بشریت است پس باید در آن اندازه و آن ظرفیت و در حد همان دنیا کار کنم. من در این اندیشه، دنیایی را می بینم که حتی مختّص ِجهان تشیع هم نیست. بلکه همه عالم قرار است که از آن بهره ببرند. بنابراین، باید من نیز به همان اندازه فکر کنم، طرح و برنامه داشته باشم و راهبرد تعیین کنم.

 

وی ادامه داد: مهدویت در یک حوزه شخصی و در یک محدوده و یک گوشه عالم نیست، بلکه در همه عرصه های جهانی حضور دارد، لذا ما به عنوان یک کشور زمینه‌ساز وظیفه داریم که دیپلماسی منتظرانه و منجی گرایانه داشته باشیم؛ سیاست خارجی ما بر این مبنا شکل بگیرد؛ رابطه های اقتصادی که با جهان داریم بر این اساس و محور سازماندهی شود و این گفتمان جزو ادبیات رایج ما در عرصه‌های مختلف باشد.

 

حجت‌الاسلام فوادیان در پایان تاکید کرد: مهدویت برای گوشه خانه، کنج سجاده و مسجد نیست؛ بلکه برای عرصه‌های زندگی آن هم در سطح بین المللی و جهانی است. وقتی به اقدامات و فعالیت‌های دشمنان در این عرصه نگاه می کنیم باید به این بصیرت برسیم که برای امام باید جهانی فکر کرد و جهانی دست به کار شد.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

شنبه 18 شهریور 1396  8:49 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها