0

غسل

 
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

غسل

 

نجس بودن عرق جنب از حرام

 آیات عظام: امام خمینی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی: عرق جنب از حرام، نجس نیست ولی احتیاط واجب آن است که با بدن یا لباسی که به آن الوده شده نماز نخوانند
آیةالله العظمی اراكي: عرق جنب ازحرام گرچه نجس بودن آن، محلّ اشكال است ولي با بدن يا لباسي كه به آن، آلوده شده نمي توان نماز خواند.
 
 
 
آیةالله العظمی خوئي: عرق جنب از حرام پاك است و بنابر احتياط مستحبّ  نماز با آن نخوانند.
 
 
 
آیةالله العظمی  وحید خراسانی: عرق جنب از حرام پاك است و بنابراحتیاط واجب) نماز با آن نخوانند.
 
 
 
آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: عرق جنب از حرام پاك است، لكن بنابر احتياط واجب با بدن يا لباسي كه آلوده به آن است، نمي شود نماز خواند.
 
 
 
آیةالله العظمی بهجت: عرق جنب از حرام نجس نيست ولي بنابرأظهر و أحوط با بدن يا لباسي كه به آن آلوده شده تا خشك نشده، نماز نخوانند.
 
 
 
آیةالله العظمی تبريزي: عرق جنب از حرام پاك است و بنابر احتياط نماز با آن جايز نيست؛ و بعيد نيست این احتياط واجب نباشد.
 
 
 
آیةالله العظمی امام خامنه ای: عرق جنب از حرام بنا بر اقوى پاک است، لکن احتياط واجب اين است که با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود.
 
 
 
(اجوبةالإستفتائات پاسـخ سـؤال 270)
 
 
 
آیةالله العظمی سيستاني: عرق جنب از حرام پاك است و نماز با آن صحيح است.
 
 
 
آیةالله العظمی شبیری زنجاني: عرق جنب از حرام پاك است، ولي بنابر احتياط مستحب از آن اجتناب كنند.
 
 
 
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: كسي كه از طريق حرام جنب شود، عرق او نجس نيست، ولي مادام كه بدن يا لباس او عرق دارد، با آن نماز نخواند بنابراحتياط واجب. احتياط مستحبّ آن است كه از عرق جنب از حرام پرهيز شود و براي رعايت اين احتياط، بهتر است با آب ملايم غسل كند كه بهنگام غسل بدن او عرق نكند، اين در صورتي است كه با آب قليل غسل نمايد و اگر با آب كر و مانند آن باشد اشكال ندارد، امّا بعد از پايان غسل يك بار همهٔ بدن را آب بكشد (بنابر احتياط مستحبّ).
 
 
 
آیةالله العظمی مظاهری: عرق جنب از حرام نجس نیست ولی با بدن یا لباسی که عرق در آن موجود باشد نباید نماز خواند .
 
 
 
آیةالله العظمی سبحانی: عرق کسی که از طریق حرام جنب شود پاک است ، ولی با بدن و یا لباسی که با آن آلوده شده نماز نخوانند.
 
 
 
***** **** *****
 
 
 
{عرق جنب از حرام؛ مانند: عرق آمیزش با حائض؛ زنا؛ استمناء؛ لواط؛ مساحقه؛ آمیزش با حیوان و...}
 
یک شنبه 22 مرداد 1396  12:00 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:غسل

 

خواندن چه مقدار از قرآن بر جنب حرام است؟

آیات عظام: امام، اراکی، نوری: خواندن سوره ‏اى كه سجده واجب دارد و اگر يك حرف را به قصد يكى از اين چهار سوره هم بخواند حرام است.

آیات عظام: گلپایگانی، صافی: خواندن آیه‏ اى كه سجده واجب دارد و اگر يك حرف از اين چهار آیه را هم بخواند حرام است و احتیاط مستحب آن است که آیات دیگر سوره سجده دار را نیز نخواند.
آیات عظام: خوئی، تبریزی، سیستانی، مظاهری: خواندن هر یك از آیات سجده واجب.
آیةالله العظمی فاضل: خواندن سوره ‏اى كه سجده واجب دارد و اگر يك حرف از این چهار سور را هم بخواند حرام است.
آیةالله العظمی بهجت: خواندن سوره‏ اى كه سجده واجب دارد و اگر يك کلمه از این چهار سور را هم بخواند حرام است.
آیةالله العظمی خامنه ای: خواندن خصوص آيات سجده اين سوره‏ ها، ولى خواندن ساير آيات از اين سوره ‏ها اشکال ندارد. (س 199).
آیةالله العظمی وحید: خواندن هر یك از آیات سجده واجب و بنابراحتیاط واجب از خواندن بقیه این چهار سوره، حتّى از خواندن (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم)، بلكه بعض آن به قصد این سوره ها نیز خوددارى كند.
آیةالله العظمی سبحانی: خواندن آيه اى كه پس از خواندن بايد سجده كرد و احتياط آن است يك حرف از اين چهار سوره را هم نخواند.
آیةالله العظمی زنجانی: خواندن هر يك از آيات سجدۀ واجب. بلكه بنابر احتياط خواندن آيات‌ ديگر يا قسمتى از يك آيه از سوره‌هاى سجده نيز جايز نيست.
آیةالله العظمی مکارم: خواندن يکى از آيات سجده، ولى خواندن غير آيه سجده از سوره سجده مانعى ندارد

 

 

یک شنبه 22 مرداد 1396  12:01 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:غسل

 

کیفیت غسل ارتماسی

 

آیات عظام: امام خمینی، نوری همدانی: در غسل ارتماسي اگر به نيّت غسل ارتماسي به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است و احتياط آن است كه يكدفعه زير آب رود.

آیات عظام: گلپايگاني، خوئي، تبريزي، صافي گلپایگانی، شبیری زنجاني: در غسل ارتماسي بايد در يك آن، آب تمام بدن را فرا بگيرد، پس اگربه نيّت غسل ارتماسي درآب فرو رود چنانچه پاي او روي زمين باشد بايد از زمين بلند كند.
آیات عظام: اراكي، فاضل لنکرانی: در غسل ارتماسي بايد آب در يك آن، تمام بدن را بگيرد ، پس اگر به نيّت غسل ارتماسي يك باره يا به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است.
آیةالله العظمی بهجت: در غسل ارتماسي اگر به نيّت غسل ارتماسي به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است و احتياط آن است كه از اوّل فرو رفتن در آب، نيّت غسل كردن را داشته باشد به آنچه غسل ارتماسي با آن محقق و تمام مي شود، و أظهر، كفايت نيّت در حال فرو رفتن مجموع بدن در آب است.
آیةالله العظمی خامنه ای:
آیةالله العظمی سيستاني: غسل ارتماسي به دو نحو انجام مي گيرد، دفعي و تدريجي. در غسل ارتماسي دفعي، بايد در يك آن، آب تمام بدن را فرا بگيرد، ولي معتبر نيست كه قبل ازشروع در غسل تمام بدن بيرون آب باشد، بلكه اگر مقداري از آن بيرون باشد و به نيّت غسل در آب فرو رود كفايت مي كند . در غسل ارتماسي تدريجي بايد بدن را به نيّت غسل تدريجاَ با حفظ وحدت عرفي در آب فرو برد و دراين قسم لازم است كه هر عضو قبل از غسل دادن آن بيرون آب باشد.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: غسل ارتماسی به فرو بردن تمام بدن در آب محقق می شود، و تحقق غسل ارتماسی در صورتی که قسمتی از بدن در آب باشد به فرو بردن باقی بدن مورد اشکال است، و بنابراحتیاط واجب به گونه ای باشد که عرفاً صدق کند که بدن را دفعة در آب فرو برده است.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: غسل ارتماسي آن است كه بعد ازنيّت، تمام بدن را يكدفعه يا به تدريج در آب فرو ببرد، خواه در مثل حوض و استخر باشد و يا زير آبشاري كه آب آن يكمرتبه تمام بدن را فرا مي گيرد، امّا غسل ارتماسي زير دوش معمولي ممكن نيست.
آیةالله العظمی سبحانی: غسل ارتماسی آن است که پس از نیت، تمام بدن را یکدفعه یا به تدریج در آب فرو برد.
آیةالله العظمی مظاهری: غسل ارتماسی؛ غسلی است که دریک لحظه، آب تمام بدن را فرا بگیرد، بلکه اگر به نیت غسل ارتماسی به تدریج در آب فرو رود غسل او صحیح است. چنانکه اگر بعضی از بدن غسل کننده در آب و بعضی قسمتهای دیگر بیرون از آب باشد و به نیت غسل بقیّه بدن را در آب فرو برد غسل او صحیح است. چنانکه اگر همه بدن زیر آب باشد و بعد از نیت غسل بدن را حرکت دهد یا از آب بیرون آید غسل او صحیح است.

 

 

یک شنبه 22 مرداد 1396  12:03 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:غسل

 

وظیفه مکلّف پس از باطل شدن تیمم

 

امام خمینی، اراکی، فاضل، نوری، مظاهری، سبحانی: اگر بدل از غسل تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید وضو بگیرد و اگر نمی تواند وضو بگیرد، باید بدل از وضو تیمّم نماید.
گلپایگانی، صافی: اگر بدل از غسل تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید وضو بگیرد و بنابراحتیاط مستحبّ (صافی: بنابراحتیاط واجب) بدل از غسل تیمّم نماید و اگر نمی تواند وضو بگیرد دو تیمّم کند یکی بدل از غسل و دیگری بدل از وضو؛ ولی اگرتیمّم او بدل از غسل جنابت بوده، چنانچه یک تیمّم نماید به قصد این که آنچه تکلیف او است انجام داده باشد کافی است.
سیستانی: اگر بدل از غسل تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید وضو بگیرد و احتیاط مستحبّ آن است که تیمّم نیز بکند و اگر نمی تواند وضو بگیرد، باید بدل از آن تیمّم کند.
خوئی، تبریزی: اگر بدل از غسل جنابت تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید بدل از غسل تیمّم نماید (خوئي: و احتیاط مستحبّ آن است که وضو هم بگیرد).
وحید: اگر بدل از غسل جنابت تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتواند غسل کند باید بدل از غسل تیمّم کند و احتیاط مستحب آن است که وضو نیز بگیرد. و هم چنین است حکم تیمّم بدل از غسل حدث اکبر غیر از جنابت –مانند حیض و نفاس و مس میّت- به جز اینکه وضو هم باید بگیرد.
زنجانی: اگر بدل از غسل تیمّم کند و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای او پیش آید باید وضو بگیرد و احتیاط مستحب آن است که تیمّم بدل از غسل هم بنماید، و اگر نمی تواند وضو بگیرد تیمّم بدل از وضو می نماید و بنابراحتیاط مستحب در غیر غسل جنابت، تیمّم دیگری بدل از غسل نماید.
مکارم: هرگاه به جاى غسل تیمّم کند و بعد کارى که وضو را باطل مى کند انجام دهد براى نمازهاى بعد فقط باید وضو بگیرد و اگر نمى تواند وضو بگیرد به جاى آن تیمّم کند.
منبع: توضیح المسائل مراجع، مسأله 724.
 
تــــوجــــه: در مواردی که نام یکی از مراجع ذکر نشد باشد، مقلدین آن مراجع عظام برای آنکه یقین به انجام تکلیف خود کنند در بین فتاوای موجود عمل به احتیاط کنند.

 

 

یک شنبه 22 مرداد 1396  12:04 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:غسل

 

حکم حدث اصغر در حین غسل

 

آیةالله العظمی امام خمینی: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند بنابراقوا غسلش باطل نمي شود ولیکن بعد از غسل برای چیزهائی که وضو در آنها شرط است باید وضو بگیرد.
آیةالله العظمی اراكي: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند غسل باطل نمي شود ولي اگر غسل جنابت باشد بايد مانند ساير غسلها براي نماز وضو هم بگيرد.
آیةالله العظمی خوئي: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند بايد غسل را رها كرده و غسل ديگري بنمايد؛ و چنانچه بخواهد غسل ترتيبي نمايد بنابراحتياط مستحبي وضو هم بگيرد.
آیات عظام: گلپايگاني، فاضل، صافي: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند مي تواند غسل را تمام نمايد و بعد وضو بگيرد، و بهتر آن است كه غسل را احتياطاً از سر بگيردبه قصد آنچه بر ذمّه او است از اتمام يااعاده؛ لكن وضو بعد از غسل در اين صورت هم واجب است.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: حدث اصغر در اثناى غسل به صحّت غسل ضرر نمى رساند و لازم نيست که غسل را از نو شروع کند، ولى چنين غسلى کفايت از وضو براى نماز و ساير اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمى کند.
آیات عظام: نوري، مظاهری: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند غسل باطل نمي شود ولي بعد از غسل براي نماز [باید] وضو بگيرد.
آیةالله العظمی زنجاني: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند غسل او صحيح است، ولي بايد پس از غسل وضو هم بگيرد و احتياط مستحب آن است كه غسل را نيز دوباره بجا آورد.
آیةالله العظمی سيستاني: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند لازم نيست غسل را رها كرده و غسل ديگري بنمايد، بلكه مي تواند غسل خود را تمام نمايد و بنابراحتياط لازم بايد وضو هم بگيرد، ولي اگر از غسل ترتيبي به ارتماسي و يا از ارتماسي به ترتيبي عدول نمايد، لازم نيست وضو هم بگيرد.
آیةالله العظمی بهجت: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند بنابراحتياط به قصد وظيفه واقعيّه (اعمّ از تمام يا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع كند و  بنابراحتیاط براي نماز و كاري كه وضو لازم دارد وضو بگيرد.
آیةالله العظمی مکارم: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند ضرري به غسل او نمي زند ولي براي نماز و مانند آن، بايد وضو بگيرد.
آیات عظام: تبریزی، سبحانی: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند باید (تبریزی: بنابراحتياط) غسل را از سر بگيرد و براي نماز وضو هم بگيرد.
آیةالله العظمی وحید: اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند، مثلاً بول كند بنابراحتیاط واجب غسل را تمام کند و اعاده نماید و وضو هم ضمیمه کند مگر اینکه از غسل ترتیبی به غسل ارتماسی عدول کند.
منبع: توضیح المسائل مراجع، مسأله 386 و تحریرالوسیله «القول فی واجبات الغسل مسألة 19» - أجوبةالإستفتائات پاسخ سؤال 185

 

 

یک شنبه 22 مرداد 1396  12:05 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها