اکثر گوشی های موجود در بازار اندرویدی هستند. اندروید، سیستمعاملی محبوب و با امکانات بوده که در عین سادگی و جذابی، ایراداتی را همچون سیستمعاملهای دیگر دارد که برخی از آنها اذیت کننده هستند. خوشبختانه، بیش از 90 درصد این مشکلات، به سادگی و توسط خود کاربران حل میشود. ما در این مقاله از آسمونی قصد داریم تا شایعترین مشکلاتی را که برای اکثر گوشی ها وجود دارد، به همراه راه حل برطرف کردن آنها، بیان نماییم.
-
کرش کردن Google Store Play
اگر به محض باز کردن گوگل پلی، با کرش کردن آن روبهرو میشوید، احتمالا به خاطر اطلاعاتیست که از قبل در این اپلیکیشن ذخیره شده که این مشکل، در اکثر موارد با پاک کردن حافظهی آن (Cache)، برطرف میشود. این قابلیت در خود اندروید وجود داشته و مسیر انجام آن، در اکثر نسخهها یکسان است. برای انجام این کار، مسیر زیر را طی کنید:
-
وارد تنظیمات شوید
-
گزینهی Apps را انتخاب کنید
-
صفحه را به سمت راست حرکت داده تا پنجرهی “All” روبهرو شوید
-
Google Play Storeرا پیدا کرده و حافظهی کش آن را پاک کنید
-
تلفن خود مجددا راهاندازی کنید
اگر مشکلتان با انجام این کار حل نشد، بهتر است حافظهی مربوط به Google Play Services و Google Services Framework را نیز پاک کنید. فراموش نکنید که بعد از انجام این کار، حتما باید تلفن خود مجددا راهاندازی نمایید.
-
مواجه شدن با ارور Insufficient Space on Device
سیستمعامل اندروید، فضایی ثابت را برای اپلیکیشنهای نصب شده در نظر میگیرد. ممکن است هنگام نصب نرمافزاری جدید، با اروری مواجه شوید که به شما میگوید فضای کافی بر روی تلفن شما وجود ندارد، در حالی که هنوز فضای بسیار زیادی باقی مانده است.
آسانترین راه برای حل این مشکل، اقدام به پاک کردن برخی از اپلیکیشنهای موجود میباشد. البته شاید اگر نرمافزارهایی همچون Spotify را بر روی تلفن خود داشته باشید، محل ذخیرهسازی آهنگها و فایلهای این اپلیکیشن را پیدا نکنید. بهترین راه برای حل مشکل شما، استفاده از نرمافزارهای جانبی همچون CCleaner میباشد که به وسیلهی آنها فضای اضافی اشغال شده توسط اپلیکیشنهای مختلف را حذف نمایید. البته نرمافزارهای دیگری همچون DiskUsage نیز وجود دارد که میتواند به صورتی دقیق، فضای دستگاه شما را نشان دهد.
-
نصب نشدن اپلیکیشنهای گوگلپلی
برخی مواقع، اپلیکیشنهایی را که از Google Play Store دانلود میکنید، نصب نمیشوند که برای حل این مشکل، دو راه حل محبوب وجود دارد. راه اول مربوط به پاک کردم حافظهی کش Google Play و راه دوم، مربوط به پاک کردن تاریخچه (history) گوگلپلی میشود. از دیدگاه شخصی، روش اول، کاربردیتر خواهد بود:
-
وارد تنظیمات شوید
-
گزینهی Apps را انتخاب کنید
-
صفحه را به سمت راست حرکت داده تا پنجرهی “All” روبهرو شوید
-
Google Play Storeرا پیدا کرده و حافظهی کش آن را پاک کنید
-
تلفن خود مجددا راهاندازی کنید
سعی کنید از این روش، بیشتر در مواردی استفاده کنید که روش اول جواب نمیدهد، هر چند معمولا این مشکل با پاک کردن حافظهی کش گوگلپلی، برطرف خواهد شد…
-
نصب مجدد Google Play Store
باید بدانید که بدون دسترسی به بخش روت (Root) تلفن خود، قادر به حذف Google Play Store نخواهید بود. اما دلیل اینکه بسیاری از افراد به دنبال نصب مجدد این سرویس هستند، به این دلیل است که تصور میکنند Google Play را حذف کردهاند اما اینطور نبوده و در واقع، آنها این سرویس را غیر فعال کردهاند! برای اینکه این سرویس مجددا فعال شود لازم است مسیر زیر را طی کنید:
-
وارد تنظیمات شوید
-
گزینهی Apps را انتخاب کنید
-
صفحه را به سمت راست حرکت داده تا با پنچرهی “disabled” روبهرو شوید.
-
سعی کنید Google Play Store را پیدا کرده و گزینهی “reenable” را انتخاب کنید.
-
چگونه Google Play را نصب کنیم؟
ممکن است به صورت پیشفرض، بر روی برخی از تلفنها و تبلتهای وارداتی، Google Play Store نصب نشود. در صورت وجود چنین موضوعی، کاربران باید یک فایل نصبی اندروید (APK) را از یک منبع خارجی وارد تلفن خود کرده و به صورت دستی، اقدام به نصب آن کنند اما این دستگاه آنها، این اجازه را به آنها نخواهد داد. برای حل این موضوع:
بعد از انجام این کار، به راحتی قادر خواهید بود تا اپلیکیشنهای مورد نظر را نصب نمایید.
-
به ورژنی قدیمیتر از Google Play Store نیاز دارید؟
نسخههای جدیدتر اندروید برای تمامی تلفنهای اندرویدی و گوشیهای قدیمیتر، عرضه نمیشوند و ممکن است برخی از نسخههای جدیدی از Google Play Store که برای این سیستمعامل عرضه میشود، بر روی تلفن شما کار نکند. اینجاست که شما به نسخهی قدیمیتر یا بهتر است بگوییم قبلی از سرویس خود احتیاج پیدا میکنید.
برای اینکه نسخههای قدیمیتر را نصب کنید، بهترین کار، مراجعه به وبسایت APK Mirror و لینکی که قرار دادهایم، میباشد. در این صفحه، میتوانید تمامی نسخههای Google Play Store را دانلود نمایید.
-
چگونه حافظهی موقت RAM را پاکسازی کنیم؟
سیستمعامل اندروید زمانی خود کار میکند که تعداد اپلیکیشنهای در حال اجرا، در پایینترین میزان خود باشند. تعداد زیادی از اپلیکیشنها نیز حتی زمانی که از آنها استفاده نمیکنید، در حال اجرا بوده و از سرعت دستگاه اندرویدی شما میکاهند. هر چه تعداد اپلیکیشنهای صنب شده بر روی تلفن شما بیشتر باشد، تعداد نرمافزارهای در حال اجرا نیز بیشتر خواهد بود. تنها راه حل، حذف نرمافزارهای اضافی و غیر ضروری میباشد. فراموش نکنید که اپلیکشنهایی هستند که فعالیت نرمافزارهای در حال اجرا را متوقف میسازند و ما، آنها را به شما پیشنهاد نمیکنیم!
-
درست کار نکردن رابط کاربری!
بعضی مواقع با متوقف شدن سیستم رابط کاربری (System UI) روبهرو میشویم که با راهاندازی مجدد دستگاه، این مشکل حل نخواهد شد. بهترین کار در این شرایط، پاک کردن حافظهی کش رابط کاربری است. برای انجام این کار، مسیر زیر را طی کنید:
-
وارد تنظیمات شوید
-
گزینهی Apps را انتخاب کنید
-
صفحه را به سمت چپ حرکت داده تا پنجرهی “All” که مربوط به تمای اپلیکیشنها و سرویسها میباشد، وارد شده و حافظهی کش System UI را پاک کنید
-
دستگاه خود را مجددا راهاندازی کنید
-
دانلود نشدن صحیح اطلاعات
شاید شما نیز به هنگام دانلود برخی فایلها، با مشکلاتی از قبیل دانلود نشدن فایلها روبهرو شوید. اندروید برای دانلود اطلاعات، یک بخش اختصاصی دارد که به هم ریختن این بخش، میتواند تاثیری منفی در عملکرد دانلود داشته باشد. برای حل این مشکل، تنها کافیست حافظهی کش را پاک نمایید:
-
وارد تنظیمات شوید
-
گزینهی Apps را انتخاب کنید
-
صفحه را به سمت چپ حرکت دهید و در پنجرهی “All”، گزینهی “Download Manager” را انتخاب کنید
-
حافظهی کش را پاک کرده و دستگاه خود را مجددا راهاندازی نمایید
-
نمیتوانید محل فایلهای دانلود شدهی خود را پیدا کنید؟
تمامی اطلاعاتی که از اینترنت دانلود میکنید، به صورت پیشفرض در پوشهای به نام “Download” قرار میگیرد. برای پیدا کردن این پوشه، ابتدا نرمافزار ES File Explorer را دانلود کرده و پس از نصب آن، از مسیر sdcard > Download، میتوانید فایلهای دانلود شدهی خود را مشاهده نمایید.
-
اجرا نشدن فایلهای ویدئویی دانلود شده
بهترین پیشنهاد، نصب نرمافزارهایی همچون VLC Player و MX Player میباشد. این نرمافزارها قادرند هر فرمتی را که تصور میکنید، اجرا کنند! البته اگر کارتان با این نرمافزارها راه نیفتاد، ناچارید به سراغ دیگر اپلیکیشنها بروید.
در واقع این موضوع، راه حل مشخصی ندارد و شاید تنها راه، آزمایش یکبهیک برنامههای مختلف باشد.
-
من یک بدافزار نصب کردم!
سعی کنید هیچگاه اپلیکیشنهای کرک شده را دانلود نکنید! ممکن است بسیاری از این اپلیکیشنها حاوی بدافزار باشند. البته اگر این اتفاق افتاد، جای نگرانی نخواهد بود و میتوان با حذف برنامهی مورد نظر، این موضوع را حل نمود.
اگر نمیدانید که کدام اپلیکیشن شما حاوی بدافزار است، کافیست یک اسکنر بدافزار را نصب کنید
-
کار نکردن اینترنت
اینکه شما نتوانید از گزینهی “Data” برای اتصال به اینترنت استفاده نکنید، احتمال بسیار زیاد، تنظیمات مربوط به تلفن خود را به درستی انجام ندادهاید. عموما تنظیماتی که به درستی اعمال نشدهاند، به تنظیمات APN مربوط میشوند. البته معمولا این قسمت به صورت خودکار و به کمک اپراتور تلفن همراه شما، تنظیم میشود اما اگر این اتفاق نیفتاد، ناچارید به صورت دستی، آن را تنظیم کنید…
-
عدم اتصال به اینترنت وایفای
اگر نمیتوانید با روشن کردن وایفای، به روتر و اینترنت خود متصل شوید، احتمالا مشکل از مودم باشد که با راهاندازی مجدد آن و البته تلفن همراه شما، این مشکل حل خواهد شد.
البته اگر این موضوع همیشه ادامه داشته باشد، میتوانید Firmware (سختافزار) مودم را بروزرسانی کنید تا این مشکل حل شود! برای اینکار، ابتدا باید مدل دقیق مودم خود را پیدا کرده و در وبسایت کمپانی سازندهی آن و طبق دستور موجود، اقدام به بروزرسانی سختافزار مودم خود کنید.
-
چگونه قفل دستگاه اندروید خود را بشکنیم؟!
احتمالا برای شما هم پیش آمده که رمز عبوری بر روی دستگاه خود قرار داده و آن را فراموش کنید. برای اینکه کلمهی عبور خود را بازیابید، بهتر است که از طریق bootloader، قسمتی که از طریق آن میتوان تلفن را به تنظیمات کارخانه بازگرداند، عمل Reset Factory را انجام دهید. البته نرمافزارهای زیادی برای شکستن قفل وجود دارد که پیشنهاد میکنم به آنها فکر نکنید!
روش وارد شدن به bootloader در بسیاری از دستگاهها یکسان است. ابتدا دستگاه خود را به صورت کامل خاموش کرده و سپس و به صورت همزمان، دکمهای که صدای تلفن را کم میکند به همراه دکمهی پاور را فشار داده و نگه دارید تا تلفن شما بوت شود. حالا میتوانید تلفن خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید!
توجه: اگر از رام شخصی استفاده میکنید، هرگز این کار را انجام ندهید، چرا که باعث از کار افتادن دستگاه شما خواهد شد!
-
کرش کردن دستگاه به هنگام بوت شدن
اگر تلفن شما بوت نمیشود و یا به هنگام بوت شدن کرش میکند، ناچارید از حالت امن یا “Safe Mode” برای بوت کردن گوشی خود استفاده کنید. این حالت به کاربران اجازه خواهد داد تا تمامی اپلیکیشنهایی را که ممکن است باعث کرش کردن سیستم شوند، غیر فعال کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.
-
روشن نشدن دستگاه اندروید
در اولین قدم سعی کنید باتری را خارج کنید. اگر باتری دستگاه شما خارج نمیشد، کلید پاور را به مدت 15 ثانیه نگه دارید. اگر باز هم مشکل حل نشد، اینبار دستکاه خود را به برق متصل کرده و مجددا 15 ثانیه، کلید پاور را به مدت 15 ثانیه نگه دارید. در صورتی که همچنان نیز این مشکل را داشتید، باید به خدمات پس از فروش دستگاه خود مراجعه کرده و یا آن برای سرویس، به یکی از مراکز کمپانی خود ارسال کنید.
-
شناخته نشدن کارت حافظه
این مشکل برای اغلب افراد به وجود میآید و شاید بهترین راه برای حل آن، فرمت کردن و پاک کردن اطلاعات آن باشد. برای اینجام این کار، مسیر زیر را طی کنید:
-
وارد تنظمیات شوید
-
وارد قسمت مربوط به ذخیرهسازی یا Stroage شوید
-
تا انتها بروید و گزینهی “Format SD card” را انتخاب کنید
-
مجددا Format SD card را زده تا کارت حافظهی خود را فرمت کنید
اگر با این کار نتوانستید مشکل خود را حل کنید، کارت حافظهی خود را به وسیلهی یک کارتخوان به کامیپوتر وصل کرده و اقدام به بازیابی اطلاعات کنید.
-
مشکل در اتصال اندروید به کامپیوتر
دو روش برای اتصال اندروید به PC وجود دارد، یکی اتصال اندروید از طریق Andorid Debug Bridge (به اختصار ADB) و دیگری Media Transfer Protocol (به اختصار MTP) که حالت اول به کاربر، آزادی عمل بیشتری را داده و حالت دوم، تنها کاربر را مجاز به مشاهدهی دایرکتوری و مسیر اپلیکیشنها خواهد کرد. همیشه ADB، بیشترین مشکلات را به وجود میآورد.
با این حال، از دو طریق این دو روش، میتوان مشکل وصل نشدن اندروید به کامپیوتر را حل نمود که هر کدام از این روشها، مقالهای جداگانه میطلبد!
-
انتخابی اتمی
اگر تمامی روشها را انجام دادید و باز هم مشکل شما حل نشد، احتمالا به موتورهای جستجو روی آورده و سعی میکنید تا راه حلی برای مشکل خود پیدا کنید. اما باید بدانید که همچنان یک گزینه باقی مانده که میتواند با تضمین بالایی، سیستمعامل شما را همچون روز اول سالم سازد و آن، بازگردانی تلفن خود به “تنظیمات کارخانه” میباشد!
ویرایش شد.