0

مسائل متفرقه نماز

 
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

مسائل متفرقه نماز

 

تعقیبات و مستحبّات نماز

 

تسبيحات حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌عليها)

 

نکاتی در مورد تسبيحات حضرت زهرا سلاماللهعليها:

1- ذکر  تسبيحات: 34 مرتبه اللهاکبر، سپس 33 مرتبه الحمدلله و سپس 33 مرتبه سبحانالله میباشد.
2- تسبيحات حضرت زهرا سلاماللهعليها اهميت زیادی دارد.
امام باقر (عليه السلام) میفرماید: خداوند به چيزي مانند تسبيحات حضرت زهرا سلاماللهعليها ستايش نشد. اگر چيزي بهتر از آن وجود داشت، پيامبر (صلی الله عليه و آله و سلّم) آن را به حضرت زهرا (سلام الله عليها) ميبخشيدند.
امام صادق (عليه السلام) میفرماید: تسبيحات حضرت زهرا سلاماللهعليها، بخشي از ذکر کثير است که خداوند در قرآن ميفرمايد يا ايهاالذين امنوا اذکرواالله ذکراً کثيراً؛ اي کسانيکه ايمان آوردهايد خدا را ياد کنيد، يادي بسيار.
امام صادق (عليه السلام) میفرماید: تسبيحات حضرت زهرا (سلام الله عليها) در هر روز بعد از هر نماز، نزد من بهتر است از هزار رکعت نماز در هر روز.
3- اين تسبيحات مختص به تعقيب نمازهاي يوميه يا واجب نبوده، بلکه پساز همه نمازها گفتن آن مستحب است. حتي پس از نمازهاي مستحبي، بلکه اين تسبيحات مستحب نفسي است و هرجا گفته شود خوب است، حتي اگر در تعقيب نماز نباشد.
4- هنگام خواب، تسبيحات حضرت زهرا سلاماللهعليها مستحب است و فقها فرمودهاند براي دفع خواب بد مفيد است.
5- استحباب بيشتر در گفتن تسبيحات حضرت زهرا (سلام الله عليها) با تسبيح تربت حضرت سيدالشهدا (عليهالسلام) می باشد.
6- اگر در تعداد هريک از تکبيرات يا تحميدات يا تسبيحات شک کند، چنانچه از محل خود رد نشده، بنا بر کمتر ميگذارد و تکرار ميکند تا مطمئن شود مقدار مشخصشده را گفته است، ولي اگر از محل رد شده است اعتنا نشود.

 

 

سه شنبه 24 مرداد 1396  11:58 PM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مسائل متفرقه نماز

 

نماز مسافر

مقدار مسافت شرعی

آیات عظام: امام، خامنه ای، فاضل، صافی و نوری: 45 کیلومتر.
آیات عظام: خوئی، تبریزی، سیستانی و وحید: 44 کیلومتر.
 
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: 43 کیلومتر.
 
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: 40 کیلومتر.
 
آیةالله العظمی بهجت: در حد ذراع به سانتیمتر اختلاف است، اگر ذراع را 47 سانتیمتر حساب کنیم تقریبا 45 کیلومتر میشود و اگر 46 سانتیمتر حساب کنیم تقریبا 44 کیلومتر میشود و اگر 45 سانتیمتر حساب کنیم تقریبا 43 کیلومتر و دویست متر میشود. ولی این اختلاف ضرری ندارد چون حد مسافت معتبره در شرع باید متیقن باشد و در غیر صورت یقین، استصحاب عدم دارد. (یعنی در صورت شک در مسافت شرعی، حکم عدم تحقق مسافت شرعی را باید جاری کرد).

