0

گل بازی کودکان

 
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

گل بازی کودکان

 

گل بازی کودکان – بخش اول

 

 
 
 
 
 

در میان اسباب بازی های کودکان، هیچ وسیله‌ای به اندازۀ گِل و هیچ کاری به اندازۀ گل بازی برای کودکان سرگرم کننده و لذت بخش نیست.
گل بازی یکی از نیازهای بنیادی و اساسی کودک است. با آنکه پدر و مادر، به‌دلیل کثیف شدن لباسها، محدودیتهایی برای این بازی ایجاد می‌کنند، کودکان همین که به‌خاک و گِل میرسند، همانند ماهی‌ای که بیرون از آب بوده، به‌آب زنده میشود و شروع به تحرک و فعالیت میکند.
کودکان از گل بازی لذت فراوان می‌برند و از نظر روحی و روانی ارضا می‌شوند و با قوۀ ابتکار و خلاقیت خویش چیزهای نو می‌سازند و میتوانند به تصورات خویش جامۀ عمل بپوشانند و آن را به‌شکل مجسم درآورند.
کودکان به‌هنگام این بازی، نتیجۀ کارهای خود را می‌بینند که این امر باعث میشود اعتماد به نفس آنان بالا رود، فکر کنند، تصمیم بگیرند و با به‌کارگیری قوۀ تخیل و تصور چیزی خلق کنند و با رضایت خاطر دربارۀ آنچه ساخته‌اند سخن بگویند و بر روی آن اسم بگذارند.
به‌همین دلیل، امروزه بازی با گِل رس در آموزش خردسالان از اهمیت ویژه برخوردار است. گل رس نرم و انعطاف پذیر است و با دست‌های کودک به‌راحتی شکل می‌گیرد.
کودکان آن را ورز (مالش) میدهند، با مشت بر آن می‌کوبند، آنرا می‌غلتانند، پهن میکنند، به‌شکل انواع نان، کیک، توپ و مار در می‌آورند، به‌آن چنگ میزنند، در آن حفره میسازند، آنرا قطعه قطعه میکنند و باز میتوانند همۀ آنها را روی همدیگر جمع کنند.
گِل به‌دستها می‌چسبد و کودکان آنها را به بدنشان می‌مالند. تماس و مالیدن این مواد به بدن لذت و شادی بسیاری را برای کودکان فراهم می‌آورد.
کودکان خردسالی که برای نخستین بار گِل رس را با انگشتان چنگ میزنند و می‌چلانند، این کار برایشان همانند نخستین قدم‌هایی است که هنگام راه رفتن برمی‌دارند. در این مرحله، برای او گل‌مالی و چنگ زدن لذتبخش‌تر است تا ساختن چیزی و آنها معمولاً گِل را می‌فشارند، می‌کشند، پهن میکنند و کارهایی از این دست انجام میدهند.
اما در مرحلۀ بعدی کودکان مهارت بیشتری کسب میکنند، هنگام بازی با گِل رس می‌توانند گلوله، قطعات دراز به‌شکل مار و یا نان درست کنند. ساختن این شکلها باعث میشود که کودکان به‌تدریج درست کردن اشکال پیچیده‌تر را بیاموزند.
برای مثال، کاسه، بشقاب، لیوان، قابلمه، کوزه و ... میسازند و به‌آن شکل میدهند، یا این که گِل را چند تکه میکنند و آنرا به‌شکل آدم یا حیوان در‌می‌آورند و برای آن، سر، دست و پا میسازند.
فواید گل بازی
1- رشد و پرورش خلاقیت
خلاقیت و ابتکار کودک غالباً در زمانهایی شکوفا می‌شود که کودک آزادی عمل دارد و میتواند نیروی تخیل خویش را برای ساختن چیزی به‌کار اندازد.
از آنجاکه بازی با گِل رس بر طبق الگو، مدل و نقشۀ از پیش تعیین شده نیست، کودکان میتوانند به‌آفرینش دست بزنند و به دلیل قابلیت انعطاف گل، میتوانند آنرا به هر صورتی که بخواهند شکل بدهند و خیلی سریع آن‌را خراب کنند.
همانطور که نقاشی کردن موجب خلاقیت، ابتکار، نوآوری و لذت درونی برای کودک میشود، گل بازی نیز علاوه بر داشتن همان اثرها، سرگرمی بسیار بذت بخش و مفرحی برای کودکان به‌حساب می‌آید.
2- رشد و پرورش گویایی
باید به کودکان فرصت داد تا با گل بازی، مجسمه سازی، درست کردن کولاژ و نقاشی احساسات و عقاید خویش را ابراز دارند. در بازی با گِل رس، کودک میتواند فکر کند، تصمیم بگیرد و با کمک نیروی تخیل و تصورش چیزی بیافریند و در نهایت احساس رضایت کند و دربارۀ ساخته‌هایش سخت بگوید که احساس رضایت ناشی از ساختن در موفقیت کودک اهمیت فراوان دارد.
کودک علاوه بر آنکه، در مورد ساخته‌اش داستان سرایی میکند، به‌افکارش هم نظم و ترتیب میدهد. زمانی که کودکان در حال گل بازی هستند، برای دوستانشان صدا درمی‌آورند، یا ممکن است خواسته باشند با کارهایی مثل پختن، خوردن، مهمانی و جشن خود را سرگرم سازند.
 

آفتاب آمد دلیل آفتاب     گر دلیلت باید از وی رخ متاب

سه شنبه 31 مرداد 1396  5:57 PM
تشکرات از این پست
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:گل بازی کودکان

گل بازی کودکان – بخش دوم

 

گل بازی کودکان – بخش دوم

 

ادامۀ فواید گل بازی
4- رشد و پرورش مهارتهای اجتماعی
وقتی چند کودک با همدیگر گل بازی می‌کنند، از شراکت و داد و ستد برای ساختن چیز مورد علاقه‌شان لذت می‌برند و مهارت‌های اجتماعی آنان پرورش می‌یابد.
5- پرورش قدرت تجسم فایی و هندسی
کار با گِل رس زمینۀ پرورش ادراک فضایی و هندسی کودک را افزایش میدهد، چون کودک میتواند شکلهای فضایی و هندسی را به‌صورت عینی خلق و مشاهده کند؛ مثلاً ساخت جعبه، آدم، مربع، مستطیل، دایره و ... ، کودک همۀ این مفاهیم را میتواند به‌وسیلۀ گِل بازی عینیت بخشد و با مفاهیمی مانند نرمی، سفتی، زبری، سختی، سبکی، سنگینی و حجم آشنا شود.
گِل رس ماده‌ای خیلی خوب برای طرح‌های سه‌بعدی است؛ زیرا به دلیل نرمی و قابلیت انعطاف، کودک میتواند آن را به‌هر شکلی که بخواهد درآورد. همچنین، کودکان در سنین کودکستانی، می‌توانند شکل‌های پایه‌ای مانند دایره، توپهای کوچک، شکلهای گوشه دار مانند مربع و مستطیل را با گل رس بسازند.
این گونه فعالیت‌های قالب سازی موجب رشد حسی، ادراکی و لامسه در کودکان می‌شود و به سازگاری و انطباق پذیری تصورات و ادراکاتشان در رابطه با اشکال و اجسام سه بعدی و هندسی کمک بزرگی می‌کند.
6- پرورش حس لامسه
خاصیت نرمی و شکل پذیری طبیعی گل رس برای کودکان در هر سنی، جاذبه ای قوی دارد. هریک از حواس که بیشتر در معرض محرکات محیطی قرار بگیرد، کاربرد و مهارت آن افزایش می‌یابد.
گل‌رس، افزون بر همه، مزایای دیگری که برای کودک دارد، حس بساوایی کودک را پرورش میدهد و زمینۀ درک و فهم حس لمس کردن را برای آنان فراهم می‌اورد و مفاهیمی مانند سفت، سخت، نرم، زبر، خشک و مرطوب را برای کودک معنا می‌بخشد.
کودکان، هنگام بازی با گل‌رس، از مجموعۀ حواس‌شان از قبیل دیدن، لمس کردن و بوییدن استفاده می‌کنند و از آنجا که بیشتر کارهایی که با گِل انجام میگیرد با استفاده از انگشتان دست است، حس بساوایی بیشتر به‌کار گرفته می‌شود و کودکان، وقتی با گل‌رس کار میکنند، مفاهیم نرم و سخت را درمی‌یابند.
7-تقویت و هماهنگی چشم و دست
کودک برای شکل دادن به گِل، از عضلات دست استفاده میکند و به‌دنبال آن چشم را به همکاری با دست وامی‌دارد و از نیروی تخیل و تصور خویش برای خلق و ابداع آن کمک می‌گیرد و چیزی را می‌آفریند.
از آنجا که برای رشد کودک هماهنگی چشم و دست ضرورت دارد، لازم است برای کودکان فعالیت‌هایی را که به هماهنگی حرکتی چشم و دست می‌انجامد، مانند نقاشی (استفاده از رنگ و قلم‌مو، آبرنگ و ...)، گل بازی (ساختن مجسمه‌ها و کارهای گِلی)، خمیر بازی و نقاشی با انگشت در نظر گرفت.
8- ابزاری برای تشخیص و درمان
کودکان با گل بازی ، میتوانند طرح‌های ذهنی متغیر خود را سریعتر به اجرا درآورند. لذت و آرامشی که کودکان در زمان بازی با گِل به‌دست می‌آورند، از نظر درمانی اهمیت بسیار دارد.
تجربیات بازی درمان‌گران نشان داده است که کودکان عصبی و زودرنج را می‌توان از طریق گل بازی ، شن‌بازی و آب‌بازی درمان کرد.
بازی کردن با آب، خاک، شن و گِل در حل مشکلات و بروز خلاقیت کودکان اثری معجزه‌آسا دارد. کودکان به وسیلۀ بازی و ساختن یک غول، گرگ، سگ، مار و ... و مورد حمله قرار دادن و خراب کردن آن می‌توانند از ترس‌ها، وهمیات، احساسات و تصورات واهی رهایی یابند.
بچه های خشن گِل یا خاک رس را سوراخ‌سوراخ و یا اینکه آن را به‌سوی یکدیگر پرتاب می‌کنند. مثلاً کودکی که مشکل دارد با گِل تابوتی میسازد که درونش مردی ساخته شده از گِل خوابیده است.
او می‌گوید: الآن در تابوت رو محکم می‌بندم، محکمش می‌کنم، حالا دیگه اون نمی‌تونه نفس بکشه. و با دستهای خودش محکم بر روی تابوت فشار می‌آورد و به این وسیله انتقام خودش را از پدری که از وی تنفر دارد می‌گیرد.
گل بازی برای کودک این فرصت را ایجاد می‌کند تا احساسات ناخوشایند و سرکوب شدۀ خویش را ابراز کند و از نظر روانی تخلیه و سبک شود.

از آنجا که کار با گِل، از نر پدر و مادر کاری است همراه با کثافت‌کاری، لازم است پیش بینی‌های لازم در این باره صورت گیرد که از جملۀ آنهاست:
- میزی که برای گل بازی در نظر گرفته می‌شود، باید رویۀ مخصوص (فورمیکا) داشته باشد، چون تمیز کردن آن راحت است و یا اینکه باید از پلاستیک برای پهن کردن روی میزهای معمولی استفاده کرد.
- به هر کودکی تکه‌ای گِل به اندازۀ سیبی بزرگ داده شود تا کودک هر طور دلش میخواهد از آن استفاده کند. به او آزادی کامل دهید تا با خمیر آشنا شود و حس کنجکاوی‌اش را ارضاء کند.
در مرحلۀ آشنایی، هرگز از او نخواهید چیزی بسازد. در مرحلۀ بعدی روبه‌روی کودکان بنشینید و این سؤالات را از کودکان بپرسید: اگر من این خمیر را فشار بدهم چه میشود؟ اگر آن را بکِشم چطور می‌شود؟ کودکان را به این کار بیشتر تشویق کنید.
- پدر و مادر و یا مربیان می‌توانند در کنار کودکان بنشینند و همراه آنان بازی کنند، شرکت در بازی موجب تشویق کودکان می‌شود، ولی پدر و مادر و یا مربیان نباید چیزهایی را بسازند که بچه‌ها از روی آن تقلید کنند. این کار باعث هدر رفتن استعداد، خلاقیت و نیروی ابتکار کودکان میشود.
- هرگز به کودکان نگویید چه آدمک قشنگی درست کرده‌ای و یا چه مار قشنگی است. سعی کنید هنگام تشویق از دراز بودن، نرم و گرد بودن آنچه کودک درست کرده است تعریف کنید.

آفتاب آمد دلیل آفتاب     گر دلیلت باید از وی رخ متاب

سه شنبه 31 مرداد 1396  5:58 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها