0

مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

 
asdfg_zxcvb11
asdfg_zxcvb11
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1394 
تعداد پست ها : 2460
محل سکونت : کرمان

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

باسلام،

تقدیر و سرنوشت انسان به دست کیست؟

 شاید گفته شود به دست خداست اما طبق اختیار داده شده به انسان ها در مقابل عدم اختیار حیوانات باید گفت که تقدیر و سرنوشت انسان ها به دست خودشان است. هر چند که مقدرات الهی در آن بی تاثیر نیست و قابل کم و زیاد شدن است.

قرآن در تأیید داوری فطرت و حكم خرد، آزادی انسان را زیربنای تشریع دانسته و سرنوشت آدمی را در دست خود می‏داند: "وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى‏. بر آدمی جز نتیجه تلاش وی چیزی نیست". نیز می‏فرماید: "كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ ؛ هركسى در گرو چيزى است كه كسب كرده است. ". در آیه دیگر به بیان رساتر فرمود: "مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِيدِ؛ هر كس كار نیكی انجام دهد، به سود خود انجام داده و هر كس كار بد انجام داده است، بر زیان خود او می‏باشد و خدای تو بر بندگان ستم نمی‏كند".

در قرآن آمده که خدا از آینده انسان آگاه است و سرنوشت هر فردى را مى ‌داند، پس چرا ما را آفریده است، و سرنوشت تعدادی رو خوب و دیگری رو بد قرار داده؟

 زیرا ذات خالق خلقت است و چه چیزی بالاتر و با ارزش تر از نعمت حیات. خداوند در هیچ جایی با وجود قاهر بودن و تسلطش بر انسان و سرنوشت او منکر اختیار او نشده است حتی در انتخاب دین و آیین "لا اکراه فی الدین". سرنوشت ها هیچگاه از پیش نوشته نشده است حتی برای پیامبران و اولیای الهی نمونه آن حضرت یونس (ع) و همین طور حضرت خضر (ع) و حضرت ایوب (ع) و ...

آیا سرنوشت قابل تغییر است؟ 

- مطمئنا چنین است همان طور که نمونه های مختلف آن در قرآن مجید و روایات آورده شده است مثل برسیسای عابد مسیحی و یا حر ابن یزید ریاحی و ...

سپاس و التماس دعا

چهارشنبه 17 خرداد 1396  9:06 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon ehsan007060 farshon mty1378 r_hasti_r
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

بنظرم سرنوشت انسان  ، ناشی از رفتارهای آن شخص است.

جمعه 19 خرداد 1396  1:09 PM
تشکرات از این پست
salma57 farshon omiddeymi1368 mty1378 farashbandzare r_hasti_r
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

رفتار نیکو یک فرد با پدرمادر خود ، باعث می شود که در آینده که نزدیکه ، فرزندانش چنین رفتاری با وی داشته باشند یا رزق روزی وی وسعت پیدا کنه یا ...

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
جمعه 19 خرداد 1396  1:12 PM
تشکرات از این پست
salma57 farshon omiddeymi1368 mty1378 farashbandzare r_hasti_r
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

سرنوشت تغییر می کند

 

ممکن است بخاطر کمک به یه زوج جوان ، مرگ انسان به تاخیر بیافتد.

 

ممکن است با دعای خیر یه یتیم در حق کسی ، باعث پولدار شدن اون شخص بشه و برعکس

 

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
جمعه 19 خرداد 1396  1:17 PM
تشکرات از این پست
salma57 farshon omiddeymi1368 mty1378 farashbandzare r_hasti_r
sungift
sungift
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1393 
تعداد پست ها : 205

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

سرنوشت بدست خود ماست

اگر زن عفت داشته باشد به دنیا می ارزد وگرنه به خاک هم می ارزد.*امام صادق علیه سلام*

 

نگاه حرام

تیری است زهرآلود از جانب شیطان

جمعه 19 خرداد 1396  1:22 PM
تشکرات از این پست
salma57 farshon omiddeymi1368 mty1378 farashbandzare r_hasti_r
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

دوشنبه 22 خرداد 1396  11:43 AM
تشکرات از این پست
mty1378 farshon farashbandzare r_hasti_r
farashbandzare
farashbandzare
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 3535
محل سکونت : فارس

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

تقدیر و سرنوشت انسان به دست کیست؟
پاسخ:

سرنوشت انسان با دست او رقم می‌خورد و همان است که با استفاده از آزادی و اختیار خویش آینده خود را می‌سازد. مشیت الهی بر این تعلق گرفته که انسان کارهای خود را با حریت و انتخاب انجام دهد، یعنی انسان طبعاً و ذاتاً در انتخاب و گزینش و یا ترک و رها کردن کاملاً آزاد است و دست او در فعل و ترک هر کاری کاملاً باز می‌باشد.
سرنوشت انسان توسط خداوند این گونه رقم خورده که هر انسانی با اختیار و اراده خود راه سعادت و خوشبختی یا شقاوت و بدبختی را انتخاب کند.
انسان در اثبات این حالت درونی یعنی اختیار داشتن در انجام و ترک کارهای خود به دلیل و گواهی خرد و وجدان خود به چیز دیگری نیاز ندارد، زیرا هر فردی در عین میل و علاقه به انجام عملی، خود را بر ترک آن توانا می‌بیند. هم چنین است عکس آن. اگر در کارهای خود مانند: خوردن، آشامیدن، خوابیدن، راه رفتن، مطالعه کردن، حرف زدن و... دقت کنید به روشنی و با عمق جان می‌یابید که در کارهای خود کاملاً آزادید و عاملی از درون یا بیرون شما را مجبور نمی‌کند.

سیــر و ســلــوک عــارفــانــه

http://bayanbox.ir/view/279314356572007390/solook.gif

"خــــدا"

یار همیشه همراه

چهارشنبه 31 خرداد 1396  7:12 AM
تشکرات از این پست
farshon mty1378 r_hasti_r omiddeymi1368
farashbandzare
farashbandzare
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 3535
محل سکونت : فارس

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

در قرآن آمده که خدا از آینده انسان آگاه است و سرنوشت هر فردى را مى ‌داند، پس چرا ما را آفریده است، و سرنوشت تعدادی رو خوب و دیگری رو بد قرار داده؟

پاسخ:

هیچ شکى وجود ندارد که خدا از آینده انسان آگاه است وسرنوشت هر فردى را مى داند اما باید دید معناى سرنوشت چیست وآیا با اختیار ما منافات دارد یا خیر؟در مورد سرنوشت، دو تفسیر وجود دارد: تفسیر نخست مى گوید: سرنوشت هر كس از روز نخست، بدون اطلاع و حضور او، از طرف خداوند تعیین شده و بنابراین هر كس با سرنوشت معیّنى از مادر متولد مى شود كه قابل دگرگونى نیست (هر انسانى نصیب و قسمتى دارد كه ناچار باید به آن برسد. چه بخواهد و چه نخواهد،‌و كوشش ها براى تغییر سرنوشت بیهوده است. بنابراین تفسیر،‌ بدیهى است كه انسان موجودى مجبور و بى اختیار است.ولى بررسى منابع اسلامى نشان مى دهد این تفسیر مورد تأیید اسلام نیست و قبول و پذیرش آن، تمام مفاهیم مسلّم اسلامى از قبیل:‌ تكلیف، جهاد، سعى و كوشش و استقامت و غیره را به هم مى ریزد.

استاد مطهرى مى گوید: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهى،‌ انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نیرو و اراده و اختیار بشر است، چنین قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد»

معناى درست علم خدا به سرنوشت آن است كه خداوند در ازل مى داند كه هر فرد انسانى با اختیار و انتخاب خود چه سرنوشتى را براى خود رقم خواهد زد ، بنابراین علم خداوند از ابتدا به كارهاى انسان با اختیار و انتخاب او تعلق مى گیرد ، پس با این حساب ، علم خداوند نه تنها مغایر با انتخاب ما نیست ، بلكه انتخاب و اختیار ما را تأیید مى كند.

در قرآن آیات زیادى وجوددارد كه به صراحت اختیار انسان و نقش اراده او را بیان داشته است؛ مانند آیه:

«لیس للانسان الا ما سعی؛ براى انسان چیزى جز حاصل سعى او نیست».

سیــر و ســلــوک عــارفــانــه

http://bayanbox.ir/view/279314356572007390/solook.gif

"خــــدا"

یار همیشه همراه

چهارشنبه 31 خرداد 1396  7:15 AM
تشکرات از این پست
farshon mty1378 r_hasti_r omiddeymi1368
farashbandzare
farashbandzare
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 3535
محل سکونت : فارس

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

تقدیر و سرنوشت انسان به دست کیست؟

در قرآن آمده که خدا از آینده انسان آگاه است و سرنوشت هر فردى را مى ‌داند، پس چرا ما را آفریده است، و سرنوشت تعدادی رو خوب و دیگری رو بد قرار داده؟

 آیا سرنوشت قابل تغییر است؟ 

   نوشته هاي اين تايپيك دستنویس از شخص خودم مي باشد

با توجه به جواب هايي كه در پست هاي بالا ارسال كردم ابتدا بايد عالم معنا را بيان كنيم كه عالم معنا چيست؟ و آيا قبل از اينكه در اين دنيا متولد شويم عالم ديگري هم وجود داشته يا در عالم ديگري هم زندگي مي كرديم يا نه؟ و آيا خود سرانه به اين دنياي مادي متولد شديم و يا چرا خدا ما را به وجود اورد؟ و يا اينكه چرا در اين نقطه و مكان و شهر و يا كشور با ابن پدر و مادر و ... من متولد شده ام؟ و يا چرا من در كشور هاي اروپايي و ... متولد نشده ام كه در مبحث صالحين اين سوال  مطرح شده بايد همه اين چيزها را به صورت جزئي بحث نمودو تا انجا كه در توانم باشد تايپ و ادامه مي دهم

از اينكه اين سوال به صورت كلي بيان شده است كه هيچ جاي شكي در آن نيست و ابتدا بنده سوال بالا براي رساندن مفهوم به چند سوال كوچك تر بيان ميكنم و يا جواب ميدهم

  عالم معنا چیست؟ منظور از عالم معنا کجا است؟

عالم معنا تعبیر رایجی است که در موارد مختلف بکار می‌رود. یکی از موارد آن عالم متافیزیک و غیر ماده است؛ یعنی عالمی که با حواس ظاهری درک نمی‌شود؛ در این صورت به عالم مثال، عالم عقل، مجردات، ملائکه و حتی گاهی به خداوند نیز عالم معنا گفته می‌شود. گاهی نیز به هر چیزی که حقیقی، راست، اصلی، ذاتی، مطلق، باطنی و روحانی باشد معنا و عالم معنا گفته می‌شود.

قبل از متولد شدن  و يا قبل از اينكه نطفه  ما آدم ها يا انسان ها شكل بگيرد درعالم ديگري به عنوان  عالم مادي و يا روي اين كره خاكي  وجود داشته باشيم و در عالم ديگري به عنوان عالم معنا بوده ايم سير  ميكرديم .

ذكر مثالي براي بهتر متوجه شدن عالم معنا؟؟
تمامي ما انسان ها به يقين در عالم خواب ، خواب هايي از قبيل روياي صادقانه ديده ايم كه روزها و يا  ماه ها و سال ها بعد به حقيقت پيوسته است.و  در عالم ماده همان خواب اتفاق افتاده است كه بعد يا در همان لحظه متوجه شده ايم كه اين زمان و اين مكان را من در عالم خواب مرور كردم. همين خواب هاي صادقانه نشان از عالم معنا مي دهد كه ما قبل از اينكه در اين دنيا متولد شده باشيم در عالم ديگري به عنوان عالم معنا بوده و و در آن عالم معنا سير ميكرديم.

در عالم معنا خداوند با همه شرط كرده است كه با اين شرايط با اين نقطه جغرافيايي با اين تيپ و قيافه و آب و هوا و با اين پدر و مادر و ....  مي تواني زندگي  سير كني در غالب يك انسان به كمالات خود را برساني! با توجه به پديد آمدن و يا متولد شدن  ما همه با اختيار خود قبول كرده ايم كه با اين شرايط ميتواني و از پس امتحان الهي كه حضرت حق به هر كدام از ما ماموريت داده از اين ازمايش الهي سر بلند و پيروز بيرون  آييم. پس تمامي ما به اجبار يا به زور يا ناخواسته به دنيا نيامده ايم.

در مجموعه خلقت باید انسان خلق می شد؛ زیرا در جهان خلقت پیش از خلق انسان، ملائك بودند كه موجوداتی نورانی و پاك بودند كه خدا را همواره عبادت می كردند. فرشتگان به دلیل شرایط ویژه خلقت خود بر سر دو راهی قرار نمی گرفتند كه با اختیار خویش (در حالی كه میل باطنی آن‏ها به جهت دیگری تمایل داشته باشد) رضایت خداوند را انتخاب كنند. آن‏ها همواره حضور و عظمت خدا را درك می كنند و در مقابل آن همه عظمت راهی جز عبادت ندارند.

از آنچه گفته شد به روشنی معلوم می شود كه هدف از خلقت انسان آن است كه در فرصت محدود زندگی دنیوی از سرمایه‏ های وجودی خود بهره گیرد و بیشترین سودها را به دست آورد، زیرا انسان بیهوده آفریده نشده است.

اما سرنوشت همه يك چيز هست ، كه به كمال و درجه و مرتبه انسانيت خود را برسانيم اما شرايط براي همه يك جور نيست . هر كسي به روش و طريقي و يا موقعيتي زندگي ميكند .براي رسيدن به كمال  با فرامين الهي

با توجه به بوجود آمد بحث هاي مختلف در اين تايپيك به صورت تيتر وار بعضي مسائل را اعلام ميكنم:

1- آدمی برای آزمایش خلق شده است.

2- انسان در دنیا برای عبادت خلق شده، یعنی آمده است كه عمری عبادت خدا كند و پس از آن به سوی معشوق و معبود حقیقی سفر كند.

3- انسان برای پیمودن سیر تكامل خویش پا به این جهان گذارده است

4- خداوند از آن جا كه "علم" و "قدرت" و "فضل" و "جود" بی نهایت دارد جهان و انسان را آفریده است و لازمه این سه صفت آن است كه خلقت خداوند بهترین و كامل‏ترین آفرینش باشد، یعنی در مجموعه هستی اگر وجود مخلوقی، زیبایی و كمال آفرینش مجموعه عالم را افزایش دهد، لازم است خدا آن موجود را خلق كند، زیرا عدم خلقت آن موجود، یا ناشی از عدم اطلاع و آگاهی از زیبایی آن می باشد، یا در اثر ضعف و ناتوانی از خلقت آن است. چنانچه خدا با توجه به علم و قدرت بی نهایت، باز آن زیبایی را خلق نكند ناشی از عدم "فضل" و "جود" و بخشندگی است كه خدا از بخل منزه است و "جود" و رحمت و بخشندگی او بی نهایت است. پس جهانی كه خدا خلق می كند، باید كامل‏ترین صورت ممكن را داشته باشد.

  و آیا سرنوشت قابل تغییر است؟ 

واژگانی چون سرنوشت، شانس، بخت و جبر در میان مردم بسیار به کار می رود؛ زیرا آنان این گونه، رفتارها و بازتاب های آن را توجیه می کنند و دل های خود را تسکین می دهند. مردمان هرگاه با بدبیاری روبرو می شوند یا به زندگی خفت باری تن می دهند و یا گرفتار مواد مخدر شده و به فلاکت و بدبختی می افتند، آن را به سرنوشت و بخت بد خودشان نسبت می دهند؛ و هنگامی که از آنان خواسته می شود تا کاری کنند و به زندگی خود سامانی دهند و از بدبختی رهایی یابند و تغییری را ایجاد کنند، می گویند: مگر می شود سرنوشت را تغییر داد؟

امیرالمؤمنین (ع) از کنار دیوار شکسته و کجی برخاست. پرسیدند: از قضای الهی فرار می‌کنی؟ فرمود: از قضای الهی به قدر او پناه می‌برم. یعنی درست است که تا قانون علیت که منتهی به فرمان خداست، نباشد، دیوار شکسته سقوط نخواهد کرد، اما همان خداوند به من عقلی داده که آن خود ، و یک عامل بازدارنده در برابر این گونه حوادث. البته دیوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلی و طبق علت های خاص خود سقوط می‌کند. اما می‌توانم به قدر الهی پناه ببرم؛ یعنی با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گیری کنم که اگر دیوار سقوط کند روی من نیفتد.

هرگونه تغییر در تقدیر و سرنوشت بشر، منوط به تغییر در رفتار آدمی است. مشیت الهی بر این قرار گرفته است که اگر مردم رفتار و عملکرد خویش را تغییر دهند، تقدیر و سرنوشت آنان نیز تغییر می یابد. (رعد، آیات ۳۸ و ۳۹)

خداوند در آیات بسیاری از حتمی و غیرقابل تغییر بودن قضای خود خبر داده است. در آیاتی از جمله ۱۱۷ سوره بقره و ۴۷ و ۵۹ و ۱۵۴ سوره آل عمران و آیات دیگر قرآن، قضای خداوند، امری غیرقابل تغییر و تخلف ناپذیر در وقوع معرفی شده است. بنابراین، در مقام قضا هرگز تغییری رخ نخواهد داد و آنچه قضای آن صادر شده، بی هیچ تردیدی وقوع خواهد یافت. در قرآن آیات زیادی وجود دارد که به صراحت اختیار انسان و نقش اراده او را بیان داشته است؛ مانند آیه: «لیس للانسان الا ما سعی؛  برای انسان چیزی جز حاصل سعی او نیست».
و مانند آیه: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم؛  خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد. مگر خودشان آن را تغییر دهند».
با یک مثال معنای قضا و قدر الهی روشن می‌شود: «اگر کسی بالای بام ایوانی خود را روی زمین بیفکند و بگوید: اگر مقدر است بمیرم می‌میرم و اگر مقدر است بمانم می‌مانم. این گفته درست نیست، زیرا قضا و قدر الهی این است که بشر دارای اختیار و اراده باشد . بتواند خود را از بام پرت کند و بمیرد و یا آن که از راه بام، پله پله به زیر آید و بماند. هر کدام را که انتخاب نماید، همان قضا و قدر و سرنوشت او است.

سیــر و ســلــوک عــارفــانــه

http://bayanbox.ir/view/279314356572007390/solook.gif

"خــــدا"

یار همیشه همراه

چهارشنبه 31 خرداد 1396  8:16 AM
تشکرات از این پست
farshon mty1378 r_hasti_r omiddeymi1368
mty1378
mty1378
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1394 
تعداد پست ها : 7386
محل سکونت : اصفهان

جمع بندی مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

"بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ"

"وَ أَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى‏ : بر آدمی جز نتیجه تلاش وی چیزی نیست"

 

با سلام و تشکر بابت مشارکت و مطالب دستنویس ارسالی شما در مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

 

و جمع بندی مبحث:

 

تقدیر و سرنوشت انسان به دست کیست؟

شاید گفته شود به دست خداست اما طبق اختیار داده شده به انسان ها در مقابل عدم اختیار حیوانات باید گفت که تقدیر و سرنوشت انسان ها به دست خودشان است. هر چند که مقدرات الهی در آن بی تاثیر نیست و قابل کم و زیاد شدن است.

قرآن در تأیید داوری فطرت و حكم خرد، آزادی انسان را زیربنای تشریع دانسته و سرنوشت آدمی را در دست خود می‏داند: "وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى‏. بر آدمی جز نتیجه تلاش وی چیزی نیست". نیز می‏فرماید: "كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ ؛هركسى در گرو چيزى است كه كسب كرده است. ". در آیه دیگر به بیان رساتر فرمود: "مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِيدِ؛ هر كس كار نیكی انجام دهد، به سود خود انجام داده و هر كس كار بد انجام داده است، بر زیان خود او می‏باشد و خدای تو بر بندگان ستم نمی‏كند".

 

در قرآن آمده که خدا از آینده انسان آگاه است و سرنوشت هر فردى را مى ‌داند، پس چرا ما را آفریده است، و سرنوشت تعدادی رو خوب و دیگری رو بد قرار داده؟

هیچ شکى وجود ندارد که خدا از آینده انسان آگاه است وسرنوشت هر فردى را مى داند اما باید دید معناى سرنوشت چیست وآیا با اختیار ما منافات دارد یا خیر؟در مورد سرنوشت، دو تفسیر وجود دارد: تفسیر نخست مى گوید: سرنوشت هر كس از روز نخست، بدون اطلاع و حضور او، از طرف خداوند تعیین شده و بنابراین هر كس با سرنوشت معیّنى از مادر متولد مى شود كه قابل دگرگونى نیست (هر انسانى نصیب و قسمتى دارد كه ناچار باید به آن برسد. چه بخواهد و چه نخواهد،‌و كوشش ها براى تغییر سرنوشت بیهوده است. بنابراین تفسیر،‌ بدیهى است كه انسان موجودى مجبور و بى اختیار است.ولى بررسى منابع اسلامى نشان مى دهد این تفسیر مورد تأیید اسلام نیست و قبول و پذیرش آن، تمام مفاهیم مسلّم اسلامى از قبیل:‌ تكلیف، جهاد، سعى و كوشش و استقامت و غیره را به هم مى ریزد.

استاد مطهرى مى گوید: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهى،‌ انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نیرو و اراده و اختیار بشر است، چنین قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد»

معناى درست علم خدا به سرنوشت آن است كه خداوند در ازل مى داند كه هر فرد انسانى با اختیار و انتخاب خود چه سرنوشتى را براى خود رقم خواهد زد ، بنابراین علم خداوند از ابتدا به كارهاى انسان با اختیار و انتخاب او تعلق مى گیرد ، پس با این حساب ، علم خداوند نه تنها مغایر با انتخاب ما نیست ، بلكه انتخاب و اختیار ما را تأیید مى كند.

در قرآن آیات زیادى وجوددارد كه به صراحت اختیار انسان و نقش اراده او را بیان داشته است؛ مانند آیه:

«لیس للانسان الا ما سعی؛ براى انسان چیزى جز حاصل سعى او نیست».

 

آیا سرنوشت قابل تغییر است؟ 

بله می شود سر نوشت را تغییر داد در طول تاریخ بسیاری حوادث سرنوشت ها را تغییر دادند. اگر انسان به اصل و هدف آفرینش خود پی ببیرد می توان سرنوشت خودرا تغییر دهد. برای این موضوع می توان امثال زیادی را ذکر کرد .مثال بارز  این موضوع حر است در کربلا که با یک تصمیم درست سر نوشت خود را تغییر داد. 

 

 

 

 

وقتي مي گوييم علي غريب بود لعنت ميکنيم مردمان آن زمان را 
وقتي مي گوييم حسين غريب بود لعنت ميکنيم مردمان آن زمان را
 خدا نکند روزي بگويند مهدي غريب بود که آينده گان لعنتمان کنند

 

!جنـگ نـرم , تـفـنـگ نميخواهد چـادر ميخواهد


 

پنج شنبه 8 تیر 1396  9:38 PM
تشکرات از این پست
r_hasti_r omiddeymi1368
mty1378
mty1378
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1394 
تعداد پست ها : 7386
محل سکونت : اصفهان

امتیازات مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

امتیازات مبحث 132 به شرح زیر می باشد:

       نام کاربری          امتیاز  
farashbandzare 150
mansoor67 150
amirali123 120
farshon 110
asdfg_zxcvb11  70
zinab84 40
haj114 35
sungift  10
omiddeymi1368  10

 

وقتي مي گوييم علي غريب بود لعنت ميکنيم مردمان آن زمان را 
وقتي مي گوييم حسين غريب بود لعنت ميکنيم مردمان آن زمان را
 خدا نکند روزي بگويند مهدي غريب بود که آينده گان لعنتمان کنند

 

!جنـگ نـرم , تـفـنـگ نميخواهد چـادر ميخواهد


 

پنج شنبه 8 تیر 1396  9:52 PM
تشکرات از این پست
amirali123 farashbandzare r_hasti_r omiddeymi1368 farshon
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث 132 طرح صالحین: «سرنوشت»

با عرض سلام خدمت شما دوستان عزیز؛

از اینکه این مبحثِ طرح صالحین را نیز پیگیری و همراهی نمودید، بسیار ممنون و سپاسگزاریم. 

 

جا دارد از کاربر محترم سرکار خانم mty1378 که مبحث مفیدی را برای این هفته ایجاد و مدیریت کردند، تشکّری ویژه داشته باشیم. مطابق قوانین تالار صالحین، 300 امتیاز در خصوص ایجاد و مدیریت مبحث 132 به ایشان تعلّق خواهد گرفت.

 

سلامتی و بهروزی شما عزیزان را از درگاه ایزد منّان خواستاریم.

شاد باشید...

یک شنبه 25 تیر 1396  11:39 PM
تشکرات از این پست
mty1378 r_hasti_r farshon
دسترسی سریع به انجمن ها