قبلا که روبات گوگل ماهی یکبار سایتها رو میخزید و سایتها رو رتبه بندی میکرد، وبمسترها میدونستند موقع خزیده شدن سایت توسط روباتهای گوگل، احتمالش خیلی زیاده که سایت از دسترس خارج بشه که به این حالت downtime هم میگن.
خوشبختانه اوضاع عوض شده و روباتهای گوگل به طور منظم سایتها رو ارزیابی میکنند. با این حال هنوز هم گوگل روی ابزار وبمسترش اطلاعیه داده که ممکنه وقتی داره سایت رو میخزه، سایت از دسترس خارج بشه.
یه وبمستر جدید گوگل با یه فیلم این موضوع رو مطرح کرد که وقتی روبات گوگل نمیتونه به سایتی دسترسی پیدا کنه دقیقا چی میشه و چطوری ممکنه روی رتبه سرچ گوگل اثر بذاره.
این وبمستر توضیح داده که اگه سایتتون فقط به مدت یک روز در دسترس نباشه، مثلا بدلیل انتقال سرور یا مشکلات میزبانی، اثر منفی روی رتبه جستجوتون نخواهد گذاشت. اما اگه این مدت طولانی تر بشه، مثلا دو هفته طول بکشه، روی رتبه بندی اثر داره چون تجربه کاربری افرادی که سرچ میکننده برای گوگل مهمه و دلش نمیخواد کاربرها رو به سایتی بفرسته که بالا نمیاد.
گوگل به سایتهایی که گاهی از دسترس خارج میشن 24 ساعت فرصت میده و بعد دوباره به سایت سر میزنه تا ببینه آیا سایت در دسترس هست یا نه.
وبمستر گوگل گفته اگه فکر کردید مشکل از سایت شما نیست، برید به انجمن های کمک وبمستر گوگل و ببینید آیا مردم پستی با مشکل مشابه شما گذاشتند یا نه. مثلا اخیرا سایتها و متعاقبا خیلی از کاربرها متوجه شده بودند که سایتشون بالا نمیاد، یه نگاه سطحی به انجمنها نشون میداد که چند نفری همین مشکل رو دارند، بنابراین معلوم بود که مشکل از روباتهای گوگله.
به هر حال، گوگل این اطلاعیه رو روی ابزار وبمسترش گذاشته تا وبمسترها حواسشون جمع باشه که ممکنه مشکل از سایت خودشون باشه و باید نسبت به رفع عیب سایت هوشیار باشند. اما اگه فقط یه مدت کوتاه طول بکشه و مشکل خودش سریعا حل شه، مثلا شرکتهای میزبانی یه مدت کوتاه مشکل داشته باشند، از نظر اثرگذاری روی رتبه جستجو جای نگرانی نیست.
سورس:طراحی سایت دارکوب sitedar.com