0

تدبر در قرآن

 
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

تدبر در قرآن

 


:large_blue_diamond::small_orange_diamond:در مواقعي كه در معرض گناه هستيم،كافيست لحظاتي را به ياد آوريم كه از شدت ناراحتي و فشار در زندگي، حاضر بوديم خداوند نيمي از عمرمان را گرفته ولي مشكلمان حل گردد.

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:دور از انصاف است كه بعد از حل شدن مشكلاتمان، برويم و انگار نه انگار كه خدايي وجود دارد و نه معرفتي،،، اين همه از بي معرفتي در جامعه شِكوه داريم،

اما آيا خود ما براي خداي يكتا كه ذره ذره ي معناي وجودش عشق به بندگانش است، تا حد مطلوب بامعرفتيم:interrobang:


:diamond_shape_with_a_dot_inside::book:یونس/۱۲:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

 

یک شنبه 11 تیر 1396  11:01 PM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat sargoncompany
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

 


:large_blue_diamond::small_orange_diamond:کسی که کار بدی انجام دهد یا به خود ستم کند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت....

:diamond_shape_with_a_dot_inside::book:نساء/۱۱۰

 

یک شنبه 11 تیر 1396  11:01 PM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

 

:small_orange_diamond:يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ ﴿۴۲﴾

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:روزى كه كار زار [و رهايى دشوار] شود و به سجده فرا خوانده شوند و در خود توانايى نيابند (۴۲)

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ ﴿۴۳﴾

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:ديدگانشان به زير افتاده خوارى آنان را فرو مى‏ گيرد در حالى كه [پيش از اين] به سجده دعوت مى ‏شدند و تندرست بودند (۴۳)

:small_red_triangle_down:ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﻰ ﺍﻓﺘﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﺳﺠﺪﻩ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ! ﺯﻳﺮﺍ ﺭﻭﺣﻴﺎﺕ ﺯﺷﺘﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎ نفوذ کرده ﺑﻮﺩ،ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ بروز ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺫﺍﺕ ﭘﺎﻙ ﺧﺪﺍ سجده کنند....

:small_red_triangle_down:ممکن است ﺳﺆﺍل ﭘﻴﺶ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﻭﺯ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻧﻴﺴﺖ، ﭘﺲ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺳﺠﻮﺩ ﺑﺮﺍﻯ ﭼﻴﺴﺖ؟
:small_red_triangle_down:ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺗﻌﺒﻴﺮﻯ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ، ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ:ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ پرده ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺍﻟﻬﻰ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﻈﻤﺖ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﻰ ﺍﻓﺘﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﭘﺸﺖ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺧﺸﻚ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﺮ ﺳﺠﺪﻩ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ!

 

 

یک شنبه 11 تیر 1396  11:02 PM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

 


:large_blue_diamond::small_orange_diamond:الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعاءِ ...

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:ستايش خداوندى را كه در پيرى، اسماعيل و اسحاق را به من عطا فرمود..

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:قطعاً پروردگارم شنونده دعاست..

:diamond_shape_with_a_dot_inside::book:ابراهیم /۳۹:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

 

یک شنبه 11 تیر 1396  11:02 PM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

 

:maple_leaf:بال رحمت:maple_leaf:

:tulip::leaves:وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني‏ صَغيراً ....

:tulip:و بالهاى تواضع خويش را از محبّت و لطف، در برابر آنان فرود آر! و بگو: «پروردگارا! همان‏گونه كه آنها مرا در كوچكى تربيت كردند، مشمول رحمتشان قرار ده!»

:diamond_shape_with_a_dot_inside::book: اسرا/ 24 :book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: فرزند در هر موقعیّتى كه هست، باید متواضع باشد و كمالات خود را به رُخ والدین نكشد. «واخفِض لهما جناح الذّل»
:large_blue_diamond::small_orange_diamond:تواضع در برابر والدین، باید از روى مهر و محبت باشد، نه ظاهرى و ساختگى، یا براى گرفتن اموال آنان. «واخفض لهما... من الرّحمة»
:large_blue_diamond::small_orange_diamond:فرزند باید نسبت به پدر مادر، هم متواضع باشد، هم برایشان از خداوند رحمت بخواهد. «واخفض... و قل ربّ ارحمهما»

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:دعاى فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمى ‏داد. «وقل ربّ ارحمهما...»

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:رحمت الهى، جبران زحمات تربیتى والدین است. «ربّ ارحمهما كما ربّیانى» گویا خداوند به فرزند مى ‏گوید: تو رحمت خود را دریغ مدار، واز خدا نیز استمداد كن كه اداى حقّ آنان از عهده‏ ى تو خارج است.

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:گذشته‏ ى خود، تلخى‏ ها و مشكلات دوران كودكى وخردسالى را كه بر والدین تحمیل شده است از یاد نبرید. «كما ربّیانى صغیراً».

 

یک شنبه 11 تیر 1396  11:03 PM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

 

:maple_leaf:دعوت با حکمت و برهان:maple_leaf:

:tulip:ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ

:tulip:با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن! پروردگارت، از هر كسى بهتر مى‏ داند چه كسى از راه او گمراه شده است؛ و او به هدايت ‏يافتگان داناتر است..

:diamond_shape_with_a_dot_inside::book:نحل/125:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:


:large_blue_diamond::small_orange_diamond: دعوت باید جهت الهى داشته باشد. «الى سبیل ربّك»

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:دعوت، مراحل و مراتبى دارد. (حكمت، موعظه، جدال نیكو كه حكمت راه عقلى و موعظه راه عاطفى مى ‏باشد.)

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: موعظه باید حَسن باشد، ولى جدال باید اَحسن باشد. «الموعظة حسنة - بالتى هى اَحسن» (هم محتوا نیكو باشد و هم شیوه و بیان)

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: بیان آثار و بركات خوبى‏ ها وآفات وخطرات بدى‏ ها از شیوهاى دعوت است. «بالحكمة» (حكمت یعنى آشنایى با مصالح و مفاسد امور از طریق علم و عقل)
:large_blue_diamond::small_orange_diamond:شما ضامن وظیفه هستید، نه ضامن نتیجه. «ان ربك هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین»

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:اسلام به طرفداران خود هم غذاى فكرى مى‏ دهد، «بالحكمة» هم غذاى روح «الموعظة الحسنة» و به مخالفان برخورد منطقى دارد. «جادلهم ...»

 

یک شنبه 11 تیر 1396  11:03 PM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

 

:small_orange_diamond:«افلم يسيروا فى الارض فتكون لهم قلوب يعقلون بها او آذان يسمعون بها فانها لا تعمى الابصر و لكن تعمى القلوب التى فى الصدور»

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:آیا در ( روی ) این زمین سیر نکرده اند تا برای آنها دل هایی پیدا شود که بدان بیندیشند یا گوش هایی که بدان بشنوند؟! زیرا در حقیقت چشم های ظاهر کور نمی شود و لکن دل هایی که در میان سینه هاست کور می گردد.

:diamond_shape_with_a_dot_inside::book:حج/۴۶:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:مراقب رفتارها باشيم. رفتارهايي كه با تكرارشان عادت ها را ميسازيم و عادت هايي كه بر دل ها تاثير ميگذارند. و دل هايي كه آدم هاي ديگري از ما ميسازند، آدم هايي كه هرگز قابل باور نبودند. به راستي كه عادات غلط و اعمال نامناسب، باعث تغيير معيارِ انتخاب در انسان ميشود و از آن لحظه است كه انسان كوردل، هرچه را كه با معيار هاي غلط خود هم خواني داشته باشد، منطقي خواهد دانست و هرچه را كه با عقايد و رفتار هاي غلطش مغاير بوده و برخلاف ميل و هوسش باشد، غير عقلي و بي اساس خواهد خواند....

 

یک شنبه 11 تیر 1396  11:04 PM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

:small_red_triangle_down:نگاهى كه به دانستن و فهميدن حق نيانجامد، قابل توبيخ است. أَ لَمْ تَرَ ...

:small_red_triangle_down:آسمان و زمين، بزرگ و كوچك، آشكار و پنهان، همه در برابر علم خداوند يكسان است. يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ‌ ... هُوَ رابِعُهُمْ‌ ... هُوَ مَعَهُمْ‌....

:small_red_triangle_down: تعدّد افراد و تنوّع سخنان آنان، در علم خداوند تأثيرى نداشته و خداوند به همه آنها و سخنانشان آگاه است. «لا أَدْنى‌ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ»...

:small_red_triangle_down:چون وجود خداوند نامحدود است، پس هر جا كه باشيم او همراه ما است.
«هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا»....

:small_red_triangle_down:مكان و زمان در علم خداوند اثرى نداشته و او به همه چيز آگاه است. «هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا»....

:small_red_triangle_down:در قيامت، خبر دهنده، خود شاهد بوده است. «شَهِيدٌ، عَلِيمٌ‌، يُنَبِّئُهُمْ»..


:blue_book:تفسير نور(10جلدى)، ج‌9، ص: 510

چهارشنبه 28 تیر 1396  12:06 AM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن


:large_blue_diamond::small_orange_diamond:افراد باایمان نباید به جای مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند••••

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:و هر کس چنین کند، هیچ رابطه‌ای با خدا ندارد (و پیوند او بکلّی از خدا گسسته می‌شود)•••

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: مگر اینکه از آنها بپرهیزید (و به خاطر هدفهای مهمتری تقیّه کنید)•••

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: خداوند شما را از (نافرمانی) خود، برحذر می‌دارد؛ و بازگشت (شما) به سوی خداست•••

:diamond_shape_with_a_dot_inside::book:آل عمران/28:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

چهارشنبه 28 تیر 1396  12:07 AM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن


:large_blue_diamond::small_orange_diamond:خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمی دهد مگر اینکه آنان آن چه درون خودشان است را تغییر دهند:bangbang:

اگر تحت سلطه ای و یا گرفتاری!!

ی جا ساکن باشی و فقط دعا کنی که این مراحل سخت فقط به اتکای التجاء ودعا سپری بشه سخت در اشتباهی :bangbang:

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: مطمئن باش تا همت نداشته باشی و تو این راه، سختی نکشی به جایی نمیرسی ••••

:walking:پس از تو حرکت ،از خدا برکت•••••


:diamond_shape_with_a_dot_inside::book: 11/رعد:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

چهارشنبه 28 تیر 1396  12:07 AM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

:herb::herb:


:blossom::leaves:خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می‌کند؛ و «امّ الکتاب» [= لوح محفوظ] نزد اوست:bangbang:


:diamond_shape_with_a_dot_inside::book: رعد/۳۹ :book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

چهارشنبه 28 تیر 1396  12:08 AM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن


:large_blue_diamond::small_orange_diamond:لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا يَسْتَجِيبُونَ لَهُم بِشَيْءٍ إِلَّا كَبَاسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْمَاءِ لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ•••••


:large_blue_diamond::small_orange_diamond:دعوت حق از آن اوست:bangbang:

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: و کسانی را که (مشرکان) غیر از خدا می‌خوانند، (هرگز) به دعوت آنها پاسخ نمی‌گویند:bangbang:

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:آنها همچون کسی هستند که کفهای (دست) خود را به سوی آب می‌گشاید تا آب به دهانش برسد، و هرگز نخواهد رسید! و دعای کافران، جز در ضلال (و گمراهی) نیست:bangbang:

:diamond_shape_with_a_dot_inside::book: رعد /۱۴:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

چهارشنبه 28 تیر 1396  12:09 AM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن


:cherry_blossom::leaves:اللهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ وَیَقْدِرُ••••

:cherry_blossom::leaves:خداوند روزی را برای هر کس که بخواهد وسیع وبرای هر کس مصلحت بداند،تنگ قرار می دهد••••••


:large_blue_diamond::small_orange_diamond:اشاره به این که مفسدان به خاطر جلب درآمد بیشتر در روزى زمین فساد مى‏کنند، پیوندهاى خدایى را مى‏برند، و عهد الهى را مى‏شکنند تا درآمد و بهره بیشترى از زندگى مادى پیدا کنند، توجه به این حقیقت ندارند که روزى و کم و زیاد آن به دست خداست•••

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: پیمان شکنان و مفسدان فى الارض «تنها به زندگى دنیا خشنود و خوشحالند در حالى که زندگى دنیا در برابر آخرت، متاع ناچیزى بیش نیست»••

:diamond_shape_with_a_dot_inside::book: رعد /۲۶:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

:book:برگزیده تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 479

چهارشنبه 28 تیر 1396  12:10 AM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:بی تردید کسانی که آیات و نشانه های ما را تکذیب کردند ،

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:و در برابر آنها تکبر ورزیدند ،

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: درهای آسمان برای آنها گشوده نمی شود ( تا دعاهای آنها در حال حیات ، و ارواحشان پس از مرگ بالا رود )،،،

:large_blue_diamond::small_orange_diamond: و آنها هرگز به بهشت درنمی آیند تا شتر نر در سوراخ سوزن فرو رود. و این چنین ما گنهکاران را کیفر می دهیم...

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:جمل" یا شتر است، یا طناب ضخیمی که با آن کشتی را در ساحل مهار می کنند. این معنا با سوزن متناسب تر از سوزن و شتر است. ولی چون مقصود، بیان محال بودن ورود کفار به بهشت است، معنای شتر و عبور شتر از سوراخ سوزن، به این محال نزدیکتر است.....


:diamond_shape_with_a_dot_inside::book: اعراف/۴۰:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:

چهارشنبه 28 تیر 1396  12:14 AM
تشکرات از این پست
mohammad_khoshghamat
13321342
13321342
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 3394
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:تدبر در قرآن

 

:herb:

ای مومنان :bangbang:
مبادا گروهی از شما گروهی دیگر را مسخره کند....‌‌‌


:diamond_shape_with_a_dot_inside::book:حجرات/ بخشی از آیه ۱۱:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:


:small_orange_diamond::leaves:ايمان، با مسخره‌كردن بندگان خدا سازگار نيست. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ»

:small_red_triangle_down::leaves:كسى كه مردم را از توهين به ديگران باز مى‌دارد نبايد در شيوه‌ى سخنش توهين باشد. «لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» (نفرمود: «لا تسخروا» يعنى شما كه مسخره‌كننده هستيد.)

:small_orange_diamond::leaves:مسخره، كليد فتنه، كينه و دشمنى است. لا يَسْخَرْ قَوْمٌ‌ ... (بعد از بيان برادرى و صلح و آشتى در آيات قبل، از مسخره كردن نهى شده است)

:small_red_triangle_down::leaves:در شيوه‌ى تبليغ، آنجا كه مسئله‌اى مهم است يا مخاطبان متنوّع هستند، بايد مطالب تكرار شود. قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ‌ ... وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ

:small_orange_diamond::leaves:ريشه‌ى مسخره كردن، احساس خودبرتربينى است كه قرآن اين ريشه را مى‌خشكاند و مى‌فرمايد: نبايد خود را بهتر از ديگران بدانيد، شايد او بهتر از شما باشد. «عَسى‌ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً»

:small_red_triangle_down::leaves:ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نيستيم، پس نبايد ظاهربين، سطحى‌نگر وامروزبين باشيم. عَسى‌ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً ...

:small_orange_diamond::leaves:عيب‌جويى از مردم، در حقيقت عيب‌جويى از خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا۶ أَنْفُسَكُمْ»

:small_red_triangle_down::leaves: نقل عيب ديگران، عامل كشف عيوب خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ»

:small_orange_diamond::leaves:بد صدا زدن، يك طرفه باقى نمى‌ماند، دير يا زود مسئله به دو طرف كشيده مى‌شود. «لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» ( «تَنابَزُوا» براى كار طرفينى است)

:small_red_triangle_down::leaves:مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (البتّه توبه تنها به زبان نيست، بلكه توبه‌ى تحقير كردن، تكريم نمودن است.)

:small_orange_diamond::leaves:مسخره کردن، تجاوز به حريم افراد است و اگر مسخره كننده توبه نكند، ظالم‌است. «فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»

:blue_book:تفسیر نور ..حاج آقا قرائتی

 

شنبه 21 مرداد 1396  11:42 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها