0

احکام بانوان

 
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

احکام بانوان

 

برخی از نشانه های خون حیض

 

آیات عظام: امام خمینی، اراکی، بهجت، امام خامنه ای، نوری، سبحانی:  خون حیض در بیشتر اوقات، غلیظ و گرم و رنگ آن سرخ مایل به سیاهی یا سرخ است و با فشار و کمی سوزش بیرون می آید.
آیات عظام: خوئی، گلپایگانی، سیستانی، تبریزی، وحید، ‌صافی: خون حیض در بیشتر اوقات، غلیظ و گرم و رنگ آن سیاه یا سرخ است و با فشار و کمی سوزش بیرون می آید.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: خون حیض در بیشتر اوقات، غلیظ و گرم و رنگ آن سرخ مایل به سیاهی یا سرخ تیره است و با فشار و کمی سوزش بیرون می آید.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: خون حيض نشانه هايى دارد: در بيشتر اوقات غليظ و گرم و رنگ آن تيره يا سرخ است و با فشار و کمى سوزش خارج مى شود.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: خون حیض در بیشتر اوقات گرم و تازه، و رنگ آن سیاه یا سرخ تیره است و با فشار و سوزش بیرون می آید.
آیةالله العظمی مظاهری: خون حیض در بیشتر اوقات، غلیظ و گرم و رنگ سرخ مایل به سیاهی است و با فشار و کمی سوزش بیرون می آید.

 

 

چهارشنبه 28 تیر 1396  1:01 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:احکام بانوان

خواندن چه مقدار از قرآن بر جنب، حائض و نفساء حرام است؟

 

آیات عظام: امام، اراکی، نوری: خواندن سوره‏اى كه سجده واجب دارد و اگر يك حرف را به قصد يكى از اين چهار سوره هم بخواند حرام است.

آیات عظام: گلپایگانی، صافی: خواندن آیه‏ اى كه سجده واجب دارد و اگر يك حرف از اين چهار آیه را هم بخواند حرام است و احتیاط مستحب آن است که آیات دیگر سوره سجده دار را نیز نخواند.

آیات عظام: خوئی، تبریزی، سیستانی، مظاهری: خواندن هر یك از آیات سجده واجب.

آیةالله العظمی فاضل: خواندن سوره‏اى كه سجده واجب دارد و اگر يك حرف از این چهار سور را هم بخواند حرام است.
آیةالله العظمی بهجت: خواندن سوره‏اى كه سجده واجب دارد و اگر يك کلمه از این چهار سور را هم بخواند حرام است.
آیةالله العظمی خامنه ای: خواندن خصوص آيات سجده اين سوره‏ ها، ولى خواندن ساير آيات از اين سوره ‏ها اشکال ندارد. (س 199).
آیةالله العظمی وحید: خواندن هر یك از آیات سجده واجب و بنابراحتیاط واجب از خواندن بقیه این چهار سوره، حتّى از خواندن (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم)، بلكه بعض آن به قصد این سوره ها نیز خوددارى كند.
آیةالله العظمی سبحانی: خواندن آيه اى كه پس از خواندن بايد سجده كرد و احتياط آن است يك حرف از اين چهار سوره را هم نخواند.
آیةالله العظمی زنجانی: خواندن هر يك از آيات سجدۀ واجب. بلكه بنابر احتياط خواندن آيات‌ ديگر يا قسمتى از يك آيه از سوره‌هاى سجده نيز جايز نيست.
آیةالله العظمی مکارم: خواندن يکى از آيات سجده، ولى خواندن غير آيه سجده از سوره سجده مانعى ندارد
چهارشنبه 28 تیر 1396  1:02 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:احکام بانوان

نماز با غسل حیض بدون وضو

 

آیات عظام: امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، امام خامنه ای، صافی، سبحانی: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است، ولی برای نماز باید پیش از غسل یا بعد از آن وضو هم بگیرد. و اگر پیش از غسل وضو بگیرد بهتر است.

آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است ولی غسل حیض کفایت از وضو نمی کند و برای نماز پیش از غسل یا بعد از آن باید وضو هم بگیرد و اگر پیش از غسل وضو بگیرد افضل است.
 
آیات عظام: خوئی، سیستانی، تبریزی، نوری: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است (سیستانی: ‌و از وضو کفایت می کند) ولی بهتر آن است که پیش از غسل (تبریزی: یا بعد از غسل) وضو هم بگیرد.
 
آیةالله العظمی بهجت: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و روزه و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است، ولی برای نماز بنابراظهر باید پیش از غسل یا بعد از آن وضو هم بگیرد. و اگر پیش از غسل وضو بگیرد بهتر است.
 
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: بعد از آن كه زن از خون حيض پاك شد، واجب است براى نماز و امور ديگرى كه بايد با وضو يا غسل يا تيمم بجا آورده شود غسل كند، و دستور آن مثل غسل جنابت است و نيازى به وضو ندارد، ولى احتياط مستحب آن است كه پيش از‌ غسل يا بعد از آن وضو بگيرد و بهتر آن است كه پيش از غسل وضو بگيرد.
 
آیةالله العظمی وحید خراسانی: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و دستور آن مثل غسل جنابت است و احتیاط مستحب آن است که پیش از غسل وضو هم بگیرد.
 
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: هنگامی که زن از حیض پاک شود باید برای انجام عبادات خود غسل کند و اگر دسترسی به آب ندارد تیمم نماید، دستور غسل حیض مثل غسل جنابت است و از وضو نیز کفایت می کند، ولی احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد (خواه پیش از غسل باشد یا بعد از غسل).
 
حضرت آیةالله العظمی مظاهری: بعد از آنکه زن از خون حیض پاک شد، ‌واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری که باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود، غسل کند. و لازم نیست برای نماز وضو بگیرد گرچه بهتر است وضو هم بگیرد.
چهارشنبه 28 تیر 1396  1:04 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:احکام بانوان

سنّ یائسگی

 

آیات عظام: امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، مظاهری، سبحانی: زنهای سیّده(1) بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که سیّده نیستند(2) بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند.
(1) سبحانی: زنهای قرشی
(2) سبحانی: زن هایی که قرشی نیستند.
***** **** *****
آیةالله العظمی بهجت:
آیةالله العظمی امام خامنه ای: سن يائسگى (در زنان سيده 60 سال قمرى است ولى سن يائسگى در زنان غير سيده50 سال قمرى)، محل تأمّل و احتياط است، ولى اگر كسى بخواهد در اين رابطه به مجتهد جايزالتقليدى كه فتوا در اين مسأله دارد مراجعه كند، اشكال ندارد.
آیةالله العظمی نوری همدانی: مشهور آن است که زنهای سیّده، بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که سیّده نیستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند ولی این مطلب، محلّ تأمّل است و برای حقیر ثابت نیست؛ و لذا احتیاط واجب آن است که زنهای سیّده در صورتی که پس از گذشتن از سن پنجاه سالگی در ایّام عادت خود، یا با نشانه های حیض، خون ببینند، میان اعمالی که زن مستحاضه انجام میدهد از قبیل خواندن نماز با کیفیتی که ذکر می شود، و چیزهایی که حائض باید ترک کند از قبیل داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدینه و مکث در مساجد دیگر، تا سن شصت سالگی جمع کنند.
آیات عظام: خوئی،‌ تبریزی: زنهایی که سیّده نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال (خوئی: یائسه می شوند بنابر مشهور، ولیکن واجب است بر زنهای غیر سیّده) و نیز زنهای سیّده بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنانچه با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببینند احتیاط کنند.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: زن بعد از تمام شدن شصت سال یائسه می شود، و چنانچه خونی ببیند حیض نیست، و احتیاط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بین احکام یائسه و غیر یائسه، چه قرشیه باشد و چه غیر قرشیه؛ بنابراین اگر در این فاصله با  نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند، بنابراحتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی: زنان سیّده و غیر سیّده هر دو، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند، یعنی اگر در این سن و سال خونی ببینند خون حیض نیست، مگر اینکه آنچه می بینند تمام شرایط حیض را داشته باشد که در این صورت باید مطابق آن عمل کنند.
آیةالله العظمی سیستانی: خونی را که زنها پس از تمام شدت شصت سالگی می بینند حکم حیض را ندارد، ولی در فاصله پنجاه تا شصت سالگی زن حیض می بیند؛  گرچه احتیاط مستحب این است زنهایی که قرشیّه (سیّده) نیستند، در این فاصله در مواردی که قبلاً حیض به حساب می آمد محرّمات حائض را ترک و وظایف مستحاضه را انجام دهند.
آیةالله العظمی زنجانی: زنهای قرشیّه بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند، یعنی خون حیض نمی بینند، و زنهایی که قرشیّه نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند. باید توجه داشت که زنهای سیّده یکی از اقسام زنهای قرشیّه می باشند.
توضیح المسائل مراجع مسأله 435 - استفتائات جدید امام خامنه ای؛ سایت معظم له
 

چهارشنبه 28 تیر 1396  1:05 AM
تشکرات از این پست
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:احکام بانوان

حکم آمیزش با همسر در زمان عادت و میزان کفّاره آن

{راجع به  آمیزش با همسر در زمان عادت ماهیانه}

در زمان عادت ماهیانه زن، آمیزش و جماع بر زن و شوهر حرام هست ولو کمتر از ختنه گاه باشد و ارضا هم نشوند و اگر این کار حرام و گناه انجام شود، لازم هست توبه و استغفار کنند و کفاره دهند:

آیات عظام: امام خمینی، اراکی، فاضل لنکرانی، بهجت، امام خامنه ای، سبحانی: بنابراحتیاط واجب باید کفّاره بدهد.

آیات عظام: گلپایگانی، صافی: مستحب بلکه احوط هست کفّاره بدهد.

آیات عظام: خوئی، تبریزی، وحیدخراسانی، نوری همدانی: بنابراحتیاط مستحب کفّاره بدهد.

آیةالله العظمی سیستانی: بهتر است کفّاره بدهد. آیات عظام: مکارم شیرازی، مظاهری: مستحب است کفّاره بدهد.

آیةالله العظمی شبیری زنجانی: مستحبّ، بلکه مطابق احتیاط مستحب است کفّاره بدهد.

{مقدار کفّاره آمیزش در زمان عادت ماهیانه}

اگر مثلاً مجموع ایام ایام عادت شش روز باشد و ایّام حیض را سه قسمت کنند:

در قسمت اول: هیجده نخود طلا؛

در قسمت دوم: نه نخود طلا؛

در قسمت سوم: چهار و نیم نخود طلا؛ توضیح: کفّاره باید به فقیر داده شود.

-----

منبع: توضیح المسائل مراجع، مسأله 452؛ - سؤال از دفتر حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه).

چهارشنبه 28 تیر 1396  1:10 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها