0

نماز

 
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

نماز

 

نمازخواندن روی صندلی

 

کسی که نمازش روی صندلی باطل است

 

1) اگربتواند (ولو با تکیه کردن به دیوار یا عصا، یا خم شدن یا پاها رابیش ازحد بازگذاردن یا به شکل رکوع) بایستد؛ اگر روی صندلی نماز بخواند باطل است. زیرا: واجبی را ترک کرده که می تواند انجام دهد،( مثل قیام).

2) اگر بتواندبرای تشهد بنشیند و سجده ها رادرست انجام دهد؛ اگر روی صندلی نماز بخواند باطل است. زیرا: درسجده هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.

3) اگر بتواندحتی یک رکعت از نمازرا ایستاده بخوانداگر تمام نماز راروی صندلی بنشیندنمازش باطل است.زیرا واجبی راترک کرده که می تواندانجام دهد،(مثل قیام).

4) اگر بتواند حتی یک رکعت از سجده ها رادرست انجام دهد؛اگر روی صندلی نمازبخواند باطل است. زیرا: در سجده هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.

5) اگر نتواند به هیچ قسم قیام کند ولی بتواندبرای تشهد و سجده بنشیند و درست سجده کند، اگر تشهدو سجده ها را هم روی صندلی انجام دهد نمازش باطل است. زیرا: در سجده هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.

 

 

کسی که نمازش روی صندلی صحیح است

 

 

1) اگر به هیچ قسم نتواندبایستد.

2) اگر به هیچ قسم نتواند بنشیند و سجده کند.

3) اگر به تشخیص پزشک حاذق یا به تشخیص خودش یقین یا اطمینان داردکه اگر ایستاده نماز بخواند یا نشسته تشهد بخواند یا در سجده رفتن، بیماری عضلات بدن پیدا می کند یا بیماری اش تشدید می شود.

 

 

 

تذکرات

 

1) اگر «فقط» بتواند قبل از تکبیرةالاحرام قیام کند، واجب است قیام کند و پس ازگفتن تکبیرةالاحرام بنشیند، (چون قیام موقع گفتن تکبیرةالاحرام واجب رکنی است)

2) اگر «فقط» بتواند قبل از رکوع قیام کند، واجب است قیام کند و پس ازقیام متصل به رکوع و رکوع، بقیه نمازش رابنشیند.(چون قیام متصل به رکوع،واجب رکنی است).

3) اگر«فقط» بتواند سجده های یک رکعت را درست انجام دهدواجب است چنین کند و بقیه نمازش را بنشیند زیرا : در سجده هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.

4) نمازگزار در سجده، باید دو کف دست را روی میز و دو سر انگشت بزرگ پا را اگر می تواند روی زمین قرار دهد .

 

 

یک شنبه 22 مرداد 1396  12:06 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:نماز

 

خواندن حمد، خواندن سوره

 

آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، خوئی، اراکی، تبریزی، فاضل لنکرانی، بهجت، امام خامنه ای، وحیدخراسانی، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سبحانی، نوری همدانی، مظاهری: در ركعت اول و دوم نمازهاي واجب يوميه انسان بايد اول حمد و بعد از آن يك سوره تمام[1] بخواند[2]. {ولی} اگر وقت نماز تنگ باشد، يا انسان ناچار شود كه سوره را نخواند مثلاً بترسد كه اگر سوره را بخواند دزد يا درنده، يا چيز ديگري به او صدمه بزند[3] نبايد سوره را بخواند[4] و اگر در كاري[5] عجله داشته باشد مي تواند سوره را نخواند[6].
منبع: توضیح المسائل مراجع؛ مسأله 978 و 979- أجوبةالإستفتائات سـؤال 475

[1] آیات عظام: خوئي، تبريزي، سیستانی: بنابراحتياط
   آیةالله العظمی مکارم شیرازی: بنابراحتیاط واجب
   آیةالله العظمی بهجت: بنابراحتياط در صورتي كه مي داند يا مي تواند ياد بگيرد
[2] آیةالله العظمی شبیری زنجاني: مستحب مؤكّد است كه يك سورۀ تمام بخواند، بلكه خواندن سوره مطابق احتياط استحبابي نيز مي باشد
  آیات عظام: خوئي، سيستاني، تبريزي، بهجت، صافي گلپایگانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی: و سوره «والضحي» و «الم نشرح» و همچنين سوره «فيل» و «لايلاف» در نماز (بهجت: بنابرأظهر - سيستاني: بنابراحتياط) يك سوره حساب مي شود
[3] آیةالله العظمی سيستاني: يا آن كه كار ضروري داشته باشد، مي تواند سوره را نخواند بلكه در صورت تنگي وقت و در بعضی از موارد ترس نبايد سوره را بخواند.
[4] آیات عظام: خوئي، گلپايگاني، تبريزي، وحید خراسانی، صافي: نبايد سوره را بخواند. (وحید خراسانی: و از مریض و کسی که در حاجتی عجله دارد سوره ساقط است و اگر خواند نباید به قصد جزئیت نماز بخواند بلکه میتواند به قصد قرائت بخواند).
  آیةالله العظمی شبیری زنجاني: بي تردید، سوره لازم نيست، بلكه اگر مستلزم ضرر اساسي به بدن باشد ، جايز نيست.
  آیةالله العظمی مظاهری: نبايد سوره را بخواند ولى اگر در كارى عجله داشته باشد نمى‏ تواند سوره را نخواند.
[5] آیةالله العظمی سبحانی: کار مهمی
[6] آیةالله العظمی مكارم شیرازی: در تنگي وقت يا در جايي كه ترس از دزد يا درنده اي باشد مي توان سوره را ترك كرد و همچنين در جايي كه عجله براي كار مهمي داشته باشد.
  آیةالله العظمی بهجت: اگر در كارى عجله داشته باشد به طورى كه اگر سوره را بخواند ضررى به او مى رسد، مى تواند سوره را نخواند.

 

 

یک شنبه 22 مرداد 1396  12:07 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:نماز

 

خنده در نماز

 

آیات عظام: امام خمینی، اراکی، سبحانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدي است و چنانچه سهواً هم با هم با صدا بخندد يا لبخند بزند نمازش باطل نمي شود.
 
 
 
آیات عظام: - گلپايگاني، صافي گلپایگانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدي است و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوري كه صورت نماز از بين برود نماز باطل است ولي لبخند نماز را باطل نمي كند.
 
 
 
آیات عظام: خوئي، تبريزي: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدي است و چنانچه عمداً بي صدا يا سهواً با صدا بخندد، ظاهر اين است كه نمازش اشكال ندارد.
 
آیةالله العظمی بهجت: هفتم: از مبطلات نماز، عمداً قهقهه كردن (يعني خنديدن شديد) است ولي اگر سهواً يا از روي فراموشي قهقه كرد ، نمازش صحيح است و اگر كسي با صدا بخندد ولي به حدّ قهقهه نرسد، در صورتي كه مقدّمه خنديدن به اختيار و توجه او بوده است، بنابرأظهر نمازش باطل است وگرنه باطل بودن نماز، مطابق احتياط است كه نماز را تمام كرده و بعد، از روي احتياط دو مرتبه اعاده نمايد.
 
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و مد و ترجيع است و نيز بنابراحتياط واجب هر نوع خنده با صدا اگر عمدي باشد و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوري كه صورت نماز از بين برود نماز باطل است ولي لبخند نماز را باطل نمي كند.
 
سـؤال از آیةالله العظمی امام خامنه ای: آيا اگر کسى هنگام نماز به خاطر يادآورىِ حرف خنده‏دار يا پيدايش حالت خنده‏آورى بخندد، نمازش باطل مى‏شود يا خير؟ پــاســخ: اگر خنده با صدا (يعنى قهقهه) وعمدى باشد، نماز باطل است.
آیةالله العظمی سيستاني: هفتم: از مبطلات نماز ، خنده با صدا و عمدي است هرچند بدون اختيار باشد اگر مقدّماتش اختياري باشد، بلكه بنابراحتياط واجب هرچند هم مقدّماتش اختياري نباشد در صورتي كه وقت براي اعاده باشد بايد آن را اعاده كند ولي اگر عمداً بي صدا يا سهواً با صدا بخندد نمازش اشكال ندارد.
 
 
 
آیةالله العظمی شبیری زنجاني: هفتم: «خندیدن با صدا» از مبطلات نماز  آن است که نمازگزار عمداً با صدا بخندد و چنانچه عمدا بی صدا یا سهوا -با صدا یا بی صدا- بخندد ظاهر این است که نمازش اشکال ندارد.
 
 
 
آیةالله العظمی وحید خراسانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدی است ، مگر اینکه جاهل قاصر باشد ، و چنانچه بی صدا یا سهوا با صدا بخندد ، نمازش اشکال ندارد.
 
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: خنده عمدی و با صدا نماز را باطل میکند؛ و همچنين خنده اي كه در آن بي اختيار باشد؛ اما تبسم و لبخند نماز را باطل نمي كند هرچند عمدي باشد و نيز خنده سهوي به گمان اين كه در حال نماز نيست، موجب باطل شدن نماز نمي شود.
 
 
 
آیةالله العظمی نوري همدانی: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و ترجيع است، و بنابراحتياط واجب خنده با صدا اگر چه ترجيع نداشته باشد و عمدي باشد و چنانچه سهواً با صدا بخندد ، اگر به هم زننده صورت نماز نباشد يا لبخند بزند، نمازش باطل نمي شود.
 
 
 
آیةالله العظمی مظاهری: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صداست ولی اگر سهوا باشد به این معنی که فراموش کرده است در نماز است ویا اضطرارا باشد به این معنی که نتواند جلوی خنده خود را بگیرد و یا جهل به مسأله باشد، نماز باطل نمی شود گرچه در هر سه صورت بهتر است نماز را دوباره بخواند اما تبسم و لبخند نماز را باطل نمی کند.
توضیح المسائل مراجع - أجوبةالإستفتائات سؤال 505.

 

 

یک شنبه 22 مرداد 1396  12:08 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:نماز

 

گریه در نماز

 

آیات عظام: امام خمینی، بهجت، امام خامنه ای: هشتم: از مبطلات نماز آن است كه براي كار دنيا عمداً با صدا گريه كند، ولي اگر براي كار دنيا بي صدا گريه كند اشكال ندارد، ولي اگراز ترس خدا يا براي آخرت گريه كند، آهسته باشد يا بلند، اشكال ندارد، بلكه از بهترين اعمال است. (پاسـخ امام خامنه ای سـؤال از دفتر)
آیات عظام: اراكي، گلپايگاني، خوئي، فاضل لنکرانی، صافي گلپایگانی، تبريزي، نوري همدانی: هشتم: از مبطلات نماز (تبريزي: بنابراحتياط) آن است كه براي كار دنيا عمداً با صدا گريه كند، و احتياط واجب آن است كه براي كار دنيا بي صدا هم گريه نكند، ولي اگراز ترس خدا يا براي آخرت گريه كند، آهسته باشد يا بلند، اشكال ندارد، بلكه از بهترين اعمال است.
 
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: هشتم: گريه كردن، گريه كردن با صدا نماز را باطل مي كند هرچند بي اختيار شود، بلكه بنابراحتياط واجب گريه بي صدا نيز نماز را باطل مي كند، اينها درصورتي است كه گريه از ترس خدا و براي آخرت نباشد، و الّا نه تنها نماز را باطل نمي كند، بلكه از بهترين اعمال و از كارهاي اولياي خداست.
 
آیةالله العظمی سيستاني: هشتم: از مبطلات نماز بنابراحتياط واجب آن است كه براي كار دنيا عمداً با صدا يا بي صدا گريه كند ولي اگر از ترس خدا يا از روي شوق به سوي او يا براي آخرت گريه كند، آهسته باشد يا بلند، اشكال ندارد بلكه از بهترين اعمال است بلكه اگر براي خواستن حاجت دنيوي از خدا، از روي تذلل در پيشگاه او گريه كند اشكال ندارد.
 
آیةالله العظمی وحید خراسانی: هشتم: از مبطلات نماز بنابراحتیاط واجب آن است که برای کار دنیا عمدا گریه کند مگر اینکه جاهل قاصر باشد و اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند از بهترین اعمال است.
 
آیةالله العظمی شبیری زنجاني: گريه كردن با صدا براي كار دنيا بنابرمشهور از مبطلات نماز است ولي ظاهراً گريه كردن نماز را باطل نمي كند و بنابراحتياط مستحبّ چنانچه گريه كند، چه با صدا باشد، چه بي صدا، نماز را تمام كند  آن را دوباره بخواند.
 
آیةالله العظمی سبحانی: هشتم: از مبطلات نماز آن است که برای کار دنیا عمدا با صدا و یا بی صدا گریه کند و اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند، آهسته باشد یا بلند اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است.
 
آیةالله العظمی مظاهری: هشتم: از مبطلات نماز آن است که: برای دنیا با صدا گریه نکند و همچنین اگر برای دنیا بی صدا یا سهوا یا بی اختیار یا از روی ندانستن مسأله گریه کند اشکال ندارد و همچنین اگر از ترس خدا یا برای آخرت یا مصائب ائمه علیهم السلام گریه کند، آهسته باشد یا بلند ، اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است.

 

 

یک شنبه 22 مرداد 1396  12:08 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:نماز

 

نماز آیات حائض و نفساء پس از پاکی

 

آیا نماز آیات بر حائض یا نفساء پس از پاک شدن واجب هست؟
آیات عظام: امام خمینی، اراکی، امام خامنه ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی: اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدتي كه خورشيد يا ماه باز مي شوند در حال حيض يا نفاس باشد نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.
آیةالله فاضل لنکرانی: اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدتي كه خورشيد يا ماه باز مي شوند در حال حيض يا نفاس باشد نماز آيات بر او واجب نيست ولی بنابراحتياط واجب پس از پاك شدن قضا نمايد.
آیةالله گلپايگاني: در حال حيض يا نفاس واجب نيست ولي بعد از پاك شدن بنابراحتياط لازم بايد بجا آورد و در گرفتن ماه و خورشيد بنابراحتياط نيت ادا و قضا نكند ولي در غير اين دو نيت ادا كند.
آیةالله صافی گلپايگاني: در حال حيض يا نفاس واجب نيست ولي بعد از پاك شدن بنابراحتياط مستحب آن را بجا آورد و در گرفتن ماه و خورشيد بنابراحتياط نيت ادا و قضا نكند ولي در غير اين دو نيت ادا كند.
آیةالله شبیری زنجاني: حائض و نفساء ، نمي توانند نماز آيات بخوانند و اگر در حال حيض يا نفاس زن، خورشيد يا ماه بگيرد، پس اگر هنگام كسوف يا خسوف خبردار شده است، بنابراحتياط واجب، بايد قضا نمايد و اگر خبردار نشد و كسوف يا خسوف كلي بود بنابر احتياط واجب، قضا دارد و الا ، قضا واجب نيست، و اگر در حال حيض يا نفاس، زلزله يا رعد و برق و مانند اينها اتفاق بيفتد، بنابراحتياط واجب، بايد بعد از پاك شدن، نماز آيات را بخواند.
آیات عظام: خوئي، تبريزي: اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد يا رعد و برق و مانند اينها اتفاق بيفتد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.
آیةالله سيستاني: اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد يا زلزله اتفاق بيفتد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.
آیةالله وحیدخراسانی: اگر در حال حیض یا نفاس زن، خورشید یا ماه بگیرد نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد و در غیر موقّت مانند زلزله و رعد وبرق بنابراحتیاط واجب بعد از پاک شدن، نماز را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد.
آیةالله مظاهری: اگر در حال حیض و نفاس زن یکی از موجبات نماز آیات پیش آید بعد از  پاک شدن از حیض یا نفاس نماز آیات بر او واجب نیست و همچنین اگر مجنون و بیهوش و مانند این ها باشد.

 

یک شنبه 22 مرداد 1396  12:11 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها