کار فرهنگی مطلوب
بخش دوم
برای انجام دادن کار فرهنگی مطلوب، مدیران فرهنگی باید نکاتی را در نظر بگیرند.
مبحث کار فرهنگی از یک نظر بسیار گسترده و مهم است و نمی توان آن را به اختصار ارزیابی کرد.
از سوی دیگر، تئوری نیست و باید اجرا شدنی و کاربردی باشد. برای انجام دادن کار فرهنگی، شاید الزم باشد به جزئی ترین بخشهای آن نیز توجه کنیم.
به عبارت دیگر، در کار فرهنگی مباحث
ایده آل جایگاهی ندارد. کار فرهنگی با توصیه پیش نمیرود؛ بلکه امور باید حقیقی و واقعی باشند.
عده ای که دست اندرکار نیستند، فقط ایده آل ها را در نظر میگیرند؛ ولی تنها افراد متخصص و آن هم براساس شواهد میتوانند تشخیص دهند که چه اصلاحاتی باید صورت گیرد.
این اصلاحات چهار وظیفه اساسی مدیر را شامل میشود:
برنامه ریزی
سازماندهی
هدایت
کنترل
در امور فرهنگی باید به سه شاخصه ی اصلی توجه کنیم. کار فرهـــنگی مطلوب، به منزله ی فرآیند تربیـــتی خاصی است که با داشتن سه ویژگی، از دیگر فعالیتهای صرفا آموزشی یا صنفی در تشــکلها، متمایز میشود.
این ویژگیها عبارتاند از:
۱. داشتن اهداف عالی و متعالی(تربیت انسانها)
۲. به کارگیری ابزار مناسب(ابزار هدفمند و دارای اثرگذاری تربیتی)
۳. استفاده از روشهای تربیتی اسلام در فرایند اجرای کار فرهنگی.
✅کار فرهنـگی با رویکرد تربیتی
نقطه ی هدف در کار فرهنگی با رویکرد تربیتی، انجام دادن امر مهم تعلیم و تربیت انسانها و تلاش برای رشد و تعالی آنهاست.
تعلیم، عبارت است:
از فراهم آوردن زمینه ی مناسب برای رشد شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان.
براین اساس مسؤلان تشکلهای فرهنگی باید توجه کنند که تربیت، در هر زمینهای که باشد، به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا مربی برای تربیت متربی ناچار
است که او را از حقایق و مطالبی آگاه کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل برطبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود بپردازد.
🔺بنابراین تعلیم و آموزش، در واقع اولین شرط لازم برای تربیت به شمار میآید.