 

 

چهارشنبه 25 مرداد 1396  12:00 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مسائل متفرقه نماز

 

نماز مسافر

نماز و روزه دانشجويان مسافر در سفر اول

آيةالله العظمی امام خمینی: در همه سفرها شكسته است.
آيةالله العظمی امام خامنه ای: حکم نماز و روزه در سفر براى تحصيل علم، مبنى بر احتياط است،(1) اعم از اينکه سفرشان هفتگى باشد يا روزانه.
(1) افرادى که چنين وضعيتى دارند، مى‌توانند با مراعات شرايط به فتواى مجتهد ديگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضاى احتياط جمع است.
أجوبةالإستفتاءات، پاسـخ سـؤال 652.
آيةالله العظمی بهجت: اگر در سفر اول، بیشتر از مسافت هشت فرسخ سفر کند، بايد نماز را تمام بخواند.
آيةالله العظمی مكارم شیرازی: در سفر اول باید به صورت جمع بخوانند ولی در بقیه سفرها چنانچه قصد داشته باشید براى مدّت طولانى (مثلا یک سال یا بیشتر) در آنجا سکونت داشته باشید، یا هفته اى حداقل سه روز در آنجا باشید، آنجا در حکم وطن شما خواهد بود، و نیازى به قصد ده روز ندارید.
 
 
آيةالله العظمی وحيد خراسانی: در سه ماه اول بايد احتياطاً نماز جمع بخواند (يعنى: هم شكسته و هم تمام بخواند)، مگر اینکه قصد 10 روز کند و نماز را تمام بخواند. و اگر دو سال حداقل سفر تحصیلی دارد و حداقل هفته ای 4 روز در سفر تحصیلی باشد نمازش تمام و روزه اش صحیح است.

 

 

چهارشنبه 25 مرداد 1396  12:00 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مسائل متفرقه نماز

 

نماز جماعت

امام جماعت شدن زن در نماز جماعت

آیات عظام: امام خمینی، نوری همدانی: احتياط واجب آن است كه امام زن نيز مرد باشد (و اگرامام و مأموم هر دو زن باشند احتياط آن است كه امام كمي جلوتر بايستد).
آیةالله العظمی گلپايگاني: در غيرنماز ميّت احتياط لازم آن است كه زن امامت نكند هرچند مأموم زن باشد (و در نماز ميّت كه امامت زن بر زنان جايز است بهتر است كه رديف يكديگر بايستند و امام جلوتر از ديگران نايستد).
آیات عظام: خوئی، سیستانی: {اشکال ندارد}. (اگرامام و مأموم هر دو زن باشند احتياط واجب آن است كه همه رديف يكديگر بايستند و امام جلوتر از ديگران نايستد).
آیةالله العظمی بهجت: اگر مأموم مرد است، امام او هم بايد مرد باشد. {بنابراین اشکال ندارد} (و اگرامام و مأموم هر دو زن باشند بدون تقدم امام بر مأموم كنار هم مي ايستند).
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: امام جماعت بايد مرد باشد حتي براي زنان بنابراحتياط واجب.
آیةالله العظمی تبریزی:  (اگرامام و مأموم هر دو زن باشند واجب است بنابراحتياط رديف يكديگر بايستند و امام جلوتر از ديگران نايستد).
آیةالله العظمی امام خامنه ای: امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.
 
آیةالله العظمی وحید: امامت زن برای زن در غیر نماز میت کراهت دارد. (اگرامام و مأموم هر دو زن باشند احتياط واجب آن است كه همه رديف يكديگر بايستند و امام جلوتر از ديگران نايستد).
 
 
آیةالله العظمی اراکی شبیری زنجانی: {اشکال ندارد}. (اگرامام و مأموم هر دو زن باشند بهتر است كه رديف يكديگر بايستند و امام جلوتر از ديگران نايستد).
آیةالله العظمی صافي: در غير نماز ميّت امامت زن بر زنها كراهت دارد. (اگرامام و مأموم هر دو زن باشند بهتر است كه رديف يكديگر بايستند و امام جلوتر از ديگران نايستد).
آیةالله العظمی مكارم: امامت زن براي زن مانعي ندارد. (اگرامام و مأموم هر دو زن باشند در يك صف مي ايستند ولي امام كمي جلوتر مي ايستد).
آیةالله العظمی مظاهری: امامت زن برای زن ها اشکال ندارد.
آیةالله العظمی سبحانی: احتياط مستحبّ آن است كه امام زن نيز مرد باشد.
منبع: توضیح المسائل مسأله 1453 و 1481= اجوبةالإستفتائات سـؤال 596

 

 

چهارشنبه 25 مرداد 1396  12:01 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مسائل متفرقه نماز

 

نماز جماعت

تجافی (نیم خیز نشستن در نماز جماعت)

آیات عظام: امام خمینی، اراکی، نوری همدانی: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند، مي تواند برخيزد و نماز را تمام كند و يا انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد.
آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده بنابراحتياط واجب بايد وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام تشهّد نماز را بگويد و بعد برخيزد و واجب نيست صبر كند تا امام سلام بگويد.
آیات عظام: خوئي، سيستاني، تبريزي: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده بهتر آن است كه وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و اگر در همانجا بخواهد قصد انفراد نمايد مانعي ندارد (خوئي، تبريزي: ولي چنانچه از اول قصد انفراد داشته، محل اشكال است).
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند، مي تواند نيّت فرادي كند و برخيزد و نماز را تمام كند و يا انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: اگر امام جماعت در حال قرائت تشهد باشد و مأموم يک رکعت ديرتر اقتدا کرده باشد، احتياط واجب آن است که به حال تجافى باشد و مى‌تواند تشهد بخواند و يا تسبيح بگويد.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: کسی که یک رکعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد رکعت آخر را می خواند  اگر قصد انفراد نکند بنابراحتیاط واجب  انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید. و بعد برخیزد و اگر در همانجا بخواهد قصد انفراد نماید مانعی ندارد. ولی چنانچه از اول قصد انفراد داشته محل اشکال است.
آیةالله العظمی شبیری زنجاني: كسي كه از امام عقب مانده، وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند اگر در ركعتي باشد كه تشهّد ندارد، تشهّد را با امام مي خواند و بنابراحتياط انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانو ها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ركعت آخر را بخواند، ولي مي تواند قصد فرادي كرده تشهّد نخوانده برخيزد.
آیةالله العظمی سبحانی: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند، نیم خیز بنشیند و صبرکند تا امام تشهّد نماز را بگوید و بعد برخیزد.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابر احتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد و اگر تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد.
آیةالله العظمی مظاهری: كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتي امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند مي تواند برخيزد و نماز را تمام كند و مستحبّ است نیم خیز بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد.

 

 

چهارشنبه 25 مرداد 1396  12:02 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مسائل متفرقه نماز

 

نمازهای واجب

1- نمازهای یومیه (شبانه روزی)
2- نماز آیات
3- نماز میّت
4- نماز طواف واجب خانه خدا
5- نماز قضای پدر و مادر (بر پسر بزرگ)
6- نمازی که با نذر و عهد و قسم و... واجب شده

 

 

چهارشنبه 25 مرداد 1396  12:03 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مسائل متفرقه نماز

 

فضیلت و کیفیت نماز شب

 

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: نماز شب، وسيله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائكه.
امام صادق(علیه السلام) میفرماید: نماز شب، صورت را زيبا، خلق را نيكو و انسان را خوشبو می گرداند، رزق را زياد و قرض را ادا می كند، اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد. {و} درخانه هاي كه نماز شب، خوانده می شود و قرآن تلاوت می گردد، آن خانه ها نزد آسمانيان همچون ستاره ها درخشانند.
*****
کیفیّت نماز شب
نماز شب 11 ركعت است:
8 ركعت آن، که 4 تا 2 ركعتی است، مانند نماز صبح به نیت نماز شب خوانده میشود.
2 ركعت آن، که به نیت نماز شفع خوانده میشود حمد و سوره بخواند، ولی بهتر است در ركعت اول آن بعد از حمد، سوره «ناس» و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره «فلق» خوانده شود.
1 ركعت آن، که به نیت نماز «وتر» خوانده میشود حمد و سوره بخواند، ولی بهتر است بعد ازحمد 3 بار سوره «توحيد» و 1 بار سوره «فلق» و 1 بار سوره «ناس» خوانده شود، سپس قنوت بخواند.
قنوت نماز شب:
(*) 300 مرتبه «العفو»
(*) 70 مرتبه «اَسْتَغْفِرُ اللَّه وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ»
(*) 7 مرتبه «هذا مقام العائذ بك من النار»
(*) برای  40 مؤمن طلب رحمت شود و گفته شود: «اللهم اغفر لفلان» و بجای «فلان» اسم هر مؤمنی را که بخواهد بگوید و سپس بگوید: «رَبِّ اغفِرلي وَ ارحَمني وَ تُب عَلَيَّ ، اِنَّكَ اَنتَ التَّوابُ الغَفُورُ الرحيمِ».
(*) میتوان فقط یک قنوت مختصر خواند و گفته شود: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم».
احكام نماز شب:
1- 8 ركعت به ترتيب نماز شب و سپس 2 ركعت نماز شفع و سپس 1 ركعت نماز وتر، كه با فضيلت ترين نماز شب، نماز وتر و شفع است و دو ركعت شفع برتر از وتر است.
2- براي نماز شب مي توان به نماز شفع و وتر اكتفا كرد،بلكه هنگام تنگي وقت میتوان تنها به نماز وتر اكتفا نمود.
3- وقت نماز شب از نيمه شب تا فجر صادق است ، و هنگام سحر از ساير مواقع بهتر است و تمامی ثلث آخر شب سحر محسوب میشود و افضل از آن خواندن نماز شب نزديكی های فجر است.
4 - مسافر و کسی كه می ترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود و كسی كه برای خواندن نماز شب بعد از نيمه شب عذر دارد، مانند پيرمرد و كسی كه از سرد شدن هوا يا جنب شدن در خواب می ترسد و... می تواند نماز شب را قبل از نيمه شب بخوانند.
5 - خواندن سوره در ركعت های نماز شب لازم نيست و مي تواند فقط به خواندن سوره حمد و نیز بدون قنوت بخواند.
6 - نماز وتر 1 ركعت است و میتوان آن رابدون قنوت به جا آورد.
7- لازم نيست همه 11 ركعت را یکمرتبه بخواند، بلكه می تواند در دو سه نوبت بخواند، بلكه اینگونه افضل است، همان طور كه رسول خدا چنین می كرد.
8 - مستحب است نماز شب بلند بخواند تا اگر از خانواده اش كسی بخواهد برای نماز برخيزد بيدار شود. (بشرطی که قصدش ریا نشود) وگرنه بايد آهسته بخواند.
9 - اگر نماز شب از كسی فوت شود می تواند قضایش را روز بجا آورد.
امام صادق از پدران بزرگوارش و آنان از رسول خدا (علیهم السلام) نقل مي كنند كه فرمود: خدای متعال به بنده ای كه نماز شب را در روز قضا كند مباهات می كند و می فرمايد: ای فرشتگان من! اين بنده من چيزی را كه به او واجب نكرده ام قضا می كند! گواه باشيد كه من او را آمرزيدم.
10 - اگرمشغول نمازشب بود و اذان صبح شود، اگر 4 ركعت از نماز شب را خوانده است و بعد صبح شد، بقيه نماز شب را به طور مخفف وبدون مستحبات می خواند.
اگر هنوز 4 ركعت از نماز شب نخوانده بعد صبح شد، همان 2 ركعتی را كه شروع كرده تمام كند و پس از آن 2 ركعت نافله صبح را بخواند و سپس 2 ركعت نماز صبح واجب را بخواند و پس از آن باقیمانده نماز شب را قضا كند.
اگر اصلاً نماز شب را شروع نكرده اذان صبح گفته شود 2 ركعت نماز نافله صبح را اول بخواند و پس از آن نماز صبح را و سپس قضای نماز شب را بجا آورد.
اگر نماز شب را بين الطلوعين بخواند، بهتر است كه نيت ادا يا قضا نكند، بلكه به نيت «ما فی الذمّه» بخواند خواه ادا باشد خواه قضا.
 

 

چهارشنبه 25 مرداد 1396  12:04 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها